Gå til innhold

Skrivefeil overalt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge irritert meg over skrivefeil, ikke bare her på kvinneguiden, men også på andre sosiale medier, som f eks Facebook. Jeg ser at det kryr av skrivefeil stort sett overalt, og jeg lurer litt på hvorfor.

Jeg vet om en mann som har hatt dysleksi siden barneskolen. Jeg traff en av lærerne hans en gang, som sa at han ikke brydde seg om rettskriving, så lenge elevene fikk ut budskapet. Er det sånn det har blitt på skolen nå? Lærer man ikke forskjellen på f eks "å" og "og"? Lærer man ikke tegnsetting, orddeling og slike ting?

Og hva mener du om dysleksi? Er dette noe som folk gjemmer seg bak? Kan det rett og slett være latskap som ligger bak mange av tilfellene?

Alle kan skrive feil iblant. Ingen er perfekte, og jeg sier ikke at jeg selv ikke har skrivefeil. Men det er mengden av dette som overrasker meg. Så det hadde vært gøy å få deres syn på dette.

Legger du merke til skrivefeil? Irriterer du deg over det? Tenker du på det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest happy_me

Jeg legger merke til skrivefeil, men kan ikke si at det irriterer meg nevneverdig. Tenker mer på andre ting egentlig, som virkelige problemer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg iallfall at ungene ikke lærer å skrive korrekt i skolen. Vi klarte oss godt den gang da, med pugging og lesing. Jeg tror det er vanskeligere å avlære feil, fremfor å lære korrekt fra begynnelsen av. Jeg retter iallfall på mine barn, både på skrift og på uttale, selv om læreren som nevnt over her mener at budskapet er viktigst.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg, ts. Irriterer meg noe forferdelig at folk ikke klarer å skrive riktig. Retter på folk jeg kjenner på for eksempel facebook. Må begynne å lure på hvilke norsklærere som er ansatt i norsk skole. Syns ingen skulle fått lov til å gå ut av tiende uten å kunne orddeling, å/og, da/når osv. Har vurdert å bli norsklærer selv for å få skikk på folk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Om du er rettskrivings nazi se vekk..

Jeg har dysleksi, eller om du vil så er jeg bare lat og gjemmer meg bak dysleksien, jepp lat, siden det tar meg mye lengre tid å lese en bok enn hva det tar en gjennomsnitts person, lat siden jeg ikke skjønner bæret av å/og, ikke forstår komma regelen. Lat med andre ord. Om du føler for å eksplodere av og/å feil så kan du sette meg på ignorer listen med en gang, og i alle fall skippe det jeg skriver her..

Hadde en norsk lærer på ungdomsskolen som tok knekken på skrive lysten min. Før det kunne jeg skrive stiler på flere sider, før han dukket opp. Men han var rettskrivings nazi, så det ble til at jeg skrev en halv side. Brukte 3 timer på å sjekke hvert minste ord. Kreativiteten min dalte i norsken, men han var strålende fornøyd med meg. Så kom jeg på vgs. Møtte en slik lærer du ts prater om. Da var jeg som hadde som barndoms drøm å bli forfatter blitt til litt av en type som ikke likte å skrive i det hele tatt. Hun tok meg inn under sine vinger og sa ”bare skriv, skriv til krampen tar deg”. Jeg retter, og du kommer nok aldri til å få topp karakter, men så lenge du utrykker det du vil på en bra måte er det det som teller. Når året var omme hadde jeg en 5. Når jeg skriver uten retteprogram så skjønner ikke folk bæret, derfor tar jeg meg alltid tid til å skrive ting i retteprogram, jeg søker på google, og lar de rette opp feilen min (mente du…..) Men min svake rettskriving hindrer meg aldri fra å ytre meg, jeg skammer meg ikke på fb eller andre medier om det går fort i svingene eller retteprogram ikke finner feilen min. jeg har sikkert drøssevis av feil når jeg skriver meldinger på mobilen for eksempel Men hva er valget da? Sitte helt stille i et hjørne uten å utrykke meg på den måten jeg liker best.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kom jeg på vgs. Møtte en slik lærer du ts prater om. Da var jeg som hadde som barndoms drøm å bli forfatter blitt til litt av en type som ikke likte å skrive i det hele tatt. Hun tok meg inn under sine vinger og sa ”bare skriv, skriv til krampen tar deg”. Jeg retter, og du kommer nok aldri til å få topp karakter, men så lenge du utrykker det du vil på en bra måte er det det som teller. Når året var omme hadde jeg en 5.

Klok lærer du hadde på VGS. Jeg hadde aldri skjønt at du hadde hatt dysleksi ut i fra det du skrev her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har dysleksi, eller om du vil så er jeg bare lat og gjemmer meg bak dysleksien, jepp lat, siden det tar meg mye lengre tid å lese en bok enn hva det tar en gjennomsnitts person, lat siden jeg ikke skjønner bæret av å/og, ikke forstår komma regelen. Lat med andre ord. Om du føler for å eksplodere av og/å feil så kan du sette meg på ignorer listen med en gang, og i alle fall skippe det jeg skriver her..

Hadde en norsk lærer på ungdomsskolen som tok knekken på skrive lysten min. Før det kunne jeg skrive stiler på flere sider, før han dukket opp. Men han var rettskrivings nazi, så det ble til at jeg skrev en halv side. Brukte 3 timer på å sjekke hvert minste ord. Kreativiteten min dalte i norsken, men han var strålende fornøyd med meg. Så kom jeg på vgs. Møtte en slik lærer du ts prater om. Da var jeg som hadde som barndoms drøm å bli forfatter blitt til litt av en type som ikke likte å skrive i det hele tatt. Hun tok meg inn under sine vinger og sa ”bare skriv, skriv til krampen tar deg”. Jeg retter, og du kommer nok aldri til å få topp karakter, men så lenge du utrykker det du vil på en bra måte er det det som teller. Når året var omme hadde jeg en 5. Når jeg skriver uten retteprogram så skjønner ikke folk bæret, derfor tar jeg meg alltid tid til å skrive ting i retteprogram, jeg søker på google, og lar de rette opp feilen min (mente du…..) Men min svake rettskriving hindrer meg aldri fra å ytre meg, jeg skammer meg ikke på fb eller andre medier om det går fort i svingene eller retteprogram ikke finner feilen min. jeg har sikkert drøssevis av feil når jeg skriver meldinger på mobilen for eksempel Men hva er valget da? Sitte helt stille i et hjørne uten å utrykke meg på den måten jeg liker best.

For det første, så tror jeg ikke TS mener at dere som har dysleksi er late eller dumme. Men det er utrolig mange som ikke kan skrive, og jeg nekter å tro at alle disse har dysleksi! I mange av disse tilfellene handler det nok om latskap til en viss grad.

For det andre, du trenger jo ikke føle deg truffet, for du skriver godt! Du bruker nok en del tid på retting, nettopp fordi du er opptatt av å uttrykke deg ordentlig, og det syns jeg er en flott egenskap! Det jeg tror budskapet til TS er, er at mange flere burde bry seg, og tenke seg om et par ganger, før de bare poster masse tull på facebook (ikke bare når det gjelder grammatikken, men også innholdet i enkelte tilfeller :fnise: ). Problemet er vel at de ikke bryr seg eller så gidder de rett og slett ikke.

I og med at språket vårt er en av de viktigste uttrykksformene vi har, burde folk være litt mer opptatt av hvordan de uttrykker seg. Selv tenker jeg ofte at folk er late og dumme, når jeg ser hvor mye feil de skriver (en og annen skriveleif overser jeg, men når de har masse feil i annenhver setning, begynner jeg å lure). Jeg vet at dette ikke nødvendigvis er tilfelle, og jeg endrer ofte mening når jeg blir bedre kjent med dem. Men førsteinntrykk er utrolig viktig i møte med folk, og da legger jeg vekt på skriflig, såvel som muntlig og nonverbal kommunikasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest just words

Klok lærer du hadde på VGS. Jeg hadde aldri skjønt at du hadde hatt dysleksi ut i fra det du skrev her

Tusen takk for det, vel jeg prøver å gjøre så godt jeg kan. Det første jeg åpner på pcèn er words. Skriver, og røde streker vet jeg hva betyr, da legger jeg meg litt i selen for å finne ut hva jeg har gjort feil. Men det er mye skrive pogramer ikke retter, da er det trist å se at folk så til de grader flyr i taket over en dobbel konsonant eller to. Og nå skal det sies at jeg har nok ikke den verste form for dysleksi, men at det har ført meg opp i stry fra tid til annen ja.. Og jeg har fått høre alt i fra at jeg både er analfabet, at jeg burde ha strøket i norsk, at jeg er dum og ts sin uttalelse er bare en i rekken av genaliseringer jeg får høre. Og vanligvis bryr det meg svært lite. Men jeg tenker og at når jeg eller andre skriver et sakelig og bra innlegg så kommer det en og påpeker en-to eller tre skrivefeil, så sitter jeg igjen og tenker ”hæ, var det det du hadde å bidra med, at jeg skrev offte istedenfor ofte, jaja du om det” Selv om jeg legger meg i selen for å finne ut av mine skrive feil, setter jeg og pris på at mottageren av ordene legger seg litt i selen for å forstå innholdet i det som kommer frem.

Og ja jeg var veldig heldig, uten hun som lærer hadde jeg nok ikke lagd meg verken profil her på kg eller på fb..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...