AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #1 Skrevet 30. januar 2012 Til opplysning så koster denne mobiltelefonen fra 5-9000 kr uten abonnement. Synspunkter?
Gjest SnowLeopard Skrevet 30. januar 2012 #2 Skrevet 30. januar 2012 Det handler vel om prioriteringer. Vi vet ingenting om hvor de faktisk har fått pengene fra (gave, arv, vunnet....) eller hvordan de prioriterer for å kjøpe seg ny telefon. 22
Rosalie Skrevet 30. januar 2012 #3 Skrevet 30. januar 2012 Så trengte de vel ny telefon, da, vel, og har spart seg opp penger. Eller de har kjøpt den med abonnement, og betaler mer pr måned. Trygd skal erstatte inntekt når man er langtidssyk, arbeidsledig (om man regner dagpenger som trygd) eller pensjonist, og trygdede har like mye rett til å bruke pengene sine på det de ønsker som oss vanlige lønnsmottakere. 36
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #4 Skrevet 30. januar 2012 Jeg går på trygd, og fikk en slik i bursdagsgave. Jeg fikk også flatskjerm tv i julegave. 16
Tropic Skrevet 30. januar 2012 #5 Skrevet 30. januar 2012 Uføreytrgd du tenker på da eller? De får et vist beløp hver mnd, disse pengene får de bruke akkurat slik de vil, og om dette er en iphone 4, ja, så er det det! Envt kan det også være gave, men du mener kanskje ikke de skal få lov til å motta gaver heller? 17
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #6 Skrevet 30. januar 2012 Mennesker som går på trygd går jo som oftest på trygd fordi de ikke kan jobbe, pga sykdom, skade etc. Skal de leve på vann og brød de da? Dessuten står de jo forholdsvis fritt til å disponere tygden sin slik de ønsker, på samme måte som lønnsmottakere står forholdsvis fritt til å disponere lønn slik de ønsker. Mottar du sosialhjelp derimot, så vil jeg si det er aldeles for dumt å bruke kronene på en telefon til mange tusen. Og hvis man har råd til det, så trenger en kanskje ikke sosialhjelp? 9
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 Og hva så? Broren min går på trygd, får det akkurat til å gå rundt økonomisk. Han fikk den siste Ipaden av faren vår til jul.... Fortjener han den ikke han da? Eller må han dokumentere at han ikke har kjøpt den selv til fordomsfulle mennesker? Han kunne sikkert ha solgt den og hatt noen tusen å rutte med, men skal ikke trygdede ha rett på fine ting? 11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Tror også kanskje det handler om at enkelte som går på trygd har et større behov enn ellers til å vise at de har kule ting. Vet også om noen som er på sånn arbeidsavklaringspenger, har minstesats i utbetalinger( for de har ikke jobbet noe særlig før de ble satt på sånt heller) og kjøper MERKEklær til ungene, sånne ting som koster 3 ganger så mye som vanlige klær.
Sugerøret Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Til opplysning så koster denne mobiltelefonen fra 5-9000 kr uten abonnement. Synspunkter? Du høres sjalu ut.Hva vet du om folk har fått denne som gave eller spart opp i lang tid ? Finn noe annet å bruke din energi på kanskje ? 10
Rosalie Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 Tror også kanskje det handler om at enkelte som går på trygd har et større behov enn ellers til å vise at de har kule ting. Vet også om noen som er på sånn arbeidsavklaringspenger, har minstesats i utbetalinger( for de har ikke jobbet noe særlig før de ble satt på sånt heller) og kjøper MERKEklær til ungene, sånne ting som koster 3 ganger så mye som vanlige klær. Og igjen: Det handler om prioriteringer. Selv velger vi å bo forholdsvis smått i forhold til hva vi egentlig har råd til, for da kan vi bruke masse penger på opplevelser, shopping etc. Mens andre med samme inntekt velger å ha tre ganger så mye boliglån og velger da bort dyre ferier, restaurantbesøk, spontanshopping etc. Trygdede har like stor rett til å prioritere midlene sine som andre lønnsmottakere. 9
Gjesten Skrevet 30. januar 2012 #11 Skrevet 30. januar 2012 Jeg ser ikke problemet. Hvis de har spart opp penger og har råd til å kjøpe seg en slik, så må de da kunne gjøre det. Hvordan de bruker de få pengene de har, er ikke vår sak i det hele tatt. 7
Gjest Illiya Skrevet 30. januar 2012 #12 Skrevet 30. januar 2012 Folk som går på trygd har like mye rett til å disponere pengene som de vil som andre mennesker. Jeg blir helt matt når jeg ser slike innlegg som ditt, ts! 11
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #13 Skrevet 30. januar 2012 Synes man som vanlig arbeider har rett til å spørre om denne personen som mottar trygd og at på til har en slik dyr mobil, om den ble kjøpt med abonnement. 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #14 Skrevet 30. januar 2012 Synes man som vanlig arbeider har rett til å spørre om denne personen som mottar trygd og at på til har en slik dyr mobil, om den ble kjøpt med abonnement. Du misforstår, det med "uten abonnement" står der bare for å oppgi betingelsene rundt prisen på tlf, den er jo like dyr selvom den kjøpes med abonnement.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #15 Skrevet 30. januar 2012 Folk som går på trygd har like mye rett til å disponere pengene som de vil som andre mennesker. Jeg blir helt matt når jeg ser slike innlegg som ditt, ts! Det er jeg enig i, spørsmålet er jo bare om de får for mye penger, hvis de har råd til å kjøpe seg det aller dyreste på markedet? Jeg skjønner jo at de som selv er trygdet syntes de bare burde få mest mulig og jeg har sett på flere tråder her inne på KG at det er endel på trygd her, men lurte på hva de som jobber og indirekte betaler for gildet egentlig syntes om det? 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #16 Skrevet 30. januar 2012 Jeg går på trygd å lever gjerne på suppe å knekkebrød for å kjøpe litt fancy klær,ansiktsprodukter å ferske blomster. 9
2shy Skrevet 30. januar 2012 #17 Skrevet 30. januar 2012 TS, hvorfor plager det deg hvordan trygdede disponerer pengene sine? Jeg har Iphone og jeg har Mac. Jeg sparte penger, og priorititerte hvordan jeg brukte pengene mine. Jeg har også et speilreflekskamera. Huffamejen, dette må gjøre vondt langt inn i sjela di 5
Gjest Illiya Skrevet 30. januar 2012 #18 Skrevet 30. januar 2012 Det er jeg enig i, spørsmålet er jo bare om de får for mye penger, hvis de har råd til å kjøpe seg det aller dyreste på markedet? Jeg skjønner jo at de som selv er trygdet syntes de bare burde få mest mulig og jeg har sett på flere tråder her inne på KG at det er endel på trygd her, men lurte på hva de som jobber og indirekte betaler for gildet egentlig syntes om det? Du lurte på det ja. Javel. Jeg har vært på begge sider. Gikk fra en godt betalt lederjobb til uføretrygd pga en ulykke. Ble uføretrygdet i 2011. Så jeg har vært med på å "betale gildet" i mange år, men plutselig fikk jeg jammen bruk for å høste fordelene av det også. Jeg gikk fra å ha alt, alle muligheter mht jobb og økonomi, til å ha ingenting. Joda, jeg fikk uføretrygd, men det var jo ingenting i forhold til det jeg tjente og det jeg hadde muligheter til å tjene. Jeg gikk også fra alt til ingenting i forhold til det sosiale livet man har på jobb og utfordringer man har og lærer av. Og også økonomi. Jeg har vært i jobb i over 20 år, og dette kom veldig uventet. Du har kanskje vært i jobb i mindre enn 10 år? I og med at ingen skulle tro at jeg skulle bli ufør, aller minst jeg, så burde du legge inn årene. Innse at det også kan skje deg en dag, så vær litt mindre fordomsfull. 14
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #19 Skrevet 30. januar 2012 TS, hvorfor plager det deg hvordan trygdede disponerer pengene sine? Jeg har Iphone og jeg har Mac. Jeg sparte penger, og priorititerte hvordan jeg brukte pengene mine. Jeg har også et speilreflekskamera. Huffamejen, dette må gjøre vondt langt inn i sjela di Det burde da ikke plage deg at folk stiller spørsmål ved hva skattepengene deres går til eller hva? 4
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #20 Skrevet 30. januar 2012 Nå går ikke jeg på trygd, men AAP.. Men følelsen blir vel den samme? Jeg føler at jeg ikke fortjener noen ting, og det er ikke så veldig gøy. Men noe som heller ikke er gøy er å ikke kunne jobbe, og faktisk ikke ha muligheten til å tjene egne penger. Tror folk må forstå hvordan det er, jeg sliter med kraftig agorafobi og går i behandling en gang i uka. Og psykologen sier at jeg MÅ prøve å finne på ting, at jeg MÅ gjøre ting som gjør meg glad siden jeg er så deprimert. Men hvordan skal jeg klare det når jeg går rundt og får dårlig samvittighet hver gang jeg bruker pengene jeg får fra NAV, skal jeg virkelig ikke føle meg like verdig som alle andre? Og jeg får ikke den dårlige samvittigheten av meg selv, men av å høre at noen har disse meningene, at de som får penger fra NAV egentlig burde spise brød til alle måltider og sitte parkert i sofaen 24/7. Noe jeg blir mere irritert over er om noen da bruker opp alle pengene sine på nye ting istede for å betale ned lån om de har det. Men det er jo ikke mitt problem? Det er dems penger. 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå