Honesty Skrevet 30. januar 2012 #21 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Vi er tydeligvis i mindretall her, og foretrekker strømpebukser. Hun har nesten utelukkende ullstrømpebukser fra Safa og Reflex, og de sklir aldri ned på beina, og vi har heller aldri opplevd at hun har blitt våt på beina i noen særlig grad. Hun går ofte i tunika/kjole, og da synes jeg personlig at det ikke er særlig fint med longs, som i tillegg har sleng rundt knærne og skikkelig sæggerumpe. Hun er langbeint og relativt tynn, dersom det har noe å si for passformen. Plopp-ullstrømpebuksene fra Safa koster ca. 160 kroner i innkjøp, men tåler utrolig mye bruk, så de er verdt prisen, helt klart. De tåler dessuten maskinvask etter maskinvask uten at de blir stygge. Endret 30. januar 2012 av Honesty
Klematis Skrevet 30. januar 2012 #22 Skrevet 30. januar 2012 Vi bruker så og si kun strømpebukser. I all hovedsak fordi Vesla ikke tåler ull, og jeg har kun nylig funnet longs i bomull (på H&M). Men jeg synes strømpebuksene sitter veldig godt (på en relativt slank unge) og ingen i barnehagen har klaget på at vi bruker det. Opplever maks en gang i måneden at de har skiftet strømpebukse pga våte bein. Hender derimot at hun har fått ny strømpebukse fordi hun har sølt et vannglass i fanget, men da måtte jo longsen også blitt byttet.
effy Skrevet 30. januar 2012 #23 Skrevet 30. januar 2012 Her bruker vi bare strømpebukser. Han er 2 1/2.
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #24 Skrevet 30. januar 2012 Vi bruker strømpebukse, har ikke tenkt på at det er upraktisk i barnmehagen Og nå har vi fire fine ullstrømpebukser som kommer til å passe en stund, har ikke råd til å kjøpe longs også ... håper det går bra likevel.
Norbertine Skrevet 30. januar 2012 #25 Skrevet 30. januar 2012 Vi bruker begge deler om hverandre, har en gutt på snart 2 1/2. Har ikke noen spesiell preferanse egentlig. Har ikke problemer med "labbeører", han blir sjelden våt på beina, han får ikke glippe når han bruker longs, og det plager meg faktisk ikke at han går med samme stømpebuksa i noen få dager heller. Når han går med longs bruker han ullsokker, de vasker jeg heller ikke hver dag. (Merkelig nok så stinker det ikke av ungen likevel.) 1
Klematis Skrevet 30. januar 2012 #26 Skrevet 30. januar 2012 Dere som sier at sokker/strømpebukse må byttes hver dag, hvor store barn gjelder det? Jeg bytter selvfølgelig strømpebukse om det skulle lukte tåfis av den, men det har jeg omtrent aldri opplevd (Vesla er 2 år). Så da bruker hun gjerne samme strømpebuksa 3-4 dager, da "føler" jeg at den er skitten selv om den hverken ser skitten ut eller lukter. 2
Gjest * Skrevet 31. januar 2012 #27 Skrevet 31. januar 2012 her foretrekkes definitivt strømpebukse på minsten på halvannet, hun har små bein (str 20) og lubne ankler, så sokker med god passform er ikke så lett å finne. strømpebuksene fra safa sitter veldig godt, og sklir ikke ned.har alltid på myke skinntøfler inne, både i barnehagen og hjemme. syns det blir så klumpete med stilongs og sokker. Eldste på seks, begynte med longs og sokker da han var to, men han hadde lange laban-bein, og normal ankeltykkelse
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #28 Skrevet 31. januar 2012 Dere som sier at sokker/strømpebukse må byttes hver dag, hvor store barn gjelder det? Jeg bytter selvfølgelig strømpebukse om det skulle lukte tåfis av den, men det har jeg omtrent aldri opplevd (Vesla er 2 år). Så da bruker hun gjerne samme strømpebuksa 3-4 dager, da "føler" jeg at den er skitten selv om den hverken ser skitten ut eller lukter. Ull er jo "selvrensende" og kan godt brukes lenge uten å vaskes, så frem det ikke lukter eller er flekker. Vi pleier å lufte ullklærne over natta. Bomull, derimot føler jeg må vaskes etter bruk.
Gjest Annaires Skrevet 31. januar 2012 #29 Skrevet 31. januar 2012 Bruker bare strømpebukse. Hun er straks 3 år, og har enda aldri opplevd at hun har blitt våt på sokkene..
Gjest meg Skrevet 31. januar 2012 #30 Skrevet 31. januar 2012 Kun longs. Synes det er mest praktisk. Han liker ikke strømpebukse, dessuten blir det fort tåfislukt på sokkene, men longsen kan jo brukes flere dager.
Edie Skrevet 31. januar 2012 #31 Skrevet 31. januar 2012 Vi bruker begge deler, men jeg foretrekker strømpebukse. Sokker blir nemlig nesten uten unntak dratt av. Han er 2,5 år og barnehagen har aldri sagt noe om av hva de foretrekker. Og opplever aldri problemer med våt på beina. Når er det sokkene blir så våte, dere som klager over det? I vår barnehage må alle ta av seg sko ved inngangen, evt. ta på sånne blå skobeskyttere, så det blir ikke vått på gulvet inne.
Klematis Skrevet 31. januar 2012 #32 Skrevet 31. januar 2012 Vi bruker begge deler, men jeg foretrekker strømpebukse. Sokker blir nemlig nesten uten unntak dratt av. Han er 2,5 år og barnehagen har aldri sagt noe om av hva de foretrekker. Og opplever aldri problemer med våt på beina. Når er det sokkene blir så våte, dere som klager over det? I vår barnehage må alle ta av seg sko ved inngangen, evt. ta på sånne blå skobeskyttere, så det blir ikke vått på gulvet inne. Eneste gangene Vesla blir våt på beina er om hun setter seg i en søledam slik at det kommer vann oppi støvlene. Men da er jo gjerne strømpebuksa våt til knærne, og en longs hadde vel også blitt våt.
Lovebird Skrevet 31. januar 2012 #33 Skrevet 31. januar 2012 Foretrekker å bruke stilongs til 3 åringen og 1 åringen. Begge blir kalde og klamme av strømpebukse (ull og bomull)
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #34 Skrevet 31. januar 2012 Vi foretrekker strømpebukse (vesla er 2,5 år). Har aldri opplevd at hun har blitt våt på beina, men om hun blir det i barnehagen, har vi skiftetøy til henne der.
Gjest Spinell Skrevet 31. januar 2012 #35 Skrevet 31. januar 2012 Da jeg var barn hadde stillongsene strikk under foten slik at man ikke fikk glippe mellom sokkene og longsbeina. Har de ikke det lenger? (Tenker på de som nevner at de bruker strømpebukse pga denne glippen.) Det var i alle fall en enkel og grei løsning for de som plages med at barna må skifte sokker ofte pga våte føtter.
Norbertine Skrevet 31. januar 2012 #36 Skrevet 31. januar 2012 Da jeg var barn hadde stillongsene strikk under foten slik at man ikke fikk glippe mellom sokkene og longsbeina. Har de ikke det lenger? (Tenker på de som nevner at de bruker strømpebukse pga denne glippen.) Det var i alle fall en enkel og grei løsning for de som plages med at barna må skifte sokker ofte pga våte føtter. Når du sier det husker jeg at det fantes da jeg var liten, men har faktisk ikke sett en eneste longs med strikk i løpet av den tiden jeg har hatt barn.
yxnyx Skrevet 31. januar 2012 #37 Skrevet 31. januar 2012 Barnehagen foretrekker longs og sokker, derfor bruker vi mest det. Egentlig foretrekker jeg strømpebukse. Det er to grunner til det, for det første fordi man da slipper ensokkproblematikken etter vask (og ullsokker er dyre, så det frustrerende hvis man mister sokker), og for det andre fordi jeg synes ullongs blir mye fortere slitt enn ullstrømpebukse. De blir slaskete og rare, og ofte går det hull på knærne også. Har prøvd ulike merker (Joha, Sparkjøp, Celavi, er mest fornøyd med sistnevnte), og synes problematikken går igjen.
Susan Sto Helit Skrevet 1. februar 2012 #38 Skrevet 1. februar 2012 Strømpebukser til ca 2 års alder, og longs fra da av... Og gode strømpebukser fra safa gjerne da, ja.
Gjest imli Skrevet 1. februar 2012 #39 Skrevet 1. februar 2012 Eg tykkjer strømpebukser er så innmari slakke i livet? For ikkje å snakke om korte i beina. Blir gjerne til at skrittet på strømpebuksa er langt nede på låra til ungen, tykkjer eg. Det er jo ikkje noko kritikk av dei som brukar strømpebukser på ungane sine då - ulike ting fungerar på ulike ungar
Susan Sto Helit Skrevet 1. februar 2012 #40 Skrevet 1. februar 2012 Eg tykkjer strømpebukser er så innmari slakke i livet? For ikkje å snakke om korte i beina. Blir gjerne til at skrittet på strømpebuksa er langt nede på låra til ungen, tykkjer eg. Det er jo ikkje noko kritikk av dei som brukar strømpebukser på ungane sine då - ulike ting fungerar på ulike ungar Prøvd safa sine? For jeg har litt motsatt erfaring med de. De er godt ettersittende fra rumpa og godt oppetter magen. Og de er gjerne kjempelange i bena, og holder mye lenger enn størrelsen inni skulle tilsi. God stretch er det også, så de passer godt til de aller fleste unger. Vi har hatt en del janus og sånt som ikke er elastiske over det hele, og de satt jo ingen steder. Løse i livet og skle av føttene hele tiden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå