Gå til innhold

Verken/Hverken


Gjest Badabing

  

50 stemmer

  1. 1. Hvilken stavemåte bruker du?

    • Hverken
      25
    • Verken
      25


Anbefalte innlegg

En liten avsporing, men hvorfor h-en blitt "frivillig" fjernet fra (h)verken? Andre spørreord som i sin opprinnelige form på norrønt hadde hv-lyd staves jo fremdeles med hv- i bokmål i dag.

Er verken/hverken et spørreord på samme måte som hvem, hva, hvorfor, hvis osv. da?

Spør av nysgjerrighet, for jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

He he, jeg måtte vært bevisstløs i gjerningsøyeblikket i forrige innlegg. Hverken er ikke et spørreord :sjenert: Men; den opprinnelige formen hadde i alle fall en hv-lyd først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken her.

Synes rett og slett verken ikke ser rett ut. Sikkert relatert til hvordan man skriver hvem, hva, hvor, hvis, hvorfor, hvilke og hvilken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte hverken da jeg var liten, fikk beskjed av læreren på vgs å skrive verken, ergo begynte jeg å gjøre det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver stort sett hverken for det er det som føles mest naturlig og det er det jeg har lest i alle bøker i alle år. Merker nå etterhvert at det av og til kan snike seg inn en "verken" her og der, og blir like sur hver gang jeg tabber meg og skriver det riktig. Som flere andre har sagt, ordet "verken" betyr for meg bestemt form av "verk" som i "vondt" eller "materie" eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Jeg skriver hverken, det ser bare feil ut å skrive verken.

Men leser dette hos riksmålforbundet

Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Er verken/hverken et spørreord på samme måte som hvem, hva, hvorfor, hvis osv. da?

Spør av nysgjerrighet, for jeg vet ikke.

"Hverken" er en sideordnende konjunksjon. Den kan ikke stå alene, den hører sammen med "eller": hverken-eller. Bare "eller" er en selvstendig konjunksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nynorsk skriver eg verken og på bokmål skriver eg hverken.

På nynorsk skriv ein "korkje" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten avsporing, men hvorfor h-en blitt "frivillig" fjernet fra (h)verken? Andre spørreord som i sin opprinnelige form på norrønt hadde hv-lyd staves jo fremdeles med hv- i bokmål i dag.

Verken/hverken er ikke et spørreord, men en konjuksjon. :)

Jeg skriver verken. Tror det kan ha med uttalen min å gjøre. I ord som feks "hva" uttaler jeg en slags svak halv-h forran v-lyden, mens "verken" uttaler jeg med en "renere" v. Litt vanskelig å forklare, men tipper det er derfor "verken" virker mer logisk på meg.

Edit: av en eller annen grunn overså jeg en drøss med poster i denne tråden, og la ikke merke til at noen hadde påpekt det før meg.

Endret av Viljaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...