Trillrund Skrevet 6. februar 2012 #21 Skrevet 6. februar 2012 Jeg liker heller ikke å bruke lang tid på middag til en. Så når jeg er alene, går det raske, enkle middager. Men fryser er for meg et must... Kjøper fyllingfilet som jeg kutter i små biter og fryser, da er de enkle å tine. Så kan jeg spise diverse kyllingretter i 4-5 dager. Og enten koker jeg en stor porsjon ris og har i kjøleskapet, eller så bruker jeg Uncle Bens hurtigris. Freser opp kylling i panna med sopp, løk, paprika, fersk chili, eller purre, paprika, rødløk, gulrotstaver og woksaus. Eller med litt sopp og løk og så heller jeg litt matfløte på. Jeg kan også spise beefburgere og steaklets. Rask tilberedning, og hvis de er fra frysern: Rask tining. Gjemmer også rester av supper i frysern. Men jeg kan ogås slå til med en oppnedfleskepannekake, som jeg brukte mye i hybelperioden. Lager pannekakerøre. Steker tykke baconskiver i en jernpanne uten håndtak. Heller pannekakerøra over og setter i ovnen. Så stikker jeg i dusjen mens dette gjør seg selv... Da føler jeg at dette også er rask mat... Dette er mat for 2 dager. -Genialt og godt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #22 Skrevet 6. februar 2012 Jeg bruker gjerne lang tid på å lage middag, men dette er hva jeg lager hvis jeg vil ha noe som går fort: Potetmos med sprøstekt chorizo og ymse stekte grønnsaker Laks og søtpotetbåter i ovnen med aspargesbønner til Ta opp et par vårruller fra frysen og servere med enten salat eller wokgrønnsaker Fullkornsspagetti med spinat, hvitløk og chili 'Luksusostesmørbrød' Stekt ris (når jeg har ris i frysen) Pai med salat
MissStiles Skrevet 7. februar 2012 #23 Skrevet 7. februar 2012 Det er kjedelig å lage mat til kun en person. Det blir ofte en del til overs. Da tar jeg og fryser ned restene. Så jeg lager nesten samme mat som jeg ville lagd til 1 person som 2 personer. Kanskje mindre posjoner om det går ann.
Roo Skrevet 7. februar 2012 Forfatter #24 Skrevet 7. februar 2012 Tusen takk for flere oppskrifter og tips. Setter stor pris på det!!
Cata Skrevet 7. februar 2012 #25 Skrevet 7. februar 2012 I dag ble det speilegg og tomatbønner - og et par baconskiver. Pluss hjemmebakt brød naturligvis.
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #26 Skrevet 7. februar 2012 Det er kjedelig å lage mat til kun en person. Det blir ofte en del til overs. Da tar jeg og fryser ned restene. Så jeg lager nesten samme mat som jeg ville lagd til 1 person som 2 personer. Kanskje mindre posjoner om det går ann. Å lage opp middag i stort og fryse ned når man er alene (eller uansett, igrunnen) er jo bare tids- og arbeidsbesparende, synes jeg, og sånn sett en god idé. Men jeg skjønner ikke at det skal være vanskeligere å porsjonsberegne når man lager mat til én, enn når man lager til flere? Hvis det er det du mener, da - mulig jeg misforstår. Jeg mener, jo færre man lager mat til, dess mer forutsigbart må det vel bli? Og har man laget mat til bare seg selv noen ganger, så må man vel etter hvert bli ganske god på å beregne hva man selv spiser til en middag?
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 7. februar 2012 #27 Skrevet 7. februar 2012 Sånn ser denne uken ut : Mandag: Laksewok Tirsdag:Kompe/Komle med kålrotstappe Onsdag:Stekt laks med poteter og revet gulrot Torsdag : Risgrøt Fredag : Pitabrød med salat Lørdag : Spiser ute Søndag : Stekt kylling med poteter og bearnaisesaus+rester av salaten fra dagen før. Mye lager jeg dobbelt av og fryser ned,veldig praktisk når man har dårlig tid+man slipper å kaste matrester
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2012 #28 Skrevet 7. februar 2012 Jeg lager også nesten samme mat når jeg spiser alene/er singel som da jeg var samboer, bare med mindre kjøtt Fryser er nesten et must når en er alene, og jeg kjøper blant annet kyllinglår, fiskefileter, koteletter o.l som kan fryses enkeltvis. Mye hverdagsmat går fort å lage selv om en gjør det meste fra bunnen, og om man lager ovnsbakte retter passer jo maten seg selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå