Hoppetaujenta Skrevet 1. februar 2012 #1 Del Skrevet 1. februar 2012 (endret) Jeg leser ofte dødsannonser i avisa og ser at det står linjer og vers der, til minne om den døde. Hva står det på deres avdødes gravsteiner f.eks? Ofte er det enkle ting som "Takk for alt du var" og "På gjensyn", som blir brukt. Når en mister en av sine kjære, står en ofte litt blank når det kommer til å finne noe spesielt å si som de siste ordene... Vet dere om noen steder på nett, eller dikt som omhandler død på en fin måte, som dere kan dele med oss her? Jeg begynner med noe jeg leste et sted en gang: --- Døden er ikke så skremmende som før Folk jeg var glad i har gått foran og kvistet løype De var skogskarer og fjellvante Jeg finner nok frem --- Det står "K.Falkeid" ved dette og jeg tror kanskje at det kan være en som heter Kolbein Falkeid som har skrevet det? http://no.wikipedia.org/wiki/Kolbein_Falkeid Endret 1. februar 2012 av Hoppetaujenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #2 Del Skrevet 1. februar 2012 http://no.wikipedia.org/wiki/Minneord_p%C3%A5_gravminner 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hoppetaujenta Skrevet 1. februar 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 1. februar 2012 Pluss for den, AB. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #4 Del Skrevet 1. februar 2012 I min fars dødsannonse brukte vi et vers fra diktet "De beste" av Nordahl Grieg: Døden kan flamme som kornmo; Klarere ser vi enn før Hvert liv i dens hvite smerte: Det er de beste som dør. Vi valgte det fordi det passet perfekt; han var den beste 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #5 Del Skrevet 5. februar 2012 I min fars dødsannonse brukte vi et vers fra diktet "De beste" av Nordahl Grieg: Vi valgte det fordi det passet perfekt; han var den beste Jeg mener ikke å være respektløs, men dette verset har jeg reagert på ved flere anledninger. Det er de beste som dør? Alle dør en gang, både gode og mindre gode mennesker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #6 Del Skrevet 5. februar 2012 Vi hadde ikke noe dikt i min fars dødsannonse. Vi skrev bare at vår kjære mann, far, svoger osv. hadde gått bort. Nekrologen var en beskrivelse av ham og hans liv hvis du lurte på det også. Tror ikke det er normalt å ha dikt i nekrologer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2012 #7 Del Skrevet 5. februar 2012 Jeg mener ikke å være respektløs, men dette verset har jeg reagert på ved flere anledninger. Det er de beste som dør? Alle dør en gang, både gode og mindre gode mennesker. Joda, hvis du leser det helt bokstavelig så virker det sikkert litt rart. Kanskje du forstår meningen litt bedre hvis du leser hele diktet? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. april 2012 #8 Del Skrevet 18. april 2012 I min farmors dødsannonse sto det "Kjærlighet som forsvinner fra øyet bevares i hjertet". Syns det var veldig fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nuppdupp Skrevet 18. april 2012 #9 Del Skrevet 18. april 2012 (endret) jeg måtte kjempe for å få igjennom det jeg ville på støtten. herregud for en trangsynt fyr som lagde steinen. han nektet nesten fordi det ikke var det alle andre skrev. det skal ikke være nødvendig for etterlatte å kjempe en kamp mot hva det skal stå. jeg klarte det med nød og neppe. om du vil skrive dikt på gavstøtta så stå på ditt med beina godt plantet i jorden om det så kommer en tornado din vei :gjeiper: jeg skrev på gravsteinen og i avisa: Høyt elsket og dypt savnet. du lever videre i våre hjerter Endret 18. april 2012 av Nuppdupp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 19. april 2012 #10 Del Skrevet 19. april 2012 Hvis den avdøde hadde et spesielt forhold til et dikt, en sangtekst eller en salme vil det kunne være aktuelt å ha i dødsannonsen. Det er jo likevel ikke alltid det er slik, eller at teksten vil passe. Da pappa døde var det ingen tvil hva vi skulle ha med i annonsen. Han døde mens jeg satt og strøk han over panna, og sang for han en av de salmene/sangene han var mest glad i. Det var som om den hjalp han å slippe taket. Sangen var Navnet Jesus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. april 2012 #11 Del Skrevet 22. april 2012 Jeg vet ikke om man får lov til å skrive noe på engelsk, men for meg har dette en spesiell plass i hjertet mitt: "Fly with the angels, dance with the stars" (Det høres liksom ikke like fint ut på norsk...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå