Gå til innhold

Bysykkel uten gir


Gjest LilleLovely

Anbefalte innlegg

Gjest Ashley_Johanna

Skal gi en bysykkel i gave til noen som ønsker seg det, men hvilket merke og modell er bra/kult/anbefales? Sykkelen skal helst være uten gir, helt enkel. Til å ... sykle i byen med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal gi en bysykkel i gave til noen som ønsker seg det, men hvilket merke og modell er bra/kult/anbefales? Sykkelen skal helst være uten gir, helt enkel. Til å ... sykle i byen med. :)

Noen har en forestilling om at sykler uten gir er bedre til å sykle i byer med. Det går an å sykle med slike sykler i byer der terrenget er flatt, som i Danmark og Nederland, men skal du opp en litt bratt bakke så hadde det fort vært greit med noen lettere gir. Tilsvarende hadde det vært greit med gir når det går litt unna, da har man fort ikke noe mer å tråkke på med. Noen tenker at "men jeg trenger jo ikke å sykle fort", men når man sitter og triller nedover en slak utforbakke og kjenner at man godt kunne sykla fortere hvis man hadde hatt et tyngre gir, så skal jeg garantere deg at det føles ergerlig.

De fleste merker som de har på sportsbutikker har modeller fra de helt enkle med de billigste komponentene til de aller dyreste. Noen tenker at "jeg kan nøye meg med en billig sykkel". Den duger kanskje til å komme seg rundt med, men delene blir fort slitt og ødelagt.

Biltema har billige sykler, men en viktig grunn til at de kan holde dem så billige er at hver modell kun kommer i én rammestørrelse, den mest vanlige størrelsen. Er man litt høyere eller litt lavere så kan man ikke bruke den. De ordentlige sykkelmerkene produserer rammer i alle størrelser. Til daglig bruk vil jeg si at det er ikke store forskjeller mellom de kjente merkene som Merida, DBS, Giant, Trek, Scott etc. Det blir mer et spørsmål om smak og behag.

På denne tida er de fleste sportsbutikker opptatt med å selge ski, men jeg vil anbefale deg å kikke på http://www.oslosykkelverksted.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest navnelapp

Styr unna biltema. Birk har salg på syklar no. som Lance seier, å sykle utan gir i Oslo er døden. Då kjem sykkelen til å bli brukt mykje mindre. Tre gir kan gå, men eigentleg bør du minst ha sju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig Oslo Norges eneste by? Ja da lærte jeg noe i dag også....

Jeg har hatt en sånn enkel bysykkel uten gir fra Biltema. Den har fungert kjempefint og jeg har trivdes godt med den, men det er ikke veldig god kvalitet og den blir fort slitt og småting blir ødelagt.

DBS har fine retroaktige bysykler og det er det helt sikkert mange andre som også har. Dra på en skikkelig sykkelbutikk og ta en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å gi ettårs abbonoment på bysykler i oslo? koster vel 70 kroner

Har det selv og synes det er helt fantastisk.

edit: Gitt at personen bor i Oslo/trondheim eller annen by med stativ, og i nærheten av et stativ

Endret av hmmz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...