SmallTalk Skrevet 3. februar 2012 #21 Skrevet 3. februar 2012 Dersom de har tatt fra henne lighteren av sikkerhetsmessige årsaker, så burde de jo ha gitt beskjed om hvor hun kan få tak i den ved behov.
Tullepia Skrevet 3. februar 2012 #22 Skrevet 3. februar 2012 Dersom de har tatt fra henne lighteren av sikkerhetsmessige årsaker, så burde de jo ha gitt beskjed om hvor hun kan få tak i den ved behov. Det har de helt sikkert gjort også. Det er en grunn til at jeg ber de pårørende snakke med personalet om dette. Ikke for å være ufølsom, men realistisk: Eldre og døende mennesker kan ha vanskeligheter med å huske. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #23 Skrevet 3. februar 2012 Det har de helt sikkert gjort også. Det er en grunn til at jeg ber de pårørende snakke med personalet om dette. Ikke for å være ufølsom, men realistisk: Eldre og døende mennesker kan ha vanskeligheter med å huske. Helt enig. Det å komme på sykehjem er en belastning i seg selv som kan gi hukommelsesplager og generelt sette ned den psykiske helsen pga omveltninger og stress, dette tåler nemlig eldre ofte dårlig. Mest sannsynlig så har personalet forklart det, men hun har glemt det. Hvis de ikke har gjort det og bare tatt lighteren så er det et overgrep.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #24 Skrevet 4. februar 2012 Åhh, jeg blir så lei meg av alle disse " arghh, de er så slemme atte på eldrehjemmet til..." trådene! Det er da ingen (isåfall ytterst få) som jobber i helsevesenet, spesielt i eldreomsorgen, som vil andre vondt. Det er som regel veldig empatiske og fryktelig tålmodige mennesker som jobber der! Pleieyrket er fullt av etiske dilemaer, og derfor vil det alltid være noen som er uenige i avgjørelser som blir tatt.. Det er vanlig å frata beboerene lightere på eldrehjem. Noe annet ville vært veldig uansvarlig! Dere vet at det ikke vil være mulig å evakuere alle de eldre hvis det begynner å brenne? Det er ikke noe vi skal forsøke på å gjøre engang! Selvfølgelig er det fælt å frata de eldre friheten til å ta seg en røyk akkurat når de selv ønsker, men sånn må det nesten bare bli desverre. Snakk med hjemmet så får dere nok en god begrunnelse. En annen side av saken er arbeidmiljøet til de ansatte.. Hos oss er det ca 4 pasienter som røyker, og de vil helst røyke HELE tiden. Vi er 4 ansatte fordelt på to poster, og minst èn av de ansatte er sykepleier, og sykepleieren har ikke tid til å røyke med pasienten. Vi har avtale med pasientene om at de får ta 1 røyk i timen, dvs at det blir nermere 30 røyk pr vakt, dvs. 10 passiv-røyk pr ansatt.pr vakt, minimum 50 passivrøyk i uka(men det er aldri jevnt fordelt så det blir heller en 15- 20 passiv-røyk/dagen for den ansatte. Dere som mener det er helt uproblematisk, er dere de samme som skriker og bærer dere fordi noen står utendørs på bussholdeplassen eller utenfor inngangen til kjøpesenteret å røyker?) Det virker som mange mener at hvis man jobber innen helsesektoren får man bare akseptere alt som er av uverdige arb.forhold, som store mengder passiv røyking, tunge løft som permanent ødelegger ryggen (og som man ikke vil få arb.skade erstatning for fordi vi selv valgte å bryte retningslinjene vi har. Er ikke mange kg vi faktisk får lov til å løfte. Løfter vi feil med beina blir det heller ingen arb.skade ertstatning selv om vi ødelegger oss). I en tråd her inne for litt siden var det flere som sa at, "dere visste hva dere gikk til. Sånt må dere bare forvente når dere velger et slikt yrke. Det er ingen sympati å få her.." Vi gjør så godt vi kan for at beboerene skal ha innholdsrike og verdige liv med små og store gleder, hygge og kos men vi er faktisk bare mennesker vi også... og noens barn og noens mor =) Og til dere som mener at vi skal prioritere at røykeren får røyke med en gang de ber om det.. Hva om vi akkurat da sitter å mater en annen beboer? Skal vi da gå fra denne midt under måltidet? En slik opg tar gjerne lang tid, det er viktig at man mater med masse respekt og tålmodighet, man skal IKKE stresse beboeren gjennom et måltid! Det ville vært veldig uverdig!! Eller hvis vi er i morgenstell og skal hjelpe 5 forskjellige pasienter med å dusje, vaske seg, kle på seg, tannpuss, eventuelle målinger pasienten skal ha, for så å stelle istand fellesfrokost for alle sammen. ...eller kanskje vi må dele ut medisiner på et spesielt tidspunkt. Det kan faktisk ikke vente! Eller kanksje en av de andre pasientene er fryktelig urolig, forvirret eller lignende og trenger en trygg og god samtale med en pleier for å føle seg trygg igjen. Jeg skal si dere at det er ikke barebare å snu ryggen til en pasient som gråter til deg at den ikke orker å leve lenger! Jeg mener ikke å virke uempatisk, men virkeligheten er desverre ikke rosenrød. Jeg synes det er veldig trist at gamle mennesker blir fratatt full kontroll over eget liv, men det må til en viss grad bli sånn om dagene skal gå rundt. 9
makkapakka Skrevet 4. februar 2012 #25 Skrevet 4. februar 2012 Alle som bor på pleiehjem og er gamle har et stort ønske om å dø. Dette har en prest fortalt meg. Så hvorfor ta fra de som bor på pleiehjemmet sigarettene? Da betaler de jo skatt fortsatt ved kjøp av sigaretter. Dessuten så dør de jo fortere siden det er veldig skadelig å røyke. Samfunnet er da kvitt disse opphopene av folk som er et ork å ta seg av etter de er pensjonister. så da skjønner jeg ikke hva de tenker på, når de tar fra dem sigs!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #26 Skrevet 4. februar 2012 Alle som bor på pleiehjem og er gamle har et stort ønske om å dø. Dette har en prest fortalt meg. Så hvorfor ta fra de som bor på pleiehjemmet sigarettene? Da betaler de jo skatt fortsatt ved kjøp av sigaretter. Dessuten så dør de jo fortere siden det er veldig skadelig å røyke. Samfunnet er da kvitt disse opphopene av folk som er et ork å ta seg av etter de er pensjonister. så da skjønner jeg ikke hva de tenker på, når de tar fra dem sigs! HELT feil! Hvis du har lest tråden så ser du også hvorfor vi tar fra de eldre lighteren. 4
pinar Skrevet 4. februar 2012 #27 Skrevet 4. februar 2012 Tviler sterkt på at personalet har tatt fra henne lighteren for å avvenne henne. Det skyldes mest sannsynlig at de er redd for brannfare. Jeg syns dette er et etisk dilemma. Selvfølgelig bør et sykt og døende menneske få lov å røyke som hun vil, samtidig så utsetter hun jo andre for fare hvis hun ikke har kontroll på røyk og fyr. Å røyke under tilsyn syns jeg også er et interessant spørsmål, fordi jeg mener at personal ikke skal eksponeres for røyk. Det er såpass strenge røykeforbud i dette landet at jeg har problemer med å forstå at helsepersonell skal være nødt å utesette seg. Ja det hender at røykende personal tar på seg denne biten, men i noen tilfeller vil en røyker ikke være tilgjenngelig. Jeg tror at din sorg over at bestemoren din er syk , forsterker dine følelser i denne saken. Der jeg jobbet kunne vi sitte utenfor istedenfor å sitte inne på selve røykerommet. Glass vinduer
Gjest snoopy_93 Skrevet 4. februar 2012 #28 Skrevet 4. februar 2012 Der jeg jobber tar vi med brukerne inn på røykerommet til faste tider slik at de får f.eks kveldsrøyken sin og sånt. Der jeg jobbet i sommer var det en dement person som hadde glemt at h*n hadde sluttet å røyke, men ingen nektet vedkommende å røyke for det. Synes det er dårlig gjort å ta fra en person retten til å bestemme selv bare fordi de er på et sykehjem/sykehus/BBS (Bo- og Behandlingssenter) osv. Har dere tatt det opp med ansatte/Ledelsen?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #29 Skrevet 4. februar 2012 Der jeg jobber tar vi med brukerne inn på røykerommet til faste tider slik at de får f.eks kveldsrøyken sin og sånt. Der jeg jobbet i sommer var det en dement person som hadde glemt at h*n hadde sluttet å røyke, men ingen nektet vedkommende å røyke for det. Synes det er dårlig gjort å ta fra en person retten til å bestemme selv bare fordi de er på et sykehjem/sykehus/BBS (Bo- og Behandlingssenter) osv. Har dere tatt det opp med ansatte/Ledelsen? Men dere gjorde jo det samme der du jobbet! Hvis dere har faste røyketider så kontrollerer ikke brukeren det selv da... 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #30 Skrevet 4. februar 2012 Alle som bor på pleiehjem og er gamle har et stort ønske om å dø. Dette har en prest fortalt meg. Så hvorfor ta fra de som bor på pleiehjemmet sigarettene? Da betaler de jo skatt fortsatt ved kjøp av sigaretter. Dessuten så dør de jo fortere siden det er veldig skadelig å røyke. Samfunnet er da kvitt disse opphopene av folk som er et ork å ta seg av etter de er pensjonister. så da skjønner jeg ikke hva de tenker på, når de tar fra dem sigs! I samme slengen blir helsepersonell utsatt for mengder passiv røyk, så da dør de fortere også. Men de har sikkert et ønske om å dø så fort som mulig de også. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #31 Skrevet 4. februar 2012 Der jeg jobber tar vi med brukerne inn på røykerommet til faste tider slik at de får f.eks kveldsrøyken sin og sånt. Der jeg jobbet i sommer var det en dement person som hadde glemt at h*n hadde sluttet å røyke, men ingen nektet vedkommende å røyke for det. Synes det er dårlig gjort å ta fra en person retten til å bestemme selv bare fordi de er på et sykehjem/sykehus/BBS (Bo- og Behandlingssenter) osv. Har dere tatt det opp med ansatte/Ledelsen? HMS overstyrer bestemmelsesretten. Men om man har pasienter som selv klarer å røyke alene på røykerommet uten at det er fare for å tenne på hele bygget, seg selv eller medpasienter, så er det flott. Da er det ikke noe problem. Problemet oppstår i det sekundet pasienten har utviklet en moderat til alvorlig demens, ukontrollerte parkinsonistiske trekk og lignende. Jeg røyker selv, men jeg vil ikke være passiv røyker på jobb. Det får holde med at jeg sakte men sikkert dreper meg selv på fritiden. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #32 Skrevet 4. februar 2012 Faren min skule prate med dem, men da var det plutselig ingen der. Han var ikke så veldig sint da. Kanskje han skjønte noe jeg ikke gjorde, og bare sa det ikke til meg. Om jeg skulle pratet med dem, hadde jeg ikke vært sint heller, da jeg vet at det kan være en grunn for det. Jeg hadde spurt hvorfor de har tatt fra henne lighter, og sagt at hun selv ikke forstår hvorfor de har gjort det. Hvis de har en god grunn, kan de i alle fall prøve å få henne til å skjønne hvorfor de har tatt i fra henne lighteren. Det var nok helt sikkert noen der, kanskje de var opptatt med à gjøre jobben sin Og det er ikke sikkert det det går ann å forklare så hun forstår! du sier ingen ting om hennes mentale funksjon her... Sist vakt jeg hadde fortalte jeg en pasient over 200 ganger at "du bor her du nå, du trenger ikke tenkte på om siste bussen har gått" og "det gjør ingen ting at du ikke har penger, her er maten gratis". Andre ting som stadig går igjen er at man må fortelle at mamma/ektefelle/barn/hund osv ikke lever lengre, men døde for 15 år siden. ... Så, for alt du vet så kan det godt hende de har forklart henne det flere ganger 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #33 Skrevet 4. februar 2012 Det er veldig mange pasienter med funksjonsvikt i forskjellig grad. Dere som sier vi må prioritere pasientens ønske om røyk, syns dere det er viktigere enn å hjelpe pasienter med å spise og toalettbesøk? Siden vi er så slemme at pasienten må vente 15-60 min på røyken sin? Og hva tror dere de pårørende til pasienten som gjorde i buksa, eller som måtte vente med middag til maten ble kald ( mens tallerken med mat står rett forran nesa på de) føler det når de hører at man måtte prioritere en annen pasients ønske om røyk forran deres kjæres grunnleggende behov? Det går ann å bruke hodet litt før dere slenger rundt dere hvor slemme og ondskapsfulle vi Pleierne er! Hvis dere til bedre livskvaliteten til familiemedlemmene deres så kan dere jo begynne med å komme litt oftere på besøk. 5
Meridian Skrevet 4. februar 2012 #34 Skrevet 4. februar 2012 Jeg må bare få ut litt frustrasjon her. Jeg har i dag vært hos bestemoren min som er ganske syk, og hun er skikkelig nede. Hun fortalte meg og faren min at de på pleie hjemmet hadde tatt fra henne lighteren hennes, slik at hun ikke kan røyke. De har jo røyke rom hvor man kan sitte å røyke og kanskje ta seg en prat. Jeg sier jo at hun er syk, men det har ingenting med røykingen hennes å gjøre. Alle i familien tror at hun kommer til å dø snart, og hun er ganske ulykkelig der hun bor. Jeg kjenner at jeg blir sint på de som tar vare på henne, fordi de vet at hun ikke har lenge igjen og likevel tar de fra henne den ene tingen som får henne til å slappe av og ha noe å gjøre. Hun skal snart dø, det er for sent til å få henne til å slutte å røyke. Jeg skjønner at enkelte er i mot røyking, men det gjør meg kjempe sint at man tar fra et døende menneske retten til røyke sigaretter. Hva er vitsen? Å prøve å holde henne i live så hun kan lide enda litt lenger? Faktisk gjør det ingen forskjell, hun er så syk nå av andre grunner. Jeg tror de er fult klar over at det ikke er noe vits i å få gamle mennesker til å slutte å røyke, jeg vil heller tro at det er for hennes egen sikkerhet. De kan ikke passe på henne konstant, og om hun sitter alene med en lighter kan hva som helst skje ... og det skjer iløpet av få sekunder ...
Meridian Skrevet 4. februar 2012 #35 Skrevet 4. februar 2012 (endret) Selv har jeg jobbet på sykehjem, og det er først når man jobber innen dette yrket at man skjønner hva det går ut på. Jeg må si at jeg likte jobben og pasientene, men kan ikke si jeg likte de pårørende så godt. Dette gjelder spesielt de pårørende som ikke skjønner hvor mye det er å gjøre på et sykehjem og hvordan ting fungerer, og hvorfor vi må gjøre som vi gjør! Om ettermiddagen og helger stenges ytterdørene, slik at alle må ringe på for å komme inn - dette er for pasientene sikkerhet, siden det bare er på dagtid det sitter noen å passer på ved inngangen. Jeg skulle på jobb en ettermiddag, og det stod allerede en dame der som hadde ringt på døren. Vi ble stående noen minutter og vente på at noen skulle slippe oss inn, da sier damen litt surt til meg "Sitter de å later seg eller..?" Jeg kjente jeg ble provovsert, for mest sannsynlig vil jeg tro at de var veldig opptatt med noe, ellers hadde de jo hatt tid til å åpne på sekundet - kanskje de hjalp alle de røykende pasientene sine som de ikke kunne gå ifra??? :gjeiper: Endret 4. februar 2012 av Bølle 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2012 #36 Skrevet 4. februar 2012 Faren min skule prate med dem, men da var det plutselig ingen der. Han var ikke så veldig sint da. Kanskje han skjønte noe jeg ikke gjorde, og bare sa det ikke til meg. Om jeg skulle pratet med dem, hadde jeg ikke vært sint heller, da jeg vet at det kan være en grunn for det. Jeg hadde spurt hvorfor de har tatt fra henne lighter, og sagt at hun selv ikke forstår hvorfor de har gjort det. Hvis de har en god grunn, kan de i alle fall prøve å få henne til å skjønne hvorfor de har tatt i fra henne lighteren. Som regel er de opptatt hele tiden med en pasient, eller andre ting de må gjøre. Men bestemoren din har nok ikke helt oppfattet situasjonen. Ofte, når eldre blir tatt ifra ting fordi det er til fare for en selv, blir de lei seg og sinte, og skjønner ikke hva som skjer, og tror at de ikke får lov. Derfor forteller nok bestemoren din at hun ikke får lov til å røyke. Det beste er å prate med en av lederene der og høre om hvorfor, og da vil de nok bare fortelle at de passer best på bestemoren din på denne måten. Du burde få deg sommerjobb på sykehjem, så vil du få en innblikk i de eldres hverdag og hvorfor ting blir gjort som de blir gjort 1
pinar Skrevet 4. februar 2012 #37 Skrevet 4. februar 2012 Alle som bor på pleiehjem og er gamle har et stort ønske om å dø. Dette har en prest fortalt meg. Så hvorfor ta fra de som bor på pleiehjemmet sigarettene? Da betaler de jo skatt fortsatt ved kjøp av sigaretter. Dessuten så dør de jo fortere siden det er veldig skadelig å røyke. Samfunnet er da kvitt disse opphopene av folk som er et ork å ta seg av etter de er pensjonister. så da skjønner jeg ikke hva de tenker på, når de tar fra dem sigs! Å han kan svare for alle eldre? Når det gjelder TS sin situasjon er jeg rimelig sikker på at bestemor ikke blir nektet røyk. Av ymse grunner som allerede har blitt ramset opp. 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #38 Skrevet 6. februar 2012 Alle som bor på pleiehjem og er gamle har et stort ønske om å dø. Dette har en prest fortalt meg. Så hvorfor ta fra de som bor på pleiehjemmet sigarettene? Da betaler de jo skatt fortsatt ved kjøp av sigaretter. Dessuten så dør de jo fortere siden det er veldig skadelig å røyke. Samfunnet er da kvitt disse opphopene av folk som er et ork å ta seg av etter de er pensjonister. så da skjønner jeg ikke hva de tenker på, når de tar fra dem sigs! Dette er vel noe av det dummeste jeg har hørt. Den presten din kan ikke ha snakket med mange eldre mennesker. Klart de vet hvilken vei det bærer, men ikke alle har det ønsket. Noen ytrer ønske om å dø, men langt ifra alle. Mange eldre har det bra, å de synes det selv også. Tror du hadde fått et helt annet syn på den påstanden din om du selv hadde vært i kontakt med/ eller jobbet med eldre. 3
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #39 Skrevet 6. februar 2012 Jo som jeg skrev så skjønner jeg at farlige situasjoner kan oppstå med eldre, syke mennesker. Men jeg mener fremdeler da må det kunne gå an å finne en ordning som gjør at bestemoren kan røyke selv om. Og her har de sannsynligvis en ordning på det. Røyk med tilsyn kan ha mange årsaker. -skal ikke tenne opp røyk hvor som helst (hensyn til andre beboere som ikke setter pris på røyklukt). -skal ikke tenne opp røyk på senga (kan sovne med røyk, miste glo og sette fyr på seg selv). -mange eldre og pleietrengende klarer ikke tenne på røyk selv uten å brenne seg. -de søler glør og brenner seg/ødelegger klærne (viktig å få på røykeforkle). -og ja, de tar sigaretten feil vei inn i munnen noen ganger, og tenner på filteret -om de røyker uten tilsyn, legger de mest sannsynligvis fra seg både røyk og lighter, slik at andre beboere forsyner seg. -psykisk syke mennesker blir også pleietrengende/stues bort på sykehjem når de blir eldre (og du vil ikke at de skal finne gjenglemte lightere). -om andre beboere tar røyken blir hun iallfall uten røyk. Hvorfor ikke bare spør personalet, på en saklig måte. Du får helt sikkert et svar. Og det kan godt hende hun har misforstått når hun sa "så jeg ikke får røyke". 1
Gjest just words Skrevet 6. februar 2012 #40 Skrevet 6. februar 2012 Og her har de sannsynligvis en ordning på det. Røyk med tilsyn kan ha mange årsaker. -skal ikke tenne opp røyk hvor som helst (hensyn til andre beboere som ikke setter pris på røyklukt). -skal ikke tenne opp røyk på senga (kan sovne med røyk, miste glo og sette fyr på seg selv). -mange eldre og pleietrengende klarer ikke tenne på røyk selv uten å brenne seg. -de søler glør og brenner seg/ødelegger klærne (viktig å få på røykeforkle). -og ja, de tar sigaretten feil vei inn i munnen noen ganger, og tenner på filteret -om de røyker uten tilsyn, legger de mest sannsynligvis fra seg både røyk og lighter, slik at andre beboere forsyner seg. -psykisk syke mennesker blir også pleietrengende/stues bort på sykehjem når de blir eldre (og du vil ikke at de skal finne gjenglemte lightere). -om andre beboere tar røyken blir hun iallfall uten røyk. Hvorfor ikke bare spør personalet, på en saklig måte. Du får helt sikkert et svar. Og det kan godt hende hun har misforstått når hun sa "så jeg ikke får røyke". Det kan godt hende. Men jeg leser ts sitt innlegget og svarer på det. Jeg legger ikke noe imellom og trekker ikke noe ifra. I hoved innlegget står det som det står, det svarer jeg på. At du og andre legger ting i mellom linjene eller sier at hun har misforstått er jo en ting. Men som sagt jeg svarer ut i fra ts sitt innlegg. Der står det hva bestemoren har sagt, da føler ikke jeg for å trekke konklusjoner ut av mitt eget hode eller svare som om bestemoren misforstod. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå