Gå til innhold

Personlig konkurs


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min har eklært seg personlig konkurs. Han har hatt gjeldsordning opplegg i noen år. Den ble han ferdig med i fjor høst. Men han greide å få tilbake all dritten på grunn av en inkassovarsel han ikke har betalt!

Nå har han meg, som er samboeren, og vi har en liten baby sammen. Og nå sitter jeg med masse spørsmål, og lurer på hvordan vi skal klare oss.

Jeg jobber ikke, på grunn av baby, men holder på med å søke på jobber. Samboeren jobber heller ikke.(men det går jeg ikke nærmere inn på, siden han har hatt en vanskelig tid årene før vi traff hverandre).

Kommer det til å gå utover meg og barnet? selv om det bare er faren som er personlig konkurs?

Trenger virkelig tips og litt hjelp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Norge finnes det såppas mange løsninger og støtteordninger for foreldre med barn at det ikke er noe som heter personlig konkurs eller "Å ikke klare seg".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke så mye,men tror det er sånn at han kan ikke eie noe privat som bil,eller andre ting med verdier. Alt må stå i ditt navn ellers blir det solgt på tvangsauksjon.

Han kan vel heller ikke ha et telefonabonnement.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, det er en kjip situasjon, men det går hvis man forbereder seg. Dere er hvertfall samboere, så dere er bedre sikret enn hvis dere hadde vært gift, og dere har som samboere i utgangspunktet kun ansvar for hver deres økonomi. Men det vil være veldig lurt å dokumentere hvem som eier hva, og hvem som svarer for hvilken gjeld slik at noe ikke møter deg selv i døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan aldri kjøpe hus sammen. Han vil ikke få lån, og han kan heller ikke eie bolig eller bil. Alt må stå i ditt navn.

Er dere gift? Eier dere bolig nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier leilighet. Vi skal overføre leiligheten i mitt navn. Er bare samboere (forlovet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier han bil da? Noe som helst annet? Tror ikke det er noe problem at han står i kontrakten i og med at det jo ikke er registrert noe sted eller noe han eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest "gjest"

Kom deg ut av forholdet og hold deg unna den her fyren. Du må regne med at det du vet er bare toppen av isfjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi leier leilighet. Vi skal overføre leiligheten i mitt navn. Er bare samboere (forlovet).

Tror ikke dere burde gifte dere, da tar du jo over elendigheta hans.

Fortsette som samboer er vel det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg ut av forholdet og hold deg unna den her fyren. Du må regne med at det du vet er bare toppen av isfjellet.

Veldig unødvendig å gni salt i såret hennes. Dette vet ikke du noenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor erklære seg personlig konkurs? Han blir jo ikke kvitt gjelda for det, men måtte betale ned på gjelda i all overskuelig framtid, antagelig gjennom tvangstrekk.

Ergo vil du måtte forsørge deg og ungen og dekke en stor del av alle andre utgifter. Dere vil aldri kunne få kjøpt dere et sted sammen eller bil, han vil aldri kunne få mobilabonnement, kredittkort for å nevne noe. Ferieturer vil dere kunne glemme, ihvertfall større ting enn en telttur eller besøk til familie. Er dette et liv du ønsker for barnet deres? En oppvekst på eksistensminimum? Nei, sier som en over her: Hvitt deg med fyren. Dere vil få det mye bedre alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier jeg burde kvitte meg med fyren. ALDRI i verden! Han er det beste som har hendt meg. Har bestemt meg for å støtte og hjelpe han best mulig.

Dere vet ingenting om bakgrunnen hans..

bryllup, ferier som koster, og andre luksus ting bryr eg meg veldig lite om! det viktigste er at vi har det bra sammen, og gjør det beste ut av situasjonen.

Jeg elsker teltturer, fisking og andre ting som ikke koster mye. Det viktigste for barnet er ikke at foreldrene har kjempegod råd og har råd til å reise hit og dit!

Jeg har heller aldri vært på noe særlig turer, bare rundt om i norge. Det går busser, tog og vi kjenner folk med bil. Behøver ikke mye penger for at barnet skal få oppleve eventyr og sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville også tenke meg grundig om jeg vil fortsette å være med en person som ikke kan styre økonomien sin. Det vil sikkert påvirke min egen og ikke på en positiv måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg kom over posten din i går og har derfor skrevet litt kort om personlig konkurs her.

En personlig konkurs vil sette dere i et ganske stort uføre over en lenger periode. Han vil ikke ha krav på mer enn minstelønnsatsen i 5 år som jeg tror var på rundt 11000,- i 2011 (noe usikker på eksakt sum. Etter mat,regninger og boligutgifter sitter man vel sånn ca i null.

Dersom din forlovede er medeier i leiligheten dere har per dags dato nå og han vil slå seg personlig konkurs. Da vil det ikke hjelpe å overføre hele leiligheten til deg, med mindre du kjøper han ut. Disse reglene har blitt ganske stramme fordi for noen år siden så var det mange som slo seg personlig konkurs og overførte alt til kona rett før. Det ligger jo i kortene at dette er noe kreditorene og ikke minst Namsmannen ser på som å gjemme penger. Så dette med leiligheten ville jeg forhørt meg med en jurist på før dere evt. tar å erklærer personlig konkurs.

Hvis dere har muligheten til å unngå dette så ikke gjør det. Det er mye bedre å ordne opp enn å slite i 5 år.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...