Gå til innhold

Låne ei venninne 10 000kr


Micolina

Anbefalte innlegg

Jeg skal låne ei god venninne som jeg bor sammen med 10 000kr. I den forbindelsen skal vi skrive en kontrakt, slik at jeg er sikker på at jeg får pengene tilbake. *Det er ikke det at jeg ikke stoler på henne*, men det kan jo komme til et punkt der hun spør seg "Hvor mye er vennskapet vårt verdt?" (Har dårligere erfaring med kombinasjonen gode venner + penger tidligere).

Er det noe spesielt jeg må ha med i kontrakten? Vitner osv? Eller kan jeg bare skrive noe helt vanlig som ala at "HENNES NAVN" låner 10 000kr av "MITT NAVN" og skal levere de tilbake senest 1. juni 2012? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriv et gjeldsbrev. Dette er en juridisk kontrakt som du kan gå til forliksrådet med. Få også med renter og avdrag og når gjelden skal innfris.

Jeg selv lånte 60 000 av en god venn i en krisesituasjon og da skrev vi gjeldsbrev. Det gir en trygghet for den som låner ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal låne ei god venninne som jeg bor sammen med 10 000kr. I den forbindelsen skal vi skrive en kontrakt, slik at jeg er sikker på at jeg får pengene tilbake. *Det er ikke det at jeg ikke stoler på henne*, men det kan jo komme til et punkt der hun spør seg "Hvor mye er vennskapet vårt verdt?" (Har dårligere erfaring med kombinasjonen gode venner + penger tidligere).

Er det noe spesielt jeg må ha med i kontrakten? Vitner osv? Eller kan jeg bare skrive noe helt vanlig som ala at "HENNES NAVN" låner 10 000kr av "MITT NAVN" og skal levere de tilbake senest 1. juni 2012? :klo:

Ja, det er viktig å ha en kontrakt - kanskje dere kan snakke med banken? Kanskje de kan være vitne på at du låner ut en sånn sum til venninne din?

For du skal vel overføre pengene fra din konto og til hennes konto? Så kan du også skrive i teksten når du overfører penger, at: "Til *venninnens nav*. Her får du de 10 000 kronene du ville låne."

Tenkte også på at du , i samarbeid med banken, kunne åpnet en konto i banken, der venninnen din kan sette innpå små og store summer til det når 10 000 kr. Og at fristen for å ha nådd 10 000 er 1.juni 1012, f.eks?

Endret av Bølle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gjort. Uansett om dere har kontrakt og er aldri så mye venner tror jeg du kan se langt etter pengene. Mange har blitt uvenner slik. Synes venninna di bør låne penger i banken. Nå vet jo ikke vi eller har noe med hva hun trenger penger til men har man ikke råd så har man ikke råd. Har lånt bort penger jeg og aldri sett verken "gode" venner eller penger etterpå. Mange har driti på draget i sånn anledning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hadde jeg aldri gjort. Uansett om dere har kontrakt og er aldri så mye venner tror jeg du kan se langt etter pengene. Mange har blitt uvenner slik. Synes venninna di bør låne penger i banken. Nå vet jo ikke vi eller har noe med hva hun trenger penger til men har man ikke råd så har man ikke råd. Har lånt bort penger jeg og aldri sett verken "gode" venner eller penger etterpå. Mange har driti på draget i sånn anledning.

Det spørs vel egnetlig på vennene, tenker jeg?

Selv har jeg lånt penger til nære venner, og de har lånt penger til meg, men vi har alltid betalt tilbake til hverandre uten problem. Nå har jo jeg og vennene mine orden på økonomien, så jeg ville nok ikke lånt ut til noen som hadde null kontroll på økonomien ...

Endret av Bølle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg aldri gjort. Uansett om dere har kontrakt og er aldri så mye venner tror jeg du kan se langt etter pengene. Mange har blitt uvenner slik. Synes venninna di bør låne penger i banken. Nå vet jo ikke vi eller har noe med hva hun trenger penger til men har man ikke råd så har man ikke råd. Har lånt bort penger jeg og aldri sett verken "gode" venner eller penger etterpå. Mange har driti på draget i sånn anledning.

Kommer an på vennene. Jeg har selv lånt ut 10000 kr og jeg får igjen pengene gjennom nedbetaling. Riktignok en mindre sum hver måned, men jeg synes det er helt greit. Ikke alle kan få lån i banken, derfor ble det til at jeg lånte henne.

Vi hadde ingen kontrakt, men jeg ville gjort det hvis jeg var deg ts. Jeg har ikke opplevd tull, men det er en god sikkerhet hvis noe skulle skje.

Mvh Yvonne :heiajente:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte låne 10.000 av en venninne i fjor sommer, da skrev vi ut en standard kontrakt, hvor det var nedbetalingsplan - 1000,- kr i måneden til gjelden var betalt. Og vi hadde to vitner, min daværende kjæreste og hennes eksmann. simpel as that.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er rettslig relevant er å ha et gjeldsbrev (som fyller de krav gjeldsbrevloven stiller), og tvangsl. § 7-2(1) bokstav a, 1 pkt. da kan man inndrive kravet hos namsmyndigheten uten å gå til søksmål. De kreves to vitner, men i noen tilfeller holder det med et, disse kan underskrive slike dokumenter i kraft av sin stilling. Tviler på at banken skulle hjelpe til med dette, men det er bare å skrive og fylle ut gjeldsbrevet i linken over og i tillegg få det undertegnet av de nødvendige vitner.

Bor dere i nærheten av Oslo kan du ta kontakt med jussbuss, evnt. kan man få en halvtimes hjelp av advokat mange steder gjennom Røde Kors.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å nevne det; det er gjeldsbrev og ikke kontrakt som er riktig betegnelse av dette.

Gjeldsbrev: i det ytre selvstedig, kan ikke være avhengig av en gjenytelse.

Kontrakt: begge parter skal yte noe.

En låneavtale vil være en kontrakt, men gjeldsbrevet er det ikke. Man må fylle de formelle kravene for at et dokument skal være et gjeldsbrev for at det skal få de rettslige virkningene man ønsker (her:lettere inndrivelse av kravet).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dere ikke gjeldsbrev fungerer fint, istedenfor en kontrakt som AB12 nevner?

Altså, jeg og hun har vært gode venninner siden vi var 7år gamle, alltid gått i klasse sammen (Vi er 23år). Vi bor sammen. Hun er ei veldig ordentlig jente, mer ordentlig enn meg for å si det sånn. Hun er forøvrig utdanna økonom. Det er ikke noe sløseri som gjør at hun skal låne penger, men hun ble nødt til å legge 10 000kr i tollen for noe, samtidig som hun fikk en uventa utgift gaaaanske mange tusen kroner (der gikk sparepengene hennes). Tollpengene vil hun få tilbake i løpet av et par måneder, så lånet gjelder kun for de månedene. Dessuten bor vi sammen med en kontrakt på 1år (fram til november), så litt klein stemning om hun skylder meg mye penger.

Nå tjener jeg forøvrig bra nok, og har lite utgifter, så 10 000kr er ikke "all verden" for meg (det er en ny MacBook :( :O ), men en del penger er det jo!

Edit: Grunnen til at hun ikke tar lån i banken er fordi det er så utrolig mye ekstra utgifter på dette, forbrukslån liksom? Og når jeg har pengene å låne henne, og ikke trenger de de nærmeste månedene, så hvorfor ikke?

Endret av Micolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uff har så dårlig erfaringer med å låne alt fra 5 kr til 2000 kr til "venner" til nå er det bare en venn jeg har fått tilbake ALT av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller lånt en venn 10000kr og evt tatt tapet, enn at vennen min skulle havne i inkassohelvete.

Jeg låner ikke ut penger jeg absolutt ikke har råd til å tape, de må jeg jo bruke selv. Men om jeg da ikke får tilbake de 10000 jeg hadde spart til sydentur så hadde ikke det "gjort" meg noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raust av deg å låne ut penger.

Jeg har selv lånt ut penger ("bare" et par tusen) til en venninne i nød. Har kanskje fått tilbake maks halvparten av dem. Hun har konstant dårlig råd, så jeg anser de pengene som tapt.

Likevel preger det nok mine følelser for henne og vennskapet, det blir ikke helt det samme som før. Spesielt når vi snakker om penger, og hun har kjøpt seg noe nytt (for en gangs skyld). Da klarer jeg ikke la være å tenke på at hun ikke heller prioriterer å betale tilbake til sine venninner (vet hun har lånt av flere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tror dere ikke gjeldsbrev fungerer fint, istedenfor en kontrakt som AB12 nevner?

Altså, jeg og hun har vært gode venninner siden vi var 7år gamle, alltid gått i klasse sammen (Vi er 23år). Vi bor sammen. Hun er ei veldig ordentlig jente, mer ordentlig enn meg for å si det sånn. Hun er forøvrig utdanna økonom. Det er ikke noe sløseri som gjør at hun skal låne penger, men hun ble nødt til å legge 10 000kr i tollen for noe, samtidig som hun fikk en uventa utgift gaaaanske mange tusen kroner (der gikk sparepengene hennes). Tollpengene vil hun få tilbake i løpet av et par måneder, så lånet gjelder kun for de månedene. Dessuten bor vi sammen med en kontrakt på 1år (fram til november), så litt klein stemning om hun skylder meg mye penger.

Nå tjener jeg forøvrig bra nok, og har lite utgifter, så 10 000kr er ikke "all verden" for meg (det er en ny MacBook :( :O ), men en del penger er det jo!

Edit: Grunnen til at hun ikke tar lån i banken er fordi det er så utrolig mye ekstra utgifter på dette, forbrukslån liksom? Og når jeg har pengene å låne henne, og ikke trenger de de nærmeste månedene, så hvorfor ikke?

Hva med at hun skaffer seg Mastercard med 6 måneders avdragsfrihet?

Mulig jeg er i overkant paranoid, men jeg har sett såkalte solide vennskap bli ødelagt for mye mindre pengesummer enn 10.000 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange er inne på noe viktig her, en kontrakt er flott. Ikke bare for deg men da har dere begge noe å forholde seg til. I tillegg så bør det lages en enkel nedbetalingsplan på gitte datoer. På denne måten slipper dere å få ubehageligheter.

Jeg er av den oppfatning at alle skal betale en rente, om ikke markedets rente så en symbolsk rente.Å bruke penger man ikke har er ikke gratis og skal ikke være gratis. Men forstår at mange syntes dette er vanskelig å kreve.

Om admins tillater så har jeg tidligere skrevet en artikkel om privat lån her. Dette er dog i fra den andre siden av bordet.

Ser at noen foreslår forbrukslån, dette er bare dumt. Hvis vedkommende har penger,lyst og stoler på denne venninnen så ser jeg ikke problemet dersom det gjøre på en ordentlig måte.

Mvh

Aude

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjeldsbrev er sikrere for deg. Bare sørg for at det er juridisk korrekt. Dette gjør at du kan gå til offentlige myndigheter for å få inn pengene dine.

Selv om dere er gode venner og du vet at hun er ordentlig så ville jeg uansett ha sikret meg med et gjeldsbrev.

Til dere som aldri vil låne bort penger til venner. Skal ikke gode venner stille opp for hverandre dersom mulig? Jeg har gjort det og låner selv. Har overhode ingen dårlig erfaring. Må bare innrømme at hadde jeg ikke fått tilbake beløpet så hadde vedkommende aldri fått lånt av meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...