Gå til innhold

"I forhold til"-syken


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det irriterer meg rett og slett at så mange, både skriftlig og muntlig, sniker inn "i forhold til" i setningene sine i stedet for de riktige preposisjonene. "I forhold til" betyr "sammenliknet/sammenholdt med". Uttrykket skal altså ikke brukes i stedet for "mot", "for", "i", "overfor", "med hensyn til" og så videre.

Jeg ser dette daglig i jobben (jurist), både i lovforarbeider og i høyesterettsdommer brukes "i forhold til" i annenhver setning. Det ser tåpelig ut, og gir et inntrykk av en viss begrenset evne til å uttrykke seg presist. Likevel gjøres det bare mer og mer - ser på "Debatten" på NRK, hvor det sikkert har blitt sagt 20 ganger allerede. Tror ikke en eneste av dem ble brukt i betydningen "sammenliknet med".

Her er et interessant sideblikk på saken:

http://www.psykologtidsskriftet.no/index.php?seks_id=134666&a=3

Noen andre som har tenkt over dette? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt, helt enig! Det er jo totalt ulogisk å bruke frasen på den måten mange gjør det, skjønner ikke at de ikker hører det selv.

For øvrig burde denne tråden kanskje flyttes til språkforumet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ja! Er helt grusomt å høre på. Noen bruker det utelukkende som preposisjon, og jeg irriterer meg hver gang. Har blitt veldig varsom med å bruke "i forhold til" selv, prøver stort sett å unngå det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi få noen flere eksempler?

"Jeg har vært mye inne i dag i forhold til at det er så fint vær".

Uff.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg irriterer meg veldig over det - særlig siden jeg er så flink til å misbruke dette selv... :sjenert:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg har vært mye inne i dag i forhold til at det er så fint vær".

Uff.

Den var stygg!

Har noen faktisk brukt dette? Det rette blir vel: "Jeg har vært mye inne i dag til tross for til at det er så fint vær"?

Post flere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var stygg!

Har noen faktisk brukt dette? Det rette blir vel: "Jeg har vært mye inne i dag til tross for til at det er så fint vær"?

Post flere! :)

Det hadde vært mye riktigere ja :fnise: Eksempelet var tatt litt fra hukommelsen, men ganske representativt for hvordan mange bruker uttrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror der jeg synder oftest, er at jeg ofte bytter ut "med tanke på" og lignende uttrykk med "i forhold til".

Fant et kroneksempel fra dagboka mi, hvor jeg skriver om en ledig stilling jeg vurderer å søke på:

det verste er jo at den faktisk er relevant i forhold til masteroppgaven min

DEN ble ufrivillig morsom, den! :ler:

Endret av Pingting
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror der jeg synder oftest, er at jeg ofte bytter ut "med tanke på" og lignende uttrykk med "i forhold til".

Fant et kroneksempel fra dagboka mi, hvor jeg skriver om en ledig stilling jeg vurderer å søke på:

DEN ble ufrivillig morsom, den! :ler:

Håper du ikke har master i noe "språklig"? :gjeiper:

Den var også mye verre å "se", noe som forklarer hvorfor den sprer seg som ett virus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette irriterer meg, også. Og ja, jeg er ofte flink til å misbruke det selv. :klaske:

Jeg tror der jeg synder oftest, er at jeg ofte bytter ut "med tanke på" og lignende uttrykk med "i forhold til".

Fant et kroneksempel fra dagboka mi, hvor jeg skriver om en ledig stilling jeg vurderer å søke på:

DEN ble ufrivillig morsom, den! :ler:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du ikke har master i noe "språklig"? :gjeiper:

Heldigvis ikke, jeg har i arkeologi. ;)

Ja, eksempler som det der er vanskelige å se, i forhold til eksempelet til HedvigR ovenfor her.

Hah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har irritert meg lenge! Politikere er fæle til å bruke dette begrepet feil, og Kristin Halvorsen har jo lagt ut i det lange og det brede om hvor mye hun og SV har gjort i forhold til skolene og barnehagene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trådstarter her. Godt å høre at jeg ikke er den eneste som har lagt merke til det!

Når det gjelder politikere, er for øvrig Audun Lysbakken helt ram med bruken av "i forhold til". Så mye at han som skriver skisser/skråblikk i DN (er det Kjetil Alstadheim?) har kommentert det flere ganger. :fnise:

Tråden skulle selvfølgelig egentlig vært lagt i språkforumet, men da forsvinner vel mange av leserne som ikke er så opptatt av språk og som kanskje bruker uttrykket mer enn andre. Etter at tråden ble flyttet hit, forsvant jo nærmest all aktivitet. Noen mulighet for at tråden kan flyttes tilbake til "Generell debatt" for innspill fra litt flere enn bare oss språkfanatikerne? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har irritert meg lenge. Jeg skjønner ikke hvorfor folk har begynt å bruke det så mye, men jeg må bite meg skikkelig i tungen for ikke å si noe når jeg hører folk som bruker det feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som Pingting, bruker det feil selv og irriterer meg over det, men tror det rett og slett er fordi man mangler et fullgodt uttrykk for det man mener når man bruker dette feil. I eksempelet med masteroppgaven feks, hva skulle hun egentlig sagt? Sitter fremdeles og klør meg i hodet over det.. :klo:

Tror forøvrig at dette er en tapt fanesak, det er blitt sånn at det er den gale måten å benytte uttrykket på som har blitt den dominerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bedre måter å si det på kunne vært:

"Det verste er jo at den faktisk er relevant i hensyn til masteroppgaven min"

"Det verste er jo at den faktisk er relevant i tanke på masteroppgaven min"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre måter å si det på kunne vært:

"Det verste er jo at den faktisk er relevant i hensyn til masteroppgaven min"

"Det verste er jo at den faktisk er relevant i tanke på masteroppgaven min"

Det måtte vel i så fall i begge tilfeller vært med "med" og ikke "i".

Og det er kanskje bare meg, men jeg mener det er en nyanseforskjell her. I disse to eksemplene føler jeg man sier at jobben er relevant for masteroppgaven og ikke motsatt. Og det er jo ikke det Pingting mener.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker som folk bruker det hver gang de ikke gidder å tenke og formulere setningen ordentlig. "Hva skal vi gjøre i forhold til middagen i dag?" Jeg vet ikke, men forhåpentligvis kommer vi til å gjøre mer enn middagen gjør.

Morsomt at en jurist tar opp dette, for det virker som alle med litt "status" i Norge bruker mest mulig i forhold til for å høres seriøse ut. Så det er bra noen tenker på dette temaet. Jeg får fysisk vondt av å se på nyhetene om dagen, for det er så mye i forhold til. Folk starter til og med setningene sånn.

"I forhold til økonomien er Norge på trygg grunn"... Hva er det dere SIER?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre måter å si det på kunne vært:

"Det verste er jo at den faktisk er relevant i hensyn til masteroppgaven min"

"Det verste er jo at den faktisk er relevant i tanke på masteroppgaven min"

Kan man ikke bare si "for"?

"Den er relevant for masteroppgaven min"? Eller... Nå har jeg sagt det så mange ganger inni meg at alt høres rart ut :klo:

Endret av Dragonfly84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...