Gå til innhold

Verken/Hverken


Gjest Badabing

  

50 stemmer

  1. 1. Hvilken stavemåte bruker du?

    • Hverken
      25
    • Verken
      25


Anbefalte innlegg

Gjest Badabing

Selv lærte jeg å skrive "verken eller" da jeg gikk på skolen, eller om det nå er det jeg har lært meg ut av alle bøkene jeg har lest. Har fått med meg at det nå også er lov til å skrive "hverken". Hva gjør du? Jeg klarer ikke helt å frigjøre meg fra det jeg er vant med, men samtidig kan jo "verken" også være noe annet, mens "hverken" ikke kan misforstås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Formen verken ble påbudt i bokmål i 1959 (med den noe sære begrunnelse at ordet skulle innføres i nynorsk, som tidligere hadde hatt bare korkje, og som ikke hadde ord med hv- i fremlyd; så måtte også bokmål kaste h-en). Men i 2005 ble hverken igjen tillatt i bokmål, som fra da av har valgfrihet mellom hverken og verken. Riksmålsformen har hele tiden vært hverken.

Føler at jeg alltid har brukt hverken,vet ikke hvorfor.. det er ganske skjeldent jeg bruker ordet ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppslagsord

Ordbokartikkel

verken

I verken -et (lty werken, adj av werk 'opptrevlet tauverk') (hjemmevevd) stoff med renning av bomull og veft av ull

hverken

II verken el. hverken — eller konj (fra da. hverken, gda hwærki(n), jf norr hvár(t)ki 'ikke noe av to') sideordnende konj som uttrykker en nektelse som sammenfatter to (el. flere) ledd hun kan verken lese eller skrive / være verken for eller imot / jeg kan ikke komme verken i dag eller i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Jeg tror jeg skriver verken, for det var det jeg syntes så mest "riktig" ut. Men jeg er faktisk ikke helt sikker, lenge siden jeg har brukt det ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skriver "verken" av ren vane. Synes ikke "hverken" verken føles eller ser feil ut, så jeg har ingen preferanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenfarclas

Jeg hadde nynorsk som hovedmål på skolen, så da har jeg en eller annen gang tenkt at "alle" ord på bokmål begynner med hv-, slik som bokmålsbrukere tror at "alle" ord på nynorsk har diftong. :ler: Jeg skriver altså hverken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid skrevet verken, med en h foran ser det bare fullstendig galt ut. For meg blir det som å sette enn ekstra h i hvem, hva, hvor osv. Hhvem, hhva, hhvor... Urk, får mark i magen :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hverken, det føles mest naturlig og kan ikke huske å ha skrevet det på noen annen måte. Selv om det må bety at jeg har skrevet feil, ganske lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver "verken". Det er en vane etter å ha lest om en som tenkte at "hverken" var helt feil, fordi alle ord med hv- (hvem, hva, osv.) kunne skrives med k på nynorsk (kven, kva, osv.) og da tenkte han at "kverken" ble veldig galt. Jeg er klar over at begge deler er lov, men hver gang jeg leser "hverken" så tenker jeg "kverken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver "verken". Det er en vane etter å ha lest om en som tenkte at "hverken" var helt feil, fordi alle ord med hv- (hvem, hva, osv.) kunne skrives med k på nynorsk (kven, kva, osv.) og da tenkte han at "kverken" ble veldig galt. Jeg er klar over at begge deler er lov, men hver gang jeg leser "hverken" så tenker jeg "kverken".

Du er kverken enten eller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Spinell

En liten avsporing, men hvorfor h-en blitt "frivillig" fjernet fra (h)verken? Andre spørreord som i sin opprinnelige form på norrønt hadde hv-lyd staves jo fremdeles med hv- i bokmål i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...