Gå til innhold

minimalistisk stil.....


Tirill

Anbefalte innlegg

Kan noen fortelle meg hva som menes med minimalistisk stil?

Jeg har hørt det brukt flere ganger, men klarer ikke å definere det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja! En stil som er veldig enkel, med rene linjer og ribbet for unødvendig stæsj og dekor! Det brukes mye børstet stål, krom, fliser og skinn i kombinasjon m tre, og lyse farger. Møbler og tekstiler er gjerne av design-typen i høy prisklasse.

Syns det er stilfullt og flott m minimalistiske interiører, men det kan lett bli kaldt og upersonlig.

Tror nok minimalismen er på vei ut igjen nå så smått!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen har det. Synes det ser like utrivelig ut hver gang jeg går forbi.

Men på film synes jeg ofte det er stilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det vel et ord som blir brukt litt for ofte.

Man er ikke nødvendigvis minimalist selv om man ikke liker nips...

Hos en ekte minimalist bør det være slik at gjester tenker: "Neimen herlighet, hvordan er det mulig, hvor HAR de alle tingene sine? :klø: "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten er det vel et ord som blir brukt litt for ofte.

Man er ikke nødvendigvis minimalist selv om man ikke liker nips...

Hos en ekte minimalist bør det være slik at gjester tenker: "Neimen herlighet, hvordan er det mulig, hvor HAR de alle tingene sine? :klø: "

Less is more! :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke sansen for minimalisme. Det er kaldt og upersonlig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke akkurat hjemmekoselig...

Frister liksom ikke å krype sammen i en hard sofa med en stålkopp med varm sjokolade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minimalisme er ikke min stil heller.

Men det ser jo stilig ut på film :wink:

For å innrede på denne måten kreves det nok en utrolig ordensans og den mangler jeg.Jeg har vært på besøk i slike leiligheter med stramme møbler, glassplater og stålbein. Tør knapt å sette fra meg kaffekoppen på glassbordet (selv om det er brikker), er redd for å lage flekker på ting som er blankt.

Men heldigvis, så er vi alle forskjellige. Og interiør er veldig personlig.

Har alltid lurt på hva disse menneskene gjør om de arver antikviteter som har vært i familien i mange år?

Selger dem og kjøper stålrør for pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Liker minimalistisk stil jeg! Den stilen har forandret seg en del de siste årene. Innslag av tre har blitt veldig populært og gir en del varme.

Selv prøver jeg å ha det så minimalistisk som mulig. Minst mulig fiksfakseri. Mye av pyntegjenstandene jeg har fått gjennom årene, ligger på loftet.

Nei, antikviteter passer ikke inn...det lille jeg har arvet ligger vel gjemt bort et eller annet sted...

Skal snart ha en liten ansiktsløftning på leiligheten, det er jo tross alt 1 år siden sist... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker minimalisme, men bare et snev av det. Vi har lyse vegger og møbler og endrer leilighetens utseende med tekstiler og ting. Har ikke sansen for nips, men liker å ha "ting" allikevel (aner ikke hvordan jeg skal forklare det :klø: ) Vi har lyst tre og lyse farger i nesten hele leiligheten, er bare soverommet som har en helt annen stil med antikkbeiset treverk og smijern. Er forresten ikke så voldsomt begeistret for masse stål heller (har litt fruktfat og sånne ting stål) Kanskje jeg ikke er så minimalistisk allikevel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Tror ikke man nødvendigvis må ha sterile (hvite) vegger og stålstoler for å ha en minimalistisk stil. Poenget er vel at det er så enkelt som mulig, dermed utgår snirklete treskjæringer og plysjdusker (!) men man kan eks godt ha et enkelt trebord, ikke nødvendigvis glass/stål! Minimalisme henger vel ofte sammen med funksjonalisme - tingene har ingen verdi foruten den praktiske verdien (om jeg skjønner dette rett), dermed blir pynteting eller upraktiske/ufunksjonelle møbler og ting luket vekk til fordel for brukbare, funksjonelle ting man har bruk for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode svar...

Jeg har vel et snev av minimalistisk-stil jeg da...

Har hørt det brukt i forhold til hus/leiligheter med mye beige og svart, så jeg antok det hadde noe med "renhet" og kontraster å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker heller ikke minimalitisk stil. KJenner noen som har der og det er så kaldt og upersonlig hos de. Ikke har de sofa engang så en må sitte på harde svarte pinnestoler!!!!

I tillegg synes jeg synd på ungene som ikke blir stimulert med en eneste farge for det er ikke tillatt der i gården!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg liker heller ikke minimalitisk stil. KJenner noen som har der og det er så kaldt og upersonlig hos de. Ikke har de sofa engang så en må sitte på harde svarte pinnestoler!!!!

I tillegg synes jeg synd på ungene som ikke blir stimulert med en eneste farge for det er ikke tillatt der i gården!

Jeg må si meg enig med det en arkitekt som jeg refererer til lengre nede sier om at minimalisme som ord har blitt tynnslitt. Det blir brukt i hytt og pine.

Minimalisme for meg er IKKE et iskaldt miljø uten et snev av farger etc. Men et interiør som ser slik ut, er jo minimalistisk. Men viss jeg ønsker et minimalistisk interiør, er det ikke det jeg legger i det.

Dette sto det i en artikkel om likheten mellom funksjonalismen og minimalismen:

"Det virker som om funksjonalismen fra 1930-tallet i dag får sin arkitekturhistoriske kanonisering og samtidsorienterte renessanse samtidig? At funkisen revitaliseres gjennom minimalismen?"

Og dette:

"funksjonalismen strebet etter en hygienisk, rasjonell og funksjonsdifferensiert bruk av boligen, tror jeg vi i dag søker fleksible rom som gir en rolig virkning, og at vi ønsker å bruke hjemmet som hvilested og tilfluktsrom. En opplagt inspirasjonskilde for dette tiårets innredningsideal har vært Nordens varmere, mykere og mer materialbevisste videreføring av funksjonalismen. Minimalismen - forøvrig et forslitt begrep - er ellers en syntese av flere stilretninger, også østlige romoppfattelser."

Stikkord som jeg mener minimalismen innebærer:

Kvalitet står i sentrum, nøytrale farger ispedd farge sterke innslag, lite ting og tang, men færre bedre gjenstander(dette innebærer IKKE at man skal lure på hvor jeg har alle tingene mine :blunke: ), absolutt en god sofa! (men det betyr ikke at jeg mener en god sofa må være en hjørnesofa i mønstrete mørke grønt og rødt f.eks.) det finnes mange "design" sofaer som er kjempe gode å sitte i og som har en veldig god kvalitet. Men kan med hell bruke både lyse og mørke tresorter,trenger da slett ikke bare bruke stålbein og glassflater.

Og det kan være vellykket å bruke det riktig gamle som antikviteter sammens med det moderne.

Nei huff, nå ser jeg at dette ble langt! Bare litt av mine egne synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har det nok litt sånn. Hvite vegger, mørkegrå moderne hjørnesofa (veldig god!), møbler i bjørk/lønn, glass og stål. På veggen har vi sterk fargerik kunst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...