makkapakka Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Bruker dere strømpebukse eller longs til barna deres? skifter dere til ev. longs etter en typisk alder?
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Longs er ihvertfall mest praktisk når man kommer i den alderen at man risikerer å bli våt på beina. Mye enklere å kun bytte sokker enn å bytte hele strømpebuksa. 2
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Bruker strømpebukse til min ettåring, og kommer til å bruke det så lenge jeg kan. Bruker helst strømpebukse selv også. Sokker og longs er upraktisk syns jeg; sokkene sklir ned, longsen opp, også har man glippe rundt ankelen og plagsomme, krøllete klær. Og på en ettåring som akkurat har lært å gå så sklir sokkene av eller han plukker de av selv. 1
lilljan Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Barnehagen foretrekker stilongs så da blir det mest brukt her. Da slipper de å kle av alt når barnet er våt på sokkene
Zoë Castillo Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Vi har bare brukt longs til 4-åringen siden hun begynte i barnehage. Hun søler sjelden, og kan da bruke ullongsen flere dager, men fortsatt ha rene sokker hver morgen. Glipe mellom longs og sokk har vi aldri hatt problem med. 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Enig med bruker over her. Sokkene kan vaskes hver dag, men longsen kan brukes flere dager. Strømpebukser må vaskes hver dag. Jeg synes longs er mer praktisk siden man da slipper å bytte alt om man skulle bli våt på føttene. Med gode sokker som sitter godt så sklir dem ikke ned og longsen sklir ikke opp.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Jeg synes jeg stadig ser strømpebuksebarn med laaange labbeører hengende fremme på føttene. Dette skjer jo både fordi barna gjerne drar i strømpebuksa selv, og fordi strømpebuksa dras nedover når barnet kryper med vrista på tepper/gulv. For barn i den perioden der de begynner å stå/gå er jo dette enormt frustrerende da de stadig tråkker på og snubler i labbeørene. Så for min del er strømpebukse fint og flott når de er for små til å være plaget av labbeører, og når de er blitt store nok til at labbeører ikke dannes i like stor grad. Men da er de gjerne blitt så store at de sliter mer på strømpebukseføttene og det er like greit å gjøre dem om til longs. Med litt lange strømper som når over tjukkeste partiet på leggen, og en longs utenpå, så blir labbeøreproblemet mindre, samtidig som man lett skifter og vasker sokker uten å måtte skifte og vaske resten. Og blir det labbeører likevel, så er det enkelt å ta av sokkene mens barnet er aktivt, og heller ta dem på igjen etterpå.
SmallTalk Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Glippe mellom sokker og longs unngår man dersom man putter longsen nedi sokkene, og har sokker som sitter godt rundt leggen. Sokker med slapp stikk funker ikke.
Leanne Skrevet 29. januar 2012 #9 Skrevet 29. januar 2012 Mine barn har stort sett brukt longs, for de kan man jo ha på i flere dager, mens sokker må skiftes hverdag. Og blir de våte når de kommer inn i barnehagen fordi de tråkker i snø/vann fra skoene så er det bare å bytte sokker Det hender at jenta på 7 bruker ullstrømpebukser i stedet for longs når hun har på seg tunika/kjoler. Det ser mye penere ut. Hun er og så stor at hun passer bedre på å ikke bli våt.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2012 #10 Skrevet 29. januar 2012 Bruker bare longs på min 7mnd gammel baby, og foretrekker dette selv også. Jeg har alltid hatt lett for å fryse på føttene, og da er det beste å bruke hjemstrikket ullsokker rett på foten. Hun er lik meg og blir kald og klam. Derfor bruker vi det samme på henne.
Mamma1 Skrevet 29. januar 2012 #11 Skrevet 29. januar 2012 Bruker kun longs. Da slipper man å skifte annet enn sokkene når de blir våte. Datteren min har brukt det siden ettårsalderen.
Redbull Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Longs. har to ullstrømpebukser jeg liker, de andre henger og slenger, er slappe i strikken. Derfor bruker vi longs, kan brukes lenger også og hun kan lufte tærne innimellom
Gjest imli Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Mine brukar stillongs. Longsen kan brukast fleire dagar på rad, berre bytte ut sokkane, medan strømpebukser må vaskast kvar dag, og blir dei våte eller skitne på sokkane kan dei byttast ut utan at alt må av. Har alltid sokkane deira utanpå longsen, så blir det ingen gliper. Ein må sjølvsagt bruke sokkar med stram strikk. Strømpebukser er dessutan veldig ofte slakke i strikken i livet, sklir ned og blir "sidrumpa". Endret 29. januar 2012 av imli 1
SummerJoy Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 (endret) 3 åringen har bare longs. Praktisk om hun blir våt på beina, så er det bare sokkene som skal skiftes. Longsen brukes også flere dager, mens sokkene skiftes hver dag. 1 åringen går stort sett bare med strømpebukse, for han er i en "dra sokkene av seg" periode, og ender opp barfot hele tiden om han går med sokker/longs/bukse. Kjøper strømpebukser i litt mindre størrelser enn han vanligvis bruker, så sitter de stramt og fint. Endret 29. januar 2012 av SummerJoy
Ulrikke Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Bruker stillongs på seksåringen og har gjort det siden hun var 1 omtrent! Enten det er ull eller bomull er det best å kunne bruke egne sokker! (Snakker både som barnehageansatt og forelder nå )
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 Vil bare legge til at jeg (som tydeligvis er eneste som foretrekker strømpebukser ) også har myke skinntøfler på i barnehagen, slik at ungen slipper både å bli våt på bena og få "labbeører" som noen kalte det så fint. Det sitter godt på foten og han plukker ikek av seg de som han gjør med sokker. 1
Harlekin Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 Jeg liker best strømpebukser selv og hos datteren min. Ingen av oss opplever "labbeører" (fantastisk ord ). Sokker derimot har en tendens til å gli ned, selv når de har god strikk, og datteren min på 2,5 drar dem ofte av selv og blir kald på bena. 1
Britt Banditt Skrevet 30. januar 2012 #19 Skrevet 30. januar 2012 Bruker strømpebukser på datteren min på 20 mnd. Hun drar alltid av seg sokkene (og ler rått ), derfor er det greit med strømpebukse
Rararara Skrevet 30. januar 2012 #20 Skrevet 30. januar 2012 Kun longs. Har et par ullstrømpebukser i skiftekurven i barnehagen men både vi og barnehagen foretrekker longs. Da holder det å skifte sokkene om de er våte på bena. Strømpebukser blir bare brukt under kjoler her i huset.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå