Gå til innhold

Førstegangs boliglån


Pastillika

Anbefalte innlegg

Hvordan går jeg frem?

Noen som vet. Først visning, så søke om lån. Må jeg snakke med banken eller tar jeg kontakt me statens pensjonskasse?

Jeg er helt ny på dette. JObber i staten ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan går jeg frem?

Noen som vet. Først visning, så søke om lån. Må jeg snakke med banken eller tar jeg kontakt me statens pensjonskasse?

Jeg er helt ny på dette. JObber i staten ja :)

Du tar kontakt med SPK. Det er masse informasjon på nettsidene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med statens pensjonskasse og forhør deg med dem om hvor mye de kan gi deg i lån. Videre når du drar på visning og ønsker å legge inn bud oppgir du statens pensjonskasse som långiver og så forhører megler seg med dem om finansieringen er i orden. Når du ev vinner en budrunde skriver du under gjeldsbrev hos statens pensjonskasse og gir dette til megler eller noe lignende. Dette kan megler fortelle deg litt mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk absolutt SPK om du kan - mye lavere rente. Det er vel dog maks 1,5 mill per pers, så trenger du mer må du snakke med banken også. Og ha definitivt finansiering klart før visning - de fleste boliger går fort unna, og du rekker ikke ordne dette mellom visning og budrunde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Har tatt kontakt med statens pensjonskasse. Veldig spent på hvor mye jeg egentlig kan få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gir maks 1,7 mill i lån. Resten må du evt ta i annen bank, og dermed til forholdsvis høy rente da de fleste banker har lavest rente på lån over 2 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trenger nok ikke mer enn 1,5. Hvordan beregner de det egentlig, er det lønn x 2,5 eller hvordan er det? Jeg er ganske dum på dette. Må begynne en plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger nok ikke mer enn 1,5. Hvordan beregner de det egentlig, er det lønn x 2,5 eller hvordan er det? Jeg er ganske dum på dette. Må begynne en plass :)

Ca 2,5-3 ganger brutto inntekt tipper jeg, som i "vanlige banker". Og så trekker de fra annen gjeld som f.eks studielån, billån, forbrukslån osv. Har du barn trekker det også ned, samt bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...