Gå til innhold

Kutte ut mindre effektiv trening?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt overvektig, veier 80 kg og er 170 høy.

Trener 4-5 ganger i uka, og har gjort det det siste året.

Trener 1 time yoga, 1 time zumba, 1 time hard styrke og 1.5-3 timer løping i uka.

Jeg har på en måte "dårlig samvittighet" og føler jeg bør kutte ut yoga og zumba, og heller trene styrke eller hard kondisjonstrening istedenfor...

Alle sier jo at yoga og zumba er ueffektiv trening.

Syns allikevel det er litt dumt - spesielt yogatimene gleder jeg meg til hele uka, og de hjelper veldig for ryggplagene mine.

Bør jeg kutte ut disse timene og heller satse på hardere trening, for å få bedre resultater og trene "ordentlig"? Eller er det "greit" å ha noen mindre effektive treningsøkter i uka?

Målet mitt er å gå ned 10 kilo. Har et sunt kosthold og er forsiktig med kaloriene. Har de ekstra kiloene pga en lang periode med sykdom som gjorde at jeg var sengeliggende og satt i rullestol i et år for noen år siden. Var veldig uaktiv og gikk på medisiner som reduserte forbrenningen mye... Nå sitter kiloene bom fast...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er viktigere å finne en treningsform en liker og holde på med det resten av livet enn å "trene for å trene". Da er det lett for at en ikke gir 100% og det er lettere at en ikke orker å trene så ofte.

Om du skal gå ned i vekt så ville jeg fortsatt som du gjør, men gjerne lagt inn noen kardioøkter i uka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer løping enn tre timer i uka for å gå ned i vekt? Da må iallefall jeg skjerpe meg. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hups: My bad.

Så det ikke bak hard styrke :fnise:

Om du jogger 3 timer i uka så er det 3 mil, så det er jo superbra!

Glemte å spørre: Du sier at du har trent i ca. 1 år. Hvordan har vektnedgangen vært det året?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trener da mer enn nok, men hvordan er det med kostholdet, og drikker du nok? Ville også sett om noe av løpingen kan være intervaller der du tar deg helt ut.

Som med alt annet må du gi det tid. Kroppen liker å holde på noen kg og det tar tid før forbrenningen kommer seg, men du lykkes til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal selvfølgelig ikke kutte noe du faktisk liker, som hjelper mot ryggplager og som gjør at du har en fin ukentlig treningsrutine! Det blir jo like dumt som å kutte ut det å spille piano fordi man heller bør da push-ups. Bare pass på å ikke tenke etter en yogatime at du nå fortjener en stor pizza fordi du har trent. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svarene :-)

Jeg har på det året gått ned ca 7 kilo på det året, så det er jo ikke så fryktelig mye.

Spiser i all hovedsak grønnsaker, frukt, rent (helst hvitt) kjøtt og fisk.

En typisk dag for meg:

Frokost - Omelett med skinke og grønnsaker og en kopp te.

Lunsj - En stor salat med pasta, grønnsaker og f.eks kylling

Middag - Kylling, fisk eller kjøtt med litt potet/ris og grønnsaker. En gang i uka spiser jeg suppe med brød til.

Kvelds - Havregryn med frukt i, fruktsalat, omelett eller salat. En kopp te.

I tillegg spiser jeg gulrøtter, frukt og litt nøtter mellom måltidene.

Drikker bare vann til vanlig, i tillegg til to kopper grønn te om dagen.

Kanskje jeg bare bør fortsette med yoga og zumba selv om det ikke er så effektivt, og håpe at kiloene snart løsner :-)

Jeg trener ikke bare for å gå ned i vekt da, er opptatt av å holde meg i form ift trening og kosthold siden jeg har slitt endel med helsen før...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :-)

Jeg har på det året gått ned ca 7 kilo på det året, så det er jo ikke så fryktelig mye.

Spiser i all hovedsak grønnsaker, frukt, rent (helst hvitt) kjøtt og fisk.

