Gå til innhold

Er dette bra mat i løpet av en dag?


cha

Anbefalte innlegg

Jeg skal begynne å spise sunnere og mindre. Vil ned noen kg. Dette er hva jeg har tenkt til å spise:

09.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

11.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

13.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

15.30 Middag. I dag: Omelett

19.30 Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

Dette er i dag hadde jeg tenkt. Er dette sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Meningen er å gå ned litt i vekt. Synes jeg har fått så stor mage og stre hofter i det siste. Trenger nødvendigvis ikke være makrell i tomat, men 1-2 knekkebrød pr måltid.

Veier 61 kg, og er ca 160 høy, vil ned på 55 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er grønnsakene? Hvor er nøttene? Hvor er kjøttet? Hvor er frukten? Hvor er variasjonen? Hvor er fettet? Hvor skal du få energi til å gjøre noe annet enn å ligge i senga hele dagen?

Altfor lite, altfor ensidig.

Jepp, kanskje du går ned litt, men dette raser du opp igjen så fort du går lei dette naziregimet og går over på større og mer normale måltider.

Ønsker man langsiktig vektnedgang må man legge seg på et kosthold/livsstil som er sunn og interessant nok til å vare livet ut, uten å gi deg mangelsykdommer eller gjøre deg gal av kjedsomhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er grønnsakene? Hvor er nøttene? Hvor er kjøttet? Hvor er frukten? Hvor er variasjonen? Hvor er fettet? Hvor skal du få energi til å gjøre noe annet enn å ligge i senga hele dagen?

Altfor lite, altfor ensidig.

Jepp, kanskje du går ned litt, men dette raser du opp igjen så fort du går lei dette naziregimet og går over på større og mer normale måltider.

Ønsker man langsiktig vektnedgang må man legge seg på et kosthold/livsstil som er sunn og interessant nok til å vare livet ut, uten å gi deg mangelsykdommer eller gjøre deg gal av kjedsomhet.

Som jeg sa så var det makrelli tomat i alle måltidene i dag, fordi da hadde jeg muligheten til å spise opp boksen i dag. Fordi i morgen smaker den vondt. Det jeg lurte på var om 1-2 knekkebrød ca hver 2. time er bra? Og middagen varierer jo. Har alltid grønnsker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meningen er å gå ned litt i vekt. Synes jeg har fått så stor mage og stre hofter i det siste. Trenger nødvendigvis ikke være makrell i tomat, men 1-2 knekkebrød pr måltid.

Veier 61 kg, og er ca 160 høy, vil ned på 55 kg.

Jeg ville heller lagt meg på 2 knekkebrød pr måltid, og forsøkt å variere pålegget litt :) Er veldig enig i at makrell i tomat smaker vondt dag nr 2, så jeg forstår godt at du ønsker å spise opp boksen i dag :) Men det kan være en ide å flette inn mer frukt og grønt i kostholdet, og også gode proteinkilder - selv om du ikke ønsker å leve helt lavkarbo :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I forhold til vektnedgang har det ikke noe for seg å spise så ofte. Få store eller mange små måltider pr dag har liten innvirkning på forbrenningen - det er en myte at man MÅ spise lite og ofte når man slanker seg. På det psykiske planet derimot, er det enkelte som synes det er enklere å holde seg til planen om de får spise ofte. Men du MÅ altså ikke, om du selv foretrekker å spise sjeldnere.

2. Hvorfor i alle dager spiser du så ensformig!? Fisk er sunt, tomatsaus er sunt, knekkebrød er sunt - men du trenger mer enn det. Jeg kan ikke fatte og begripe hva grunnen din er for å sette opp en så sprø dagsplan? Bytt ut noen av måltidene med et eple og noen gulrotstenger, litt naturell yoghurt med hakkede nøtter, putt en kyllingfilet i middagsomeletten og lag litt salat ved siden av.

3. Hvor lenge har du tenkt å fortsette å spise slik, da? problemet med å gå ned i vekt, er at man også må klare å holde seg på den vekten. det betyr at du kan ha så mye naziregime du bare vil - når slankeperioden er over VIL du gå opp igjen om du ikke klarer å spise fornuftig da. Hvorfor ikke hoppe over det merkelige diettopplegget og gå rett på et sunt hverdagskosthold?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut hvor mange kalorier dette blir totalt sett. Det er det som til syvende og sist vil avgjøre om du går ned i vekt.

Hvor ofte du spiser har mest med din egen trivsel og prefranser å gjøre, og hva du spiser har mest med helsen og din egen smak å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. I forhold til vektnedgang har det ikke noe for seg å spise så ofte. Få store eller mange små måltider pr dag har liten innvirkning på forbrenningen - det er en myte at man MÅ spise lite og ofte når man slanker seg. På det psykiske planet derimot, er det enkelte som synes det er enklere å holde seg til planen om de får spise ofte. Men du MÅ altså ikke, om du selv foretrekker å spise sjeldnere.

2. Hvorfor i alle dager spiser du så ensformig!? Fisk er sunt, tomatsaus er sunt, knekkebrød er sunt - men du trenger mer enn det. Jeg kan ikke fatte og begripe hva grunnen din er for å sette opp en så sprø dagsplan? Bytt ut noen av måltidene med et eple og noen gulrotstenger, litt naturell yoghurt med hakkede nøtter, putt en kyllingfilet i middagsomeletten og lag litt salat ved siden av.

3. Hvor lenge har du tenkt å fortsette å spise slik, da? problemet med å gå ned i vekt, er at man også må klare å holde seg på den vekten. det betyr at du kan ha så mye naziregime du bare vil - når slankeperioden er over VIL du gå opp igjen om du ikke klarer å spise fornuftig da. Hvorfor ikke hoppe over det merkelige diettopplegget og gå rett på et sunt hverdagskosthold?

Du skrev svaret ang. å bruke opp boksen mens jeg skrev dette. Da stiller saken seg selvfølgelig litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å spise sunnere og mindre. Vil ned noen kg. Dette er hva jeg har tenkt til å spise:

09.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

11.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

13.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

15.30 Middag. I dag: Omelett

19.30 Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

Dette er i dag hadde jeg tenkt. Er dette sunt?

La oss si a det ca. er 500 kalorier i en 170 grams boks makrell i tomat, det er ca. 100 kalorier i litt majones. Det er ca. 140 kalorier i 4 knekkebrød. Omelett av 2 egg stekt i litt olje er kanskje 200 kalorier.

Du ligger på ca. 940 kalorier per dag.

Ikke bare ligger du i farlig underskudd: Du kommer til å miste muskelmasse, du kommer til å bli drittlei av så ensidig mat og sprekke som bare juling med kostholdet og legge på deg dobbelt så mye som du sulter deg nedover. Dette er oppskrift på "Hvordan bli en jojoslanker"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal begynne å spise sunnere og mindre. Vil ned noen kg. Dette er hva jeg har tenkt til å spise:

09.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

11.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

13.30 1 stk Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

15.30 Middag. I dag: Omelett

19.30 Fiber balance med makrell i tomat, litt majones

Dette er i dag hadde jeg tenkt. Er dette sunt?

Jeg ser at makrell i tomat kun gjelder for i dag, og ikke hele tida.

Du spiser likevel for lite. Du bør spise mer og du bør spise mye mer grønnsaker, fisk og annet sunt.

Dette er et eksempel på et kosthold på ca 1300kalorier.

Husk at energiomsetningen i kroppen er individuell. Du kan få en pekepinn ved å regne ut 4,2 x (vekta di) x 24. Summen er energien kroppen din bruker kun for å opprettholde seg selv i ett døgn.

Pålegg osv kan selvfølgelig varieres:

FROKOST

1 dl havregryn kokes til grøt sammen med 1 most banan og litt ingefærpulver.

1 glass lettmelk

1 knekkebrød med smelteost (4%) og paprika

LUNSJ

Tunfiskrisotto eller kikertsuppe eller kyllingsalat osv

MIDDAG

Rødspette med pasta

Eller torsk provencale

eller kjøttgryte med grønnsaker

osv

MELLOMMÅLTIDER

1 appelsin, 1 eple, 1 knekkebrød med kokt skinke og paprika.

Kaffe, te og vann drikkes fritt. Husk å drikke nok vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at makrell i tomat kun gjelder for i dag, og ikke hele tida.

Du spiser likevel for lite. Du bør spise mer og du bør spise mye mer grønnsaker, fisk og annet sunt.

Dette er et eksempel på et kosthold på ca 1300kalorier.

Husk at energiomsetningen i kroppen er individuell. Du kan få en pekepinn ved å regne ut 4,2 x (vekta di) x 24. Summen er energien kroppen din bruker kun for å opprettholde seg selv i ett døgn.

Pålegg osv kan selvfølgelig varieres:

FROKOST

1 dl havregryn kokes til grøt sammen med 1 most banan og litt ingefærpulver.

1 glass lettmelk

1 knekkebrød med smelteost (4%) og paprika

LUNSJ

Tunfiskrisotto eller kikertsuppe eller kyllingsalat osv

MIDDAG

Rødspette med pasta

Eller torsk provencale

eller kjøttgryte med grønnsaker

osv

MELLOMMÅLTIDER

1 appelsin, 1 eple, 1 knekkebrød med kokt skinke og paprika.

Kaffe, te og vann drikkes fritt. Husk å drikke nok vann!

Jeg skjønte ikke helt det regnestykket ditt. Jeg veier 62 kg. Kan du forklare litt mer? :jepp:

Går det annå finne ut hvor mange kalorier kroppen min trenger, hvor mye jeg burde spise, og hvor mye jeg burde forbrenne (trene)?

Veldig takknemmlig for svar, er helt grønn på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønte ikke helt det regnestykket ditt. Jeg veier 62 kg. Kan du forklare litt mer? :jepp:

Går det annå finne ut hvor mange kalorier kroppen min trenger, hvor mye jeg burde spise, og hvor mye jeg burde forbrenne (trene)?

Veldig takknemmlig for svar, er helt grønn på dette området.

Jeg er motstander av å finregne på kalorier, så jeg kommer ikke til å hjelpe deg med å finne ut hvor mange kalorier du trenger og hvilken mat dette er.

Prøv heller å legge deg på en jevnt over sunn linje, der halvparten av middagstallerkenen er grønnsaker, at du spiser en god porsjon middag og ikke tre, og at du kun spiser godteri på lørdagen. Kaloritelling er avhengighetsskapende og kan bli ødeleggende. Fokuser heller på sunne matvarer uten mye mettet fett og sukker.

Regnestykket er helt enkelt slik jeg skrev: 4,2 x 62 x 24. Summen du får er grunnomsetningen kroppen din bruker for å fungere (puste, fordøye osv), altså må du legge til mer med tanke på alle gjøremål man har i hverdagen + trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det regnestykket gir vel KJ og ikke kcal på dagsbehovet og det er jo vesentlig forskjell på tallene....

http://www.klikk.no/helse/dinkost/vektkontroll/article435559.ece

Det står ende her. Så kan du prøve å regne ut og om du ligger på et kcal minus på ca 500 hver dag tilsvarer det ca 0,5 kg i uka som er en fornuftig nedgang.

Når du begynner å trene vil ofte vekta stoppe litt opp, naturlig fordi muskelmassen øker samtidig som fettet går ned. Ta frem målebånd og mål deg rundt mage, hofte og lår før du begynner. Da kan du heller måle deg senere og se fremgang i cm om du trenger motivasjon annet enn at buksene vil sitte bedre ;)

Og du bør trene styrke. Da vil du øke muskelmasse som igjen vil øke hvileforbrenninga di. Du opprettholder også eksisterende muskeler ved det.

Legger du deg på under 1000kcal om dagen, ingen styrketrening, vil du miste muskler også som igjen vil føre til at du får lavere forbrenning og du kan spise enda mindre før du legger på deg igjen.

Sunn mat og variert trening er viktig.

Siden du skriver du er helt grønn kan du jo melde seg inn i Grete Roede sin www.vektklubben.no som er gratis. Her registrerer du det du spiser og ser om du får i deg nok grønnsaker, frukt osv og at kotholdet ditt er variert. Veldig god måte å lære på og det er også forum der som du sikkert kan lære mye på.

Trening kan du også registrere der forresten så får du det i system også.

Bedre å lære seg litt nye vaner, nye prioriteringer for å få tid til trening og ordentlig mat enn å kjøre kortvarige rare måter å gå ned i vekt på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp lokk til makrell boksen, for guds skyld!!!

Søk på periodisk faste og ryp styrketrening på Google, velkommen til livet! ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...