Gå til innhold

kanskje kreft!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos helsesøter og hun sa jeg kanskje har kreft. Synst det er uprofesjonelt av henne å fortelle meg noe sånt, for så å be meg vente en hel dag før jeg går til legen. HAr hun rett til å fortelle meg det, uten å ha tatt så mye som en test?!

Jeg har en føflekk som var helt glatt og i ett med huden før, som nå er blitt ujevn og utstikkende.. mørk og nesten brun-svart med rødt rundt og den har ingen markerte grenser..

Hva skal jeg gjøre?? er redd!!

http://imageshack.us/photo/my-images/195/bildehl.jpg/

dne ser sånn ut

Videoannonse
Annonse
Gjest navnelapp
Skrevet

Du skal gå til legen i morgon. Det er ikkje uprofesjonelt av henne, ho ville kanskje at du tok det alvorleg og agerte med ein gong. Men det er tidsnok at du får settpå dette i morgon, det gjer ikkje noko frå eller til om det går eit døgn til før legen ser på det.

• Liker 1
Skrevet

Det er nok kreft. Men er ikke sikkert det har spredd seg hvis du oppdaget forandringen tidlig

Gjest navnelapp
Skrevet

Det er nok kreft. Men er ikke sikkert det har spredd seg hvis du oppdaget forandringen tidlig

Korleis kan du seie det? Er du hudlege?

• Liker 5
Skrevet

Kvifor skulle ho ikkje ha rett til å fortelje deg det? Eg trudde det var allmennkunnskap i Noreg at ein skal vere obs på føflekkar som endrar fasong, farge og tekstur, og spesielt når dei blir ujamne med uklare grenser.

Du skal sjølvsagt bestille time hjå legen.

• Liker 1
Skrevet

Om man ikke sitter med prøvesvar så sier man ikke at en person har kreft! Det er en legeoppgave å gi pasienter diagnose, ikke en helsesøster.

Hun kan si at det kan være føflekkreft siden den har forandret seg og at du derfor bør oppsøke legen din.

Ring legen din i morgen.

• Liker 2
Skrevet

Om man ikke sitter med prøvesvar så sier man ikke at en person har kreft! Det er en legeoppgave å gi pasienter diagnose, ikke en helsesøster.

Hun kan si at det kan være føflekkreft siden den har forandret seg og at du derfor bør oppsøke legen din.

Ring legen din i morgen.

Helsesyster sa då at det kanskje var kreft, i følgje TS. Ergo: heilt riktig av henne.

Skrevet

Har fått time hos legen i morgen.. men gruer meg sånn. Visst det er kreft vet jeg ikke hva jeg gjør!! huff... klarer ikke å tenke på noe annet nå

Skrevet

Jeg synes det var uprofesjonellt av henne.

Hun kunne sagt noe som "jeg synes du skal få en lege til å se på den imorgen, for sikkerhetsskyld".

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det var uprofesjonellt av henne.

Hun kunne sagt noe som "jeg synes du skal få en lege til å se på den imorgen, for sikkerhetsskyld".

Scenario 1:

TS spør: "Jamen, kvifor det då? Det passar ikkje så godt i morgon, kan eg ikkje vente til det blir sommar og sånt?"

Då måtte jo helsesyster svart at slike føflekkforandringar kan kome av kreft, og så hadde vi vore like langt.

Scenario 2:

TS drit i kva helsesøster seier utan å spørre meir. Det er jo berre ein bitteliten føflekk, og den er jo ikkje vond eller noko. Kan sikkert vente til neste vinter!

Scenario 3:

TS lurer frykteleg på kvifor det er så viktig å få sjekka i morgon, men ho tør ikkje spørre meir. Så når ho kjem heim, googlar ho seg fram til føflekkreft og grusomme bilete av folk som har fått varige mén. Og så blir ho forbanna og snurt fordi helsesøster ikkje fortalde henne at det kunne vere kreft ho hadde.

Scenario 4:

TS skjønar at helsesyster vil at ho skal få ein lege til å sjå på det fordi føflekken klanskje må fjernast. Men sidan ho ikkje veit at det er fordi slike føflekkar er forbunde med kreft, så tenker ho at ho heller vil vente litt, for det blir så stygge arr når ein fjernar føflekkar, og så kan ein ikkje ha dei i sola, så det er jo best å vente til etter sommaren!

---

Nei, det er rett av helsesøster å informere om at føflekken må sjekkast snarast mogleg, og at det er fordi det kan vere kreft.

• Liker 16
Skrevet

Syns hun kunne ordlagt seg på en annen måte. Man sier ikke at det kanskje er kreft. Jeg var borti nesten det samme.. Legen sa at han trodde jeg hadde en svulst på leveren, men at han ikke visste om den var godartet eller ondartet.. Gjett om jeg var redd til jeg endelig fikk time til ultralyd da. Var ingenting galt med meg.

Nei, det trenger ikke være kreft. Men du går til legen i morgen og ber han fjerne den. Da sender han den inn og det går noen dager til du får svaret. Da får du også en profesjonell mening om det ser ufarlig ut eller ikke.

Skrevet

Du bare skremmer deg selv, i hvertfall når du skriver sånt på et forum der folk kan svare masse rart, noe som igjen kan skremme deg veldig. Jeg skjønner at det er spennende og høre om andre har opplevd det samme før, men det skremmer deg bare mer.

Sånn som anonym_gjest som svarer: "det er nok kreft". Det trenger ikke å være kreft. kanskje den bare er sår. Og om det er kreft så trenger den fortsatt ikke å være farlig. Riktig behandlig, og du blir redda.

Dra til legen imorgen og forklar også at du er redd, så får du nok svar. Er den veldig mistenkelig blir du henvist videre eller legen fjerner den med en gang, hvis den ikke er mistenkelig blir du bare sent hjem for å se an om den blir borte.

Og for all del, IKKE ta for mye på den da det irriterer og væske samles.

Skrevet

Lykke til, dette går nok bra skal du se :)

Skrevet

Hvis det er en ondartet føflekk (dvs at det er kreftceller i den), vil den jo bli fjernet med god margin. Og mest sannsynlig går det kjempebra. Lykke til! Fortell oss hvordan det går! :klemmer:

Skrevet

Mest trolig bad news.. i følge legen :( Får svar om et par dager, mente hun.

Skrevet

Huff :klemmer:

jeg krysser fingrene for at det i såfall er oppdaget tidlig

Skrevet

Hvordan gikk d hos legen? Kommer man tidlig nok kan man stoppe gærnskapen, OM d e kreft... En helsesøster/-bror e snarere en meget ansvarlig person istedet for uproffesjonell når de sier sånt som dette! De mener d bare vel selv om d e grumt når man får høre noe sånt :)

Skrevet

Assen gikk det i dag hva sa legen? Fjernet du den?

Skrevet

Har tenkt på deg deg i dag :( Fjernet du føflekken? Hva slags prøver tok de? :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...