Taste of Slow Skrevet 6. februar 2012 #1 Skrevet 6. februar 2012 Kjøttfri mandag - eller MeatLessMonday - er populært i mange andre deler av Europa og USA, men jeg har ikke sett noe om det her i Norge. Jeg skriver vegetarblogg og er opptatt av å vise folk flest at vegetarmat er minst like godt og like variert som kjøttmat og fisk! Derfor en egen tråd: oppfordrer til å prøve kjøttfri mandag hver uke - og så kan vi bruke denne tråden til å utveklse oppskrifter for nye tips og idéer Jeg foreslår velkrydret linsesuppe som dagens middag! Hva er ditt forslag? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #2 Skrevet 6. februar 2012 Gratinert løksuppe Blomkålsuppe Sopp- og løkpai Pasta med ostesaus med asparges og tomatsalat ved siden av
Tøsen Skrevet 6. februar 2012 #3 Skrevet 6. februar 2012 En rett som kalles Spicy Aubergine :-) Fres løk, hvitløk og purre i en stekepanne. Tilsett skiver/biter av aubergine som du har grillet eller stekt litt på forhånd. Tilsett så hakket tomat og masse krydder: garam marsala, spisskummen, salt, pepper, grønnsaksbuljongbuljong og litt vann (evt kraft). La småkoke i 10-20 min. Fantastisk godt!
Frk. Belle Skrevet 6. februar 2012 #4 Skrevet 6. februar 2012 Bra trådforslag - skal følge denne Vi spiser vegtar (minst) en gang i uka (mandag passer ikke så bra, men tirsdag eller torsdag er ganske fast). Denne salaten er blitt en favoritt hjemme hos oss Bytter bare ut gresskar med søtpotet:: Forrige uke stod det bønner og ris på menyen. Denne uka blir det en enkel pastarett med squash og Snøfrisk... Andre gode veggisforslag er: Wook (med bla peanøttsmør for kremet smak og masse protein). Supper av diverse slag (linesuppe er supert - skal sjkkke ut oppskriften din Taste of slow).
Sauen Shaun Skrevet 6. februar 2012 #5 Skrevet 6. februar 2012 Dagens middag blir wok med kikerter og det jeg måtte finne av grønnsaker i kjøleskapet (har ikke helt oversikt ). Mandagswok er ganske vanlig hos meg. Det er en fin måte å bruke opp grønnsaker som har blitt igjen etter helga.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #6 Skrevet 6. februar 2012 Bra intiativ! Og så oppfordrer jeg folk til å ikke bare bytte ut kjøttet med egg og meieriprodukter for da går vinninga opp i spinninga. Forøvrig kan jeg anbefale disse matbloggene som er fullspekket med fantastiske oppskrifter: http://vegetarbloggen.com http://veganeren.com http://veganmisjonen.blogspot.com Anbefaler forøvrig denne suppa som er helt nydelig: http://veganmisjonen.blogspot.com/2010/12/suppe-kikerter-kokosmelk.html 1
JollyJolly Skrevet 6. februar 2012 #8 Skrevet 6. februar 2012 Vi spiser vegetarmiddag flere ganger i uka, det er jo kjempebra hvis "kjøttfri mandag" kan få folk mer bevisste på vegetarmat. Dagens middag hos oss er dahl og ris. http://dairyfreecooking.about.com/od/soupschilistews/r/lentildahl.htm Veldig godt! Kanskje jeg lager litt raita til også.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #9 Skrevet 6. februar 2012 Dette slenger jeg meg helt klart på, er ikke noe glad i kjøtt i utgangspunktet. Har ingen konkrete retter å komme med, men kom over denne tidligere idag: http://snakk.klikk.no/Oppskrift/Brokkoliburger/12088822 Syntes det hørtes fantastisk godt ut
Pingting Skrevet 6. februar 2012 #11 Skrevet 6. februar 2012 Vi har også minst en vegetarmiddag i uka, pleier å la det være på mandager. Jeg synes jo også at jeg har sett flere som skriver i middagstråden her inne som også har kjøttfri mandag? Hva vi har varierer veldig. Det er få ting vi lager som vegetarvarianter av kjøttretter - vi satser heller på retter som er gode i seg selv. Av og til er det tradisjonsmat som man ofte ikke tenker over som vegetarisk; - grønnsakssuppe/suppelapskaus - tomatsuppe - spinatsuppe - pannekaker Mye pasta: - med tomatsaus av hermetiske tomater, masse hvitløk, urter og oliven - fullkornsspaghetti som (når den er ferdigkokt og avrent) blandes med ruccola, soltørket tomat, revet squash og parmesan - carbonara med grønnsaker - fløtesaus med sopp og spinat Pai: - brokkoli og blåmuggost - sopp - soltørket tomat, spinat, fetaost Salater: - med mango, stekt halloumi (en type ost som ikke smelter) og limedressing - gresk salat med oliven og fetaost - salater med ovnsbakte grønnsaker og byggryn - pære, valnøtter og blåmuggost - ymse blandinger av bulgur/couscous/quinoa med linser/bønner og annet grønt Ellers mye annet. Kommer på at vi har hatt bl.a. dette i det siste: - falafel - fylt sopp - stekt ris - shakshuka - kremet blomkålsuppe med blåmuggostterninger og nybakt focaccia - gratenger Hm, det er sikkert mer. 4
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #12 Skrevet 6. februar 2012 Jeg synes jo også at jeg har sett flere som skriver i middagstråden her inne som også har kjøttfri mandag? Helt enig med deg - trådstarter kan ikke ha fulgt særlig godt med i middagstråden. Vi spiser også lite kjøtt her i huset selv om vi slett ikke er vegetarianere. Faktisk har vi sjelden mer enn én middag i uken der kjøtt er en hovedbestanddel, ofte søndag eller fredag (men vi kan like gjerne ha vegetarmiddag også de ukedagene). Oftest er middagen vegetarisk mandag, tirsdag og/eller onsdag, og vi har alltid fersk fisk torsdag og lørdag. Vegetarmiddager er typisk pastaretter (inkl cannelloni, en helgefavoritt), curryer, purésupper, pai (i helgene), omelett og salat eller annen eggerett (feks tyrkisk menemen). Samtidig vil jeg si at vi også har en god del middager der kjøtt eller fisk brukes som krydder i en middag som ellers hovedsaklig består av grønnsaker. Dette kan feks være litt bacon i en grønnsaksbasert suppe, eller litt middelhavsansjos i en pastasaus. Og det er en fin måte å få ned kjøttforbruket på som jeg tror passer veldig bra for ikke-vegetarianere. Det trenger ikke være enten/eller. 3
Mamma1 Skrevet 6. februar 2012 #13 Skrevet 6. februar 2012 Fisk? I dag har vi fisk, moste erter og potetpannekake.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #14 Skrevet 6. februar 2012 Samtidig vil jeg si at vi også har en god del middager der kjøtt eller fisk brukes som krydder i en middag som ellers hovedsaklig består av grønnsaker. Dette kan feks være litt bacon i en grønnsaksbasert suppe, eller litt middelhavsansjos i en pastasaus. Og det er en fin måte å få ned kjøttforbruket på som jeg tror passer veldig bra for ikke-vegetarianere. Det trenger ikke være enten/eller. Dette er jeg hundre prosent enig i. Jeg blir faktisk litt provosert av folk som mener at dersom man ikke er fullstendig veganer, så kan det liksom bare være. Ja til et redusert kjøttforbruk! (Men så mener jeg ikke per definisjon at dyr er like mye verdt som mennesker, da, slik veganere gjør, så vi er liksom litt på kollisjonskurs der.... Men det er en helt annen diskusjon. ) 1
Gjest fjosa Skrevet 6. februar 2012 #15 Skrevet 6. februar 2012 Fisk? I dag har vi fisk, moste erter og potetpannekake. Fisk er kjøtt..
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Fisk er kjøtt.. Nei, ikke nødvendigvis - det kommer faktisk litt an på hva som er perspektivet og siktemålet her. Hvis man snakker kjøttfri mandag som en promotering for mer vegetarmat blant kjøttspisere, så er det selvsagt meningsløst å velge å spise fisk. Men hvis poenget med kjøttfri mandag er å få ned det altfor høye kjøttforbruket i Norge og i den vestlige verden generelt, både av hensyn til miljø og ernæring, så er det helt relevant og en god løsning å velge fisk framfor kjøtt. For fiskeforbruket vårt er slett ikke for høyt, i motsetning til kjøttforbruket. 1
Gjest Consensio Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Men hvis poenget med kjøttfri mandag er å få ned det altfor høye kjøttforbruket i Norge og i den vestlige verden generelt, både av hensyn til miljø og ernæring, så er det helt relevant og en god løsning å velge fisk framfor kjøtt. For fiskeforbruket vårt er slett ikke for høyt, i motsetning til kjøttforbruket. Du burde lese litt mer om dette med å spise fisk. Vi trenger mer og mer oppdrettsfisk, og hva skjer? Jo vi tømmer havet for annen fisk for å lage fiskemat til oppdrettsfisken. Ganske stort problem faktisk.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #18 Skrevet 6. februar 2012 Du burde lese litt mer om dette med å spise fisk. Vi trenger mer og mer oppdrettsfisk, og hva skjer? Jo vi tømmer havet for annen fisk for å lage fiskemat til oppdrettsfisken. Ganske stort problem faktisk. Jeg er særdeles godt opplest på det som har med fiskespising å gjøre, faktisk, og spiser selv kun linefanget fisk, og mye bifangst, og er nøye med å sjekke oppdaterte rødlister for å velge fiskeslag som ikke er overbeskattet. http://www.artsdatabanken.no/Article.aspx?m=273&amid=8288 Du da? 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #19 Skrevet 6. februar 2012 Men altså, er fisk også muskler? Sånn som kjøtt?
Gjest Consensio Skrevet 6. februar 2012 #20 Skrevet 6. februar 2012 Men altså, er fisk også muskler? Sånn som kjøtt? Fisk er kjøtt ja...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå