Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til dere andre single der ute, hva lager dere til middag??

Jeg synes det er så tiltak å lage middag til bare meg selv. Ofte blir det bare nudler, toast eller "rett i koppen"-posesuppe.. Fryktelig lei nå.

Forslag til raske, men gode oppskrifter taes imot med stor takk!! :takke:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm... Det er massemasse du kan lage. Det trenger ikke ta lang tid heller. Men slik som meg, kan lage feks. hjemmelaget bolognese-gryte som tar 1 time, men da har jeg middag i 4 dager som bare kan varmes. Fryser er en fin ting :)

Hva med pitabrød, kyllingfilet, og andre middager man kan ha i flere dager?

Pasta carbonara er kjempeenkelt og kjemperaskt.

Vårruller, ris og soya?

Grønnsakssuppe?

Fiskeboller faktisk.

Skrevet

Omelett er ofte en vinner.

Kyllingsalat.

supper

Wok

Skrevet (endret)

jeg ække singel, men spiser middag alene, han spiser hos foreldrene.

Jeg leeeeelsker Elg-lasangen på IKEA. Den får du kjøpt i frysedisken ved utsalget i 1. etasje. Helt uten svinekjøtt :rodmer:

http://farm5.static.flickr.com/4101/4787029221_e0b053b4e7.jpg

:sikle: :sikle: :sikle::hoppendeglad: :hoppendeglad: :hoppendeglad:

Endret av Wonders
Skrevet

Jeg er som deg i perioder. Foretrekker rask mat, så er sjelden jeg koker poteter. Ofte lever jeg på kokte wienerpølser eller tortillachips med hjemmelaget guacamole. Jeg er også svak for potetmos fra pose ;)

Men når jeg lager ordentlig mat pleier jeg feks å steike en laksefilet eller en kotelett og spise den med oppkuttet tomat og purre som jeg har surret litt i stekepannen. Eller andre grønnsaker, kokt eller stekt.

Ellers lager jeg en del sånn frossen lapskaus fra pose eller grønnsakswok med feks strimlet svinekjøtt. Varierer med hva slags krydder jeg har i, så blir det ikke så kjedelig (feks hvitløk, chili, garam marsala, spisskummen...)

Når jeg lager mat som tar litt lenger tid, feks hjemmelaget kjøttsaus og chili con carne, lager jeg så mye at jeg har rester til senere i uken. Da tar det jo ikke lang tid å lage mat de neste dagene.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tusen takk :) Noterer meg alle forslag!

Jeg har dessverre ikke fryser. Men fikk veldig lyst på vårruller, kanskje de selger en ikke så altfor stor pakke i butikken!? (Kjedelig å kjøpe 20 stk, når man bare spiser noen få).

(Jeg er forresten laktoseintolerant, så det begrenser seg litt hva jeg kan kjøpe av ferdigposer, som feks carbonara).

Endret av Roo
Skrevet

jeg ække singel, men spiser middag alene, han spiser hos foreldrene.

Jeg leeeeelsker Elg-lasangen på IKEA. Den får du kjøpt i frysedisken ved utsalget i 1. etasje. Helt uten svinekjøtt :rodmer:

http://farm5.static.flickr.com/4101/4787029221_e0b053b4e7.jpg

:sikle: :sikle: :sikle::hoppendeglad: :hoppendeglad: :hoppendeglad:

Du mener du spiser alene idag ja, eller alltid? :S

Har aldri smakt elg-lasagne før, men jeg eeelsker vanlig lasagne! SLURP!

Takk for tips ;)

Skrevet

Jeg er ikke singel, men siden vi bor hver for oss i ukene, får jeg meg en del alene middager;)

Det går lett i svinefilet eller svinestrimler, med ris, poteter eller potetmos til:) Og en saus.

Kylling (med nevnte tilbehør).

Pai, og det finnes jo i ørt og førti måter, som jeg lager selv. Denne kan du lage på laktosefri melk.

Supper

Gryteretter. LAg stor porsjon, som du kan fryse og ha til senere. Billig og godt!

Fisk. Kjøp fisk, og klæsj poteter, grønnsaker og fisk i en ildfast form. Hell godt med olje over, slik at det ikke setter seg i bunnen. Ha i en desj rømme, creme fraiche etc om du vil ha litt fylde i det. Enkelt, og minimalt med oppvask;) Kan forøvrig gjøres med alt av kjøtt også!

Jeg er laktoseintolerant jeg også, og har funnet ut at det som funker best for magen min, er at jeg lager maten fra bunnen. I ferdigposer så sniker de gjerne inn ett eller annet:)

Skrevet

Tusen takk :) Noterer meg alle forslag!

Jeg har dessverre ikke fryser. Men fikk veldig lyst på vårruller, kanskje de selger en ikke så altfor stor pakke i butikken!? (Kjedelig å kjøpe 20 stk, når man bare spiser noen få).

(Jeg er forresten laktoseintolerant, så det begrenser seg litt hva jeg kan kjøpe av ferdigposer, som feks carbonara).

Du kan lage dem selv, så kan du selv velge hvor mange og hva du skal ha i dem. Da trenger du bare rispapir. Du kan steke i frityr, men du kan også fint steke dem på stekepanne og putte dem i ovnen istedet :) Tror det er 8stk i de pk de selger i butikken.

Skrevet

Takk for flere gode forslag :tommelsmil:

Skriver liste fortløpende, så får vi se hva det blir til middag idag.

Husker jeg lagde vårruller selv en gang for lenge siden, det var ganske lett synes jeg å huske.

Skrevet

Jeg er ikke singel, men siden vi bor hver for oss i ukene, får jeg meg en del alene middager;)

Det går lett i svinefilet eller svinestrimler, med ris, poteter eller potetmos til:) Og en saus.

Kylling (med nevnte tilbehør).

Pai, og det finnes jo i ørt og førti måter, som jeg lager selv. Denne kan du lage på laktosefri melk.

Supper

Gryteretter. LAg stor porsjon, som du kan fryse og ha til senere. Billig og godt!

Fisk. Kjøp fisk, og klæsj poteter, grønnsaker og fisk i en ildfast form. Hell godt med olje over, slik at det ikke setter seg i bunnen. Ha i en desj rømme, creme fraiche etc om du vil ha litt fylde i det. Enkelt, og minimalt med oppvask;) Kan forøvrig gjøres med alt av kjøtt også!

Jeg er laktoseintolerant jeg også, og har funnet ut at det som funker best for magen min, er at jeg lager maten fra bunnen. I ferdigposer så sniker de gjerne inn ett eller annet:)

Det har du rett i. Melkepulver finnes jo i ALT av halvfabrikata.

Uansett så smaker jo mat laget fra bunnen av best. Må bare finne litt motivasjon til å gidde å kokkelere bare til meg selv.

Ildfast form med fisk og stasj høres kjekt ut, ikke så mye jobb heller! :)

Gjest Consensio
Skrevet

Takk for flere gode forslag :tommelsmil:

Skriver liste fortløpende, så får vi se hva det blir til middag idag.

Husker jeg lagde vårruller selv en gang for lenge siden, det var ganske lett synes jeg å huske.

Ja det er superenkelt.

Jeg er av den typen som må prøve å lage en rett flere ganger før jeg klarer det, men vårrullene satt på første forsøk :)

Ikke kjøp ferdige vårruller på butikken, de er grusomme.

Om du skal ha ferdige, så se on du har en innvandrerforretning i nærheten som lager og selger :)

Skrevet

Jeg er vant med å spise vårruller fra take away-sjapper, så har aldri smakt de fra butikken.

Takk for tips, vi har invandrerbutikk her! :)

Skrevet

Når jeg spiser alene, lager jeg akkurat samme type mat som når vi er to - ser ingen grunn til å gjøre noe annet?

En fin og enkel alenemiddag kan feks være et stykke fersk fisk og noen gode grønnsaker. Feks et stykke ovnsbakt laks eller kveite, en sitronbåt, kokte grønne asparges eller blomkålpuré og et dryss av ristede mandelflak eller pinjekjerner, og gjerne litt hakkede urter. Kjøper man fisk i fiskedisk får man akkurat så stort eller lite stykke man vil.

• Liker 1
Skrevet

Hørtes nydelig ut!

Neida, man kan fint lage de samme rettene. Poenget er bare at jeg ikke gidder å bruke to timer på et måltid jeg skal spise alene.

Skrevet

Hørtes nydelig ut!

Neida, man kan fint lage de samme rettene. Poenget er bare at jeg ikke gidder å bruke to timer på et måltid jeg skal spise alene.

Forslaget mitt med fisk og grønnsaker etc tar maks en halvtime å lage - da medberegnet tiden det tar å varme opp stekeovnen. :)

Skrevet

Jeg lar ikke middagen påvirkes av at jeg er singel. Planlegger middagene hver uke, fryser ned rester. På den måten slipper jeg å kaste mat. Det hadde vært uaktuelt for meg å spise dårlig mat bare fordi jeg er alene.

Skrevet

Et minitips: Hvis du vil for eksempel halvere oppskrifter som det står at man skal bruke 1 hel løk i, kan man bruke små sjalottløk i stedet for å få riktig mengde! Da slipper man å ha en halv løk liggende i kjøleskapet (jeg pleier alltid å glemme sånt, og når jeg omsider finner det igjen må det kastes).

Jeg er ikke singel lenger, men jeg skjønner hva dere mener med at man ikke gidder å bruke masse tid på å lage mat bare til seg selv. Jeg husker da jeg bodde på studenthybel og ikke en gang hadde noe annet bord enn skrivebordet mitt – ikke så utrolig motiverende å bruke timesvis på et måltid, for så å sette seg ved skrivebordet for å spise... Heldigvis er det ganske mye man kan slenge sammen på under en halvtime uten å ty til posemat.

Skrevet

Rask mat til én i en fei:

-kyllingfilet kan varieres i det uendelige. Spis den som den er, sleng den i wok/suppe/gryte/pai/grateng/etc. Lag et snitt/lomme, og stapp inn det du måtte ønske. Sopp, soltørka tomat, hvitløk, spinat, ost, urter, krydder osv. Eventuelt surr en skive bacon/spekeskinke rundt, sleng den raskt i steikepanna for stekeskorpe, og putt den i ovnen med en dæsj balsamico over. Passer jo stort sett til det meste. Her i huset blir det oftest en god salat ved siden av (med litt nøtter/avocado hvis det ikke finnes noe spesielt karbohydratrikt i måltidet), eventuelt bakte poteter og grønnsaker.

-svinefilet, har vel stort sett samme bruksområde og tilbehør som ovennevnte.

-ovnsbakt fisk lager seg jo helt selv. Hiv på ønsket krydder, og server med det du vil. Her går det en del spinatstuing ved siden av.

-suppe. Jeg har heller ikke fryser, så det blir ingen svæære porsjoner her i huset, men jeg lager alltid nok til to måltider. Går mye i tomat-, spinat- eller blomkålsuppe. Sistnevnte gjerne med litt sprøstekt bacon/spekeskinke og litt sopp, de to første gjerne med egg eller parmesan. Eventuelt godt brød ved siden av.

-gryterett. Her bruker jeg stort sett det jeg finner, hiver alt sammen og krysser fingrene for spiselig resultat. :fnise:

Ellers blir det noen enkle pastaretter i ny og ne, omeletter, salater, eller et sammensurium av ting som må spises opp. Ikke noe av dette tar stort mer enn toppen en halvtime. :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...