Gå til innhold

Overanstrengte muskler i leggene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Er det mulig å overanstrenge musklene i leggene om man går/jogger/løper 3x5 minutter på tredemølle tre ganger i uken? Har gjort dette i ca tre uker, men syns det var veldig kort tid for å bli overanstrengt?

Eller er det mulig? Skjedd andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må legge til at jeg er ikke helt utrent, har trent jevnlig siden juni 2011.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Er det mulig å overanstrenge musklene i leggene om man går/jogger/løper 3x5 minutter på tredemølle tre ganger i uken? Har gjort dette i ca tre uker, men syns det var veldig kort tid for å bli overanstrengt?

Eller er det mulig? Skjedd andre?

Hva legger du i overantrengt da? Sliten/tom for energi? Følelse av melkesyre? Strekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med overanstrengt mener jeg at det kjennes helt ut som beinhinnebetennelse, men at det ifølge legen er overanstrengelse.

Og joda, varierer. Etter råd fra legen og treningssenter varierer jeg mellom sykkel, tredemølle, ellipse og romaskin (pluss styrke da). Derfor jeg syns det var så rart at jeg skulle få overanstrengte muskler igjen, og på så kort tid.

Takk for svar, begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med overanstrengt mener jeg at det kjennes helt ut som beinhinnebetennelse, men at det ifølge legen er overanstrengelse.

Og joda, varierer. Etter råd fra legen og treningssenter varierer jeg mellom sykkel, tredemølle, ellipse og romaskin (pluss styrke da). Derfor jeg syns det var så rart at jeg skulle få overanstrengte muskler igjen, og på så kort tid.

Takk for svar, begge to :)

Du har nok ikke overanstrengt muskelen. Det kan være du har pådratt deg beinhinnebetennelse. Tredemøllen er ganske hard, så hvis du løper feil på den vil du få vondt i beina. 3x5 minutter høres ikke så mye ut, med det kommer an på hastigheten du løper også.

Jeg foreslår at du avstår fra løping en stund og bruker romaskinen mer. Romaskin er veldig bra utholdenhetstrening og den trener hele kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med overanstrengt mener jeg at det kjennes helt ut som beinhinnebetennelse, men at det ifølge legen er overanstrengelse.

Og joda, varierer. Etter råd fra legen og treningssenter varierer jeg mellom sykkel, tredemølle, ellipse og romaskin (pluss styrke da). Derfor jeg syns det var så rart at jeg skulle få overanstrengte muskler igjen, og på så kort tid.

Takk for svar, begge to :)

Er du flink til å tøye leggmuskulaturen? Hvis den er kronisk stram blir det ytterligere belastning på sener og senefester.

En annen ting: Hvis du er av arten hunnkjønn, også kjent som kvinner, bruker du høyhelte sko i særlig grad? Det er drepen for føtter, ankler og legger. Hvis du allerede hadde anstrengte bein kan jogginga ha vært dråpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lance!

Er flink med tøying, ja :jepp: Og joda, er kvinne ja, men er blant de sjeldne som ikke bruker høye hæler. Kun flate sko på meg.

Hvilket som jo også er med på å gjøre at jeg syns dette er litt rart, siden jeg tar de forhåndsreglene jeg vet om for å unngå at det skal skje.

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I know the feeling. Skal nesten ingenting til før leggene gjør vondt. Du gjør det lurt i å ta hensyn med en gang du kjenner noe. Jeg har hatt beinhinnebetennelse i over ett år. Kjipe greier :-/

Du merker egentlig forskjell på beinhinnebetennelse og anstrengte bein/muskler. Det gjør i allefall jeg. Veldig forskjellig "smerte".

Lytt til kroppen. Snakk med en lege om du ikke finner ut av det selv. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lance!

Er flink med tøying, ja :jepp: Og joda, er kvinne ja, men er blant de sjeldne som ikke bruker høye hæler. Kun flate sko på meg.

Hvilket som jo også er med på å gjøre at jeg syns dette er litt rart, siden jeg tar de forhåndsreglene jeg vet om for å unngå at det skal skje.

-ts

Tredemølle betyr et helt paddeflatt underlag, mens vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng, så det er ikke helt merkelig. Kanskje gangsettet ditt er litt ugunstig, mye over- eller underpronasjon, da skal det kanskje ikke så mye til hvis man gir kroppen den ensidige belastningen det er å løpe på tredemølle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tredemølle betyr et helt paddeflatt underlag, mens vi mennesker er tilpasset å ferdes i ulendt terreng, så det er ikke helt merkelig. Kanskje gangsettet ditt er litt ugunstig, mye over- eller underpronasjon, da skal det kanskje ikke så mye til hvis man gir kroppen den ensidige belastningen det er å løpe på tredemølle.

Har du skaffet deg sko som passer til din anatomi? :)

Etter å lest en del om løping og deltatt på løpe-workshop den siste tiden har jeg blitt fôret med (noen vil kalle det propaganda) informasjon om hvorfor løpe med mye demping ikke vil gi deg mindre skader eller gi deg noen som helst fordeler som løper.

Det samme gjelder også det med pronering. De fleste løpeskoselgere vil ha det til at dersom du pronerer mye må du ha en sko som er svært stiv, som ikke gir foten mulighet til å flekse like mye. De som overpronerer har somoftest (usikker på om det er alltid) høy fotbue. Sko som skal kurere denne "feile" typen pronasjon bygger opp under buen.

Er det noe vi vet fra fysikk og geometri er det at buer er vanvittig sterke og tåler mye mer enn samme distanse i flatt spenn. Buer har én stor akilleshæl, nemlig det at hvis man bygger opp en støtte i midten av buen så kollapser hele greien.

Hvorfor i alle dager skal en såle som bygger opp under fotbuen styrke den når vi vet at dette vil svekke bæreevnen?

Jeg sier ikke at det er bedre å løpe uten sko, for det er det ikke. Men de aller fleste som løper langt uten å få vondt løper med en mer minimalistisk sko med et løpesett der de lander på for- eller midtfot. Og alle stegene lander under kroppen.

Samtidig er skrittlengden ikke nødvendigvis lang, men det kommer ca 180 skritt i minuttet. Den samme kadensen som er ideell på sykkel (90). Farten varieres ikke med antall skritt, men i hvor mye fremover en lener seg fremover og at man øker og senker skrittlengden.

Med det sagt så synes jeg at det er veldig vanskelig å løpe slik på en tredemølle. Det blir lett at jeg hopper opp og ned for å tilpasse seg farten, siden hastighet min ikke nødvendigvis samsvarer med de inputene jeg gjør på møllen.

Til slutt vil jeg også si en ting:

Forandret løpesett krever opptrening, og det vil ikke kurere deg fra en eventuell betennelse. Det er heller ikke sikkert det vil gi deg mindre stress på musklene, så jeg står for det jeg skrev tidligere. Tren alternativt i 2-3 uker før du går tilbake til jogging.

Hvis du fortsatt har vondt da så er det ikke løpingen sin feil.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Joda, har faktisk feilstillinger i føttene + overpronasjon (og jepp, Supraspinatus, har høy bue også). Men ifølge ortopediteknikeren jeg går til, som også er utdannet idrettsmedisiner, så skal ikke den lille stunden jeg er på tredemøllen ha noe å si i forbindelse med akkurat den problemstillingen. Han mente at jeg burde fortsette med tredemøllen.

Når det er sagt: jeg tror jeg skal følge rådene her og pause litt fra tredemøllen. Ta noen treningsøkter hvor jeg heller fordeler de 15 minuttene på andre apparat.

Takk for gode innspill alle sammen! Glad for at dere er her på kvinneguiden, dere kommer alltid med gode råd :jepp:

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...