Gå til innhold

Ubrukt legetime grunnet nødstilfelle med hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tid er penger. Det gjelder både ubrukte timer, og den tiden legekontoret må diskutere med sinte mennesker som har fått ikke møtt-regning...

Du tror ikke at det går ut over andre hvis alle de som ikke møter uten å ha gitt beskjed/gitt beskjed for sent, skal ringe og krangle om gebyret de får? Det blir ganske mange telefonsamtaler i løpet av året, og utgjør tid som kunne blitt brukt mer konstruktivt og kommet andre pasienter til gode.

Det er då ikkje snakk om å vere sint eller kranglete, men å stille eit spørsmål. Og nei, alle skal ikkje ringe eller krangle, men i tvilstilfelle må det vere lov å høyre med dei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig at hunden skulle bli akutt syk, akkurat på det sekundet du hadde en legetime du egentlig ikke ville ha....

Men du kunne uansett ringt og gitt beskjed selv om det var samme dag som legetimen. Legekontoret kan ofte gi en annen pasient timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her... Jeg ser at mange har fått inntrykk av at jeg har kranglet med legekontoret, det har jeg altså ikke. Jeg ringte kun før timen for avbestille den. Jeg hadde nok uansett ringt på forhånd for å høre om det var vits å komme til timen siden den var i feil uke, men hadde de sagt ja så hadde jeg selvfølgelig kommet. Legesenteret ligger bare fem minutter unna :)

Men nå ble faktisk hunden akutt syk uansett hvor merkelig det skulle være, koala. Nå har jeg en dyrlegeregning på nesten 4000 kroner med bekreftelse på at det var det samme tidspunktet som legetimen. Jeg kan jo ringe inn å høre om det er noen unntak, om ikke blir den selvfølgelig betalt. Jeg mente ikke å være vrang, jeg bare spurte dere om dere visste noe om reglene rundt dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til 24-timers-regelen, og det er jo nettopp at de ikke skal sitte med ørten ubrukte timer som de heller ikke får betalt for. Da kan de like gjerne legge ned businessen her og nå. Jeg tror faktisk ikke dette er en slik grunn, og hvis jeg var deg ville jeg droppet å bruke legekontorets tid på å spørre om å slippe å betale.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom TS faktisk kan dokumentere en nødssituasjon synes jeg saken står i et litt annet lys. Det bør legekontoret godta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom TS faktisk kan dokumentere en nødssituasjon synes jeg saken står i et litt annet lys. Det bør legekontoret godta.

Dersom TS hadde vært innlagt på sykehuset selv (eller hatt barn som ble det), kunne jeg vært enig. Men for meg, som driver på en lignende måte som et legekontor, så er dette den ENESTE grunnen jeg godtar for ikke avbestilt time. Det er slik at dersom pasienten ikke møter, får man ikke betalt. Og det vil si mindre lønn. For min del ville dette raskt utgjort rundt 1000 kroner mindre i måneden. For en lege, som sannsynligvis både har mange flere pasienter hver dag, og høyere prosentandel som uteblir, kan det bli snakk om ganske mye penger i det lange løp...

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom TS hadde vært innlagt på sykehuset selv (eller hatt barn som ble det), kunne jeg vært enig. Men for meg, som driver på en lignende måte som et legekontor, så er dette den ENESTE grunnen jeg godtar for ikke avbestilt time. Det er slik at dersom pasienten ikke møter, får man ikke betalt. Og det vil si mindre lønn. For min del ville dette raskt utgjort rundt 1000 kroner mindre i måneden. For en lege, som sannsynligvis både har mange flere pasienter hver dag, og høyere prosentandel som uteblir, kan det bli snakk om ganske mye penger i det lange løp...

Det er forskjell på privatdrevne greier og offentlige legekontor som blir støttet av staten, der fastlegene får betalt blant annet per pasient som står på lista deres, og stort sett har fulle dager med store forsinkelser og mulighet til å putte inn pasienter på svært kort varsel (spesielt på mandager, da folk har drøyd situasjonen og sett an ting over helgen). Du overdriver i dette tilfellet, rett og slett.

sett bort ifra "boten" skal det dessuten mer til for at pasienter ikke møter opp hos legen enn hos frisøren/negledesigneren/tatovøren fordi pasienten oftest har et problem som må tas opp og ikke kan utsettes, det er mye vanskeligere å få ny time på kort varsel, man har krav på fri fra jobb osv. Terskelen for å flytte/avlyse en time på kort varsel er rett og slett veldig høy av mange årsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig betaling for legetime på dag er vel ca 130 kr, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor ts gidder å lage så mye bråk av det. Du har ikke møtt, da betaler du.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig betaling for legetime på dag er vel ca 130 kr, så jeg forstår virkelig ikke hvorfor ts gidder å lage så mye bråk av det. Du har ikke møtt, da betaler du.

18o kr. Noe mer vil vel "bota" for ikke-møtt være, da legen ikke får refusjon for pasienter som ikke møter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grapefrukt

Loven er lik for alle, avbestiller du ikke timen innen fristen så må du betale.

Og forøvrig så er det like mye ditt eget ansvar å sjekke at ukene stemmer ift. undersøkelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at hvis frafallet skyldes noe som kommer under "egenmeldingtype", egen akutt sykdom (innleggelse på sykehus, besvimelse o.l) og barns sykdom bør kunne slippe "bota". Sålenge det ikke har vært mulig å varsle minst 24 timer i forkant.

Mens resten som kan defineres som "velferdstype" bør måtte betale "bot".

Uansett så gir man beskjed om det så er minuttet før timen at man ikke kommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

På poliklinikken hos oss koster det 360kr i egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da er vel ikke dette et vanlig legekontor, men en poliklinikk på sykehuset eller liknende? Hos en vanlig fastlege er prisen 136/180 kr for en konsultasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ønske jeg kunne fakturere de helvetes legene for alle de timene de har latt meg vente når jeg har fått time. En gang fikk jeg ikke beskjed om at legen hadde kansellert og jeg fikk beskjed først da jeg kom på legekontoret og satt opp på ny time der jeg også måtte vente halvannen time på å komme inn. En del tapt arbeidsinntekt der ja...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget her er at det er en nødsituasjon.

De fleste nødsituasjoner folk påberoper seg er egentlig ikke tvingende, men denne er det. Det er avtalelovens regler som gjelder for timeavtaler. Avtaler kan fravikes etter avtaleloven selv om det skal mye til.

I dette tilfellet kunne hunden dødd hvis damen hadde møtt til sin ordinære legetime. I så fall kan f.eks avtl paragraf 36 muligens anvendes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og derfor skrev jeg også vanlig betaling, ikke spesialist, altså takst 2ad i normaltariffen for legeforeningen, som pr i dag er kr 137,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over, videreformidler dette avsnittet fra fastlegetariffen til Den Norske Legeforening;

"For bestilt time som ikke benyttes, dvs. at pasienten uteblir uten varsel eller avbestiller senere enn 24

timer før avtalt tid, kan pasienten avkreves konsultasjonshonorar. Dette dekkes ikke av folketrygden.

Beløpet anses ikke som godkjent egenandel etter bestemmelser gitt med hjemmel i lov av 28. februar

1997 nr 19.om folketrygd § 5-3. Slik betaling kan kreves av alle pasienter som er fritatt for betaling av

egenandel. Pasienter som bestilte time hos legespesialist skal informeres om plikten til å betale ved uteblivelse"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle ønske jeg kunne fakturere de helvetes legene for alle de timene de har latt meg vente når jeg har fått time. En gang fikk jeg ikke beskjed om at legen hadde kansellert og jeg fikk beskjed først da jeg kom på legekontoret og satt opp på ny time der jeg også måtte vente halvannen time på å komme inn. En del tapt arbeidsinntekt der ja...

Haha, enig. Timeavtalen alle snakker så varmt om at man skal holde gjelder åpenbart bare for pasienten, ikke for legen. For pasienten har jo ikke jobb eller andre avtaler som skal holdes, h*n kan bare vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...