Gå til innhold

Enda en NAV tråd, trenger tips!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et litt kjipt dilemma.

Etter alle faste utgifter er betalt har jeg ca 700kr igjen i uka. Forrige uke hadde jeg en tannlegetime som tok hele budsjettet mitt for den uken, pluss litt av budsjettet for denne uken. Noe som har gjort at jeg stort sett kun har spist brødskiver med ost i en uke.

I morgen har jeg enda en tannlegetime for å borre, og det kommer til å ta minimum denne ukens og neste ukes budsjett. Jeg har ingen til å låne meg penger, men tennene mine gjør virkelig virkelig vondt.

Hva prioriterer jeg, å få fikset tennene og ende opp med tre uker på et par brødskiver om dagen, eller gå rundt med huller i tennene?

Nav har sagt jeg kan søke om å få noe av det tilbakebetalt, men behandlingstiden er såpass lang at jeg får ikke de pengene før slutten av måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ha gått til tannlegen (forferdelig å ha tannpine da )

Bor du på et sted der det er frelsesarmeen? Der får du mat,jeg har dårlig økonomi selv og blir møtt med respekt hos frelsesarmeen. Lykke til :klemmer:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks tennene.

Uansett hvor mye du ønsketenker så går sjelden tannpine over.

Får du store problemer med økonomi, er det vel Sosialkontoret som hjelper deg i slike engangstilfeller, ikke NAV. Om du er berettiget noe støtte er det vel ingen her inne som kan gi deg svar på, så ta kontakt med Sosialkontoret til din tilhørende kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2800,- å kose deg med når alt er betalt? Det er ikke akkurat fattigdom.....

De 2800 skal dekke mat også, og denne måneden skal de 2800kronene også dekke to tannlegetimer. Jeg ender opp med minus på kontoen, og det er før maten er handlet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 2800,- å kose deg med når alt er betalt? Det er ikke akkurat fattigdom.....

2800 kr i mnd er nå ikke så mye når man tenker på hvor dyrt alt er. får nesten ingenting for 500 kr i matbutikken. og det er jo mange andre ting man trenger i et hus. Det er i hvertfall ikke noe luksusliv som du fremstiller det som.

Min sympati til deg Ts, ille at det skal være sånn at man må velge mellom tannlege og mat i rike Norge

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk å spare penger så du har råd til slike utgifter i fremtiden. Vi er to stykker og spiser helt fint for 3000, så umulig er det ikke å ha litt til overs for sparing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off-topic, når du sier at du har 700kr etter at alle faste utgifter er betalt.

Er dette penger som i utgangspunktet skal fordeles på poster som diverse, sparing og fritid?

Tilbake til saken; i forhold til NAV tror jeg det er greit lite du får gjort når det gjelder denne saken, da de som oftest har veldig lang behandlingstid med mindre du er inne i systemet deres.

Alternativet siden du ikke har mulighet for å låne penger av noen;



  • be om forskudd på lønn
  • hør med noen en gang til om lån
  • ta det på kredittkort (om du veit at du kan tilbakebetale inn 30 dager)

Om du har en fast tannlege som vet at du er en sikker betaler, er det noen som tilbyr muligheter for utsatt betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks tennene.

Uansett hvor mye du ønsketenker så går sjelden tannpine over.

Får du store problemer med økonomi, er det vel Sosialkontoret som hjelper deg i slike engangstilfeller, ikke NAV. Om du er berettiget noe støtte er det vel ingen her inne som kan gi deg svar på, så ta kontakt med Sosialkontoret til din tilhørende kommune

Sosialkontoret er også NAV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2800 kr i mnd er nå ikke så mye når man tenker på hvor dyrt alt er. får nesten ingenting for 500 kr i matbutikken. og det er jo mange andre ting man trenger i et hus. Det er i hvertfall ikke noe luksusliv som du fremstiller det som.

Min sympati til deg Ts, ille at det skal være sånn at man må velge mellom tannlege og mat i rike Norge

Jeg klarer meg helt fint de andre månedene, men når sånne ting som tannlege dukker opp, eller noe uforutsett så står man veldig fast.

Men det er klart, jeg kan sikkert vente til neste måned med å få fikset de tennene med huller i, jeg vet ikke hvor lang tid det tar før et hull blir så dypt at det blir dyrere å fikse eller hvor lang tid det tar før det blir dauvondt?

ts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest On Topic

Er jo enkelte tannleger som godtar at du mottar ein giro istaden for å betale med ein gong. Det kan ikkje vere ein mulighet for deg det? Eventuellt viss det er ein hyggelig tannlege, legge fram problemstillinga di.

Behandlingstida til Nav sosiale tenester er på 10 daga maks. Og viss du kunne fått denne søknaden under økonomisk krisehjelp så skal det gå enda fortere. Viss du har store smerter så står du faktisk å skal velge mellom tre veker med smerter og tre veker uten mat men smertefri.

Frelsesarmeen er vertfall ein fin plass å gå innom, da dei kan vere behjelpelig med mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å spare penger så du har råd til slike utgifter i fremtiden. Vi er to stykker og spiser helt fint for 3000, så umulig er det ikke å ha litt til overs for sparing.

Jeg sparer når det er noe til overs å spare for. Men akkurat nå er det ingenting på sparekontoen, det forsvant i jula.

______

Litt off-topic, når du sier at du har 700kr etter at alle faste utgifter er betalt.

Er dette penger som i utgangspunktet skal fordeles på poster som diverse, sparing og fritid?

Ja, de 700 er til alt bortsett fra husleie, mobil, forsikring, transport og nettleie.

Så det er 700 til mat, lege, sparing, medisiner, klær osv.

Tilbake til saken; i forhold til NAV tror jeg det er greit lite du får gjort når det gjelder denne saken, da de som oftest har veldig lang behandlingstid med mindre du er inne i systemet deres.

Jeg er i systemet, og har fått bekreftet at de tilbakebetaler noe av tannlegeutgiftene, så det er i orden. Men pengene er ikke på kontoen min før helt i slutten av denne måneden eller begynnelsen av neste.

Om du har en fast tannlege som vet at du er en sikker betaler, er det noen som tilbyr muligheter for utsatt betaling.

Oi, det tenkte jeg ikke over engang. Ja om de tilbyr utsatt betaling så går det jo fint, da kan jeg betale neste måned!

ts

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo enkelte tannleger som godtar at du mottar ein giro istaden for å betale med ein gong. Det kan ikkje vere ein mulighet for deg det? Eventuellt viss det er ein hyggelig tannlege, legge fram problemstillinga di.

Behandlingstida til Nav sosiale tenester er på 10 daga maks. Og viss du kunne fått denne søknaden under økonomisk krisehjelp så skal det gå enda fortere. Viss du har store smerter så står du faktisk å skal velge mellom tre veker med smerter og tre veker uten mat men smertefri.

Frelsesarmeen er vertfall ein fin plass å gå innom, da dei kan vere behjelpelig med mat.

Ca 14 dager fikk jeg vite behandlingstiden var da jeg spurte :)

Nærmeste frelsesarmè er fire timer unna, så det blir litt kinkig å gå innom :)

Men jeg skal ringe tannlegen nå og høre om de tilbyr betalingsutsettelse, jeg hadde ikke engang tenkt over at det var en mulighet.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville nok prioritert tennene. Siden du allerede har tannpine er det veldig lite sannsynlig at du har små hull. Jo større de vokser seg, jo større er sjansen for at du må rotfylle. Da må du nok regne med å punge ut med min. 8000 kr, hos en offentlig tannlege. Ta tennene nå, før de blir verre.

Som noen her nevner, er jo frelsesarmeen behjelpelige og selv om det er kjedelig å leve på brødskiver med ost, så er det bedre enn at utgiftene dine bare skal vokse seg enda større (med tanke på tanna di) og at du skal havne i et enda større økonomisk uføre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva som kan skje hvis du ikke får behandlet tennene dine. Det høres garantert ekstremt ut, men spør en hvilken som helst tannlege, dette er fakta. Du kan dø hvis du ikke behandler tannpine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan få delt opp regningen fra min tannlege fordi han kjenner meg gjennom flere år og vet at jeg gjør opp for meg. Spør iallfall.

Når det gjelder mat så har du kanskje noe i skuffer og skap? Jeg må selv leve for null kroner nå i 14 dager, men fikk iallfall kjøpt meg knekkebrød og ost og har havregryn i skapet. Middagsmat i fryseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest On Topic

Ca 14 dager fikk jeg vite behandlingstiden var da jeg spurte :)

Nærmeste frelsesarmè er fire timer unna, så det blir litt kinkig å gå innom :)

Men jeg skal ringe tannlegen nå og høre om de tilbyr betalingsutsettelse, jeg hadde ikke engang tenkt over at det var en mulighet.

ts

Ja gløymde at kommuner kan ha egne frister på behandlingstid.

Men sjekk ut muligheten med å få betalingsutsettelse. Å dele opp regningen er og ein mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegen tilbyr faktura, de er heller ikke ekstrem med å sende deg en inkasso om det går et par dager over satt dato, vanlig betalingsfrist er innen 14 dager.

Om ikke tannlegen tilbyr faktura hva skulle de ellers gjort om folk har glemt kortet/ ikke har dekning der og da. Å gå til tannlegen er ikke som å spise på restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redstar

Du kan jo også søke om bostøtte fra husbanken om du har inntenkt under minstekravet(Se husbanken sin hjemmesider for mer info.)+ ekstra til strøm, buss, mat osv om du også der har mindre inntenkt enn minstekravet til livsopphold.

Håper det ordner seg for deg:)

Endret av redstar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstesatsen på sosialen er ca 5600 som du skal sitte igjen med når boutgifter er betalt. Så du er ihvertfall godt under normen. Prøv og søk supplerende sosialhjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...