Gå til innhold

Uærlig huseier..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har endelig flyttet fra en leilighet der huseieren har vært uærlig en god stund. Vi opprettet ikke depositumskonto når vi først leide der. Nå krever han å beholde pengene siden vi sa opp leiligheten en måned for sent og derfor må betale for tre måneder. Vi tenkte han kom til å finne på en rekke unskyldninger derfor unnlot vi å betale husleie for den siste måneden. Han fikk depositum for to måneder.

Den siste flyttedagen ble alt tømt ut og vasket. Vi flyttet til en annen by så derfor ble vi ikke lenge igjen for å vaske. Samboer glemte å lukke vinduet på badet og all strøm ble slått av. Nå TO UKER etter på sier huseier at rørene var frossne på badet!

Samboer gav beskjed til huseier og han sa at han skulle komme innom dagen etterpå, noe han tydeligvis ikke gjorde! Huseieren har tidligere kommet med en rekke lovord om at han skal ordne ting med huset osv, noe som har vært løgn siden han ikke har gjort en dritt. En annen ting er at han ikke husker noen ting av det vi har sagt til ham...Vi måtte blant annet leve EN UKE i desember uten noen som helst strøm pga det var noe som ikke fungerte i huset!Mens vi var ute å reiste en gang lakk det vann fra taket (!) og macen til samboer ble ødelagt!Han erstattet ikke en dritt. Vi måtte også leve i et bråk helvete når han fikk en rekke polakker til å skifte kledning til huset, dette varte et halvt år!!

Vi har overlevd i leiligheten mest fordi vi har så mange møbler og at det var tungvint å flytte. Det passte nå siden jeg var ferdig å studere...

Har han rett til å kreve noe mer fra oss om rørene på badet er frossne? Han har allerede depositumet vårt. Likeså har han nok brutt en rekke regler om hvordan en huseier egentlig skal være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere skylder han husleie for en måned, depositumet dere betalte han er på to.

Ergo taper dere en måneds husleie, men det er vel ikke sånn kjempe mye i det hele og store?

Jeg ville latt huseier beholde depositumet og brutt kontakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det tre mndrs oppsigelsestid med mindre annet er spesifisert. Har dere sagt opp skriftlig med tre måneder til utflytting så skal dere i utgangspunktet ha tilbake depositum minus skader (som ikke er normal slitasje) på objektet.

Depositumet er huseiers sikkerhet, men har dere vært grovt uaktsomme så kan det komme erstatningskrav utover depositumet så jeg vil si at dette kan være en sak om det å skru av varmen + ha vinduet oppe har medført en vannlekasje (individuelt kan hver av hendelsene medføre frosne rør).

Uforutsette og plutselige skader på ting som følge av lekasje eller strøm skal ikke huseier dekke ettersom det skal gå på din innboforsikring og huseier ikke kan lastes. Men dere kan kreve utbedring av skader innen rimelig tid, hvis ikke så kan dere varsle at dere trekker fra husleie til utbedring skjer.

Tror dere må google litt mer om ansvar og rett før dere beskylder folk for ditt og datt. Jeg ser ikke hvor huseier kan klandres, utenom treg gjennomføring av tiltak og kanskje manglende varsling av bygging(?) (i såfall skal dere kunne flytte ut). Husk at i et leieforhold så "eier" dere objektet i leieperioden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det sa dere i fra til huseier om at vinduet sto oppe på badet dagen etter dere dro. Fikk dere bekreftelse fra ham da? Om at han skulle gå inn og lukke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår det sa dere i fra til huseier om at vinduet sto oppe på badet dagen etter dere dro. Fikk dere bekreftelse fra ham da? Om at han skulle gå inn og lukke?

Jeg tolker det slik at samboeren hadde glemt av at vinduet sto oppe på badet, og dermed heller ikke har varslet huseier om det. At huseier sa han skulle komme innom dagen etter, er intet som ts kan bruke mot huseier for å dytte ansvaret for det åpne vinduet over på ham... ansvaret for de frosne rørene hviler på ts og samboeren, og de skal erstatte skadene. Forsikringsselskapet vil kalle det uaktsomt å la vinduet stå oppe, og vil derfor ganske sikkert avkorte forsikringsutbetalingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over hva skade på rør på grunn av frost koster? Det blir som regel vannskader som følge av dette. Når det har skjedd i mitt hus (som er utleid) er det snakk om flere hundre tusen. Dere har vært grovt uaktsomme uansett. Man slår ikke av all strøm på vinteren uten å stenge av vannet og tappe rørene.

Hva han har gjort eller ikke har gjort som utleier forut for dette er totalt irrelevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...