Gå til innhold

Hva har NAV egentlig rett til?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble fratatt AAP etter å ikke ha møtt opp til 2 timer hos NAV, den ene gangen så forsov jeg meg fordi jeg sliter mye med søvnproblemer (En av grunnene til at jeg hadde AAP i det hele tatt, søvnen er ille pga det psykiske) og den andre gangen så kunne jeg ikke møte opp pga vi var 2t unna med bil der hvor NAV-kontoret mitt er fordi vi har måttet reise dit mye pga sykdom i familien, som ble til dødsfall for to dager siden.

Jeg har vært hos lege for å få henvisning til psykolog igjen, og for å få hjelp med søvnen. Jeg har fått innvilget psykolog, og fikk det raskt, pga jeg har vært i systemet før og er såppass ung som jeg er. Går nå bare å venter på innkalling til første møte med psykologen.

For noen dager siden dro jeg til NAV for å spørre hva jeg gjør nå uten AAP osv, og fikk da beskjed om at jeg kan søke på nytt når jeg har gått på arbeidsrettede tiltak i 2-4 uker (2 dager i uken) og "bevist" at jeg vil det...

Fikk også vite at NAV-damen min har ringt til legen min, og spurt om legen min mente jeg trengte(?!) henvisning til psykolog osv. Selv om jeg allerede hadde sagt at jeg hadde fått henvisning før hun ringte. Var som om hun skulle sjekke opp om jeg virkelig hadde vært der, og om legen virkelig mente jeg var syk..

Kan hun holde tilbake AAP når jeg har begynt til behandling hos psykolog?

Hva har jeg krav på ??

I stedet for å bare fokusere på hva du har krav på, må du også fokusere like mye på dine plikter.

Du VISSTE du skulle møte nav. Det jeg leser fra deg er unnskyldninger og bortforklaringer.

Du må rett og slett oppfylle de plikter NAV pålegger deg for å få innvilget visse rettigheter. Gjør du ikke det, er det "tilbake til start". Kall det gjerne urettferdig, men det er dealen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Som andre sier er det jo individuelt. Min diagnose mefører også søvnproblemer, men jeg syns det er bedre å ha time så tidlig på dagen som mulig. Om jeg ikke får sove om natten, så kan jeg heller gå hjem etter møtet og sove da. Istedet for å kanskje ikke få sove føre klokken syv på morgenen og måtte opp to timer etter for en time klokken elleve.

TS: kanskje du har sagt det, men ga du beskjed til saksbehandleren din om at du ikke kunne møte? H*n har gjerne ikke dine diagnoser og plager i hodet, og husker kanskje ikke i det timeavtalen sendes ut at du må ha time sent på dagen. Jeg kan for eksempel ikke prate på telefonen, men regner likevel ikke med at min saksbehandler husker på det, da dette er en følgetilstand, og ikke grunnen til at jeg er i systemet.

Ga du beskjed?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man forhindret fra å møte, ja - da gir man beskjed om dette. Det er andres tid dere bruker, selv om de er der for "dere", betyr ikke det at man kan velge å vrake i dager og timer. Måten dere unnskylder dette på viser også at det ikke er på grunn av sykdom.

Ring, forklar og få tilgivelse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snop: Jeg synes du virker som et reflektert og oppegående mennesker med veldig gode holdninger :)

TS: Jeg synes som de andre her, at du må sørge for å holde din del av avtalen, ellers blir det vanskelig for NAV å holde sin. Du har ikke svart på om du ga beskjed til NAV om årsakene til at du ikke kom? Det er i så fall det første du må gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg får en timeavtale så får jeg samtidig med et skjema som jeg må fylle ut dersom jeg uteblir.

Jeg var borte fra en time. Ringte og ga beskjed i forkant. Beskjeden kom aldri fram til saksbehandler.

Men å bli borte/rote det til 4 ganger er vel mye da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man av forskjellige grunner ikke klarer å møte opp til timen kan man ringe å si fra om at i dag er formen så dårlig at jeg ikke klarer å komme meg til kontoret, men er det i orden om vi tar samtalen over telefon? Dette har jeg opplevd at folk har gjort flere ganger og ser ikke noe prooblem med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

EDIT: glemte å huke av som anonym :P

Er det vanlig at NAV kontaktpersonene ikke vil gi ut e-postadresser etc? Hvorfor gjør noen det mens andre ikke?

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Systemet passer ikke den situasjonen jeg er i, å jeg har ikke visst hva jeg skal ta meg til i det hele tatt.. Håper jeg klarer å hente meg opp igjen, og klare å takle dette med telefonsamtaler etter å ha fått begynt hos psykolog igjen. Det et mye å nøste opp i i hodet mitt..

NAV-kontorene har emailadresser (du finner dem på nav.no), og de videresender emailen din til sakbehandleren din. Du kan gjerne også få noen andre (samboeren din feks) til å ringe for å gi beskjeder for deg når det er såpass krise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV-kontorene har emailadresser (du finner dem på nav.no), og de videresender emailen din til sakbehandleren din. Du kan gjerne også få noen andre (samboeren din feks) til å ringe for å gi beskjeder for deg når det er såpass krise?

Jeg har spurt om dette, men virker ikke som om damen er interessert i å ha mailkontakt og slikt. Er visst bare møter som er godt nok..

(at jeg møter opp og ber om nye timer og for å forklare meg burde også ses, syns jeg)

Er ikke som om jeg er slik jeg er, fordi jeg vil... Jeg vil mer enn alt annet føle at jeg får til ting og kan fungere litt sånn som "alle andre", men jeg får det aldri til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke "lov" til å gi ut emailadresser direkte til saksbehandler da den ikke blir journalført automatisk, og det er heller ingen som ser eposten din om den du sender den til ikke er på jobb.

Bruk heller adressen nav.*** (kontornavn)@nav.no

Husk at epost ikke er kryptert, og at andre ved kontoret ser den.

Når det skal sies er det ofte behov for å snakke med den det gjelder ansikt til ansikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Røyskatt*

Grunnen til at man ikke vil gi ut email-adresser er at det ikke er helt sikkert i forhold til taushetsplikt. Selv ikke kommunale eposter er sikret mot hackere etc, så når jeg jobbet i NAV skulle på ingen måte klientsaker diskuteres pr. mail. Derfor gir man heller ikke ut denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spurt om dette, men virker ikke som om damen er interessert i å ha mailkontakt og slikt. Er visst bare møter som er godt nok..

(at jeg møter opp og ber om nye timer og for å forklare meg burde også ses, syns jeg)

Er ikke som om jeg er slik jeg er, fordi jeg vil... Jeg vil mer enn alt annet føle at jeg får til ting og kan fungere litt sånn som "alle andre", men jeg får det aldri til..

Det har jo ingenting å si om hun er virker interessert i å ha kontakt på mail eller ikke, om du sender en mail til kontoret og de videresender den til henne. Da har hun fått den, og du har fått sagt ifra. Problem solved.

Men hvorfor kan du ikke be noen om å ringe for deg og si fra, om du ikke vil sende mail? Det er jo bedre enn å stå uten inntekt, selv om det ikke er kjekt å gjøre det.

Det er ingen som tror du er sånn fordi du vil. Men du må gjøre det beste utav den du er. Både å sende mail eller få noen til å ringe er jo absolutt muligheter du har. Det er opp til deg å benytte deg av dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde be om timer senere på dagen så ikke du forsover deg og kommer for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...