Gå til innhold

Ubrukt legetime grunnet nødstilfelle med hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har for lenge siden blitt satt opp til en svangerskapskontroll som jeg og legen visste jeg aldri skulle bruke. Jeg ble satt tilbake en del uker ved flere ultralyder, men legen satt opp en time allikevel et par måneder i forveien som hun sa jeg bare måtte ringe inn å bytte i fremtida. Jeg satt bare der og tok i mot, tenkte ikke så mye mer over det.

Så ble denne timen glemt, og først funnet ut av lørdagen før timen som var på mandag. Tidlig mandag morgen ble hunden akutt syk og måtte til dyrlegen. Jeg ringte inn til legekontoret som mente jeg burde komme allikevel, til tross for at timen var i helt feil uke og at hunden var syk. Jeg kunne jo selvfølgelig ikke det, og måtte avbestille.

Nå kom regning i posten. Jeg forventet jo egentlig det, men det er litt sure penger å måtte ut med - ihvertfall når svangerskapskontroller i seg selv er gratis. Burde det ikke være unntak? I andre tilfeller med 24-timers avbestilling er jo sykdom ofte et grunnlag, det kan jo alltids komme opp situasjoner som gjør at man ikke kan komme allikevel, og heller ikke forutse det.

Noen som har peiling på det? Ellers er det vel bare å betale da :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt en telefon til legekontoret og sagt at det dukket opp et nødstilfelle som gjorde at du ikke kunne møte til timen, og at du forsøkte å ringe. Enten så sletter de regningen din, eller så må den betales, men det er verdt et forsøk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annaires

Folk har alltid en "god" unnskyldning da.

Jobber på poliklinikk og har hørt utallige av dem...

Hvor skal man sette grensen?

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbestilling innen 24 timer må betales, helt vanlig (og nødvendig) praksis.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avbestilling innen 24 timer må betales, helt vanlig (og nødvendig) praksis.

Men det går jo ikke an når timen er på en mandag?

Uansett visste du jo om denne timen lenge, TS, så du har jo hatt flere sjanser til å avbestille.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det går jo ikke an når timen er på en mandag?

Uansett visste du jo om denne timen lenge, TS, så du har jo hatt flere sjanser til å avbestille.

Da er siste avbestillingsfrist fredag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det går jo ikke an når timen er på en mandag?

Uansett visste du jo om denne timen lenge, TS, så du har jo hatt flere sjanser til å avbestille.

Det hadde jo ikkje vore behov for å avbestille timen dersom hunden ikkje hadde blitt sjuk.

Eg ville heilt enkelt ringt legekontoret og spurt om det var mogleg å sleppe å betale for timen dersom dei fekk stadfesting frå veterinær på at hunden var blitt akutt sjuk. Verd eit forsøk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er siste avbestillingsfrist fredag.

På mitt legekontor er det mogleg å avbestille timar på nettbestillinga. Sidan ikkje anna er oppgitt går eg då ut ifrå at fristen på 24 timar gjeld for måndagstimar òg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mitt legekontor er det mogleg å avbestille timar på nettbestillinga. Sidan ikkje anna er oppgitt går eg då ut ifrå at fristen på 24 timar gjeld for måndagstimar òg.

Mitt legekontor har ikke slike muligheter (legen min banner hver gang han må gjøre noe i den hersens dataen :fnise: ), så den muligheten er ikke der hos meg. Men det pleier jo å være senest 24 timer før, eller innnen siste virkedag før timen. Dette fordi at de da skal ha mulighet til å fylle opp med noen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt legekontor har ikke slike muligheter (legen min banner hver gang han må gjøre noe i den hersens dataen :fnise: ), så den muligheten er ikke der hos meg. Men det pleier jo å være senest 24 timer før, eller innnen siste virkedag før timen. Dette fordi at de da skal ha mulighet til å fylle opp med noen andre.

Hehe, eg trur ikkje din lege er den einaste som ikkje er glad i dataen :fnise:

Eg ser absolutt logikken bak det med å avbestille innan siste virkedag, men samstundes meiner eg at dei då burde opplyse om det på nettet (sidan internettbestillinga opnar for avbestilling trass i at kontoret er stengd).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo ikkje vore behov for å avbestille timen dersom hunden ikkje hadde blitt sjuk.

Eg ville heilt enkelt ringt legekontoret og spurt om det var mogleg å sleppe å betale for timen dersom dei fekk stadfesting frå veterinær på at hunden var blitt akutt sjuk. Verd eit forsøk.

Det ville vært temmelig spesielt om hun slapp å betale timen pga en syk hund, når sykdom hos pasienten selv ikke engang er gyldig grunn til å slippe...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jo ikkje vore behov for å avbestille timen dersom hunden ikkje hadde blitt sjuk.

TS skriver jo at hun og legen visste at hun aldri kom til å bruke denne timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg irriterer meg over sånne folk som deg ts. Mener du virkelig at legen og legekontoret skal ta seg tid til å sette seg ned og vurdere i hvert enkelt tilfelle hvem som har god nok unnskyldning?

Folk må da fatte og begripe at det er helt umulig, og det er faktisk ganske frekt å stjele av andres tid (både leger, sykepleiere og andre pasienter) fordi man først ikke møter til time, og deretter skal begynne å sloss for å slippe å betale for ikke møtt.

Timer skal avbestilles senest 24 timer virkedagen/arbeidsdagen før, og gjør du ikke det så er det ditt problem.

Jeg har også betalt min del av "ikke møtt"-regninger så jeg vet godt at det er sure penger, men likevel å kreve at man skal gå inn i hvert tilfelle og vurdere om unnskyldningen er god nok er ingenting annet en provoserende.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS skriver jo at hun og legen visste at hun aldri kom til å bruke denne timen.

Nei, dei visste at ho mest truleg kom til å flytte den. Men sidan ho ikkje hadde flytta den (uansett om det no var fordi timen var gløymt ei stund, eller om ho hadde funne ut at ho gjerne ville ha timen akkurat då, det veit jo ikkje legen), så skal jo både pasient og lege gå ut ifrå at legetimen vert som avtalt.

TS hadde innstilt seg på å gå, så situasjonen er akkurat som ved ein kvaforein som helst annan avtalt svangerskapskontroll som ein må flytte eller avlyse i siste liten pga noko uføresett.

Og eg har høyrt om pasientar tidlegare som har sluppe å betale pga nødstilfelle, så det skadar uansett ikkje å høyre med legekontoret kva dei tenker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også betalt min del av "ikke møtt"-regninger så jeg vet godt at det er sure penger, men likevel å kreve at man skal gå inn i hvert tilfelle og vurdere om unnskyldningen er god nok er ingenting annet en provoserende.

Kvifor det? Det er jo slik det blir gjort både i forsikringssaker, ved bøter, når ein ikkje kan kome på skule eller jobb (då må ein bevise ved legeerklæring eller liknande at ein har gyldig grunn) og ørten andre tilfelle. Det er jo ikkje uvanleg, og det skadar aldri å ta ein telefon berre for å høyre noko om kor grensa går, dersom ein er i tvil.

Regelen er der for at folk ikkje skal avbestille på kort varsel i hytt og pine fordi dei har lyst, ikkje for einkvar pris å straffe dei som får akutt forverra sjukdomssituasjon eller liknande.

Endret av Moscato
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, dei visste at ho mest truleg kom til å flytte den. Men sidan ho ikkje hadde flytta den (uansett om det no var fordi timen var gløymt ei stund, eller om ho hadde funne ut at ho gjerne ville ha timen akkurat då, det veit jo ikkje legen), så skal jo både pasient og lege gå ut ifrå at legetimen vert som avtalt.

TS hadde innstilt seg på å gå, så situasjonen er akkurat som ved ein kvaforein som helst annan avtalt svangerskapskontroll som ein må flytte eller avlyse i siste liten pga noko uføresett.

Og eg har høyrt om pasientar tidlegare som har sluppe å betale pga nødstilfelle, så det skadar uansett ikkje å høyre med legekontoret kva dei tenker.

Jeg tolker det som at TS hadde glemt hele timen, kom på det på lørdagen, og ønsket å avbestille da, uavhengig om hunden hadde vært syk eller ikke. Men du har sikkert rett i at hun hadde gått mandagen om ikke hunden hadde vært syk, så det skader sikkert ikke å forsøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor det? Det er jo slik det blir gjort både i forsikringssaker, ved bøter, når ein ikkje kan kome på skule eller jobb (då må ein bevise ved legeerklæring eller liknande at ein har gyldig grunn) og ørten andre tilfelle. Det er jo ikkje uvanleg, og det skadar aldri å ta ein telefon berre for å høyre noko om kor grensa går, dersom ein er i tvil.

Regelen er der for at folk ikkje skal avbestille på kort varsel i hytt og pine fordi dei har lyst, ikkje for einkvar pris å straffe dei som får akutt forverra sjukdomssituasjon eller liknande.

Som sagt, et sted må grensen gå, og noen ganger må man bare finne seg i at regler er faktisk regler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, et sted må grensen gå, og noen ganger må man bare finne seg i at regler er faktisk regler.

Klart at grensa må gå ein stad, men det er jo verken du eller TS (eller eg) som avgjer kor. Difor er det ikkje nokon grunn til å la vere å sjekke det.

Eg har aldri vore i den situasjonen å måtte betale for ein ubrukt tannlege- eller legetime, men eg veit med meg sjølv at med den økonomien eg har i dag (student i Oslo utan ekstra inntekt), så hadde eg definitivt gjort eit forsøk dersom eg følte at mitt tilfelle var litt i grenseland. Det er absolutt ingen som hadde tapt på at eg tok ein telefon eller stakk innom legekontoret (bortsett frå eg sjølv, som kanskje kunne brukt ei heil krone på telefonsamtalen).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen som hadde tapt på at eg tok ein telefon eller stakk innom legekontoret (bortsett frå eg sjølv, som kanskje kunne brukt ei heil krone på telefonsamtalen).

Tid er penger. Det gjelder både ubrukte timer, og den tiden legekontoret må diskutere med sinte mennesker som har fått ikke møtt-regning...

Du tror ikke at det går ut over andre hvis alle de som ikke møter uten å ha gitt beskjed/gitt beskjed for sent, skal ringe og krangle om gebyret de får? Det blir ganske mange telefonsamtaler i løpet av året, og utgjør tid som kunne blitt brukt mer konstruktivt og kommet andre pasienter til gode.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...