Gå til innhold

Har hatt det så trått økonomisk nå!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du ingenting du kan selge på finn.no? Jeg har solgt alt fra bøker, klær og sportsutstyr ... blir fort noen hundrelapper ekstra.

Eller sett opp en lapp på butikken om at du kan ta helgevasken for folk ... eller lufte bikkja ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, men jeg skal nok klare meg. Jeg skal nok klare det på et vis, og kyllingkjøttdeig koster jo 17 kr på kiwi :fnise: . Jeg vil iallfall sitte igjen med god erfaring, og da vet jeg at jeg vil klare meg en anne gang.

Når jeg kommer ovenpå igjen og er ferdig med alle disse fæle utgiftene, skal jeg legge av penger igjen slik at jeg har til krise :)

Takk for alle gode råd og tips! Det er sikkert ikke bare nyttig for meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poteter er billige og har mange bruksområder.

Bak poteter i ovnen i 1 time og du har poteter som kan moses til en nydelig hjemmelaga potetstappe.

Kutt poteter opp i båter og stek i ovnen eller på panna

Vanlige kokte poteter..

Ellers er mitt beste råd å stikke på en innvandrerbutikk og kjøpe f.eks en stor pakke ris og et par med bønner/linser el lignende. Dette er veldig billig på innvandrerbutikker og holder i lange tider fremover. Variasjonsmulighetene er uendelige, bare å google noen oppskrifter. Regner med du har litt krydder i hus? Linser, bønner osv kan til og med brukes som pålegg (er bare å mose de og krydre så har du supersunt og godt hjemmelaga pålegg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo selge noe på finn.no? Det har jeg gjort mange ganger når jeg har trengt en 200lapp ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

First price har 4-pakninger med tannbørster til 9,-

Da har du til og med hamstret :lur:

Ok 5,- for tankrem fra first price :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire pakker nudler til 7 kr (first price) på kiwi! Da jeg var fattig en stund tilbake, tydde jeg alltid til dette. Tenk a, 14 kr for hele 8 pakker! Ikke dårlig hehe.

Og first price brød til 6 kr. First price egg til 39 kr. Holder ihvertfall 1- 2 uker til et menneske. Spørs hvor mange egg du spiser om dagen hehe. Så har man jo vann i springen. Og så fort du ser flaske ute på gata, plukk den opp haha. Samle på flasker, og vips så har du 30 kr ekstra!

Husker den tiden der... Jeg kan fortsatt havne i slike "kriser" nå også, men ikke om jeg ikke velger det selv. Men før så hadde jeg ikke noe valg. Har altså mer inntekt nå. Og ikke minst bedre oversiktlig økonomisk.

Dette klarer du! : ) :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men jeg skal nok klare meg. Jeg skal nok klare det på et vis, og kyllingkjøttdeig koster jo 17 kr på kiwi :fnise: . Jeg vil iallfall sitte igjen med god erfaring, og da vet jeg at jeg vil klare meg en anne gang.

Når jeg kommer ovenpå igjen og er ferdig med alle disse fæle utgiftene, skal jeg legge av penger igjen slik at jeg har til krise :)

Takk for alle gode råd og tips! Det er sikkert ikke bare nyttig for meg ;)

JA! Det er smart! Altså når du får lønning, så ta alltid ut en 200 lapp eller noe. Gjerne mer om du kan, og gjem det bort til slutten av mnd når du nesten ikke har penger igjen. Så kan du ta fram de pengnee du gjemte bort.

Funker på meg : ) Men da må du VIRKELIG la pengene ligge i fred til slutten av mnd, hehe ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å leve på 400 kr i to uker. Som en annen her nevnte er bønner og linser veldig billig på innvandrerbutikker, og det er sunt så du trenger ikke gå på akkord med helsa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermetiske tomater og pasta er billig. Boksene med hele tomater koster bare noen få kroner.

Lag deg deilig pastasaus med løk og grønnsaker. Bruk krydder du finner hjemme. Gjerne bruk linser i sausen (eller slå på stortromma og lag saus med billig kyllingkjøttdeig).

Saus av en boks tomater holder gjerne til to middager.

Nydelige middager synes jeg, og trenger slett ikke være dyrt.

Står det enda dårligere til, lag tomatsuppe. Kjør tomatene i stavmikser eller grovhakk. Kok opp, og smak til med krydder og hvitløk. Hiv i litt makaroni hvis du liker det, og spis en skive til (eller lag krutonger). Tørt brød får nytt liv etter en runde i brødristeren eller ovnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden oktober til januar, hadde jeg null inntekt. Regningene hopet seg opp, og jeg holdte på å bli kastet ut av leiligheten. Jeg har to barn, fikk ikke noe bidrag eller barnetrygdt. Jeg var syk og kunne ikke jobbe. Jeg fikk avslag på alle søknader om økonomisk hjel fra NAV. Da sendte søsteren min det hun kunne gjennom Western Union fra utlandet, men det var ikke mange kronene. Maks 400 kr i måneden. I den perioden, la jeg merke til billige ting i matbutikkene. Jeg ble så overrasket over sjampo som koster 10 og balsam til 4, og brød som kostet 6 kroner! Jeg måtte jo passe på å gi barna litt variert mat, med de viktigste minarler og tilskudd kroppen trenger. Lørdgsgodt ble redusert til minmalt, osv, men heldigvis kom vi oss gjennom det hele og friske :)

Bidragsforskudd ble behandlet først nå, barnetrygd fortsatt under behandling. Jeg fikk innvilget arbeidsavklaringspenger også, men først nå i februar. Så det er ikke alle som har det bra økonomisk her i vårt rike Norge :(

Så jeg konkluderer med at ts, kan klare seg veldig fint med 400 i 2 uker når vi i som er tre stykker klarte oss med det i 4 uker over lang tid. Ikke lett når man ikke er så vant med så trang økonomi, men det går sikkert bra :) Lykke til og håper det ordner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp tørka bønner/ erter og linser. da har du grunnlag for mange gode middager. eldorado har erter/ bønner til 10 kr boksen. da jeg var student i oslo, bodde jeg såpass dyrt at jeg hadde kun 1000 kr igjen da husleia var betalt, og ble ekspert på å snu krona både en og to ganger. let etter stygg frukt i kiwibutikken. de gir deg dobbelt pris tilbake hvis du kjøper den og klager. ica og rimi har ofte 50% rabatt på matvarer som holder på å gå ut på dato. kiwi gir deg maten gratis hvis du finner noe som er utgått. Ikke spis nudler og havregrøt i to uker i strekk, det gir deg vitaminmangel og kommer til å gjøre deg deprimert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les Studenterhjemmet. For noen måneder siden hadde hun en artikkelserie om hvordan leve på 70 kr i uka. (Frokost, lunsj, mellommåltider og middag inkludert) Ikke noe spesielt sunt kosthold, mye brød og pasta, men har man dårlig råd, så har man dårlig råd!

Den bloggen har uansett masse gode mattips til en billig penge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...