AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Jeg kjenner til en person jeg,og mange andre mener uten tvil er en tikkende bombe for samfunnet. Usikker på hva denne personen kan være i stand til å gjøre... dette er ikke tull! Vedkommende har vokst opp i en familie med "gale" foreldre, og blitt helt ødelagt psykisk....Nå skal han være helt ute av kontroll,og selv foreldrene er redde han og må til tider oppsøke naboer for å få hjelp til å overmanne sønnen og regelrett "legge han i bakken". Gutten det gjelder er lang og tynn, faren hans er en stor mann,men klarer altså ikke roe han på egenhånd og kommer som nevnt skjelvende til naboer. Naboene mener også at denne gutten er en tikkende bombe. Tror denne gutten sitter inne med et voldsomt sinne og følelse av undertrykkelse fra barne og ungdomsårene. Hvor kan jeg melde fra om denne gutten? han er midten av 20 årene, så barnevernet går ikke.
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Politi eller lege, men det skjer neppe noe med mindre han blir meldt for vold.
Nusseli Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 Känner du honom så mycket att du kan prata med honom om hans beteende? Kanske han behöver någon som visar att de förstår att han inte haft det lätt. Kanske det skulle få honom till att våga//inse att han behöver hjälp och kontakta psykolog själv?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Känner du honom så mycket att du kan prata med honom om hans beteende? Kanske han behöver någon som visar att de förstår att han inte haft det lätt. Kanske det skulle få honom till att våga//inse att han behöver hjälp och kontakta psykolog själv? Altså, tanken är god. Men... Om han är ostabil så kan han lätt förlora kontrollen om någon så mycket som hintar att allt inte är väl med honom. I sådana personers huvud så är det alla andra det är något fel med, inte dom själva. Och att föreslå psykolog är att be om att få en på käften...
Nusseli Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 (endret) Altså, tanken är god. Men... Om han är ostabil så kan han lätt förlora kontrollen om någon så mycket som hintar att allt inte är väl med honom. I sådana personers huvud så är det alla andra det är något fel med, inte dom själva. Och att föreslå psykolog är att be om att få en på käften... Ja, det beror ju lite på hur illa det är med den här personen och hur gott man känner den här personen. Men du har nog rätt, det kan vara väldigt farligt att "trigga" sådana personer.. Kanske det bästa är att ringa till PDS (eller vad förkorningen nu är). Där berättar du hur situationen är och låter någon psykolog som är lite mer kunning i hur man borde hantera sådana situationer avgöra/ ge råd. Väldigt bra att du inte bara står på sidlinjen och ser på i alla fall! Fler människor borde försöka göra det lilla extra för andra människor eller samhället. I det här fallet så gör du ju något bra för samhället, om han verkligen är så ostabil så är han ju inte trygg ute bland folk. Endret 6. februar 2012 av Nusseli
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #7 Skrevet 6. februar 2012 Kjenner han ikke. Har gått på barne og ungdomsskole med han, og alltid kjent til han. Han var tilnærmet "normal" til å begynne med som barn , men nå ser ting ut til å ha eskalert.... Jeg har en dårlig magefølelse,og er oppriktig urolig for hva han kan være i stand til å gjøre..... Hvis han i fremtiden klikker totalt og skader andre,så vil jeg ha vanskeligheter for å tilgi meg selv for at jeg ikke har sendt en "bekymringsmelding" ang han... Hele greia er egentlig veldig trist og tragisk, han har hatt en oppvekst med mildt sagt MEGET spesielle foreldre, som har ødelagt han totalt. Jeg synes veldig synd på han.... Men vet mange har begynt å frykte han,og er redde. Føler meg nesten slem som skriver dette, på en annen side så er jeg virkelig urolig..... Han burer seg inne i barndomshjemmet sitt, det er èn ting..men vet han har begynt å angripe faren sin, også vet jeg han har rasert biler i gata hvor de bor. Ikke at det er "det verste" en kan gjøre, men jeg vet at han sitter inne med EKSTREMT mye hat og sinne...og mange års undertrykkede følelser.... Har snakket med andre som kjenner til han om det, og selvom det høres veldig stygt ut å si det,så er vi enige om at han er typen som kunne "klikka og skutt ned mange mennesker". Tragisk :( Men jeg mener det er viktig å fange opp tikkende bomber i samfunnet..... 3
Gjest Gjest Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Om han ikke er alt for langt ute å sykle, så er det muligens nok bare det at han kommer seg hjemmefra. Er det noen sm kjenner han godt nok til at de kan lirke han inn på et eller annet arbeid, som har et hus som trenger å bli bodd i, el? 1
Inger88 Skrevet 6. februar 2012 #10 Skrevet 6. februar 2012 Hvordan VET du at han har mye innestengt hat og sinne etter mange års undertrykkelse, når du ikke kjenner han? 2
Gjest Blomst83 Skrevet 6. februar 2012 #11 Skrevet 6. februar 2012 Det heter at hvis en person er til skade for seg selv eller andre(noe det høres ut som om han er) kan man bruke tvangsparagraf for å legge han inn. Ring psykiatrisk legevakt der du bor,legg frem hele saken.Hør hva de tenker For politiet kan komme på døra og fysisk hente vedkommende. Man trenger ikke å være i systemet for at de kan gjøre det.Det er det beste rådet jeg kan gi,og har dessverre en lang fartstid innenfor psykiatrien så kan en god del om den.Vet ikke dette hjalp deg noe...?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #12 Skrevet 6. februar 2012 Det heter at hvis en person er til skade for seg selv eller andre(noe det høres ut som om han er) kan man bruke tvangsparagraf for å legge han inn. Ring psykiatrisk legevakt der du bor,legg frem hele saken.Hør hva de tenker For politiet kan komme på døra og fysisk hente vedkommende. Man trenger ikke å være i systemet for at de kan gjøre det.Det er det beste rådet jeg kan gi,og har dessverre en lang fartstid innenfor psykiatrien så kan en god del om den.Vet ikke dette hjalp deg noe...? Det skal ganske mye til å legge inn folk på tvang. Man kan ikke bare tvangsinnlegge folk fordi noen de har gått på barneskolen sammen med mener de kanskje kan flippe en gang i fremtiden.. 4
Gjest Blomst83 Skrevet 6. februar 2012 #13 Skrevet 6. februar 2012 Nei,men det sa jeg heller ikke.Jeg sa ikke at han skulle gjøre.Men hvis du leste alt så er han helt ute av kontroll.Folk må flykte eller legge han i bakken. Det er ikke bare snakk om en bekymring.Og ja det kan gå under fare for seg selv eller andre. Been there done that for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #14 Skrevet 6. februar 2012 Jeg vet med sikkerhet at han har mye inni seg, jeg ternger vel ikke utdype hvordan jeg vet det? Kommer fra et lite sted hvor alle kjenner alle, og mange har virkelig begynt å frykte denne personen. Han er også med sikkerhet en stor fare for seg selv.. allerede mange år tilbake begynte han å skrive MYE om selvmord på kvelstid på en chat, og skirve om at han hadde det jævlig og mange andre syke ting. Dette har bare eskalert totalt! Husker helt tilbake fra barneskolen at han hadde et stort sinne mot foreldrene for hvordan de hadde ødelagt livet hans på mange måter. Når froeldre, naboer og tidligere skolekamerater virkelig har begynt å frykte han og mener han er en tikkende bombe,så synes jeg egentlig ikke jeg skal måtte utdype flere grunner for det, annet enn at jeg med sikkerhet vet at han kan "eksplodere".
FruLuna Skrevet 6. februar 2012 #15 Skrevet 6. februar 2012 Nei,men det sa jeg heller ikke.Jeg sa ikke at han skulle gjøre.Men hvis du leste alt så er han helt ute av kontroll.Folk må flykte eller legge han i bakken. Det er ikke bare snakk om en bekymring.Og ja det kan gå under fare for seg selv eller andre. Been there done that for å si det sånn Men for å legge noen inn under tvangsparagrafen, må han ha en alvorlig psykisk lidelse. Det vet vi ikke om han har. Er man "bare" til fare for seg selv eller andre uten en slik diagnose, er politiet rette instans. Jeg tror jeg ville ringt politiet og hørt med de hva man skal gjøre i en slik situasjon. Du trenger jo ikke si hvem det gjelder før de ber om å få vite. Kanskje har de ham allerede under oppsyn?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Takk for svar FruLuna. Kjenner en som jobber i politiet, tror jeg skal forhøre meg litt med han...Bra forslag
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Istedet for å løpe til naboer for hjelp når han "slår seg vrang", så bør foreldrene ringe til politiet. Politiet er de eneste som kan fremstille noen for lege med tvang. Om det blir tvangsinnlegges eller ikke er videre opp til vakthavende lege i samarbeid med ansvarlig psykiater på psykiatrisk akuttmottak. Man trenger ikke å ha en psykiatrisk diagnose for å bli tvangsinnlagt.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #18 Skrevet 6. februar 2012 Foreldrene ville aldri forsøkt å få han innlagt. skal mye til før foreldre gjør det. men når en voksen, stor og sterk mann løper skjelvende til naboen og ber om hjelp- da tolker jeg det som et "rop om hjelp" utenfra...
Gjest Blomst83 Skrevet 7. februar 2012 #19 Skrevet 7. februar 2012 Men for å legge noen inn under tvangsparagrafen, må han ha en alvorlig psykisk lidelse. Det vet vi ikke om han har. Er man "bare" til fare for seg selv eller andre uten en slik diagnose, er politiet rette instans. Jeg tror jeg ville ringt politiet og hørt med de hva man skal gjøre i en slik situasjon. Du trenger jo ikke si hvem det gjelder før de ber om å få vite. Kanskje har de ham allerede under oppsyn? Som sagt har jeg erfaring.Og har blitt tvangsinnlagt opp til flere ganger fordi jeg har vært til fare for meg selv,og jeg har ingen alvorlig psykisk lidelse.
Gjest Gjest Skrevet 7. februar 2012 #20 Skrevet 7. februar 2012 Synes det er godt å se at du bryr deg. trist å tenke i senere tid at man kunne gjøre noe for å forhindre en forferdelig, grusom ting som f.eks 22/7 :'( 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå