Gå til innhold

Barn - mobiltelefon - alder??

Titti

Anbefalte innlegg

Gjest Brunhilde
Stedatteren min på 6 maser stadig om mobil.(andre i barnehagen har faktisk) Jeg har sagt til henne at når hun begynner å tjene penger selv kan hun kjøpe seg akkurat det hun har lyst på! Fatter ikke hvorfor unger skal springe rundt med mobiltelefoner, vi greide oss da fint uten da vi var små...?

Nå mener ikke jeg at en 6-åring skal ha mobil, men det var da mange ting jeg greide meg uten da jeg var barn som 13 åringen allikevel har.

- mp3 spiller

- eget stereoanlegg

- fargetv

- pc

- playstation

- gameboy

- flere tv kanaler enn nrk (OG barnetv hver dag, da jeg var barn var det ikke barnetv på mandag!)

Kunne ramse opp i det uendelig, tror jeg.

Syns det at "vi klarte oss greit uten" er et elendig argument, tidene forandrer seg og med det forandrer barns behov seg.

13 åringen har hatt mobil i 3 år, men den ligger stort sett på rommet - og vi har regler for bruken.

Egentlig ser jeg ikke hvorfor det er så galt at barna får mobil fra de er 9-10 år gamle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Syns det at "vi klarte oss greit uten" er et elendig argument, tidene forandrer seg og med det forandrer barns behov seg.

Egentlig ser jeg ikke hvorfor det er så galt at barna får mobil fra de er 9-10 år gamle...

Egentlig enig i dette! Kanskje vi bare må innse at teknologien er med å preger alles hverdag, også barnas?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Tja, hvis man skulle kvitte seg med alt man klarte seg uten før, så.. *hutre* Nei, det var en uggen tanke! *kjæler med tastaturet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener ikke jeg at en 6-åring skal ha mobil, men det var da mange ting jeg greide meg uten da jeg var barn som 13 åringen allikevel har.

- mp3 spiller

- eget stereoanlegg

- fargetv

- pc

- playstation

- gameboy

- flere tv kanaler enn nrk (OG barnetv hver dag, da jeg var barn var det ikke barnetv på mandag!)

Kunne ramse opp i det uendelig, tror jeg.

13 åringen har hatt mobil i 3 år, men den ligger stort sett på rommet - og vi har regler for bruken.

Øh... :-? Selv om det finnes ulike tekniske goder i husstanden er det ikke ensbetydende med at dette er BARNETS? Dette er da de voksnes leketøy, ikke noe alle under 18 har fri tilgang på? Jeg rekner med at 13åringen ikke kan se TV når han vil, eller se på hva han vil - selv om det finnes en TV i huset! Jeg syns det er viktig å lære ungene å sette pris på "ting". (Dersom gutten har MP3 spiller, video/ CDspiller, TV, stereo og alt fra A-Å på rommet sitt før konfirmasjonsalder tror jeg du gjør en tabbe som forelder.) Anyway! En mobiltelefon er en praktisk "luksusgjenstand" som koster mye penger, og er ikke et leketøy for unger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber for en mobiloperatør, og hadde en far som ringte inn for å fylle opp kortet for sønnen, sønnen var 3 år :o Barn i den alderen kan jo bare så vidt å snakke. Var helt sjokkert jeg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
(Dersom gutten har MP3 spiller' date=' video/ CDspiller, TV, stereo og alt fra A-Å på rommet sitt før konfirmasjonsalder tror jeg du gjør en tabbe som forelder.)[/quote']

Hvor har du det fra at det er en gutt? Jeg sier 13 åringen, helt konsekvent!

Og jeg vil gjerne ha en definisjon på å gjøre en tabbe som foreldre, heøt ut fra de erfaringene du, la Flaca, har gjort deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

For meg er det en trygghet i å vite at mine tre barn har mobil.

Jeg får alltid tak i de når de er ute med venner, på disco osv., da vet jeg ihvertfall at de har det bra men har alikevel i bakhodet at de kan lyve om hvor de er. Har enda ikke tatt dem i det men man vet aldri.

Den første fikk telefon da han var 12 år, den andre 10 år og den tredje 8 år. For oss fungerer det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

For oss fungerer det også bra, men vi som foreldre har hele tiden gjort det klart hvordan telefonen skal benyttes, når de får ha den med ol. Synes det er en ekstra trygghet når de er på trening, på diskotek i fritidsklubben og andre steder der de skal bli hentet. Gjennom mobilen kan vi avtale under veis, og unngår dermed at de blir stående alene og vente lenge, dersom de feks ønsker å dra hjem før. Istedet kan de melde eller ringe oss å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg vil gjerne ha en definisjon på å gjøre en tabbe som foreldre, heøt ut fra de erfaringene du, la Flaca, har gjort deg!

Serverer du barna dine alle mulige faciliteter på et fat fra de er helt små får du ganske enkelt små mennesker som ikke lærer seg å sette pris på verdien av slike ting. Men for all del, du gjør da som du vil! :ler: Jeg har bare en veldig annen oppfatning av det. Syns du for eksempel det er smart å kjøpe en Mercedes i 18 årsgave til barnet ditt, eller tror du vedkommende kan ha godt av å lære seg selvstendighet og verdien av et ærlig dagsverk- for å tjene penger til den bilen selv? Syns bare jeg ser alt for mange unger som ikke blir glad for en eneste en av gavene de pakker opp til jul, de har ALT fra før, og er blitt for å si det pent: bortskjemte drittunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Skal vi se, det var ikke noe konkret om de erfaringen la Flaca har gjort seg, ergo regner jeg med at de ikke er eksisterende?

Du verden, jeg syns også det letteste av alt er å oppdra barn - ANDRES!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se, det var ikke noe konkret om de erfaringen la Flaca har gjort seg, ergo regner jeg med at de ikke er eksisterende?

Du verden, jeg syns også det letteste av alt er å oppdra barn - ANDRES!

?øh.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det du mener er at jeg som kvinne ikke kan ha legitime oppfatninger av barneoppdragelse fordi jeg ikke har oppdratt biologiske barn enda?

Nummer 1 kommer i august. Vil det si at jeg ikke har evne til å oppdra den ungen til å bli et bra menneske, fordi det bare er min første og jeg ikke har forstand på slikt fra før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde
Så det du mener er at jeg som kvinne ikke kan ha legitime oppfatninger av barneoppdragelse fordi jeg ikke har oppdratt biologiske barn enda?

Nummer 1 kommer i august. Vil det si at jeg ikke har evne til å oppdra den ungen på til å bli et fint menneske, fordi det bare er min første og jeg ikke har forstand på slikt fra før?

Ikke i det hele tatt! Det jeg mener er at du ikke har noen rett til å kritisere andres måte å oppdra barn på...

Dessuten vet jo ikke du om jeg har kjøpt tingene til min 13 åring, om det er gaver eller om det er spart til! Sant? Derfor syns jeg du skal la være å dømme - og langt mindre kalle barn du ikke kjenner for drittunger!

Det var det jeg mente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Brunhilde
På et diskusjonsforum er det selvfølgelig lov til å kritisere!

Det heter da ikke et Kritikkforum :o . På et diskusjonsforum er det lov å diskutere, det er lov å være uenig, men det betyr ikke at man må KRITISERE.Jo, jeg forstårjo at du må det, og det er greit for meg. Jeg har barn, jeg har oppdratt barn - og vet du hva? 13 åringen bestemmer selv hva h*n vil se på TV - fordi dømmekraft er en del av oppdragelsen her i huset!

(Rettet på grunn av skrivefeil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke barn på 9år burde få mobil men det er jo opp til hver enkel det da . Min datter fikk ikke mobil før hun var 14år .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg synes ikke barn på 9år burde få mobil men det er jo opp til hver enkel det da . Min datter fikk ikke mobil før hun var 14år .

Hva var dine argumenter for å vente til hun var 14?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...