Lutetium 71 Skrevet 19. februar 2012 #41 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Tiden går seinere i ett gravitasjonsfelt, og den vil også gå seinere i store hastigheter (jo nærmere lyshastighet, jo seinere går den). Det er f.eks derfor ett romfartøy vil se ut til å stoppe helt opp, på veien inn i ett sort hull. For de som er inni romfartøyet vil tiden tilsynelatende gå som normalt. Yme: Jeg skjønner ikke helt argumentet ditt om at "planeter som blei lagd på akkurat samme tidspunkt, ikke er like gamle" i den forbindelse? Bortsett fra at virkningen er svært liten, utenom i ekstreme tilfeller, så vil jo to planeter med samme masse "eldes" like fort? Endret 19. februar 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. februar 2012 #42 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Tiden går seinere i ett gravitasjonsfelt, og den vil også gå seinere i store hastigheter (jo nærmere lyshastighet, jo seinere går den). Det er f.eks derfor ett romfartøy vil se ut til å stoppe helt opp, på veien inn i ett sort hull. For de som er inni romfartøyet vil tiden tilsynelatende gå som normalt. Tiden går senere der hvor det ikke er tyngdekraft. Jo mer tyngdekraft du har, jo fortere vil tiden gå... Enkelt forklart, er det tyngdekraft som skaper tid... veldig, veldig enkelt forklart. Edit: Når jeg søker etter "gravity slows down time" finner jeg masse som forklarer at det gjør det" og når jeg søker motsatt, finner jeg masse linker som forklarer at tiden går fortere der det er mye tyngdekraft... Da veit jeg ikke helt hva jeg skal tro Som du sier, virker det egentlig mer logisk at tyndekraft sinker tiden, siden det på en måte vil bøye og dra i den. Yme: Jeg skjønner ikke helt argumentet ditt om at "planeter som blei lagd på akkurat samme tidspunkt, ikke er like gamle" i den forbindelse? Bortsett fra at virkningen er svært liten, utenom i ekstreme tilfeller, så vil jo to planeter med samme masse "eldes" like fort? Nettop, men siden ikke alle planeter har samme masse, eldes de ikke i samme hastighet. Endret 19. februar 2012 av Yme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jafar Skrevet 19. februar 2012 #43 Del Skrevet 19. februar 2012 Nei, det er ikke omvendt, og hva mener du med at noe kan gå så fort at det står stille? Det stemmer ikke. Time after time physicists claim that experiments have been made to prove that time goes slower the further away from the gravital force it's measured. An atom-clock was on the earth and another in an airplane (according to Brian Greene in an interview) or in a very high tower (according to Stephen Hawkings in "A brief history if time"). After a while, the two clocks where compared and they differed, although very little but still, they differed. Her står det en god del ting om tid og tyngdekraft: http://physicsworld.com/cws/article/news/41740 Joda, det er omvendt. Jo sterkere feltet er jo seinere går tiden i forhold til tiden i svakere felt. Dette er det bare å google og sjekke, la ved en link under. Jeg har faktisk hatt et kurs i generell relativitet, så jeg har litt peiling på dette her. http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061213120453AAdt9Ke Kan heller ikke huske å ha sagt at noe kan gå så fort at det står stille. Hvis du har en klokke på jorden og en på jupiter og sammenligner de etter en stund vil du se at klokken på jupiter vil ligge bak klokken på jorden siden feltet der er større. Klokken på jorden har altså tikket fortere enn den på jupiter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. februar 2012 #44 Del Skrevet 19. februar 2012 Joda, det er omvendt. Jo sterkere feltet er jo seinere går tiden i forhold til tiden i svakere felt. Dette er det bare å google og sjekke, la ved en link under. Jeg har faktisk hatt et kurs i generell relativitet, så jeg har litt peiling på dette her. http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20061213120453AAdt9Ke Kan heller ikke huske å ha sagt at noe kan gå så fort at det står stille. Hvis du har en klokke på jorden og en på jupiter og sammenligner de etter en stund vil du se at klokken på jupiter vil ligge bak klokken på jorden siden feltet der er større. Klokken på jorden har altså tikket fortere enn den på jupiter. Jeg missforsto innlegget ditt noe helt jævli, også ombestemte jeg meg etter å ha lest mer om det Det er logisk at tyngdekraft gjør at tiden går saktere, så da er jeg med! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 19. februar 2012 #45 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Internet er nok ett veldig tvilsomt oppslagsverk, sånn sett under ett! Om du har muligheten, og er litt sci-fi fan, som meg, se om du kan få med deg episoden av Stargate SG-1. Veldig underholdende måte å forstå fenomenet tidsforskyvning. (Dette var til Yme, og andre som er fascinert av dette her) Endret 19. februar 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 19. februar 2012 #46 Del Skrevet 19. februar 2012 Internet er nok ett veldig tvilsomt oppslagsverk, sånn sett under ett! Om du har muligheten, og er litt sci-fi fan, som meg, se om du kan få med deg episoden av Stargate SG-1. Veldig underholdende måte å forstå fenomenet tidsforskyvning. (Dette var til Yme, og andre som er fascinert av dette her) Hah! Stargate er jo en flott serie. Skal laste ned episoden med det samme! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 20. februar 2012 #47 Del Skrevet 20. februar 2012 – Enten er vi alene, ellers så unngår de oss bevisst, konkluderer matematiker Thomas Hair med i en ny rapport om emnet. Hvis det er liv på andre planeter, så mener jeg de er utrolig smarte som ikke tar kontakt med oss. Jeg tenker de ser på oss og tenker "hvem i all verden har lyst til å kontakte så idiotiske vesener?" Ja, jeg tror de vil ta kontakt med oss når vi er klare for det. Dessuten er de nok veldig intelligente og høyt utviklet, og har en teknologi vi ikke kan tenke oss til. Og det vil nok bli kaos i verden, siden mange ikke vil forstå og bli redde, og med tanke på hvor mange maktsyke mennesker som er der ute, som kan vurdere feil og kommunisere med våpen, så skjønner jeg at de ikke viser seg for oss, enda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 20. februar 2012 #48 Del Skrevet 20. februar 2012 Ja, jeg tror de vil ta kontakt med oss når vi er klare for det. Dessuten er de nok veldig intelligente og høyt utviklet, og har en teknologi vi ikke kan tenke oss til. Og det vil nok bli kaos i verden, siden mange ikke vil forstå og bli redde, og med tanke på hvor mange maktsyke mennesker som er der ute, som kan vurdere feil og kommunisere med våpen, så skjønner jeg at de ikke viser seg for oss, enda Hva med aliensene da? Hvorfor skulle de ha fredelige hensikter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 20. februar 2012 #49 Del Skrevet 20. februar 2012 Man så jo hvordan det gikk med folka i Mars Attacks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 20. februar 2012 #50 Del Skrevet 20. februar 2012 Man så jo hvordan det gikk med folka i Mars Attacks. Man trenger ikke ty til fiction for å få bange anelser. Det er nok å se på behandlingen indianerne fikk i USA, slaveriet, mmm. Ser folk gjør ett poeng av, lengre opp i tråden her, at vi ikke kan tolke aliens i vårt eget bilde. Det er vel sant nok. Men når man ikke vil tenke på at "de" kan ha ett svært lite altruistisk syn på oss, da har man allerede tolket en hel del, uten noe grunnlag. Selv tviler jeg på at noen gidder å stikke innom, uten å få noe igjen for det. For eksempel ressurser. Om vi tilfeldigvis lever på den planeten som sitter på godsakene, og de er titusenvis av år mer avansert enn oss, vil jeg ikke bli forundret om de tar litt lett på "menneskerettighetene". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 20. februar 2012 #51 Del Skrevet 20. februar 2012 Nettopp. Hvorfor skulle survival of the fittest være noe forbehold oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest itunes Skrevet 21. februar 2012 #52 Del Skrevet 21. februar 2012 jeg tror at det bare er "denne" formen for liv akkurat her på jorden.vi har jo en veldig levende planet på en måte.men at det er mye krig og sånn er utrolig usivilisert og gammeldags.vi trenger å bli mer utviklet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 24. februar 2012 #53 Del Skrevet 24. februar 2012 Hah! Stargate er jo en flott serie. Skal laste ned episoden med det samme! Sannsynligvis har du sett episoden nå? En glipp istarten der: En stjerne blir omdannet til ett sort hull, og plutselig begynner alt å bli sugd inn i det. Jeg lurer på hvorfor? Det er selvsagt ikke noen forskjell på massen i den tidligere stjerna, og det sorte hullet. Den eneste forskjellen er at massen plutselig er blitt mye mer tettpakket, det blir ikke mye mer "farlig" av den grunn. Hadde sola vår blitt omdannet til ett sort hull imorgen tidlig, hadde vi stort sett bare merket en ting: Lyset hadde blitt slukket. Gravitasjonskraften hadde vært lik. Men, anyways, kunnskapen om at tiden sakker i ett sterkt tyngdefelt, blir ettertrykkelig hamret inn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 24. februar 2012 #54 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg har ikke greid å finne episoden. Virker som jeg må laste ned hele sesongen. Husker du hvilken det var? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 25. februar 2012 #55 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Jeg har ikke greid å finne episoden. Virker som jeg må laste ned hele sesongen. Husker du hvilken det var? "A matter of time"! (Tittelen står i den youtublinken jeg ga deg! ) Du kan jo se den via www.tv-links.eu ? (Du finner den i andre sesongen av SG-1) Endret 25. februar 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SemperFi Skrevet 25. februar 2012 #56 Del Skrevet 25. februar 2012 Man vet ikke hvordan andre livsformer er, kanskje de finnes rundt oss, bare at vi ikke kan se de med nåtidens teknologi og menneskets øyner. Kanskje menneske er skapt at livsform med mye høyere intelligens som et prosjekt? Who knows ... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 25. februar 2012 #57 Del Skrevet 25. februar 2012 – Enten er vi alene, ellers så unngår de oss bevisst, konkluderer matematiker Thomas Hair med i en ny rapport om emnet. Hvis det er liv på andre planeter, så mener jeg de er utrolig smarte som ikke tar kontakt med oss. Jeg tenker de ser på oss og tenker "hvem i all verden har lyst til å kontakte så idiotiske vesener?" Når jeg tenker meg om så har de nok ikke kontaktet oss fordi de har sett mer enn nok av menneskeheten allerede og er ikke det minste imponert over oss. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lutetium 71 Skrevet 25. februar 2012 #58 Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Når jeg tenker meg om så har de nok ikke kontaktet oss fordi de har sett mer enn nok av menneskeheten allerede og er ikke det minste imponert over oss. Om de vet om oss, uten at vi vet om dem, er det nok sannsynlig at de er noen hakk mer avansert. Da er det nok bare spørsmål om tid (avstandene i rommet er tross alt enorme, FTL eller ei). Det at vi er så rare og primitive, so what? Det hindret ikke europeerne i å tromle over indianerne i USA akkurat. Eller kanskje de skulle latt være å ta over landet deres, fordi de ble snurt? Endret 25. februar 2012 av Lutetium 71 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cuckold Skrevet 26. februar 2012 #59 Del Skrevet 26. februar 2012 (endret) Hvis det finnes liv så er det nå svært forskjellig fra oss - trolig veldig mye mer forskjellig fra oss enn vi er i stand til å tenke oss. Det meste liv vil nok være mye mer primitivt enn oss. Hvorfor vi ikke er kontaktet? Det er så enormt mange planeter hvor det ikke finnes liv at det ville være uinteressant å dra rundt på måfå. Hvis noen viste at det var intelligent liv her så ville det selvfølgelig være mer interessant å dra på besøk til oss. Hvor lenge har noen kunnet vite at det finnes intellegent liv på jorda? Tegn til liv viser vi ved stråling, først og fremst radio og tv men også lys. Lys er vanskeligst å tolke på avstand så radio og tv er det mest aktuelle. Vi har sendt radio og TV signaler i ca 100år og de har dermed bare rukket 100lysår ut i verdensrommet, en helt ubetydelig avstand. Hvis intelligent liv mot formodning skulle finnes innen denne avstanden vil de bruke like lang tid på å sende et svar tilbake. Å reise disse strekningene vil kreve enormt med tid. Bare å reise med en tidendedel av lysets hastighet krever også en enorm energimengde som det er vanskelig å ta med seg på et romskip. Å få besøk er nok helt utopisk. Å få kontakt er kanskje mulig. Men hvis vi får kontakt med noen på titusen lysårs avstand vil kommunikasjonen bli ganske langdryg. Stiller vi et spørsmål vil det ta tyve tusen år får vi får svar. Jeg tror nok dette er den beste forklaringen. Det er riktig som Yme skriver at gravitasjonsfelt påvirker tiden, men det har neppe noen relevans i denne sammenheng. Tenker vi oss liv som likner på oss, altså liv som beveger seg rundt gående eller krypende på en fast overflate på en planet der det det kan være flytende vann, er det først og fremst jordliknende planeter og måner som er aktuelle. Selv om Carl Sagan i sin tid spekulerte i at det kanskje også kan finnes liv i visse lag av atmosfæren på en Jupiter-liknende planet, ekesemplevis store ballongskapninger som kan sveve rundt, er det vanskelig å se hvordan slikt liv skulle kunne skape en teknisk sivilisasjon og bli i stand til å reise mellom stjernene. Jordliknende planeter er ganske små, og selv rundt en stor gassplanet vil dette at klokken går ørelitegrann langsommere ikke ha noen relevans i denne sammenheng. Alt vi vet om livet er kunnskap om liv som har oppstått på jorden, ett enkelt tilfelle av liv. Det vi vet er at det oppstod liv på jorden relativt raskt slik at det har vært liv på denne planeten mesteparten av planetens historie, men mesteparten av tiden var det svært enkle former for liv. For det første vet vi ikke om det var flaks når livet oppstod på jorden i første omgang, vi aner ikke hvor sikkert det er at liv oppstår under liknende forhold, for det andre aner vi ikke hvor sikkert det er at liv utvikler mer avanserte former, som sagt befant livet på jorden seg på svært enkelt nivå i mesteparten av jordens historie, hvis det ikke hadde vært for noen små tilfeldigheter ville livet fortsatt vært like enkelt på jorden. Å beregne sannsynligheten for disse tilfeldighetene er svært vanskelig. Og selv etter at mer avansert liv hadde oppstått og lagt jorden under seg tok det lang lang tid før en art dukket opp som var i stand til å skape en teknisk sivilisasjon, en art med evne til å studere naturen gjennom vitenskap og mulighet til å sende signaler ut i rommet. De radio- og tv-signaler som har forlatt jorden har ikke kommet særlig langt. Hvis disse allerede skulle være oppdaget av en fremmed sivilisasjon må vi enten ha voldsom flaks eller det må kry av tekniske sivilisasjoner i verdensrommet. Alternativt måtte det være et begrenset antall enorme tekniske sivilisasjoner som har kolonisert vår galakse og fylt den til randen med bebodde planeter. Det er bare i en slik situasjon det ville være grunn til å undre seg over at vi ennå ikke har fått kontakt med andre. Vi aner som sagt ikke hvor hyppig liv oppstår, og dersom liv skulle oppstå svært hyppig, hvor hvor vanlig det er at liv utvikler seg til mer avanserte former enn de som levde på jorden i mesteparten av jordens historie. Sist, men ikke minst aner vi ikke hvor vanlig det er at det oppstår en art som kan skape en teknisk sivilisasjon som er i stand til å reise mellom stjernene. På sikt kan det godt tenkes at mennesket vil bli i stand til det, men det er en viss forskjell på å sende et par mann til Månen, eventuelt helt ut til Mars, og det å reise mellom stjernene. Det siste krever en helt annen form for romskip, med mindre man har uendelig tålmodighet og er villig til å ofre generasjoner i såkalte generasjonsromskip (romskip der de som forlot den opprinnelige planeten dør om bord og det er deres barnebarn eller kanskje tipp-tipp-tipp-oldebarn som kommer frem til den nærmeste stjernen), trenger man romskip som kan akselereres opp i helt andre hastigheter. Etter den kalde krigens slutt har vi ikke satset så mye på romfart. Vi aner ikke hvor lang tid det vil ta før vi tar dette store skrittet ut av vårt eget solsystem. Inntil videre er det bare elektromagnetiske bølger fra radio og tv som har forlatt solsystemet, samt et par små romsonder som selv om de er de raskeste fartøy menneskene har skapt "snegler seg av sted" og etter hvert vil forlate solsystemet. http://no.wikipedia.org/wiki/Voyager_1 http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_1 http://no.wikipedia.org/wiki/Voyager_2 http://en.wikipedia.org/wiki/Voyager_2 Endret 26. februar 2012 av Cuckold 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 26. februar 2012 #60 Del Skrevet 26. februar 2012 Jeg har lagt ut link, på første siden her, om militære ansatte og forskjellige statelige mennesker, har en pressekonferanse og forteller om at vi blir besøkt av diverse utenomjordiske vesener rett som det er. Virker ikke som at noen her har giddi å tatt seg tid til å se den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå