AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 i går, Mandag, skulle barna ut, vi har det slik i barnehagen at de som er ferdig står utenfor til en voksen kommer ut, jeg driver og kler på barn da jeg ser en av guttene drive og slå noen mindre jenter så jeg åpner døren og sier til "ole" att han får stå rett utenfor døren til "Hege", som driver og kler på seg, kommer ut. Ole står rett utenfor døren, ca 5 meter fra de 5-6 andre barna som står ute og da kommer mor for og levere matpakken hun har glemmt, hun spør da Ole om hvorfor han står der alene og han sier at jeg da har bedt han om det, hun kommer da løpende inn og begynner og kjefte på meg, mens andre barn står der og greier, så jeg ber henne bli med på kjøkkenet hvor jeg forklarer grunnen og at Hege kler på seg nå og faktisk går ut døra akkurat nå. mor lirer av seg masse om barnemisshandling osv osv, truer med og annmelde meg til barnehage etaten og lage et helvete for meg, før hun går ut av kjøkkenet og smller i døra så hele huset rister, enkelte barn ble redde osv. etterpå ringen hun styrer og lager et helvete med henne, og styrer støtter så klart kunden (mor) og mener (uten og ha spurt meg eller andre hva som har skjed) at jeg har gjort en stor feil og forteller mor at jeg skal få en skriftlig advarsel etter dette! i dag ble styrer innkaldt til sjefen for barnehagene i kommunen og jeg regner vel ikke med at hun støttet meg noe serlig der heller så det blir jo spennende og se i morgen hva som skjer. men, jeg mener jeg har rett (overrasket?) og at barn må lære av det de gjør, Ole er ikke gutten som gir seg selv om du sier at han må slutte, han må se en konsekvens. Han er en herlig gutt ellers men om han skjeder seg gjør han ofte mye rart. jeg pratet med styrer i dag før hun dro på møte hvor hun da plutselig prater om at barn alldri skal tas ut av en situasjon, selv om de står og slår andre skal vi bare prate rolig til de og fortelle de ar dette er feil. Jeg viste til flere annerkjente pedagoger som mener at vi må begynne og lære barn i bhg at ting får konsekvenser, til utallelser fra skoler som sier det er håpløst når barn begynner på skolen og alldri har følt en konsekvens av det de gjør før, bare blitt dullet med og alt har blitt pratet bort, og jeg avslutter (kansje ikke like lurt) med og si at jeg mener snillismen og det og prate i hjel barna må slutte, de må tåle og bli tatt ut av sammling om de bare forstyrrer andre, tatt bort i fra bordet om de kaster mat osv, men at de burde ha muligheten til og komme tilbake om de lovet og oppføre seg. hele greia endte med at hun ble sur/sint og forklarte meg at her var det hun som bestemmte og jeg skulle ikke forelese henne på pedagogikk, jeg reiser meg opp og avslutter det hele med og si (igjen, ikke helt velvalgte ord)at kansje der er påtide du oppdaterer deg snart da for den pedagogikken har faktisk utviklet seg veldig på de 15 årene siden du utdannet deg! så hva mener dere? skal barn få gjøre som de vil og bare bli pratet mykt til? burde barn få merke konsekvensen av det de gjør? får jeg sparken i morgen? er vi i ferd med, igjen, og gjøre den feilen og lage enda en generasjon med bomulls barn?
Gjest Bobler Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Jeg mener at det her ble ekstremt mye surr, veldig lite avsnitt og veldig vanskelig å henge med når du skriver som du gjør.. Endret 31. januar 2012 av Bobler 2
Frøken Smilla Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Uten å mene for mye eller lite om pedagogikken, så må jeg si at jeg reagerer mest på dine holdninger overfor din leder. Hun har, som din arbeidsgiver, rett til å fortelle deg hvordan du skal gjøre jobben din. Din oppgave som arbeidstaker er å gjøre det arbeidsgiver ber deg om, og liker du ikke det, må du nesten finne deg noe annet å gjøre. Du kan være så enig eller uenig med leder du bare vil, men når alt kommer til alt står valget mellom å følge hennes pedagogiske veivalg, eller slutte. 3
Labello Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 hele greia endte med at hun ble sur/sint og forklarte meg at her var det hun som bestemmte og jeg skulle ikke forelese henne på pedagogikk, jeg reiser meg opp og avslutter det hele med og si (igjen, ikke helt velvalgte ord)at kansje der er påtide du oppdaterer deg snart da for den pedagogikken har faktisk utviklet seg veldig på de 15 årene siden du utdannet deg! så hva mener dere? Jeg vet såpass mye om å være en leder, at det er hun som har makta. HUN stiller kravene, du må bare finne deg i de. Om du synes de er urimelige,- ja, så må du pent slutte. 1
Gjesten Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Dette var utrolig slitsomt å lese, så mulig jeg har mistet noen nyanser, men slik jeg leste det, mener jeg ikke at du gjorde noe galt. 2
Labello Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Åja, skrev mens Frøken Smilla også hadde ment det samme som meg. Jaja Da er vi iallefall enige. 1
Gjest Gjest Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Uten å mene for mye eller lite om pedagogikken, så må jeg si at jeg reagerer mest på dine holdninger overfor din leder. Hun har, som din arbeidsgiver, rett til å fortelle deg hvordan du skal gjøre jobben din. Din oppgave som arbeidstaker er å gjøre det arbeidsgiver ber deg om, og liker du ikke det, må du nesten finne deg noe annet å gjøre. Du kan være så enig eller uenig med leder du bare vil, men når alt kommer til alt står valget mellom å følge hennes pedagogiske veivalg, eller slutte. Jeg er ikke enig i denne. Jeg syns TS handlet rett, og at hun har gode argumenter. Styrer vet ikke best selv om hun er styrer. Jeg er enig i at en ansatt må forholde seg til sin leder, men en leder har også ansvar for å holde seg faglig oppdatert og kunne argumentere for sitt syn, ellers mister hun sin integritet som leder. 9
Frøken Smilla Skrevet 31. januar 2012 #9 Skrevet 31. januar 2012 Jeg er ikke enig i denne. Jeg syns TS handlet rett, og at hun har gode argumenter. Styrer vet ikke best selv om hun er styrer. Jeg er enig i at en ansatt må forholde seg til sin leder, men en leder har også ansvar for å holde seg faglig oppdatert og kunne argumentere for sitt syn, ellers mister hun sin integritet som leder. Ja, tja, jeg er for så vidt enig med deg. Samtidig tenker jeg at det (heldigvis) ikke er den enkelte ansattes ansvar å fortelle sin leder at han/hun må oppdatere seg. I et utdanningssystem har også den enkelte enhets leder en leder over seg, som har dette ansvaret. Derfor mener jeg at TS gjorde feil i denne saken.
Labello Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 Jeg er ikke enig i denne. Jeg syns TS handlet rett, og at hun har gode argumenter. Styrer vet ikke best selv om hun er styrer. Jeg er enig i at en ansatt må forholde seg til sin leder, men en leder har også ansvar for å holde seg faglig oppdatert og kunne argumentere for sitt syn, ellers mister hun sin integritet som leder. Mulig det, men i dette tilfellet (og egentlig de fleste tilfeller), så har ikke den ansatte noe makt til å motsi, ei heller gode argumenter (jeg syns ikke det holder å si "kansje der er påtide du oppdaterer deg snart da for den pedagogikken har faktisk utviklet seg veldig på de 15 årene siden du utdannet deg!"). Hva kan ts stå igjen med da? Hvem "vinner" uansett? JO, arbeidsgiver. Finn deg i det, eller slutt.
ferdig Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Jeg mener du gjorde rett med barnet, menn feil med styreren. 8
ara Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Teit å kommentere hvordan hun har formulert innlegget sitt. Hun lurer på om hun har gjort noe alvorlig galt eller rett i en situasjon, ikke om hun skriver riktig eller galt! TS, jeg syntes ikke det var urimelig det du gjorde med "Ole", og at moren må ha overreagert noe kraftig her... Når det gjelder styrer, så er det jo som de over skriver; at hun har lov til å fortelle deg hvordan du skal utføre jobben din..Men at hun støtter en så dårlig "sak" syntes jeg igjen er å overreagere. Du har jo ikke akkurat slått barnet eller gjort andre ulovlige ting.... Så til spørsmålene dine. Nei! Jeg syntes absolutt ikke at barn skal få gjøre som de vil og bare bli snakket mykt til... Og ja, de burde absolutt lære at uønsket oppførsel gir konsekvenser. Jeg kan aldri i verden tro at du får sparken i morgen, om ikke du har andre konflikter "innestående" med andre foreldre eller noe...Eller andre advarsler... Bomullsbarn sier du? Ja, hvis man ikke en gang skal få ta et barn ut av en situasjon for å hindre uønsket adferd uten å få bråk for det eller i verste fall sparken, så er vi på vei til å skape en ny pulje med såkalte bomullsbarn! Jeg syntes sjefen din høres veldig vanskelig ut.............. 1
ara Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Dobbel Endret 31. januar 2012 av ara
ara Skrevet 31. januar 2012 #14 Skrevet 31. januar 2012 Teit å kommentere hvordan hun har formulert innlegget sitt. Hun lurer på om hun har gjort noe alvorlig galt eller rett i en situasjon, ikke om hun skriver riktig eller galt! TS, jeg syntes ikke det var urimelig det du gjorde med "Ole", og at moren må ha overreagert noe kraftig her... Når det gjelder styrer, så er det jo som de over skriver; at hun har lov til å fortelle deg hvordan du skal utføre jobben din..Men at hun støtter en så dårlig "sak" syntes jeg igjen er å overreagere. Du har jo ikke akkurat slått barnet eller gjort andre ulovlige ting.... Så til spørsmålene dine. Nei! Jeg syntes absolutt ikke at barn skal få gjøre som de vil og bare bli snakket mykt til... Og ja, de burde absolutt lære at uønsket oppførsel gir konsekvenser. Jeg kan aldri i verden tro at du får sparken i morgen, om ikke du har andre konflikter "innestående" med andre foreldre eller noe...Eller andre advarsler... Bomullsbarn sier du? Ja, hvis man ikke en gang skal få ta et barn ut av en situasjon for å hindre uønsket adferd uten å få bråk for det eller i verste fall sparken, så er vi på vei til å skape en ny pulje med såkalte bomullsbarn! Jeg syntes sjefen din høres veldig vanskelig ut..............
Gjest dKj Skrevet 31. januar 2012 #15 Skrevet 31. januar 2012 Teit å kommentere hvordan hun har formulert innlegget sitt. Hun lurer på om hun har gjort noe alvorlig galt eller rett i en situasjon, ikke om hun skriver riktig eller galt! Det er vanskelig å svare på om hun har gjort noe galt eller ei NÅR HUN IKKE KLARER Å SKRIVE KORREKT! Det var et helvetes vanskelig innlegg å lese, og hun burde virkelig ta seg et kurs eller ti i rettskrivning og hvordan man lager avsnitt. Kanskje lære seg å forklare annerledes også 2
ara Skrevet 31. januar 2012 #16 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Det er vanskelig å svare på om hun har gjort noe galt eller ei NÅR HUN IKKE KLARER Å SKRIVE KORREKT! Det var et helvetes vanskelig innlegg å lese, og hun burde virkelig ta seg et kurs eller ti i rettskrivning og hvordan man lager avsnitt. Kanskje lære seg å forklare annerledes også Kanskje du kan lære henne det da? Det har litt med innstillingen til andre folk å gjøre også. Vil man lese/hjelpe så går det helt fint å lese teksten hennes. Må være slitsomt å bry seg så mye over så lite.....bruk heller energien din på noe annet. Endret 31. januar 2012 av ara 5
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #17 Skrevet 31. januar 2012 Kanskje du kan lære henne det da? Det har litt med innstillingen til andre folk å gjøre også. Vil man lese/hjelpe så går det helt fint å lese teksten hennes. Må være slitsomt å bry seg så mye over så lite.....bruk heller energien din på noe annet. Det er faktisk et godt råd å ta seg sammen litt og prøve å formulere et innlegg godt. Noe TS kanskje tar til seg med glede. Jeg tviler på at noen mente noe negativt ved å påpeke det. -dj
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #18 Skrevet 31. januar 2012 Forresten, Ara, signaturen din er alt for stor ifølge reglene.
ara Skrevet 31. januar 2012 #19 Skrevet 31. januar 2012 Forresten, Ara, signaturen din er alt for stor ifølge reglene. regler er til for å brytes 1
ferdig Skrevet 31. januar 2012 #20 Skrevet 31. januar 2012 (endret) går vel bra tenker jeg Endret 31. januar 2012 av ferdig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå