Gå til innhold

Gluten og laktose


Redbull

Anbefalte innlegg

Jeg tåler alt av mat, men lurer på hvorfor det er bedre for "vanlige" (i mangel på ett annet ord!) folk å kutte ut/ nedpå gluten og laktose?

Hvorfor er gluten/laktosefritt sunnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tåler alt av mat, men lurer på hvorfor det er bedre for "vanlige" (i mangel på ett annet ord!) folk å kutte ut/ nedpå gluten og laktose?

Hvorfor er gluten/laktosefritt sunnere?

Jeg kan ikke si jeg har fått med meg noen påstander om at det for folk som ikke har allergi eller intoleranse mot det allikevel skulle være sunnere å kutte ut gluten og laktose.

Hvis man er disponert for allergi kan man utvikle allergi etter langvarig eksponering, det gjelder i hvertfall for f. eks. hunde- eller katteallergi, mulig det også gjelder for glutenallergi. De aller fleste får jo i seg rikelig med gluten hver dag uten problemer livet i gjennom.

Hvor har du hørt dette? Har du noen linker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si jeg har fått med meg noen påstander om at det for folk som ikke har allergi eller intoleranse mot det allikevel skulle være sunnere å kutte ut gluten og laktose.

Hvis man er disponert for allergi kan man utvikle allergi etter langvarig eksponering, det gjelder i hvertfall for f. eks. hunde- eller katteallergi, mulig det også gjelder for glutenallergi. De aller fleste får jo i seg rikelig med gluten hver dag uten problemer livet i gjennom.

Hvor har du hørt dette? Har du noen linker?

De hadde en sak om det på tv2 nyhetene her om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tåler alt av mat, men lurer på hvorfor det er bedre for "vanlige" (i mangel på ett annet ord!) folk å kutte ut/ nedpå gluten og laktose?

Hvorfor er gluten/laktosefritt sunnere?

Jeg har sett at det har blitt påstått, men i motsetning til de som påstår dette, er ikke jeg enig i at det er bedre for "vanlige" folk å kutte ut gluten og laktose.

Jeg mener at ved å kutte ut to så store næringsgrupper (korn og melkeprodukter), så gjør en ting vanskelig for seg selv ernæringsmessig (korn er blant annet vår største jernkilde), og legger større begrensninger på eget kosthold enn man har behov for å gjøre.

Tåler du gluten og laktose, så spis/drikk produkter med dette. Men vær oppmerksom på at brød du kjøper er tilsatt ekstra gluten (for å få den rette konsistensen og utseende), noe som kan føre til at flere blir glutenintolerante. Bak derfor brød selv dersom du har muligheten til det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett at det har blitt påstått, men i motsetning til de som påstår dette, er ikke jeg enig i at det er bedre for "vanlige" folk å kutte ut gluten og laktose.

Jeg mener at ved å kutte ut to så store næringsgrupper (korn og melkeprodukter), så gjør en ting vanskelig for seg selv ernæringsmessig (korn er blant annet vår største jernkilde), og legger større begrensninger på eget kosthold enn man har behov for å gjøre.

Tåler du gluten og laktose, så spis/drikk produkter med dette. Men vær oppmerksom på at brød du kjøper er tilsatt ekstra gluten (for å få den rette konsistensen og utseende), noe som kan føre til at flere blir glutenintolerante. Bak derfor brød selv dersom du har muligheten til det. :)

Jeg spiser begge deler altså, jeg bare lurer :) brød spiser jeg ikke, den sjeldene gangen jeg gjør det er det hjemmelaget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok det bunner mer i at det finnes mange som udiagnostisert går rundt med varierende grad av gluten- og/eller laktoseintoleranse, men som skylder mer på IBS, dårlig kosthold (forsåvidt sant for nordmenn spiser altfor lite fiber) eller stress.

To tredjedeler av verdens befolkning er laktoseintolerante, men det har mest med at de i sørlige deler av verden ikke bruker melk i kostholdet. Tarmen har derfor ikke bruk for laktase, så de fleste asiater laktoseintolerante. En kan alltids argumentere emd at kumelk er for kalver, men faktum er at vi som bor i nrodlige hemisphere får i oss for lite vit D og dermed dårlig opptak av kalsium, så en sterk nedgang i kalsiumnivå her i Norden vil få dramatiske konsekvenser for prevalensen av f.eks osteoporose og autoimmune sykdommer.

Vi ser også at en økende andel av asiatiske kvinner og barn som lever tildekket av mørke plagg hele året, utvikler rakitt/osteomalacia. Dette fordi huden ikke får sol og kostholdet mangler kalsiumkilder.

Hadde nordmenn spist mer fiber, helkorn, frø og nøtter, så hadde nok andelen glutenintolerante endret seg, nettopp fordi eksponeringen overfor mat med høye glutenverdier hadde sunket. Vi har aldri vært ment til å leve på pølsebrd, ciabatta og boller fra Shell, så jeg ser ikke problemet med at kroppen sier i fra når den må leve på¨fæl/feil mat.

PS - husk å skille mellom intoleranser og allergi. Det første er ubehagelig og vondt, det andre er farlig (dvs cøliaki og melkeallergi)

Endret av bergans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...