Chelmon Skrevet 29. januar 2012 #41 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Jeg liker Hurta Ysele. - Hvor får man kjøpt slike flotte seler dere snakker om? Mine er og helt gærne på tur og trekker å peser, vil ikke ødelegge nakken dems... Er lett å finne hurta på nett, vet ikke om jeg kan linke til webshop her da, men her er litt info: - Ergonomisk korrekt passform som ikke belaste rygg/nakke - Glir ikke opp og presser på luftrøret som vanlige seler som går tvers over brystkassen kan gjøre. - Gode justeringsmuligheter rundt brystkassen - Kraftigt klikklås i høy kvalitet - Helsveiset ring til feste av bånd - 3M reflekser - God posltring med neopren som skåner hud og pels. - Slitesterk - Vaskbar Finnes i alle str. (chihuahua til leonberger) Endret 29. januar 2012 av Chelmon
bobbi Skrevet 29. januar 2012 #42 Skrevet 29. januar 2012 Hvorfor ikke lære hunden å gå pent i bånd fra dag en? Hva er feil med det liksom Enig med deg, det var en omplasserings hund vi og hadde problemer med
lillejenta1 Skrevet 30. januar 2012 #43 Skrevet 30. januar 2012 Har en hund her som drar noe voldsomt når vi går tur med han. Han er fryktelig nysgjerrig og skal snuse og lukte på alt han kommer over, så det er umulig å holde han "på plassen" sin. Han er en fire år gammel hann som aldri har gått i bånd før, ikke vandt med å gå tur. Noen tips for å få han til å gå rolig? Blir fort slitsomt å gå å holde han tilbake, han er en veldig sterk hund! Takk for tips Kontakttrening her før båndtrening er GULL verdt. Nå vet ikke jeg hvor lenge du har hatt hunden eller hvordan du har trent han fra før. Du må ha god kontakt med hunden før båndtrening. Hunden skal ikke gå tur med deg. Når du har "kontroll" over hunden få han i sitt på venstresiden din såkalt "på plass". Så får du blikkontakt med han igjennom ett kontaktord eller en smattelyd dersom han er veldig ukonsentrert. Med en gang han gir deg ett blikk så roser du han og gir kommandoen GÅ pent og begynner å gå. Ros han MYE dersom båndet er slakt og når han snuser. Ha gjerne med deg godbiter da han vil bli mer oppmerksom på deg og gi han godbiter når han er flink. Det enkleste for at hunden skal være oppmerksom og følge deg er å begynne med å finne deg en stor plass feks en grusbane eller parkeringsplass. Deretter har du skjært opp pølser i avlange biter som du lokker han fremover med. Du går FORAN hunden imot han og han vil da følge deg for å få godbiten. Du må rose han masse. Begynn i det små, du går bakover med hunden fremfor deg og gir han godbiter. Dette er det første stadiet før du begir deg ut på turer dersom han drar mye.. Du får prøve deg frem. Du får nok mange forskjellige råd her. Masse lykke til og husk at du må ha GOD tålmodighet. Jeg har bla en trekkhund som jeg har lært å gå pent i bånd for det er ikke festelig å bli dratt etter hunden på tur og det er greit å ha kontroll når man møter på andre hunder også
EliseK Skrevet 30. januar 2012 #44 Skrevet 30. januar 2012 Da burde man vel si det samme om hestegrimer og da, eller på ku. Burde disse også være forbudt, eller gjelder det bare hunder? Det er vel ingen ukjent sak at man ikke skal holde heste-grimene stramt når man rir. Dette fordi det skaper ubehag for hesten.
Gjest Levitate Skrevet 30. januar 2012 #45 Skrevet 30. januar 2012 Mamma sin hund dro veldig mye i båndet før. Det som hun gjorde for å avvenne dette, var at hun stoppet med en gang hunden begynte å dra. Deretter trakk hun hunden tilbake til seg og fikk hunden til å gå rundt henne, så fortsatte hun å gå. Begynte han å dra igjen, gjorde hun det samme igjen. For hver gang han dro, tok hun han tilbake, fikk han til å gå en runde rundt henne og fortsatte. Det tok en stund før hunden skjønte poenget, men den dag i dag drar han ikke overhodet. Han er snill som bare på det.
Gjest Wolfmoon Skrevet 30. januar 2012 #46 Skrevet 30. januar 2012 Det er vel ingen ukjent sak at man ikke skal holde heste-grimene stramt når man rir. Dette fordi det skaper ubehag for hesten. Det er gjerne ett hodelag med et bitt man bruker da, og kan overhodet ikke sammenlignes med enn grime som jeg skrev om i mitt innlegg
Shoe Skrevet 30. januar 2012 #47 Skrevet 30. januar 2012 Stopp hver gang han drar. Da mener jeg virkelig stopo og ikke la han komme en cm lengre. Så fort han gir deg blikkontakt og båndet er slapt så forsøker du å gå litt videre. Så fort han drar igjen så gjentar du prosedyren. Dette krever masse tålmodighet, og turene blir som regel ikke så lange i begynnelsen. Signerer her altså!
Redbull Skrevet 1. februar 2012 #48 Skrevet 1. februar 2012 Stopp hver gang han drar. Da mener jeg virkelig stopo og ikke la han komme en cm lengre. Så fort han gir deg blikkontakt og båndet er slapt så forsøker du å gå litt videre. Så fort han drar igjen så gjentar du prosedyren. Dette krever masse tålmodighet, og turene blir som regel ikke så lange i begynnelsen. Signerer! Dete har vi gjort. Vi har en hannhund i "sin verste alder", han drar ikke i det hele da vi har vert veldig konsekvente på dette!
Gjest Raggy Skrevet 5. februar 2012 #49 Skrevet 5. februar 2012 Metoden som kan brukes er å lære hunden å vike for trykk. Om hunden drar så hold et konstant press i båndet, det behøver ikke være hardt men det er viktig at det er konstant. Så fort hunden slutter å dra slipper man opp slik at båndet blir ledig. Det handler ikke om å holde hardt eller å bruke krefter, det handler mest om timing og følelse. Jeg har tro på at jo mykere du er på hånden jo mykere vil hunden bli. Blir dette konsekvent gjenntatt så vil hunden etterhvert skjønne logikken i det. Gi ros så fort hunden viker for presset, det er viktig. Frihetsfølelsen skal være behagelig, mens når hunden er stri skal den kjenne mottstand. Før all annen trening må øyekontakten øves inn.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #50 Skrevet 6. februar 2012 Ikke lenge siden folk mente det var greit å gi hunden støt for å bjeffe også... Det er litt forskjell på en Haltigrime og et strømhalsbånd, da... Det var en utrolig dum sammenlikning. Jeg har til gode å ha møtt noen som synes det er "greit" å bruke strøm på hunden.
barbeint Skrevet 8. februar 2012 #51 Skrevet 8. februar 2012 dra på et kurs og lær hunden og deg selv hvordan gå fint i bånd. Hjelpemidler som sele, halti og alt dette andre spræytet er helt unødvendig uansett størrelse på hund hvis man lærer hunden hvordan den skal gå i bånd. Til dere som bruker slike hjelpemidler. Dette skal være nødløsninger. Hvordan hadde dere følt det hvis det var dere som måtte bruke det, fordi dere aldri fikk en sjangse til å lære hvordan. Hunden drar fordi dere har et uavklart forhold dere i mellom på hvordan ting skal være. Ikke for å være slem, den skal derfor ikke bli straffet, men lært en annen måte. Alle kan gå fint i bånd, uten hjelpemidler. Man må bare vite hvordan. Invister i et kurs, heller enn et hjelpemiddel. Det funker bare når du bruker det, kurset funker livet ut. Er skremmende og se hvor fort mennesker tyr til slike hjelpemidler. Dette avhenger selfølgelig av hvilket hundehold man ønsker ha. Trussel og motvilje, eller tillitt og kontroll? Hunden gjør det den vil når den ikke har en leder som stopper de. Og ved og stoppe mener jeg ikke slike grusomme torturverktøy som det dere bruker. Men leder mener jeg klare retningslinjer og regler, et avklart forhold basert på tillitt og sammarbeid.
MalleW Skrevet 8. februar 2012 #52 Skrevet 8. februar 2012 Min hund har dratt litt i båndet, og det jeg har gjort er og stoppe hver eneste gang han drar, og da må han komme tilbake til meg, gå rundt meg og stille seg opp ved siden av meg. Når han gjør det og har rettet oppmerksomheten sin mot meg, prøver vi og gå videre. Det er veldig viktig og være konsekvent
Teriyaki Skrevet 8. februar 2012 #53 Skrevet 8. februar 2012 For noen år siden brukte jeg grime på den forrige hunden vår. Var ikke noestramming på den. Den bare snudde hodet hans mot meg. Gikk veldig kort tid før han skjønte poenget Hunden jeg har nå, er en større og mer krevende rase. Han har jeg lært å gå ordentlig uten slik grime.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå