Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

..fikk en til jul men hva er den god til????

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Lage krem, mose frukt til deilige drinker, pesto

Skrevet

mose mat til småbarn/babyer

lage hjemmelaget tomatsuppe - mose tomater!!! ;)

Gjest the imp
Skrevet

kommer litt an på hvor mye utstyr som er med. Mange stavmixere leveres med utstyr slik at du kan knuse is, hakke grønnsaker osv.

Den er også fin hvis du vil lage milkshake.

Skrevet

Selve stav-mix'ern bruker jeg til å lage kålrabistappe, ertepuré og potetmos bl a.

Skrevet

Kommer an på tilbehøret, ja.

Min har en sånn "hakke"-boks som jeg hakker løk, urter, nøtter o.l. med. Kjempegrei når man ikke skal hakke så mye.

Ellers visper jeg krem (går kjempefort) med ballongvispen, bruker den til å røre ut ting med en sånn røresak (kakerøre, vaffelrøre m.m.).

Bruker min nesten daglig jeg.

Skrevet

Oops, glemte noe av det jeg bruker den mest til:

male mandler/nøtter til kakebunner!!

Suveren til det!! :enig:

Skrevet
Selve stav-mix'ern bruker jeg til å lage kålrabistappe, ertepuré og potetmos bl a.

Moser du kålrabien med stavmikser i steden for å stappe på vanlig måte? Er ikke stavmikseren for liten til det? Har ikke stavmikser, men lurer likevel.

Skrevet

Moser du kålrabien med stavmikser i steden for å stappe på vanlig måte? Er ikke stavmikseren for liten til det? Har ikke stavmikser, men lurer likevel.

Nei, det går helt fint! Kålrabien kokes jo i terninger i kjelen. Så heller jeg av vannet og moser m mix'ern....men ikke for smått da. Den skal jo være litt grov. VIPS!!! Ferdig....selvfølgelig etter tilsetning av smør og andre ingredienser som f eks litt kraft fra pinnekjøtt, salt, pepper og kanskje en fløteskvett.

Gjest Starya
Skrevet

Dette hadde jeg faktisk nettopp tenkt å spørre om.. :ler:

Jeg har en stavmikser liggende som jeg fikk for noen år siden, den har aldri vært brukt. Har liksom ikke visst om noe jeg kunne bruke den til. Jeg har ikke tilbehør til den utover de knivene som fulgte med. Bare til grønnsaksmos eller? Om jeg moser f.eks. kokte poteter med denne, kan jeg ikke få et litt "seigt" resultat?

Skrevet
Om jeg moser f.eks. kokte poteter med denne, kan jeg ikke få et litt "seigt" resultat?

Nei, syns ikke det! Det går så kjempefort å mose dem at det blir ikke tid til at de blir seige.

Skrevet

Du kan dessuten rive ost med stavmikseren. Får ikke lange, fine strimler som du gjør med rivjern, mer små kuler eller biter, men i matlaging funker det fint uansett!

Skrevet

Jeg prøvde å lage potetstappe med stavmikseren min, men det ble til lim! :o

Men har hørt i ettertid at det kunne komme av at jeg kokte potetene med salt, og helte på litt melk samtidig som jeg moset. Dvs. ikke moste først og blandet inn melk etterpå.

velvel, det ble første og siste gang jeg prøvde meg på potetstappe!

Men har stor glede av stavmikseren til hakking av løk, nøtter og alt annet som skal hakkes, samt visping og miksing.

Skrevet
...være litt grov. VIPS!!! Ferdig....selvfølgelig etter tilsetning av smør og andre ingredienser som f eks litt kraft fra pinnekjøtt' date=' salt, pepper og kanskje en fløteskvett.[/quote']

Kålrabistappe med og uten pinnekjøttkraft er to forskjellige verdener, jeg bruker også salt, pepper og litt fløte i tillegg.

Chimp, er forresten her pga din oppfordring om menn på mat. Ganske tivelig her. Fant et kalkuntips på en annen tråd, nemlig å snu den en halvtime til slutt for å få saftigere bryst, skal testes om et knapt år eller noe. Må også vurdere å kjøpe stavmikser. Livet tar nye veier etter å vært på Mat og drikke.

Skrevet
Chimp, er forresten her pga din oppfordring om menn på mat. Ganske tivelig her. Fant et kalkuntips på en annen tråd, nemlig å snu den en halvtime til slutt for å få saftigere bryst, skal testes om et knapt år eller noe. Må også vurdere å kjøpe stavmikser. Livet tar nye veier etter å vært på Mat og drikke.

Veldig hyggelig å ha deg her! Kjøp deg en stavmixer m vispe- og hakketilbehør, du! Den kommer du igrunnen langt med!

Skrevet

det fulgte med en avlang boks(som et litermål ) med lokk på og kun kniven på min stavmikser. Min mann skulle prøve å hakke en løjk men det gikk slettes ikke. Den bare klamra seg fast til mikseren som en klump....

Skrevet

Du må dele opp løken litt før du legger den oppi.

Del den f.eks i 4 båter.

Hvis det er samme som på min mikser, så skal kniven settes ned i boksen, så legges løken oppi og lokket settes på. Så setter du mikseren på lokket og kjører på. Det kan være lurt å ta flere korte økter. Noen sekunder, så stopp før du tar noen sekunder igjen.

Skrevet
Du må dele opp løken litt før du legger den oppi.

Del den f.eks i 4 båter.

Hvis det er samme som på min mikser, så skal kniven settes ned i boksen, så legges løken oppi og lokket settes på. Så setter du mikseren på lokket og kjører på. Det kan være lurt å ta flere korte økter. Noen sekunder, så stopp før du tar noen sekunder igjen.

Tror du misforstår, Lea! Tror hun prøvde å kutte løk m selve stav-mix'eren, (og det går jo slett ikke), IKKE hakkekniven som settes i den boksen. Det er jo ekstra-tilbehør, det og ballongvisp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...