Gå til innhold

Er skinkeost sunt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har i den siste tiden blitt hektet på Kavli skinkeost (i beger, ikke tube). Nå lurer jeg på hvor sunt eller usunt dette egentlig er. Kan det sammenlignes med vanlig skinke og ost, eller er det mer fett i enn f.eks det man finner i vanlig Norvegia? Prøvd å google litt, men fant ikke ut så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i den siste tiden blitt hektet på Kavli skinkeost (i beger, ikke tube). Nå lurer jeg på hvor sunt eller usunt dette egentlig er. Kan det sammenlignes med vanlig skinke og ost, eller er det mer fett i enn f.eks det man finner i vanlig Norvegia? Prøvd å google litt, men fant ikke ut så mye.

Spørs hva du mener med "sunt". Ser du angir fettinnhold som en indikator. Skinkeosten inneholder 17%fett. Du kan alltids kjøpe lettvarianten om du ønsker det. Om du ikke prøver å gå ned i vekt er det slett ikke farlig å spise seg en skive med skinkeost.

Du kan gå på kavli.no og tine.no og sammenligne ulike oster og finne den som passer best med det du ønsker av fettinnhold og andre ingredienser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :) I norgeviga lettere er det 16 %, så var ikke så gale fettinnhold. Men det er vel smør i skinkeosten? Føler jeg spiser noe som feter, smaken er liksom litt spesiell :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mager skinkeost med kokt skinke oppå er nam nam :) Mager skinkeost er ikke særlig ille kalorimessig ihvertfall. Vet ikke hvordan det er med vanlig skinkeost, men det finnes mye pålegg som er mye verre, så jeg ville spist skinkeost med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker om skinkeosten i beger, ikke på tube :) Næringsinnholdet er: Hvitost 68 %, skinke 11 %, smør, vann, smeltesalt (natriumsitrat,-poly- og ortofosfat), melkeprotein, salt, aroma og konserveringsmiddel (kaliumsorbat).

Nå har ikke jeg så god greie på slikt, hvordan ser innholdet ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På kavli sine sider kan jeg ikke se at det er noe forskjell på de (altså, de har bare ett sett med ingredienser for skinkeosten). Men neste gang jeg er i butikken skal jeg sammenligne, jeg har aldri tenkt over at de kan være forskjellige en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...