En typisk dag for meg:

Frokost - Omelett med skinke og grønnsaker og en kopp te.

Lunsj - En stor salat med pasta, grønnsaker og f.eks kylling

Middag - Kylling, fisk eller kjøtt med litt potet/ris og grønnsaker. En gang i uka spiser jeg suppe med brød til.

Kvelds - Havregryn med frukt i, fruktsalat, omelett eller salat. En kopp te.

I tillegg spiser jeg gulrøtter, frukt og litt nøtter mellom måltidene.

Drikker bare vann til vanlig, i tillegg til to kopper grønn te om dagen.

Kanskje jeg bare bør fortsette med yoga og zumba selv om det ikke er så effektivt, og håpe at kiloene snart løsner :-)

Jeg trener ikke bare for å gå ned i vekt da, er opptatt av å holde meg i form ift trening og kosthold siden jeg har slitt endel med helsen før...

TS

Virker jo gull det der. Tror du bare må gi det litt tid (type et år eller to) så kommer du til å se ut som Jessica Alba :)

Ting går lettere når du får større muskelmasse da forbrenningen går opp, så press deg skikkelig når du trener. Og ellers er all trening riktig trening så fortsett med zumba og yoga om du synes det er gøy. Pass også på å drikke nok og holde deg unna sukker og til dels salt i maten.

(trenger du hurtigmåltider ville jeg sett på cottage cheese + yoghurt + crispy frokostblanding, havregryn/grøt eller en boks tunfisk)

Endret av hmmz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortsatt med yoga og Zumba. Trening skal også gi en noe tilbake. Zumba gir bare glede. Her kan du trene hardere ved å fullføre alle bevegelser og stå ekstra på. Yoga gir mye for kropp og sjel og du sier jo at det bedrer ryggproblemene dine.

Dersom du erstatter dette med hard kondisjon eller styrketrening så mister du jo de gode timene. Etter vært så kan du gå så lei at du dropper all trening.

Jeg synes du har en god kombinasjon av det hele. Du får en sterk og god kropp. Kiloene du vil miste er noe annet og det tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga handler jo om så veldig mye mer enn bare fysisk trening, så det ville jeg ihvertfall definitivt ikke kuttet ut (forutsatt at du gjør det riktig og faktisk får det mentale utbyttet også, selvsagt). :)

Må forøvrig si jeg er imponert over kostholdet ditt. Skulle ønske jeg også hadde selvdisiplin til å få i meg omeletter og slikt. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene :-)

Jeg har på det året gått ned ca 7 kilo på det året, så det er jo ikke så fryktelig mye.

Spiser i all hovedsak grønnsaker, frukt, rent (helst hvitt) kjøtt og fisk.

En typisk dag for meg:

Frokost - Omelett med skinke og grønnsaker og en kopp te.

Lunsj - En stor salat med pasta, grønnsaker og f.eks kylling

Middag - Kylling, fisk eller kjøtt med litt potet/ris og grønnsaker. En gang i uka spiser jeg suppe med brød til.

Kvelds - Havregryn med frukt i, fruktsalat, omelett eller salat. En kopp te.

I tillegg spiser jeg gulrøtter, frukt og litt nøtter mellom måltidene.

Drikker bare vann til vanlig, i tillegg til to kopper grønn te om dagen.

Kanskje jeg bare bør fortsette med yoga og zumba selv om det ikke er så effektivt, og håpe at kiloene snart løsner :-)

Jeg trener ikke bare for å gå ned i vekt da, er opptatt av å holde meg i form ift trening og kosthold siden jeg har slitt endel med helsen før...

TS

Hvis du har sittet i rullestol så har du nok mistet mye muskelmasse. Husk at du gjennom treningen nå bygger opp muskler, mens fettet forbrenner. Dette vises ikke på vekta, da muskler veier mer enn fett. Se derfor på kroppssammensetningen din og klesstørrelser. Det bør telle mer som motivasjonsfaktor enn tallet på vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...