Gå til innhold

Deres beste Forbrukerråd/ sparetips!(:


gettingoverit

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vet ikke om flere av dere har sett programmet "rik på rabatt" på TLC, men det inspirer meg en smule. Vi har jo ikke så mye av slike rabattkuponger her i Norge, men lurte på om dere vil dele deres beste spareråd og forbrukertips?(;

Jeg har vært litt for glad i å bruke penger og "sløst" en del, men føler nå som jeg begynner å bli "voksen" så er det kanskje på tide å få litt bedre kontroll på økonomien;) samboer og jeg skal også kjøpe vår første leilighet om ikke så altfor lenge, så alle spareråd og tips tas imot med et stort smil!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekke KG, literpris osv. Visste du at med f.eks. tøymykner ketchup osv ofte dyrere i "økonomi" størrelsene?

Edit: Har sett 2 episoder elns av programmet og er glad vi ikke har sånne rabatter i Norge da det tar som du sikkert har sett ekstremt mye tid av de som jobber i kassen.

Noe som vil føre til høyere priser etterhvert.

Endret av Pixtive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekke KG, literpris osv. Visste du at med f.eks. tøymykner ketchup osv ofte dyrere i "økonomi" størrelsene?

Edit: Har sett 2 episoder elns av programmet og er glad vi ikke har sånne rabatter i Norge da det tar som du sikkert har sett ekstremt mye tid av de som jobber i kassen.

Noe som vil føre til høyere priser etterhvert.

Det har jeg ikke tenkt på, det var lurt!(:

Hehe ja det er litt ekstremt, kunne aldri tenke meg å dratt det så langt som dem!

Takk for svar!(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Handle mandag kveld, med ei planlagt og gjennomtenkt handleliste. Spis middag først, slik at du er mett, og sjekk i skap og kjøleskap først om det du satte på handlelista kanskje allereie sto i skapet.

Mandag kveld er butikkane stort sett tomme for folk, det er god plass på parkeringsplassen, dei har fått inn nye varer, spesielt frukt og grønt, og er du heldig finn du datovarer som har fått raud lapp på seg etter helga, og som du kan få kjøpt til halv pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

1. Spis rester. Høres simpelt ut, men det er mange som ikke gjør det. Å handle stort er ofte billigere. Koteletter er et eksempel på svært billig kjøtt som kan spises til middag. Rester av koteletter kan brukes i salat eller pitabrød neste dag til lunsj. Og sånn fortsetter det. Lager man i tillegg all maten selv, er det som regel billigere enn å kjøpe dyr ferdigmat. På matfronten kan man også spare på å spise hjemme i stedet for å kjøpe lunsj i kantina eller middag på restaurant.

2. Sjekk hva som er på salg. Selv om at vi ikke har rabattkuponger her til lands, kan man jo fortsatt spare mye på å handle ting man bruker mye av på salg. Butikker har jo ukeblader med tilbud som man kan sjekke ut. Husk å ikke bli lurt av rabattene. Noen butikker har varer på tilbud som faktisk er dyrere på tilbud enn i andre butikker.

3. Kutt små-abonnementer som abonnement på ukeblader, spill, film osv. Avslutt kleskontoer. Har du H&M-konto for eksempel, er det større sannsynlighet for at du kjøper deg klær hver måned også. De fleste har som regel klesskapet fult av klær, men man fortsetter allikevel å kjøpe det man ikke egentlig trenger. Her er det mye å spare.

4. Bruk mindre bensin. Ta bussen dersom det er billigere. Gå mer på vinteren, og sykle mer på sommeren.

5. Når dere har kjøpt leilighet blir strømforbruk kanskje et nytt tema. Sparepærer, sparedusj og spareprogram på forskjellige elektriske maskiner (som for eksempel vaskemaskinen), kan spare mye strøm. Ta kortere dusjer, slå av lys i rom man ikke er i, osv. Om dere vil ta et stort steg og tenke langsiktig, er varmepumpe noe man kan spare på i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk dere! :D kjempegode råd som jeg skal ta med meg videre.

Er det noen av dere som har noen morsomme ideer på gaver, som julegaver/bursdagsgaver, gave til kjæreste osv, evt. Noe man kan lage selv? Jeg elsker å gi gaver til de jeg er glad i, men vi vet jo alle hvor blakke man kan bli etter julehandelen -.- Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Handle mandag kveld, med ei planlagt og gjennomtenkt handleliste. Spis middag først, slik at du er mett, og sjekk i skap og kjøleskap først om det du satte på handlelista kanskje allereie sto i skapet.

Mandag kveld er butikkane stort sett tomme for folk, det er god plass på parkeringsplassen, dei har fått inn nye varer, spesielt frukt og grønt, og er du heldig finn du datovarer som har fått raud lapp på seg etter helga, og som du kan få kjøpt til halv pris.

Jeg er veldig enig i dette tipset, men vil bare minne om at ikke alle butikker får nye varer til mandag. Mange av butikkene jeg handler i lar frukt og grønt ligge over helga, og får ikke inn nytt frukt og grønt til uti uka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Se etter billigere abonnement på mobil, internett og tv. Om du bruker mobilen lite, så kan du slippe unna med å betale bare et par kroner hos onecall per måned.

2. Handle stort når mat du spiser mye av er på tilbud. Lag store porsjoner og frys ned når du først skal lage mat - f.eks kjøttkaker, karbonader, pizzasaus, spaghettisaus, boller, rundstykker, brød. Da sparer du både tid og penger :) Husk også at mat du lager fra bunnen av mest sannsynlig er bedre, sunnere og billigere enn halvfabrikata og ferdigmat. Og som noen nevnte tidligere: storhandle en dag i uka.

3. Vurder innetemperaturen. Må det virkelig være så varmt inne, eller går det an å ha det en grad eller to kaldere? Må vannet i dusjen stå på så varmt når du dusjer? Og må du dusje så lenge? Innetemperatur og varmtvann har veldig mye å si for strømregninga.

4. Uteliv, restaurant og cafebesøk sluker mye penger. Så i stedet for å dra på disse stedene hver gang lysten kommer, så kan man vurdere andre alternativer. Ha fest hjemme i stedet for å dra på byen. Kjøp inn bra råvarer og lag en skikkelig middag hjemme i stedet for å dra på restaurant. Inviter venninner hjem på kaffe/te i stedet for å dra på cafe.

5. Ikke dra på impulsshopping. Dra på shopping kun når det er noe du føler at du trenger, og bestem deg på forhånd hvor mye du skal bruke og hva du skal ha.

6. Ikke kjøp film, musikk og bøker i Norge. Kjøp på internett fra amazon eller play, det bruker å være mye billigere. Men husk toll og moms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk dere! :D kjempegode råd som jeg skal ta med meg videre.

Er det noen av dere som har noen morsomme ideer på gaver, som julegaver/bursdagsgaver, gave til kjæreste osv, evt. Noe man kan lage selv? Jeg elsker å gi gaver til de jeg er glad i, men vi vet jo alle hvor blakke man kan bli etter julehandelen -.- Hehe!

Jeg kan i allefall tipse om www.biit.no og play.com, hvis du vil kjøpe leker, filmer eller spill. Smykker og dilldall kjøper jeg på ebay. Bare pass på å ikke kjøpe like mye til deg selv "ettersom at det nesten ikke koster noe!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned lån litt raskere enn du egentlig må. Dvs. ligg litt i forkant av renta. Da jeg betalte på studielånet la jeg inn månedlig betaling i stedet for kvartalsvis. Deretter plusset jeg på en hundrelapp i forhold til det jeg egentlig skulle betalt.

Lånet var nedbetalt 2 år før tida...

Samme trikset ble benyttet på billånet som jeg tok opp noen år etterpå. Der sparte jeg riktignok inn bare noen måneder, men så var det i utgangspunktet mye kortere nedbetalingstid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Levitate

Last ned lommeøkonomi applikasjonen til iPhone. Da har man en liten oversikt over forbruk, inntekter osv. Sløser mindre med denne applikasjonen, og perfekt for for eksempel meg som er student! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine beste tips:

Når jeg drar til byen for å handle, så står det 4 store kjøpesenter ganske nær hverandre. Jeg parkerer bilen et sted mellom dem, og går fra butikk til butikk fremfor å køkjøre fra ene bygningen til den andre når det likevel bare er noen få meter å gå. På den måten sparer jeg litt bensin.

Når det er 10kroner salg, prøver jeg å huske hva den varen kostet tidligere, eller hva en vare med mer innhold koster. Feks så jeg leverpostei til 10kr en dag, det er jo ganske billig. 100gram var det. Men så tenkte jeg at jeg må sjekke ut hva 200gram leverpostei koster. Den koster 14kr. Så i stede for å kjøpe to pakker til 10kr, kjøpte jeg den til 14kr. Penger spart!

VELDIG VIKTIG å se på kiloprisen, for det er den som bestemmer hvor dyrt et produkt er, ikke pakkene, selv om det aldri ser så "mye ut for pengene", om du skjønner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaa, dette med kilopriser har jeg forstått at det er veldig lurt å være litt obs på! ;) tusen takk for tips!

Takk Levitate, den "lommeøkonomi" appen skal jeg sjekke ut med en gang! (:

Jeg har faktisk aldri hatt lån før, men nå som vi skal søke om lån til å kjøpe bolig, er det lurt å få litt orden på økonomien sin. Er jo ikke akkurat billig å leve her i Norge! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt enkleste tips er iallfall; sjekk kvitteringene dine.

Den siste måneden har jeg begynt å se over kvitteringene mine. Skremmende hvor mange ganger jeg har betalt dobbelt, eller betalt for feil vare.

Det "verste" tilfelle var da en dame slo inn 8 plagg istedetfor 7 på en klesbutikk. Jeg reagerte på prisen (hadde regnet meg frem til noe annet), men hun påsto det var riktig. Da jeg fikk kvitteringen, så vi begge at jeg hadde rett.

Men jeg har også spart en del kroner på å sjekke på Narvesen, Kiwi etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ebay.com! Finner ALT billigere der, og man betaler ikke toll for varer man kjøper som koster hverken over eller under 200kr (jeg har iallefall ikke gjort det til nå). I stedet for å bruke 450kr for favorittpudderet ditt på esthetique/coverbrands osv, så finner du det lett til 150-200kr der inkludert frakt, og f.eks Redken shampo til 1/3 av prisen i Norge. Trenger du "forbruksklær" eller tilbehør som tights, strømpebukser, singletter, plaine gensere, øredobber, skjerf osv får du det til under10kr, i tillegg finner du masse andre fine, svært billige klær. Et tips er selvfølgelig å slutte å bruke så mye penger på klær og skjønnhetsprodukter, men for sånne som meg som aldri i verden kommer til å slutte med det, så sparer man utrolig mye penger! :-D Er det noe nytt du trenger generelt, f.eks kjøkkenredskaper, så finner du også masse billig. De har alt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...