AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #1 Skrevet 2. februar 2012 Jeg må bare få ut litt frustrasjon her. Jeg har i dag vært hos bestemoren min som er ganske syk, og hun er skikkelig nede. Hun fortalte meg og faren min at de på pleie hjemmet hadde tatt fra henne lighteren hennes, slik at hun ikke kan røyke. De har jo røyke rom hvor man kan sitte å røyke og kanskje ta seg en prat. Jeg sier jo at hun er syk, men det har ingenting med røykingen hennes å gjøre. Alle i familien tror at hun kommer til å dø snart, og hun er ganske ulykkelig der hun bor. Jeg kjenner at jeg blir sint på de som tar vare på henne, fordi de vet at hun ikke har lenge igjen og likevel tar de fra henne den ene tingen som får henne til å slappe av og ha noe å gjøre. Hun skal snart dø, det er for sent til å få henne til å slutte å røyke. Jeg skjønner at enkelte er i mot røyking, men det gjør meg kjempe sint at man tar fra et døende menneske retten til røyke sigaretter. Hva er vitsen? Å prøve å holde henne i live så hun kan lide enda litt lenger? Faktisk gjør det ingen forskjell, hun er så syk nå av andre grunner. 9
Gjest happy_me Skrevet 2. februar 2012 #2 Skrevet 2. februar 2012 De ansatte på dette pleiehjemmet burde skamme seg. 9
kaprifolen Skrevet 2. februar 2012 #3 Skrevet 2. februar 2012 da jeg jobbet der, var det bare de som enten a) stod i fare for å brenne seg/sette fyr på noe annet, eller b)bodde slik til at noen fra kategori a kunne stjele sigaretter og lighter, som ble "fratatt" sigarettene. de fikk de når de ønsket, og fikk evt hjelp og røykeforkle.. eneste unntaket var at jeg var på psykiatrisk avdeling en periode, og der hadde noen av de "verste" pasientene en rutine på f.eks 1 røyk i timen, ellers hadde de kjederøyket absolutt hele dagen uten på røre på seg. 8
Gjest Gjest Skrevet 2. februar 2012 #4 Skrevet 2. februar 2012 Kan det være en annen grunn til at de har tatt lighteren , enn at de vil avvenne henne ? Du bør spørre de hvorfor hun ikke kan ha den selv . Antagelig er de redd for brannfaren ved sigarettrøyking . 4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #5 Skrevet 2. februar 2012 Jeg foreslår at dere spør dem som jobber der, og vær tydelig med at det er greit for dere at hun røyker så mye ho vil.
Gjest Zizzi Skrevet 2. februar 2012 #6 Skrevet 2. februar 2012 Man avvenner ikke en eldre person. Om hun dør snart eller ikke. Jeg kan tenke meg at de har fratatt henne lighteren fordi at hun trenger tilsyn når hun røyker. Du sier at hun er gammel og syk, å da tenker jeg at hun lett mister den påtente røyken, søler med glo eller at hun sovner med røyken i hånden. Å frata henne lighteren er nok et ledd i sikkerheten både til din bestemor og alle de andre beboerne. Er enig i personen som sier at du får spørre personalet der bestemoren din bor istedenfor å hisse deg opp. 11
Gjest just words Skrevet 2. februar 2012 #7 Skrevet 2. februar 2012 Og dette er en av grunnene til at jeg ønsker å dø i skoene som vi sier her. Jeg kjenner også at jeg blir sint og provosert når jeg hører slikt. Ja jeg kan forstå at det er grunner til at det kan oppstå farlige situasjoner med lightere og sigarett glo. Men da bør man finne andre løsninger enn å overstyre livene til et voksent menneske, nekte de små gleder i sitt eget liv. Har du snakket med pleierne om dette? Jeg ville i alle fall tatt det opp med de på en sakelig måte, spurt hva grunnen var. 1
Gjest Zizzi Skrevet 2. februar 2012 #8 Skrevet 2. februar 2012 Og dette er en av grunnene til at jeg ønsker å dø i skoene som vi sier her. Jeg kjenner også at jeg blir sint og provosert når jeg hører slikt. Ja jeg kan forstå at det er grunner til at det kan oppstå farlige situasjoner med lightere og sigarett glo. Men da bør man finne andre løsninger enn å overstyre livene til et voksent menneske, nekte de små gleder i sitt eget liv. Har du snakket med pleierne om dette? Jeg ville i alle fall tatt det opp med de på en sakelig måte, spurt hva grunnen var. Jeg vil tro at hvis hensikten var at hun ikke skulle røyke, så var også røyken tatt fra henne. Uansett så tror jeg ikke at pleierne der bestemoren bor vil frata henne røyken, men de vil nok at hun skal røyke under tilsyn, noe jeg tror kan være av sikkerhetsmessige årsaker. Ts skriver jo at bestemoren er veldig syk, å da sier det seg nesten selv at hun fort kan miste både røyken, glo og sovne midt i røyken. 3
Gjest just words Skrevet 2. februar 2012 #9 Skrevet 2. februar 2012 (endret) Jeg vil tro at hvis hensikten var at hun ikke skulle røyke, så var også røyken tatt fra henne. Uansett så tror jeg ikke at pleierne der bestemoren bor vil frata henne røyken, men de vil nok at hun skal røyke under tilsyn, noe jeg tror kan være av sikkerhetsmessige årsaker. Ts skriver jo at bestemoren er veldig syk, å da sier det seg nesten selv at hun fort kan miste både røyken, glo og sovne midt i røyken. Jo som jeg skrev så skjønner jeg at farlige situasjoner kan oppstå med eldre, syke mennesker. Men jeg mener fremdeler da må det kunne gå an å finne en ordning som gjør at bestemoren kan røyke selv om. Og ja det vil da si under tilsyn, men med sitatet fra hoved innlegget ”Hun fortalte meg og faren min at de på pleie hjemmet hadde tatt fra henne lighteren hennes, slik at hun ikke kan røyke ” så sier det meg at bestemoren ikke kan røyke, og at pleierene ikke prioriterer dette. Det er feil i mine øyner! Edit, forresten så vet vi jo ikke hva grunnen til at de tok lighteren hennes er. Om det er pga farlige situasjoner, eller om det er av andre ting, men som sagt så synes jeg det er helt horribelt at eldre mennesker skal måtte leve et nedverdiget liv på slutten av deres tid. Endret 2. februar 2012 av just words
Gjest Zizzi Skrevet 3. februar 2012 #10 Skrevet 3. februar 2012 Jo som jeg skrev så skjønner jeg at farlige situasjoner kan oppstå med eldre, syke mennesker. Men jeg mener fremdeler da må det kunne gå an å finne en ordning som gjør at bestemoren kan røyke selv om. Og ja det vil da si under tilsyn, men med sitatet fra hoved innlegget ”Hun fortalte meg og faren min at de på pleie hjemmet hadde tatt fra henne lighteren hennes, slik at hun ikke kan røyke ” så sier det meg at bestemoren ikke kan røyke, og at pleierene ikke prioriterer dette. Det er feil i mine øyner! Edit, forresten så vet vi jo ikke hva grunnen til at de tok lighteren hennes er. Om det er pga farlige situasjoner, eller om det er av andre ting, men som sagt så synes jeg det er helt horribelt at eldre mennesker skal måtte leve et nedverdiget liv på slutten av deres tid. Selvsagt er det nedverdigende å frata en eldre, pleietrengende og syk person muligheten til å røyke, men vet vi nok om situasjonen til å bare anta at hun er fratatt muligheten til å røyke? Er hun dement å har glemt at personalet har forklart henne hvorfor lighteren er fjernet? Vet vi om hennes personalet nedprioriterer hennes røyking? Kan opplyse om at jeg røyker selv å er ikke antirøyk. Jeg jobber også på et bo- og pleiesenter, å der hadde vi for noen år siden en røyker. Hun disponerte selv lighteren sin så lenge det var forsvarlig, men når hun begynte å miste både røyken og glo så var det ikke lenger forsvarlig at hun røykte uten tilsyn. Lighteren ble tatt fra henne, hun ble forklart hvorfor, og pårørende ble informert. Vi prioriterte også at en satt sammen med henne når hun røykte, å det var stort sett røykerne som hadde den oppgaven, men de vaktene det ikke var røykere på jobb så måtte ikke røykerne sørge for at hun fikk sine røyk. På sommeren tok vi henne med ut på vår røykeplass - noe hun satte stor pris på. Hun var også såpass dement at hun glemte at hun netopp hadde røyka, å hun glemte også hvorfor lighteren var blitt tatt fra henne. Jeg synes ts skal ta seg en prat med personalet der bestemoren bor for å høre hvorfor lighteren til bestemor er fjernet før hun hisser seg mer opp. 4
Gjest just words Skrevet 3. februar 2012 #11 Skrevet 3. februar 2012 Selvsagt er det nedverdigende å frata en eldre, pleietrengende og syk person muligheten til å røyke, men vet vi nok om situasjonen til å bare anta at hun er fratatt muligheten til å røyke? Er hun dement å har glemt at personalet har forklart henne hvorfor lighteren er fjernet? Vet vi om hennes personalet nedprioriterer hennes røyking? Kan opplyse om at jeg røyker selv å er ikke antirøyk. Jeg jobber også på et bo- og pleiesenter, å der hadde vi for noen år siden en røyker. Hun disponerte selv lighteren sin så lenge det var forsvarlig, men når hun begynte å miste både røyken og glo så var det ikke lenger forsvarlig at hun røykte uten tilsyn. Lighteren ble tatt fra henne, hun ble forklart hvorfor, og pårørende ble informert. Vi prioriterte også at en satt sammen med henne når hun røykte, å det var stort sett røykerne som hadde den oppgaven, men de vaktene det ikke var røykere på jobb så måtte ikke røykerne sørge for at hun fikk sine røyk. På sommeren tok vi henne med ut på vår røykeplass - noe hun satte stor pris på. Hun var også såpass dement at hun glemte at hun netopp hadde røyka, å hun glemte også hvorfor lighteren var blitt tatt fra henne. Jeg synes ts skal ta seg en prat med personalet der bestemoren bor for å høre hvorfor lighteren til bestemor er fjernet før hun hisser seg mer opp. Ok for det første, det er jo det jeg har skrivet, vi vet ikke hvorfor lighteren ble tatt fra henne. Men personalet har for det første ikke snakket med pårørende her i denne konkrete saken, men når informasjonen ikke har godt den veien så bør jo ts spørre personalet hvorfor det ble gjort. Og med det sitatet jeg underskrev til deg i min forgje kommentar så virker det ikke som personalet har lagt ting til rette for bestemoren. ”kunden har alltid rett”. Om personalet legger til rette for bruker og har tilsyn med hun når hun vil røyke, ikke når de vil så er det jo bra det, (og det spiller ingen rolle om personalet er ikke røykere, eller røykere). Om de er syke, demente eller hva som helst så skal det legges til rette for slike ting. Min mor bor selv på hjem, og er stor røyker. Om pleierene hadde tatt fra hun lighteren, ikke fortalt dette til oss, slik at vi ikke viste grunnen. ikke lagt til rette for at min mor kunne ta seg en røyk når hun ville, jo jeg hadde trampet i parketten jeg også! 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #12 Skrevet 3. februar 2012 Ok for det første, det er jo det jeg har skrivet, vi vet ikke hvorfor lighteren ble tatt fra henne. Men personalet har for det første ikke snakket med pårørende her i denne konkrete saken, men når informasjonen ikke har godt den veien så bør jo ts spørre personalet hvorfor det ble gjort. Er du i det hele tatt sikker på om ts og hennes far er oppført som pårørende? Man har taushetsplikt ovenfor familiemedlemmer som ikke står på pårørende-/kontakt lista. Og om TS ikke står som pårørende så har hun ikke krav på informasjon. 2
Gjest just words Skrevet 3. februar 2012 #13 Skrevet 3. februar 2012 Er du i det hele tatt sikker på om ts og hennes far er oppført som pårørende? Man har taushetsplikt ovenfor familiemedlemmer som ikke står på pårørende-/kontakt lista. Og om TS ikke står som pårørende så har hun ikke krav på informasjon. Det er helt sant, men har vi noe informasjon på at de ikke er det? Jeg vet jo ikke noe mer enn deg i denne tråden.. Og viss de ikke er det, så har man da likevel lov å reagere på at pleiere tok lighteren, men da kan man ikke vite hva slags grunn som lå til rette for avgjørelsen, men man kan da likevel reagere vel!
Mamma1 Skrevet 3. februar 2012 #14 Skrevet 3. februar 2012 Skjønner ikke hvorfor dere ikke snakket med pleiere med en gang jeg? 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #15 Skrevet 3. februar 2012 Jobber på sykehjem, og dette er helt vanlig praksis. I tilfeller der pasienter ikke bør røyke uten tilsyn blir lighteren oppbevart på personalrommet, og pasienten kan når som helst få røyke under oppsyn. Dette er for å sikre at det ikke oppstår farlige situasjoner for pasienten eller de andre på avdelingen. Jeg kan garantere deg at ingen sykehjem prøver å tvinge gamle damer til å slutte å røyke. 8
lulle Skrevet 3. februar 2012 #16 Skrevet 3. februar 2012 Tviler sterkt på at personalet har tatt fra henne lighteren for å avvenne henne. Det skyldes mest sannsynlig at de er redd for brannfare. Jeg syns dette er et etisk dilemma. Selvfølgelig bør et sykt og døende menneske få lov å røyke som hun vil, samtidig så utsetter hun jo andre for fare hvis hun ikke har kontroll på røyk og fyr. Å røyke under tilsyn syns jeg også er et interessant spørsmål, fordi jeg mener at personal ikke skal eksponeres for røyk. Det er såpass strenge røykeforbud i dette landet at jeg har problemer med å forstå at helsepersonell skal være nødt å utesette seg. Ja det hender at røykende personal tar på seg denne biten, men i noen tilfeller vil en røyker ikke være tilgjenngelig. Jeg tror at din sorg over at bestemoren din er syk , forsterker dine følelser i denne saken. 2
Gjest Iah Skrevet 3. februar 2012 #17 Skrevet 3. februar 2012 Jobber på sykehjem, og dette er helt vanlig praksis. I tilfeller der pasienter ikke bør røyke uten tilsyn blir lighteren oppbevart på personalrommet, og pasienten kan når som helst få røyke under oppsyn. Dette er for å sikre at det ikke oppstår farlige situasjoner for pasienten eller de andre på avdelingen. Jeg kan garantere deg at ingen sykehjem prøver å tvinge gamle damer til å slutte å røyke. Signerer. Sånn var det også på institusjonen jeg jobbet på. Ingen fikk ha lightere/fyrstikker, det ville rett og slett vært uforsvarlig. Men alle fikk røyke bare de ba om det. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #18 Skrevet 3. februar 2012 Skjønner ikke hvorfor dere ikke snakket med pleiere med en gang jeg? Faren min skule prate med dem, men da var det plutselig ingen der. Han var ikke så veldig sint da. Kanskje han skjønte noe jeg ikke gjorde, og bare sa det ikke til meg. Om jeg skulle pratet med dem, hadde jeg ikke vært sint heller, da jeg vet at det kan være en grunn for det. Jeg hadde spurt hvorfor de har tatt fra henne lighter, og sagt at hun selv ikke forstår hvorfor de har gjort det. Hvis de har en god grunn, kan de i alle fall prøve å få henne til å skjønne hvorfor de har tatt i fra henne lighteren.
Tullepia Skrevet 3. februar 2012 #19 Skrevet 3. februar 2012 Jeg må bare få ut litt frustrasjon her. Jeg har i dag vært hos bestemoren min som er ganske syk, og hun er skikkelig nede. Hun fortalte meg og faren min at de på pleie hjemmet hadde tatt fra henne lighteren hennes, slik at hun ikke kan røyke. De har jo røyke rom hvor man kan sitte å røyke og kanskje ta seg en prat. Jeg sier jo at hun er syk, men det har ingenting med røykingen hennes å gjøre. Alle i familien tror at hun kommer til å dø snart, og hun er ganske ulykkelig der hun bor. Jeg kjenner at jeg blir sint på de som tar vare på henne, fordi de vet at hun ikke har lenge igjen og likevel tar de fra henne den ene tingen som får henne til å slappe av og ha noe å gjøre. Hun skal snart dø, det er for sent til å få henne til å slutte å røyke. Jeg skjønner at enkelte er i mot røyking, men det gjør meg kjempe sint at man tar fra et døende menneske retten til røyke sigaretter. Hva er vitsen? Å prøve å holde henne i live så hun kan lide enda litt lenger? Faktisk gjør det ingen forskjell, hun er så syk nå av andre grunner. Har du snakket med de ansatte på pleiehjemmet om dette? Kan hende de har tatt lighteren fra henne av sikkethetshensyn, ikke den hensikt at hun ikke skal få røyke. Dere må jo nesten bare snakke med dem på en ordentlig måte om dette.
Oliven Skrevet 3. februar 2012 #20 Skrevet 3. februar 2012 Har også jobbet på sykehjem og det er ingen som prøver røykestopp på eldre dårlige mennesker.... Men lighter og fyrstikker blir ofte oppbevart av personalet av flere årsaker. Mange glemmer at det er egne røykerom og tenner røyken hvorsomhelst, og også hele døgnet. Kan bli skummelt. Lightere kan glemmes på røykerommet og kan tas av folk som absolutt ikke burde ha lighter. Har vært med eldre på røykerom mange ganger og hjulpet de. Flere ganger også folk som ikke husker hvem vei de skal ha sigaretten i munnen, men prøver å tenne filteret. Det er helt sikkert en god grunn til at lighteren er "inndratt" og det er nok ingen som har gjort det for å være slemme. Kan være dere får en god forklaring og så håper jeg at når dere er å besøker henne tar dere tid til å ta henne med på røykerommet og røyke med henne. Det er jo det beste selskapet å ha
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå