Gå til innhold

Kjøkken


Birgitte

Anbefalte innlegg

Jeg abonnerer på KK og fikk nettopp neste ukes nummer. Der er det en interiørartikkel om å pusse opp kjøkkenet. Male skap og fliser og bytte handtak.

Lurer på om jeg skal prøve på det mens mannen min reiser på ferie senere i vinter. Vi har hvitt kjøkken med furulister. Nøytralt, enkelt og lyst. Men kjedelig. Spesielt kjedelig er flisene imellom med noen jævla epleplukkere og andre bønder. Kanskje ta mørkegrønt nede og lysegrønt oppe? Og fjerne overflødig listverk.

Jeg tenker høyt nå. Hva synes dere? Hadde dere våget å ta sjansen på å ødelegge kjøkkenet på en slik måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest gjesta

Jeg tenker høyt nå. Hva synes dere? Hadde dere våget å ta sjansen på å ødelegge kjøkkenet på en slik måte?

Jepp, jeg hadde definitivt våget å male hvis jeg ikke var fornøyd slik som det var.

:tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om du er lei kjøkkenet slik det er i dag, og er klar for forandring, altså har du alt å vinne og ingenting å tape! Sett i gang - det er utrolig hvor lite som skal til for å skape et helt "nytt" kjøkken (har nemlig "tryllet" litt selv...) Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

JA! gjør det hvis du ikke er fornøyd. Malt nylig mitt kjøkken, rett før jul faktisk. Malte den stygge furua eggehvit og skiftet ut kjøkkenbenken til en svartmelert en fra ikea. Skal sette opp blåturkise mosaikkfliser over benkene når jeg får penger! Det ble kjempebra og blir skikkelig fint når jeg får flisene.

Men det er MASSE arbeid å male kjøkkenet og grunnarbeidet er kjempeviktig! Ikke slurv! I interiørbladene ser det kjempeenkelt ut, men ikke la deg lure:) KJøp riktig grunning og maling. Bruk oljemaling og ikke vannbasert! Vet at de sier at vannbasert er like bra, men det er ikke sant. Bruk oljemaling på kjøkkenet for husk det skal tåle mye vasking!

bare spør hvis det er noe du lurer på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi malte skapdører og skifta håndtak på dem i sommer. Det ble utrolig lekkert. Enkelt var det også. Nå står flisene mellom skapene og benken igjen. De er hvite, men jeg har lyst på mørke grå siden skapene er i en lys gråfarge.

Som onyx skrev er det viktig å gjøre skikkelig grunnarbeid. Vi vaska dørene med kraftvask (evt. salmiakkvann) og hadde på heftegrunning. Deretter malte vi med oljemaling.

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg gjorde det med flisene jeg...Vasket med salmiakk, grunnet med heftgrunn for oljemaling og malte med 3 strøk oljemaling. De er like fine i dag, sju år senere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det fliser på veggen eller gulvet du mener? :roll: Har hørt fra mange venner at fliser på gulvet er noe dritt å holde rent. Det blir mye gørr i fugene mellom flisene.

Broren min og dama satte inn en glassplate på veggen mellom benken og overskapene. De malte bare veggen bak glassflaten. Det ble kjempestilig, er meget enkelt å holde rent og det er emkelt å skifte farge senere.

Ellers er det mye man kan gjøre uten at det blir så omfattende. Skifte fronter og håndtak på hyller og skap.

Jeg skal pusse opp kjøkkenet i august og driver å samler ideèr. Jeg har tenkt å ta ut en lettvegg og bygge opp med glassmurerstein i stedet. Jeg har funnet ut at jeg skal ha nøytrale hvite skap og heller ha det mer sprakende på veggene. Det er liksom mye lettere å endre veggene når man blir lei av de enn å skifte innredningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor ikke? Du ødelegger jo ikke kjøkkenet selv om du setter litt farge på tilværelsen. Syns de grønnfargene høres kjempefine ut jeg....og jeg er enig i at et så lyst kjøkken fort kan bli kjedelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...