Gjest On Topic Skrevet 7. februar 2012 #1 Del Skrevet 7. februar 2012 Ordet stod i ein facebookstatus. Resten av setningen lød slik: Vaskemaskina surrer etter fam. sin helgjafjelg.... Har aldri høyrd det ordet før og blei litt nysgjerrig på kva det betyr. Nokon som har peiling? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hjertesukka Skrevet 7. februar 2012 #2 Del Skrevet 7. februar 2012 Sånn reint spontant så må det vel bety vask? Altså etter familien sin helgevask av seg selv. Da blir det jo en del skitne klær skulle en tro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 7. februar 2012 #3 Del Skrevet 7. februar 2012 Fjelg kan jo bety både renslig og flink, så jeg tipper det er et ord som enten er dialekt eller funnet på, og som betyr det hjertesukka sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest On Topic Skrevet 7. februar 2012 #4 Del Skrevet 7. februar 2012 Takk for svar. Ja eg trur ikkje eg har vore borti ordet fjelg før. Vedkommande snakker med dialekt frå Sunnhordaland. Men viss det betyr vask eller reinsleg så er det jo ein viss sammenheng med vaskemaskina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #5 Del Skrevet 7. februar 2012 Å fjelgje seg betyr å varme seg ( f.eks i dusjen) Eldre folk seier ihvertfall det på sunnmøre:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 7. februar 2012 #6 Del Skrevet 7. februar 2012 Ordboka om fjelg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest On Topic Skrevet 7. februar 2012 #7 Del Skrevet 7. februar 2012 Takk. Da er det nok kleda etter helgevasken da som surra i vaskemaskina. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå