Gå til innhold

"I forhold til"-syken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det måtte vel i så fall i begge tilfeller vært med "med" og ikke "i".

Og det er kanskje bare meg, men jeg mener det er en nyanseforskjell her. I disse to eksemplene føler jeg man sier at jobben er relevant for masteroppgaven og ikke motsatt. Og det er jo ikke det Pingting mener.

Ja, det skulle selvfølgelig stå "med". Jeg kopierte og limte inn, så klippet jeg litt feil bare. Du har i grunnen rett i at det ikke er strålende setninger, men de er bedre enn "i forhold til" i alle fall. Det beste hadde vel vært å omformulere hele setningen. "Det beste er at jeg får brukt utdanningen min".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støttegruppen for ofrene etter 22. juli, Blattman, er kraftig angrepet av denne sykdommen. Sitat fra denne artikkelen:http://www.nettavisen.no/nyheter/article3327822.ece

"- Det vi opplever nå er at grensene skyves for hver eneste dag og hver eneste uke i forhold til det som er normalt. Det er ikke det norske folk som har bedt om å få se disse bildene. Det er pressen som skyver på. Det er lite gjennomtenkt i forhold til de omkomne, de pårørende og de overlevende, sier Blattmann."

Det er omtrent slik han uttrykker seg hver gang jeg hører han på TV også. Så utrolig merkelig at han ikke hører selv hvor tåpelige setningene hans blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at en jurist tar opp dette, for det virker som alle med litt "status" i Norge bruker mest mulig i forhold til for å høres seriøse ut.

Enig, det er som om de tror at setningene blir mer avanserte (på en god måte) og imponerende, kanskje fordi det totalt brukes flere ord enn det ville gjort ellers (hvis de hadde brukt bare "for", "mot", "i" og så videre).

Kan man ikke bare si "for"?

"Den er relevant for masteroppgaven min"? Eller... Nå har jeg sagt det så mange ganger inni meg at alt høres rart ut :klo:

Jo, "for" er det enkleste og beste å bruke her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg ferdig jurist ennå, men mitt inntrykk er at det ikke er jurister som er hardest angrepet av denne syken, men mest politikere og journalister, med forbehold at det er ting som har gått meg hus forbi. For all del, jeg har mine kjepphester når det gjelder (enkelte) jurister, men det er går på helt andre ting, særlig den etterhvert utbredte feilbruken av ordet «rettsvern».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en epic fail av en setning. Jeg innrømmer det. :ler:

"Temaet jeg skrev masteroppgaven min om er relevant for stillingen" er vel en ca. tusen ganger bedre måte å si det på. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare si "for"?

"Den er relevant for masteroppgaven min"? Eller... Nå har jeg sagt det så mange ganger inni meg at alt høres rart ut :klo:

Fordi det virker så mye mer fancy å si "tanke på" eller "hensyn til"! :sjarmor:

Er enig i at tråden godt kunne flyttes tilbake til generelt. Jeg er selv ingen språknerd, og radbrekker nok det norske språk ubevisst, på generelt basis. Ihvertfall til i forhold til! :Hehe:

Kanskje jeg burde bli politiker? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det skulle selvfølgelig stå "med". Jeg kopierte og limte inn, så klippet jeg litt feil bare. Du har i grunnen rett i at det ikke er strålende setninger, men de er bedre enn "i forhold til" i alle fall. Det beste hadde vel vært å omformulere hele setningen. "Det beste er at jeg får brukt utdanningen min".

Jeg tror det er åpenbart for hvem som helst, hva som gjør at folk massivt bruker "i forhold til", og andre unødvendige uttrykk, hele tiden: Setningen ser så veldig alminnelig ut, uten de ordene!

Det er med andre ord snakk om ordsnobberi.

Jada, jeg er selv sterkt angrepet. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du angrepet i forhold til denne syken, Lutetium? :gjeiper:

Jeg vil tro det, jeg har aldri vært så veldig "ordkorrekt", jeg bare prater i vei.

Jeg gidder ikke sjekke da, det får andre gjøre! :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er selv et barn av tiden og bruker "i forhold til" når jeg mener mht. Men jeg synes det er helt greit og kan forsvares, bortsett fra at det brukes alt for ofte. Da synes jeg ordet "liksom" er atskillig mer plagsomt, det sniker seg inn overalt, men heldigvis stort sett bare muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg er selv et barn av tiden og bruker "i forhold til" når jeg mener mht. Men jeg synes det er helt greit og kan forsvares, bortsett fra at det brukes alt for ofte. Da synes jeg ordet "liksom" er atskillig mer plagsomt, det sniker seg inn overalt, men heldigvis stort sett bare muntlig.

Hvordan mener du det kan forsvares? Hvis du hører på uttrykket er det jo ganske tydelig at det betyr "sammenlignet med".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener du det kan forsvares? Hvis du hører på uttrykket er det jo ganske tydelig at det betyr "sammenlignet med".

Her er to eksempler på feil bruk ifølge eksperter:

«alle vedtakene ble fattet i forhold til gjeldende bestemmelser»

«når jeg tenker på innlegget i forhold til forrige taler…»

Denne bruken mener jeg kan forsvares fordi "I forhold til" betyr "sammenlignet med" eller "sammenholdt med".

Ikke dermed sagt at jeg synes dette er de beste formuleringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det siste du skrev: Da burde det vært "..på innlegget i forhold til innlegget til forrige taler", og da blir det såpass kronglete at man burde si det på en annen måte uansett. Ellers betyr det jo at personen står og tenker og sammenligner et innlegg med en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...