AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #1 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg ble fratatt AAP etter å ikke ha møtt opp til 2 timer hos NAV, den ene gangen så forsov jeg meg fordi jeg sliter mye med søvnproblemer (En av grunnene til at jeg hadde AAP i det hele tatt, søvnen er ille pga det psykiske) og den andre gangen så kunne jeg ikke møte opp pga vi var 2t unna med bil der hvor NAV-kontoret mitt er fordi vi har måttet reise dit mye pga sykdom i familien, som ble til dødsfall for to dager siden. Jeg har vært hos lege for å få henvisning til psykolog igjen, og for å få hjelp med søvnen. Jeg har fått innvilget psykolog, og fikk det raskt, pga jeg har vært i systemet før og er såppass ung som jeg er. Går nå bare å venter på innkalling til første møte med psykologen. For noen dager siden dro jeg til NAV for å spørre hva jeg gjør nå uten AAP osv, og fikk da beskjed om at jeg kan søke på nytt når jeg har gått på arbeidsrettede tiltak i 2-4 uker (2 dager i uken) og "bevist" at jeg vil det... Fikk også vite at NAV-damen min har ringt til legen min, og spurt om legen min mente jeg trengte(?!) henvisning til psykolog osv. Selv om jeg allerede hadde sagt at jeg hadde fått henvisning før hun ringte. Var som om hun skulle sjekke opp om jeg virkelig hadde vært der, og om legen virkelig mente jeg var syk.. Kan hun holde tilbake AAP når jeg har begynt til behandling hos psykolog? Hva har jeg krav på ?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #2 Del Skrevet 31. januar 2012 Nå har jo ikke du oppfyllt din del av avtalen, så da skjønner jeg godt at de holder igjen pengene. Så nå får du bevise at du virkelig ønsker. Eller du får gå på sosialen og ellers leve på familien. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest badeand1 Skrevet 31. januar 2012 #3 Del Skrevet 31. januar 2012 Ringte du NAV og forklarte hvorfor du ikke kom på de timene da? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #4 Del Skrevet 31. januar 2012 Spørsmålet er vel like mye hva du har plikt til. Du må være tilgjengelig for NAV, det er en del av forutsetningen for å motta AAP. Dersom du ikke kan møte til avtale, må du si ifra. Det betyr at du må få noen til å sjekke posten din om du er bortreist. Strengt tatt skal du ikke være bortreist uten å ha avtalt det på forhånd, heller. NAV har selvsagt dialog med lege og behandler for å kunne vurdere om du fyller vilkårene i folketrygden. Du kan søke gjenopptak når du kan dokumentere at du går i behandling og/eller er i arbeidsretta tiltak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 31. januar 2012 #5 Del Skrevet 31. januar 2012 Ringte du for å si ifra at du ikke kunne komme og avtale nytt møte? Hvis ikke skjønner jeg godt at de har stoppet pengene dine. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østlandet Skrevet 31. januar 2012 #6 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg og synes dette var litt svakt. Ringte du og forklarte som det var i forkant...osv. Tenk gjerne på dine rettigheter. Men, ikke glem dine plikter. Det er fellesmidler NAV forvalter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Koala Skrevet 31. januar 2012 #7 Del Skrevet 31. januar 2012 Dette bør kunne løses vet at du faktisk snakker med saksbehandler. Et tips: Ikke borforklar alt mulig rart. Hvis du forsov deg så forsov du deg. Det å skylde på ett eller annet virker bare provoserende. Mye bedre hvis du innrømmer at du forsov deg og at skylden er din. Det andre tilfellet høres ut som en gyldig grunn. Men du bør uansett gi beskjed om at du ikke kommer. Det sitter tross alt et annet menneske og venter på deg. Det menneskes tid er viktig. Derfor må du gi beskjed uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 31. januar 2012 #8 Del Skrevet 31. januar 2012 Jeg sier som alle andre her, du burde sagt ifra enten på forhånd, eller vært kjapp med legeerklæring med én gang etterpå. Jeg vet hva det er å slite med søvnproblemer (noen netter sover jeg rett og slett ikke i det hele tatt) men alltid, alltid, ALLTID har jeg vært påpasselig både når det gjelder NAV og eventuelle arbeidsgivere jeg har hatt. Har jeg visst at det var en mulighet for at jeg ikke kom til å fysisk klare å våkne (feks pga medisiner) og ringe dem selv og si at jeg ikke klarer å komme, har jeg rett og slett ringt foreldre, kjæreste etc midt på natta og fått hjelp til å få beskjeden fram til den det gjelder om morningen. Det har vært utrolig kjipt og pinlig, men enda mer kjipt enn å miste jobb/inntekt, for ikke å snakke om at NAV eller arbeidsgiver sitter og venter og ingen kommer. DET er flaut, det. Veldig trist å høre om dødsfallet, jeg vet at NAV gjør unntak ved slike tilfeller, men da har man også en plikt om å si fra om at man ikke kan komme og trenger å bytte tid for avtalen, det håper jeg du gjorde? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2012 #9 Del Skrevet 1. februar 2012 Når du får brev om å komme til time, står det at du kan miste retten til APP. Disse timene kan du ikke være sløv med som du har vært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #10 Del Skrevet 2. februar 2012 Hei TS! Jeg har 4 timer jeg ikke har møtt til ... Første gangen forsov jeg meg, men jeg ringte før timen begynte og sa ifra. Andre gangen klarte jeg å forsove meg igjen!!! Men jeg fikk ringt før timen begynte da også og sagt ifra ... (Ja, jeg vet! Det er helt forferdelig, men det er en grunn til at jeg går på NAV - sliter som bare rakkern!) Tredje gangen kom jeg for sent ... huff, men jeg ringte jo og sa ifra at jeg ble 20 minutter forsinket. Fjerde gangen var noe av den samme greia ... (ja, jeg burde skamme meg ... ) Jeg har alltid sagt ifra og da går det bra, men om du lar være å møte opp uten å si ifra, så er det som å la være å levere meldekort uten å si ifra om grunnen til at du ikke får levert meldekort ... (da jeg glemte å levere meldekort en gang, ble jeg trukket i "lønn") Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #11 Del Skrevet 2. februar 2012 Hei TS! Jeg har 4 timer jeg ikke har møtt til ... Første gangen forsov jeg meg, men jeg ringte før timen begynte og sa ifra. Andre gangen klarte jeg å forsove meg igjen!!! Men jeg fikk ringt før timen begynte da også og sagt ifra ... (Ja, jeg vet! Det er helt forferdelig, men det er en grunn til at jeg går på NAV - sliter som bare rakkern!) Tredje gangen kom jeg for sent ... huff, men jeg ringte jo og sa ifra at jeg ble 20 minutter forsinket. Fjerde gangen var noe av den samme greia ... (ja, jeg burde skamme meg ... ) Jeg har alltid sagt ifra og da går det bra, men om du lar være å møte opp uten å si ifra, så er det som å la være å levere meldekort uten å si ifra om grunnen til at du ikke får levert meldekort ... (da jeg glemte å levere meldekort en gang, ble jeg trukket i "lønn") Du må bare lære deg å ta ansvar. Du kan rett og slett ikke regne med at et å forsove seg til fire møter ikke får konsekvenser for deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 2. februar 2012 #12 Del Skrevet 2. februar 2012 Dette er veldig satt på spissen, men jeg blir så oppgitt at jeg sier det likevel: Det er ikke rart at NAV har lang saksbehandlingstid om de bruker mye tid på å vente på brukere som aldri kommer... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #13 Del Skrevet 2. februar 2012 Du må bare lære deg å ta ansvar. Du kan rett og slett ikke regne med at et å forsove seg til fire møter ikke får konsekvenser for deg. Nei, men etter alle disse glippene, har jeg vært veldig påpasselig. Føler at det har vært altfor mye itillegg til å komme for sent 5 min her og 10 min der ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #14 Del Skrevet 2. februar 2012 Dette er veldig satt på spissen, men jeg blir så oppgitt at jeg sier det likevel: Det er ikke rart at NAV har lang saksbehandlingstid om de bruker mye tid på å vente på brukere som aldri kommer... Det er jeg faktisk litt enig i! Men nå er det slik at NAV kan ikke gå til avisen med dette pga taushetspilkten, men brukere kan gå til avisen med NAV, så derfor får aldri NAV forsvart seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #15 Del Skrevet 2. februar 2012 Nei, men etter alle disse glippene, har jeg vært veldig påpasselig. Føler at det har vært altfor mye itillegg til å komme for sent 5 min her og 10 min der ... Fint! Da har du jo lært, da. Men du gå på det tiltaket allikevel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2012 #16 Del Skrevet 2. februar 2012 Dette her er så typisk! Sier ikke at det bare gjelder deg TS, men det virker til at ALLE som går på NAV har 100 % peiling på hva NAV ikke har lov til og hva de har rett på, men "glemmer" pliktene sine.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #17 Del Skrevet 3. februar 2012 Jeg har selv alvorlige søvnvansker, og passer alltid på å ombestille timer til diverse som blir lagt for tidlig på dagen. Aldri noe problem å få time på et senere tidspunkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #18 Del Skrevet 3. februar 2012 men av og til kan en lure litt på om de i nav er våkne også , hvorfor setter de opp avtaletid for en med sykdom som påvirker søvnen tidlig på dagen når det er en mulighet for at det kan bli forsovelse, ville vel vært mye bedre om de satte opp avtaletid på slutten av dagen min saksbehandler på nav har lært at å sette opp avtaletid med meg må gjøres på telefon - saksbehandler ringer og spør om når jeg har andre avtaler og vi finner en tid som er enten før eller etter en annen avtale så jeg slipper med å reise en dag og bruke minst mulig tid på mine avtaler og ærender, selv om det ikke er så langt til mitt nav kontor har jeg bompenger for å komme til og fra og jeg er av de med veldig dårlig råd, når jeg har fått brev med beskjed om å møte til en tid og jeg da har hatt andre avtaler og prøvd å ringe nav er det umulig å komme fram på telefon , og har endt opp med å ringe et annet kontor i samme bygning og spurt om de kunne være så snill å skrive en lapp for meg og gå inn på nav og levere den for meg , og heldige meg jeg kjenner den som har skrevet de lappene for meg , og denne sa klart i fra om at denne ikke hadde tid til å skrive lapper og levere for alle som ikke kom gjennom på telefon til nav så nå fikk de begynne å ringe og avtale tid, oppgi en epost adresse eller et direktenummer - som er noe jeg hadde spurt om å få mange ganger, men etter dennes utblåsning så begynte saksbehandler å ringe for å gjøre avtaler og etter hvert så har jeg fått ditrektenummer og direkte epost også , noe som har gjort at kommunikasjonen har blitt mye bedre og går mye lettere og mye mindre frustrasjon for både meg og saksbehandler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snop Skrevet 3. februar 2012 #19 Del Skrevet 3. februar 2012 men av og til kan en lure litt på om de i nav er våkne også , hvorfor setter de opp avtaletid for en med sykdom som påvirker søvnen tidlig på dagen når det er en mulighet for at det kan bli forsovelse, ville vel vært mye bedre om de satte opp avtaletid på slutten av dagen Man kan fint informere på forhånd om at man har behov for timer sent på dagen, via telefon eller mail. Søvnproblemer kan være så mangt, det er mange som klarer å stå opp og møter til time selv om de kun har fått 2 timer søvn den natten. NAV kan ikke lukte hvem som har hvilke forutsetninger for å møte opp til enhver tid - det gjelder jo mange diagnoser, det. Når det er sagt, synes jeg personlig (beklager om jeg er helt på villspor) at søvnproblemer sjeldent er en god nok unnskyldning for å ikke møte opp. NAV-klienter har et bredt spekter av diagnoser, alle sliter med sitt, det blir jo helt feil dersom bare halvparten skulle møtt til timene sine fordi resten er trøtte, slitne eller har vondt et sted. Jeg har all respekt og forståelse for de som ikke fysisk kan komme seg på møter OG sier fra på forhånd, men det er nok dessverre mange som ikke forstår hvor viktig det er å følge sin del av avtalen og å faktisk gjøre en innsats for å følge den. Jeg er kanskje overnøye med at jeg ønsker å være på godfot med mine saksbehandlere, men det er faktisk de som sørger for at jeg har tak over hodet og en skole å gå på og det kunne ikke falt meg inn å forsove meg flere ganger til møter der, om det så betyr at jeg gråter av utmattelse gjennom hele møtet. Såpass respekt synes jeg man skal vise dem, ikke fordi jeg synes NAV er så flott eller saksbehandleren min er et så godt menneske, men fordi det ikke bare går utover saksbehandleren som sitter og venter på meg, men til syvende og sist kan det også gå utover meg selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2012 #20 Del Skrevet 3. februar 2012 De som har kontakt med NAV, har problemer og må likevel komme seg avgårde på avtaler. Når det har sagt ser jeg ikke noe i veien for at du har en dialog med sakbehandler om at du har et bestemt behov for å legge avtaler litt senere. Selv om man er syk, må man til likevel innordne seg til samfunnet. Man kan ikke skylde på helsa for enhver pris. Burde være ganske mange metoder for å komme seg opp. Hvis du leser vilkårene/dine plikter for vedtaket, så skal det stå hva NAV krever. Gjør din plikt, krev din rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå