Gå til innhold

Sunt godteri, snacks, namnam som ikke skader


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja yoghurtene og de lette variantene til yoplait er jo ikke akkurat usunne.

Det er ikke noe i dem, som kroppen ikke greier å ta seg av, men naturell yoghurt er den eneste yoghurten som kan klassifiseres som sunn. Annen yoghurt (inkludert den som hører til YT-serien til Tine) blir mer som godteri eller lørdagskos.

Men nå sporer jeg av, så jeg skal holde kjeft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ha tips til ting som ikke er så søte! Jeg elsker chips, noe alternativ der?

Kutt opp løvtynn sjampingjong-sopp, krydre litt, og stek i teflonpanne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i dem, som kroppen ikke greier å ta seg av, men naturell yoghurt er den eneste yoghurten som kan klassifiseres som sunn. Annen yoghurt (inkludert den som hører til YT-serien til Tine) blir mer som godteri eller lørdagskos.

Men nå sporer jeg av, så jeg skal holde kjeft.

Disse yoghurtene du klassifiserer som lørdagskos, innholder jo næringsstoffer som kroppen trenger. Det er kanskje ikke det mest næringsrike du kan gi kroppen, men det å sammenligne det med godteri og lørdagskos blir litt feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift jeg fikk hjelp fra kvinneguiden til å fikse. Jeg hadde en pannekakeoppskrift som gikk som følgende:

125 gram hvetemel

2,5 dl melk

2 egg.

For å gjøre den sunnere og grovere, erstattet jeg hvetemelet med fibramel, det gikk veldig fint, røra hang sammen, og det var nydelig å steke. Jeg er laktoseintolerant og brukte laktosefri melk, for de som ikke bruker melk er jeg litt usikker på om man kan lage dette med rismelk eller noe annet, men prøv dere frem :)

Så har jeg fyll i pannekakene når de er ferdige. Cottage cheese med fruktbiter, eller syltetøy, åh det er hinsides deilig når alt smelter litt sammen, og det er bare å slurpe i seg.

125 gram fibramel

2,5 dl melk

2 egg

Gir ca 6-9 mellomstore, tynne, fine pannekaker. Enjoy :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en oppskrift jeg fikk hjelp fra kvinneguiden til å fikse. Jeg hadde en pannekakeoppskrift som gikk som følgende:

125 gram hvetemel

2,5 dl melk

2 egg.

For å gjøre den sunnere og grovere, erstattet jeg hvetemelet med fibramel, det gikk veldig fint, røra hang sammen, og det var nydelig å steke. Jeg er laktoseintolerant og brukte laktosefri melk, for de som ikke bruker melk er jeg litt usikker på om man kan lage dette med rismelk eller noe annet, men prøv dere frem :)

Så har jeg fyll i pannekakene når de er ferdige. Cottage cheese med fruktbiter, eller syltetøy, åh det er hinsides deilig når alt smelter litt sammen, og det er bare å slurpe i seg.

125 gram fibramel

2,5 dl melk

2 egg

Gir ca 6-9 mellomstore, tynne, fine pannekaker. Enjoy :)

Dette hørtes veldig godt ut!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse yoghurtene du klassifiserer som lørdagskos, innholder jo næringsstoffer som kroppen trenger. Det er kanskje ikke det mest næringsrike du kan gi kroppen, men det å sammenligne det med godteri og lørdagskos blir litt feil.

Iskrem, potetgull og sjokolade inneholder også ting som er veldig bra for kroppen, men det er på ingen måte sunt forde. Naturell yoghurt er den eneste yoghurten som er sunn. Hvis du vil diskutere det videre, får du lage en tråd om det, eller sende meg en PM.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må tipse om det foresten.

En god morgen yoghurt inneholder 21 sukkerbiter.

Så det er skikkelig fy fy :nei:

HÆ!?!?!?!?!?!!?

Jeg visste det var usunt, men faen.. Og det er solgte de i skolekantina når jeg gikk på skolen, og vi kjøpte opptil flere stykker hver.. ikke rart vi var slitne, gretne og trøtte utover dagen, vi ble jo ikke mettere, bare irritert blodsukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må tipse om det foresten.

En god morgen yoghurt inneholder 21 sukkerbiter.

Så det er skikkelig fy fy :nei:

Oida, her har fjæra blitt til fem høns, ser jeg. Hvis du tenker etter - er det ikke litt ulogisk at det er så mye sukker i ett beger at det knapt nok hadde vært plass til ...yoghurt?

I følge Tine sine nettsider så er det totalt er det 21 g karbohydrat pr. 100 g, altså rundt 42 g pr beger (ett beger et 195 g). "Oversetter" man det rene karbohydrattallet til sukkerbiter, så tilsvarer det 20 stk. Men: endel av karbohydratene er fra kornet i müsien og bør ikke regnes som rent sukker. Yoghurten er, fortsatt i følge nettsidene til Tine, tilsatt 9% sukker. Det vil si rundt 18 g i et beger, eller 9 sukkerbiter om du vil. Sleng på et par til pga korn og fruktsukker, så kommer du fortsatt ikke høyere enn til 11. Halvparten av tallet ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hørtes veldig godt ut!!

Det er kjempegodt, nesten så jeg vil lage det i morgen igjen alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar 40g mandler i en kjøkkenmaskinen til det blir grovt mel og så tar i 75g dadler(de man får i løsvekt er best) sammen med en toppet spiseskje kakaopulver og evt. litt kanel til det klumper seg sammentil en ball får du deilig snacks som smaker som brownies.

Kjempegodt og sunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del opp et eple, strø over masse kanel, og varm det i microen med lokk over. Tips fra selveste Jillian Michaels!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er kjeeempesunt, men det går jo an å dippe grønnsaker, så hvorfor ikke min idè? ;)

Hadde noe rømme og dipblanding til overs, ville ikke kaste rømmen så jeg blanda til litt dip og tenkte at jeg burde jo ha noe å dippe i det. Jeg hadde ikke chips eller potetgull, men jeg hadde noen knekkebrød. Jeg brøt dem opp i mindre biter og dippa dem. Ja, det smakte kjempegodt, og crunchy som potetgull :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oida, her har fjæra blitt til fem høns, ser jeg. Hvis du tenker etter - er det ikke litt ulogisk at det er så mye sukker i ett beger at det knapt nok hadde vært plass til ...yoghurt?

I følge Tine sine nettsider så er det totalt er det 21 g karbohydrat pr. 100 g, altså rundt 42 g pr beger (ett beger et 195 g). "Oversetter" man det rene karbohydrattallet til sukkerbiter, så tilsvarer det 20 stk. Men: endel av karbohydratene er fra kornet i müsien og bør ikke regnes som rent sukker. Yoghurten er, fortsatt i følge nettsidene til Tine, tilsatt 9% sukker. Det vil si rundt 18 g i et beger, eller 9 sukkerbiter om du vil. Sleng på et par til pga korn og fruktsukker, så kommer du fortsatt ikke høyere enn til 11. Halvparten av tallet ditt.

- For eksempel inneholder en Go’morgen yoghurt 21 sukkerbiter. Det er det ikke mange foreldre som tror, sier Schanche.

Min lenke

God morgen norge tipset om det i høst også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...