Nøste Skrevet 7. januar 2004 #41 Del Skrevet 7. januar 2004 Hva var dine argumenter for å vente til hun var 14? Ja det kan jeg si deg i den allderen hun var 14år så er de jo mere ute å rudt alleveier , så da kan vi få ringt å høre hvor hun er .og gi beskjeer hvist det er noe da . Men før hadde hun ikke noe behov synes jeg for da var hun mest bare hjemme . Men hun maste ikke heller da . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 7. januar 2004 #42 Del Skrevet 7. januar 2004 Hva var dine argumenter for å vente til hun var 14? Eller for at hun ikke skulle få da hun var 9? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 7. januar 2004 #43 Del Skrevet 7. januar 2004 Jeg har en datter på 9 år som ikke får mobil telefon - av den enkle grunn at jeg ønsker å lære henne en del ting før hun får mobil som f.eks: *lære å gjøre en avtale om hvor og når og holde den , uten mulighet til å ringe , sende sms med beskjed om at det er så morsomt så jeg blir litt til... *lære å løse problemer uten å ringe med en gang ( leste under diskusjonen om en som brukte mobilen slik at barnet kunne ringe henne når de ble borte fra hverandre på kjøpesentre. Hva gjør det barnet dersom det plutselig har glemt mobilen ??) * ser at det fort kan bli snakk om del penger for å sende meldinger til venner og familie. * har sett på hvordan hennes klassevenninner har opplevd å ha mobiler og det er ikke utelukkende positivt. Kan nevne slibrige meldinger , mobbing, press om å låne bort telefonen til eldre elever, hysteri når mobilen er borte. Vi har også satt grensen ved ungdomsskolen , kanskje firer vi på det etterhvert , men ser ingen umiddelbar grunn til å kjøpe nå. Og forresten - når jeg spør henne om hvorfor hun trenger mobil sier hun : for da kan vi ringe og gjøre avtaler med deg og venner.... Jeg har spurt om vi ikke kan gjøre det på forhånd , eller at hun kommer hjem først og gjør avtaler - og det er hun enig i at vi kan ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 7. januar 2004 #44 Del Skrevet 7. januar 2004 *lære å løse problemer uten å ringe med en gang ( leste under diskusjonen om en som brukte mobilen slik at barnet kunne ringe henne når de ble borte fra hverandre på kjøpesentre. Hva gjør det barnet dersom det plutselig har glemt mobilen ??) Jo det skal jeg si deg: Han trasker kjekt til informasjonsskranken og ber dem rope meg opp. Men om jeg må ha tak i han fordi jeg oppdager at bussen snart går er det kjekt å kunne sende sms med "utgang A, nå!" --- Det er jo fint at unger lærer å holde avtaler o.l. men det bør det vel være mulig å lære dem selv om de har mobil også? Nå er min sønn gruelig glemsk og surrete (pga ADD), så for oss er mobilen da et greit hjelpemiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mie i.i Skrevet 8. januar 2004 #45 Del Skrevet 8. januar 2004 Hørte på nyhetene i dag at barneombud Trond Waage ikke anbefaler mobiltelefon til barn under 13 (eller var det 12?) år. Han begrunnet det med strålingsfaren, forskningen er mangelfull på dette området og ekspertene enes ikke om faren ved barn og mobilbruk. Trond Waage mente at man ikke skal bruke barn som forsøkspersoner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvilling76 Skrevet 8. januar 2004 #46 Del Skrevet 8. januar 2004 Barn under 13 år bør ikke ha mobil Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2004 #47 Del Skrevet 8. januar 2004 Min sønn på 11 år fikk mobil til jul, av sin farfar og farmor - Uten å ha spurt oss først! Ble først ganske irritert, selv om mobilen var utstyrt med et kontantkort er det jo vi som må betale de andre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 8. januar 2004 #48 Del Skrevet 8. januar 2004 Min sønn på 11 år fikk mobil til jul, av sin farfar og farmor - Uten å ha spurt oss først! Ble først ganske irritert, selv om mobilen var utstyrt med et kontantkort er det jo vi som må betale de andre.. Det synes jeg er frekt. både fordi det pålegger dere en utgift, og fordi temaet i seg selv er kontroversielt, slik at dere burde blitt forespurt først. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 8. januar 2004 #49 Del Skrevet 8. januar 2004 Min sønn på 11 år fikk mobil til jul' date=' av sin farfar og farmor - Uten å ha spurt oss først! Ble først ganske irritert, selv om mobilen var utstyrt med et kontantkort er det jo vi som må betale de andre..[/quote'] Hva med å la guttungen selv spare til kort? Blir det tomt -la det være tomt, så han lærer å bruke den lite. Jeg ble også irritert grunnet dette da sønnen min fikk mobil av sin bestemor, men det tenker jeg ikke på lenger. Han får nemlig kort i gave fra henne når de treffes (hun bor langt unna), og bruker mobilen lite. Bare en gang har jeg ladet mobilen hans, den gangen ville jeg gi ham en overraskelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 8. januar 2004 #50 Del Skrevet 8. januar 2004 Har hørt en del argumenter for å kjøpe mobil til barn. Et av de er at det skal være enklere for foreldre å nå barna. Si fra når det er middag osv. Har ikke dette litt med at barn skal lære seg og holde avtaler? Det er middag kl 4. Du skal være hjemme kl 8. Man avtaler på forhånd hva man skal. Slik skal barn lære seg og innrette seg, og holde avtaler. For barn blir det et leketøy. Sende meldinger til venner osv. Ja, sikkert greit, men hva blir det neste? Bærbar pc? Hvorfor ikke kjøpe et tlfkort som ungene kan ha i reserve (tlfkiosk) i tilfelle det skule være noe. Når foreldre begynner ned i småskolen og kjøpe mobil synes jeg det går over stokk og stein. Enkelte lærere har dradd de inn pga. det forstyrrer i undervisningen. Mobilbruken til barn, går det på de lommepengene de har nå eller blir det ekstrapenger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Såpebobla Skrevet 8. januar 2004 #51 Del Skrevet 8. januar 2004 Syns ikke at barn under 13-14-15 år har behov for mobiltelefon dersom det ikke er helt spesielle grunner til det.... 9 år: Aldri i livet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lala (ikke innlogget) Skrevet 8. januar 2004 #52 Del Skrevet 8. januar 2004 Sambos sønn fikk mobil som 5 -åring. Fikk sjokk til å begynne med og mente at det var altfor tidlig. Og det er det jo egentlig også da. Han TRENGER den egentlig ikke pratisk talt. Men nå hadde sambo en ekstra telefon og sønnen får kalle den sin. Han bruker den kun når han er hos oss. Han bruker den til å ringe besteforeldre og moren sin. Og det er stort sett alt. Han syns at det er fryktelig stas å ha egen telefon. Han tar den ikke med på skolen og glemmer den helt om vi ikke minner han på å ta den med. Han kan finne fram i telefonlisten og gjenkjenner navn slik at han kan ringe de han vil. Han er dessuten blitt flink til å ringe å avtale ting selv. Det er jo positivt da. Men det kunne han jo også lært med vår telefon. Så egentlig kan jeg ikke si at det er noen vits, men jeg stiller meg hvertfall ikke negativt til det lenger. Det eneste jeg mener er negativ i vår situasjon er at han alltid får servert ting rett i fanget og er j**** bortskjemt. I litt eldre alder som kanskje fra ca 10 og oppover kan jeg jo se den pratiske betydningen av å ha en mobil til disposisjon. Det er jo nevt flere ganger i denne tråden. Tenker da på i forhold til å gi beskjeder, alltid kunne nå hverandre osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå