Gå til innhold

Trenger FEITE folk proteinpulver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei venninne som bøtter nedpå med proteinshakes, og proteinbarer, bare fordi hun har bestemt seg for å slanke seg litt. Hun veier over 110kg, og det er SVÆRT helsefarlig for henne, det er på ingen måte godtfor helsa hennes å veie så mye.

Men altså, når hun bare er med på gruppetimer på sats, 2-4 ganger i uka, og ellers fortsatt spiser MYE junk food og godterier, trenger hun da så mye proteiner som hun spiser, nesten hver dag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det trenger hun ikke med mindre hun lever på hvetemel og pasta ellers.

Skrevet

Blir man slankere av protoin shakes? jeg trodde man la på seg...

• Liker 3
Skrevet

En trenger ikke ekstra protein med mindre en trener en god del styrketrening, så for henne vil hun bare legge mer på seg.

• Liker 1
Skrevet

En god del styrketrening trener hun ikke, jeg trener hard styrketrening, og jeg klarer meg med de proteinene jeg får i meg i kosten min. Hun spiser ikke på langt nær så sunt som meg, trener ikke på langt nær så hardt, og likevel spiser hun proteinbarer når det passer, eller blander seg en shake. Har prøvd å forklare at hun trenger det virkelig ikke, men nei, det synker ikke inn. Oooookay, da får hun se langtidsresultatet av det da.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo positivt at hun har begynt å trene, syns jeg.

• Liker 7
Skrevet

Ja, men det var jo ikke spørsmålet.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kun de som trener ekstra hard kan trenge ekstra proteiner om en spiser en variert kost. Til og med i millitæret på den tøffeste tiden fikk vi beskjed om at vi ikke trengte noe sånt om en bare spiste variert...

Så svaret er: Nei hun trenger det nok absolutt ikke etter inntrykket eg har fått av henne.

Endret av Pixtive
  • Liker 2
Skrevet

Proteinshakes trenger ingen, SELV ikke de som trener svært hard styrke, med mindre de ikke spise kjøtt eller andre proteinrike matvarer i kosten. Man skal ikke ha så forbaske mye protein for å bygge muskler, det er bare noe proteinpulverprodusentene har klart å få oss til å tro...

• Liker 4
Skrevet

Ingen med et normalt, norsk kosthold har behov for proteinpulver. Er bare money down the drain. Spiser du tre grove skiver med et proteinrikt pålegg som for eksempel hvitost har du klart å fått i deg opp til 50 gram protein, og det er bare ett måltid. Veier du 70 kg og trener skal du ha i deg ca 140 gram protein. Ganske enkelt gjennom vanlig norsk kost. Kroppen klarer ikke ta inn mer protein enn nødvendig, så du kan likegreit fortelle henne det.

• Liker 3
Skrevet

Proteinshakes trenger ingen, SELV ikke de som trener svært hard styrke, med mindre de ikke spise kjøtt eller andre proteinrike matvarer i kosten. Man skal ikke ha så forbaske mye protein for å bygge muskler, det er bare noe proteinpulverprodusentene har klart å få oss til å tro...

Riktig.

Skrevet

En trenger ikke ekstra protein med mindre en trener en god del styrketrening, så for henne vil hun bare legge mer på seg.

De ekstra proteinene får de fleste i seg gjennom vanlig kost. Det går ikke ann å ligge på et proteinoverskudd. Det er gjerne karbohydratinntaket som er for lavt når musklene ikke vokser lenger.

• Liker 1
Skrevet

Det er viktig å huske på at proteinshakes og barer også er kalorier!

• Liker 2
Skrevet

Om hun tar proteinshake i tillegg til en full diett OG spiser godteri og junkfood, så er det ingen vits. Om hun bruker det som måltidserstatter i stedet for feks småsnacks så er det jo en annen sak.

Du kan jo kanskje begynne å snakke om venninnen din på en annen måte. Er ikke så hyggelig at hun er en FEIT jente som BARE trener 2-4 ganger på gruppetime (øhh du syns ikke at det er ganske bra, når man veier over 100kg og er dame, sånn egentlig..?).

Ingen med et normalt, norsk kosthold har behov for proteinpulver. Er bare money down the drain. Spiser du tre grove skiver med et proteinrikt pålegg som for eksempel hvitost har du klart å fått i deg opp til 50 gram protein, og det er bare ett måltid. Veier du 70 kg og trener skal du ha i deg ca 140 gram protein. Ganske enkelt gjennom vanlig norsk kost. Kroppen klarer ikke ta inn mer protein enn nødvendig, så du kan likegreit fortelle henne det.

Vis meg regnestykket hvor tre brødskiver med ost blir 50 proteiner, jeg har bladd gjennom mange av næringsinnholdnettsidene for å se på både ost og brød, samt mitt eget brød og egen ost. Får det ikke til å bli 50 uansett hvor mye jeg legger godvilja til.

• Liker 2
Skrevet

Har ei venninne som bøtter nedpå med proteinshakes, og proteinbarer, bare fordi hun har bestemt seg for å slanke seg litt. Hun veier over 110kg, og det er SVÆRT helsefarlig for henne, det er på ingen måte godtfor helsa hennes å veie så mye.

Men altså, når hun bare er med på gruppetimer på sats, 2-4 ganger i uka, og ellers fortsatt spiser MYE junk food og godterier, trenger hun da så mye proteiner som hun spiser, nesten hver dag?

Synes hun er flink jeg! :jepp: Tar gjerne litt tid å forandre kostholdet sitt, men hun prøver nå i hvertfall. Er ikke sikkert hun vet at proteinshake ikke er slankende, kanskje du kan tipse henne om en ernæringspesialist? :)

• Liker 4
Skrevet

Om hun tar proteinshake i tillegg til en full diett OG spiser godteri og junkfood, så er det ingen vits. Om hun bruker det som måltidserstatter i stedet for feks småsnacks så er det jo en annen sak.

Du kan jo kanskje begynne å snakke om venninnen din på en annen måte. Er ikke så hyggelig at hun er en FEIT jente som BARE trener 2-4 ganger på gruppetime (øhh du syns ikke at det er ganske bra, når man veier over 100kg og er dame, sånn egentlig..?).

Vis meg regnestykket hvor tre brødskiver med ost blir 50 proteiner, jeg har bladd gjennom mange av næringsinnholdnettsidene for å se på både ost og brød, samt mitt eget brød og egen ost. Får det ikke til å bli 50 uansett hvor mye jeg legger godvilja til.

Det brødet jeg spiser har 17,5 g protein per 100 g. Hvitost har 27 gram. Hver skive veiger ca 70 gram. 4 skiver hvitost (per skive) blir til sammen ca 70 gram. Ved tre skiver brød (altså 210 gram ) gir deg da ca 35 gram protein. De 3x4 skiver hvitost blir tilsammen 210 gram altså ca 54 gram protein. Om jeg nå ikke har regnet totalt feil har jeg faktisk underurdert min tidligere påstand og innsett at jeg får i meg mye mer protein enn jeg var klar over. Mye grovregning i dette, med noe godvilje til og en veldig enkelt undersøkelse jeg gjorde alkoholpåvirket, så skyt meg gjerne om jeg tar feil.

Skrevet

Amen!

:)

• Liker 2
Skrevet

Nei 3 skiver ost veier vel ikke 50 gram engang :fnise:

• Liker 2
Skrevet (endret)

Nei 3 skiver ost veier vel ikke 50 gram engang :fnise:

Ta fram vekta å se igjen. Og du spiser da vel ikke 3 skiver hvitost på 3 blinkser brød? Du spiser da 3-4 skiver hvitost per blinks brød. Med slike puslemåltid blir det naturligvis ikke nok protein.

Endret av en'krone
Skrevet

Synes det er litt galt at noen her sier at ingen trenger proteinpulver. Greit nok, om man fikk nok i seg via kosten så hadde det ikke vært noe problem - men jeg vet at jeg ikke får det. I tillegg så er en proteinshake en lettvint og billig måte å få i seg nok proteiner f.eks. rett etter trening.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...