Gå til innhold

Er jeg vinterdeprimert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er så utrolig...ferdig om dagen.. rett og slett helt ferdig.

Jeg sliter med og sove mer enn 3-4 timer av gangen. Kan gjerne være våken i 24 timer.. er konstant trøtt. og jeg er sliten i hele kroppen, hele dagen lang. Samtidig er jeg mye sulten og tørst samtidig som alt virker ekkelt eller kvalmt og jeg har derfor ikke lyst på noe som helst.

Jeg har lyst og trene for at formen kanskje blir bedre. men orker ikke og sette igang.

Jeg kan sitte hjemme på ræva i flere dager i strekk fordi jeg ikke orker noe annet. Jeg orker ikke engang og jobbe. Har vært hjemme fra jobb i 2 uker nå :-S

jeg kan ikke huske og ha hatt det sånn noengang. Er det dette som er vinterdepresjon??! Jeg vil bare føle at jeg har energi til og faktisk gjøre noe ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vinterdepresjon er at du sover mye pga mangel av sollys (+ andre symptomer). For meg høres det mer ut som en "vanlig" depresjons siden du sliter med søvn?

Skrevet

Om du har en vinterdepresjon vil du sikkert ha utbytte av en dagslyslampe. De er rimelig dyre, men verdt det om det er vinterdepresjon du har. slik jeg har forståtte oppstår vinterdepresjon oftes fordi en får for lite dagslys i løpet av en dag om vinteren, i mørketiden. Hørt noen har lånt en slik lampe fra hjelpemiddelsentralen. Men det er noen år siden. Mange blir jo noe slappe og missmotig av mørketid, slev om det ikke er så alvorlig som en depresjon,og vet dagslyslampe også kan hjelpe på slikt, og f.eks manglende energi vinterstid..

Bruker selv slik lampe om vinteren og er rent forelsket. Vinteren er endelig en årstid jeg har sluttet å grue meg til. :)

Om du er vinterdeprimert eller ikke syns jeg du bør ta en tur til legen med, og diskutere det der. Men kan si det høres ut som du sliter ja... Ikke godt å ha det som du beskriver. Det finnes fellestrekk ved depresjon fra ett menneske til ett annet. Samtidig som det er individuelle forskjeller.

http://www.lommelegen.no/322550/vinterdepresjon

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...