Gå til innhold

Begynt på skole. Ikke krav på hjelp fra nav?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har endelig funnet ut hva jeg vil bli, men fikk ikke skoleplass på den linjen jeg ville inn på.. Men var så heldig å få plass i en vg2 klasse for å kunne ta allmennfagene. (Disse er like på yrkesfaglinjer.) Da slipper jeg ta dem neste år. Så nå går jeg på skolen 7,5 timer i uken..

Siden jeg er under 25 år får jeg heller ikke voksenopplæring. Men vil ikke vente 2 år til med å få meg utdannelse!

Jeg er 23 år, og bor med sambo. Men har vanskelig for å få meg jobb.. Så sliter med å betale husleie, regninger osv..

Men ifølge Nav har jeg ikke rett på noe slags stønad/hjelp, siden jeg går på skole på dagtid. Er dette virkelig sant? Har jeg ikke krav på noe hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja dette er sant. Du har nok heller ikke rett på støtte fra lånekassen når du tar så få timer.

Den eneste muligheten du har er å få en jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så få timer på skolen kan du fint jobbe minst 50% uten å slite deg ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett på sosialstønad (halve husleia, halve strømmen, penger til livsopphold), men det skal holde hardt når du går på skole. Egentlig har du ikke krav på noe, men det er heller ikke lov å la folk sulte her i landet.

Møt opp hos nærmest SFO eller barnehage og si du vil være ringevikar. Det skulle ikke ta lang tid før du får deg jobb i bøtter og spann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig får man ikke penger i bøtter og lass under utdanning, bare spør en student. Man får ikke tusener av studenter til å akseptere å leve av seks tusen i måneden - som skal dekke ALT - dersom noen veldig få studenter kan sitte å måke inn trygd. Det må være likt for alle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

nå må dere slutte å svare når dere tydeligvis ikke har en dritt peiling på hva dere snakker om :sur:

ts- du må få godkjent utdanningen av NAV før du starter på den!

du kan ikke bare søke, begynne og så fortsette å få stønad.

selv får jeg aap mens jeg studerer, så det er fult mulig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå må dere slutte å svare når dere tydeligvis ikke har en dritt peiling på hva dere snakker om :sur:

ts- du må få godkjent utdanningen av NAV før du starter på den!

du kan ikke bare søke, begynne og så fortsette å få stønad.

selv får jeg aap mens jeg studerer, så det er fult mulig!

Hvis du leser hva ts selv skriver:

Men ifølge Nav har jeg ikke rett på noe slags stønad/hjelp, siden jeg går på skole på dagtid. Er dette virkelig sant? Har jeg ikke krav på noe hjelp?

Tyder på at hun har hørt på NAV. Med mindre hun refererer til NAV.no.

Kommer i tillegg ann på hvilken støtte hun har der i utgangspunktet. Siden hun har vanskelig for å få seg jobb, så virker det ikke som det er AAP hun har, men heller dagpenger, individstønad (ofte ligger det et aktivitetskrav, som f.eks fullføring av skole, kurs m.m.) eller sosialstønad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Hvis du leser hva ts selv skriver:

Tyder på at hun har hørt på NAV. Med mindre hun refererer til NAV.no.

Kommer i tillegg ann på hvilken støtte hun har der i utgangspunktet. Siden hun har vanskelig for å få seg jobb, så virker det ikke som det er AAP hun har, men heller dagpenger, individstønad (ofte ligger det et aktivitetskrav, som f.eks fullføring av skole, kurs m.m.) eller sosialstønad.

pust rolig nå :fnise:

jeg tolket innlegget til ts som at hun går på nav, og så begynner hun på skole uten å få utdanningen godkjent av nav før hun starter, og da kan hun ikke kreve å få stønaden videre!

men om hun hadde fått innvilget utdanningen av nav før hun hadde startet, sååååå er det mulig å få stønad og støtte til utdanning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle du få støtte? Man tar opp lån og søker om stipend når man studerer. Hvorfor tror du ellers lånekasseordingen finnes?? Men du går jo bare på skolen noen få timer i uka, hvorfor kan du ikke jobbe deltid?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen grunn til å moralisere overfor trådstarter som stiller et saklig spørsmål. Virker også som moraliseringen kommer fra Høyre/FrP folk som er mer opptatt av å fronte egne synspunkter enn faktisk å hjelpe trådstarter.

De fleste rådene er også bare tull og tøys.

Du kan utmerket godt få støtte fra NAV mens du tar skole, men det må søkes om og godkjennes. Det normale er at man ikke må ha skole som hovedbeskjeftigelse. Siden du tar utdanning i langt under 50 % bør dette være mulig.

Men du må altså søke om dette. Jeg har søkt om det selv og fått det godkjent, men det er noen år siden. Mulig reglene er endret. Sjekk det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i trådstarter sitt innlegg om at hun går på AAP. Heller tvert i mot: Hun sliter med å få seg jobb og lever på samboeren sin. Og syns derfor at NAV skal bla opp penger så hun kan gå noen få timer på skolen i uka.

Hilsen Arbeiderpartivelger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står ingenting i trådstarter sitt innlegg om at hun går på AAP. Heller tvert i mot: Hun sliter med å få seg jobb og lever på samboeren sin. Og syns derfor at NAV skal bla opp penger så hun kan gå noen få timer på skolen i uka.

Dette er ikke relevant. Hun kan utmerket godt søke om dagpenger kombinert med deltidsskole. Hvordan hun ordner økonomien sin nå faller utenfor det hun spør om så det bør vi ikke kommentere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger?? Hva i all verden? Hvorfor i huleste skal hun få det når det ikke er noe i veien for at hun f.eks kan sitte i kassa på kiwi 3-4 dager i uka?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kusina mi går på dagpenger og ønsker å ta en liten videreutdanning som kan hjelpe henne å lettere komme i fast jobb. Denne utdanningen er på deltid og har samlinger 2-3 dager i måneden. Hun søkte NAV om å få lov til å ta denne utdanningen mot at hun selvsagt ikke mottok dagpenger for akkurat de dagene hun var på skole. NAV ga henne blankt avslag (fordi man ikke får dagpenger mens man går på skole) og tok fra henne dagpengene selv om hun ikke engang var begynt på skole, hun bare søkte om lov. Heldigvis tok NAV til vett og ga henne dagpengene tilbake når de skjønte at de hadde gjort en feil, men skole var helt uaktuelt uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest NozMonster

Kusina mi går på dagpenger og ønsker å ta en liten videreutdanning som kan hjelpe henne å lettere komme i fast jobb. Denne utdanningen er på deltid og har samlinger 2-3 dager i måneden. Hun søkte NAV om å få lov til å ta denne utdanningen mot at hun selvsagt ikke mottok dagpenger for akkurat de dagene hun var på skole. NAV ga henne blankt avslag (fordi man ikke får dagpenger mens man går på skole) og tok fra henne dagpengene selv om hun ikke engang var begynt på skole, hun bare søkte om lov. Heldigvis tok NAV til vett og ga henne dagpengene tilbake når de skjønte at de hadde gjort en feil, men skole var helt uaktuelt uansett.

jeg går selv på AAP, men det er mange i klassen min som har dagpenger... du kan ikke si at nav ga avslag fordi man ikke får dagpenger.... det er faktisk opp til saksbehandleren din å avgjøre om du fyller visse vilkår som de ønsker at du skal gjøre. først fikk jeg avslag på utdanningen, men så klarte jeg å prate bedre for meg, og utdype meg bedre- jeg fikk saksbehandleren min til å se hvordan jeg kan komme meg enklere ut av nav-systemet om jeg fikk innvilget utdanning... and guess what? I did :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går selv på AAP, men det er mange i klassen min som har dagpenger... du kan ikke si at nav ga avslag fordi man ikke får dagpenger.... det er faktisk opp til saksbehandleren din å avgjøre om du fyller visse vilkår som de ønsker at du skal gjøre. først fikk jeg avslag på utdanningen, men så klarte jeg å prate bedre for meg, og utdype meg bedre- jeg fikk saksbehandleren min til å se hvordan jeg kan komme meg enklere ut av nav-systemet om jeg fikk innvilget utdanning... and guess what? I did :nigo:

Hvorfor får du AAP? Kan du ikke ta opp studielån som alle andre studenter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NozMonster

Hvorfor får du AAP? Kan du ikke ta opp studielån som alle andre studenter?

nope..jeg har mine grunner, men dette tråden handler ikke om meg.

må bare komme med en ting; jeg ser du og andre ( hvis ikke ab innleggene har kommet fra samme person) kommer med slike småsure/bitre/ ett eller annet- utsagt. men det bør dere være forsiktige med, det er trossalt grunner til at "vi" nav-pasienter er innenfor nav systemet.. hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg fungert helt normalt i hverdagen og tatt opp studielån heeeel selv...

jeg bare synes ikke dere der ute på forumet skal være så bastante og dømmende når dere ikke vet bakgrunnen og historien "vår"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...