Gå til innhold

Hund som drar

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vant kampen med bikkja til svigers ved å konsekvent stoppe, snu og gå tilbake hver gang den begynte å dra. Bikkja var 12 år og hadde fått gjøre som den ville i alle år. Jeg kasta flexi-båndet og innførte mine regler, dvs hvis vi skal på tur, så skal bikkja gå på plass, og ikke dra. Vi hadde mange korte turer i begynnelsen, og de tok veldig lang tid...

Gjorde det samme med hunden vår fra den var valp, resultat: en sterk hund på 40 kg som går pent i bånd (men jeg vet at hvis han først vil stikke av, så gjør han det, og jeg har ikke en sjanse til å holde ham tilbake...).

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg så forresten inne på en av sidene linket til tidligere i tråden, tror det var den med halti bilde, en sele med feste foran istedet for bak. Så når hunden dro, så ble den snudd mot den som holder båndet. Høres ut som en god idê selvom jeg er litt usikker på hvordan det funker i praksis.

Skrevet

Jeg så forresten inne på en av sidene linket til tidligere i tråden, tror det var den med halti bilde, en sele med feste foran istedet for bak. Så når hunden dro, så ble den snudd mot den som holder båndet. Høres ut som en god idê selvom jeg er litt usikker på hvordan det funker i praksis.

Vi har en slik til vår 37 kg tunge Golden, og den er perfekt! Bruker den fordi jeg har noen ryggproblemer som gjør at jeg ikke tåler plutselige rykk, og da føler jeg meg helt trygg når jeg bruker den.

Det tok hunden ett draforsøk å skjønne at den ikke fikk til det med denne selen! Den stoppet han og snudde han rundt med ansiktet mot meg. All kraften forsvant på denne måten, så det er en veldig fin og skånsom måte å stoppe hunden på. Han skjønte det også med en gang, og har siden da ikke giddet å prøve å dra når han bruker denne selen. Ellers drar han ganske hardt for å komme fortest mulig til alle spennende lukter!

• Liker 1
Skrevet

Men de har en grime, som ligner mistenkelig på en halti, og har dermed kontroll på hodet ;) Dessuten har jeg også sett godt oppdratte hester bli skremt og stikke, enten det er store mannfolk eller småjenter som holder de. Da har man ikke mye å stille opp med, selv om det skjer svært sjelden med godt oppdratte hester.

Hestegrimer strammer ikke sånn som haltien gjør. På bildet det er linka til ser man at det blir strammere rundt munnen på hunden hvis den drar. Og hestegrimer er så lite sterke i forhold til hestene, jeg har sett hester stå bundet med grimer der de bare lener seg litt bakover og så ryker grima. Det er når de lærer sin egen styrke på den måten at det blir farlig. Og klart oppdratte hester stikker, de blir jo redde av ting sånn som andre hester. Men tilbake til hunder, poenget mitt var bare at det at dyret er stort ikke skal være noen grunn til å bruke makt. Da er det faktisk enda mindre grunn til å bruke makt, for hvis dyra lærer at det er en god idé med maktbruk så sliter du. Det må da være bedre å bruke tid på turer der man stopper hele tida enn å bruke en slik quick fix.

Quick fixes ser man jo i hesteverdenen også. Drar hesten? Bare sett på sterkere bitt, det løser alt. For det gjør vondt. Og det bare utsetter problemet.

Den andre selen som bare snur hunden hørtes mye snillere ut.

• Liker 1
Skrevet

Det er sånn som strammer i armhulene hvis hunden drar?

Nei, de får mer et trykk i brystkasse regionen, jevnt fordel, hvis du skjønner. Det er ikke ubehagelig for hunden på noen måte. Ligner på en slik sele man bruker når man går på ski med hunden. Et lite rykk i båndet er nok til at hunden reagerer og retter seg opp. Så brukte metoden som Consensio beskriver. Et lite nykk, full stopp og så gå videre. Nå drar hun nesten aldri lenger og bruker vanlig halsbånd. Skulle hun dra, sier jeg «ikke dra» og stopper, for så å gå videre. Fungerer utmerket.

Som AB over her, har jeg også brukt sele en del etter jeg ble skadet i bilulykke, da unngår man slike plutselige rykk. Det er ikke ofte det skjer med min hund, men man vet aldri, hunden kan bli skremt osv. Bruker da samme sele som når vi går på ski.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hestegrimer strammer ikke sånn som haltien gjør. På bildet det er linka til ser man at det blir strammere rundt munnen på hunden hvis den drar. Og hestegrimer er så lite sterke i forhold til hestene, jeg har sett hester stå bundet med grimer der de bare lener seg litt bakover og så ryker grima. Det er når de lærer sin egen styrke på den måten at det blir farlig. Og klart oppdratte hester stikker, de blir jo redde av ting sånn som andre hester. Men tilbake til hunder, poenget mitt var bare at det at dyret er stort ikke skal være noen grunn til å bruke makt. Da er det faktisk enda mindre grunn til å bruke makt, for hvis dyra lærer at det er en god idé med maktbruk så sliter du. Det må da være bedre å bruke tid på turer der man stopper hele tida enn å bruke en slik quick fix.

Quick fixes ser man jo i hesteverdenen også. Drar hesten? Bare sett på sterkere bitt, det løser alt. For det gjør vondt. Og det bare utsetter problemet.

Den andre selen som bare snur hunden hørtes mye snillere ut.

Hm, vår har en stoppemekanisme som gjør at den kan stramme ja, men bare til et vist punkt? Den strammer ikke ubegrenset rundt snuten..Kanskje det er forskjellige typer, ikke sikkert vår heter halti en gang, har ikke sett på den på flere år :klo:

Er den bundet i noe som ikke gir etter, så er grimer til hester laget for å gi etter ja. Har aldri opplevd at dette har skjedd når jeg har leid en hest, for da gir jo jeg etter ;) Dessuten er jo hester fluktdyr, som heldigvis stort sett er veldig greie til å få til å flykte i sirkel ;)

Jeg er enig i at det er trening som spiller en rolle, jeg er bare uenig i at halti er en torturmetode for hunden ;)

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Mange fine tips! Tror jeg skal begynne med gå-stopp-gå. Han er ikke fryktelig stor, men han har en vanvittig styrke. Derfor det blir fort slitsomt å gå tur med han når han drar og skal snuse OVERALT, istedet for å gå pent og pyntelig ved siden av meg. Ellers er han utrolig lydig, så jeg tror nok det skal gå greit å lære han hvordan å gå ordentlig :) Sele skal kjøpes snart. Han elsker å være ute, så hver gang vi skal gå tur så blir han bananas og er såå ivrig!

• Liker 2
Skrevet

En halti vil nok løse problemet ditt. Det bruker vi på vår 62kg som drar og det løste problemet med en gang.

Halti

Det er noe av det styggeste jeg har sett :kjefte:

Skrevet

Og jeg har to hunder, begge trekker, men for å lære dem og gå pent i bånd, og bruken den "stopp" metoden som er mest snakket om her , så bør jeg gå tur med en og en på starten ikke sant? :sjenert:

Skrevet

Og jeg har to hunder, begge trekker, men for å lære dem og gå pent i bånd, og bruken den "stopp" metoden som er mest snakket om her , så bør jeg gå tur med en og en på starten ikke sant? :sjenert:

Ja. du skal jo helst belønne hunden med å gå videre med èn gang. Litt dumt om du da må vente på hund nr2 som fortsatt har stramt bånd. Da blir det enten at den ene hunden ikke får belønning, eller at den andre hunden ikke lærer noe siden du går før den har sluttet å trekke.

Gå med de hver for seg i begynnelsen du :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

En løsning når man har hunder som drar er å skille mellom sele og halsbånd. I halsbånd skal man gå pent, får ikke lov å trekke i båndet. I sele får man lov til å svinse og svanse som man vil.

Da ødelegger man ikke treningen og nakken til hunden, og hunden får komme på tur selv under trening. Av erfaring kan man ha på begge deler samtidig, og bare bytte over båndet når man går over til "trening". Ofte lettest å begynne med sele på, for å få ut litt energi, for så å skifte til halsbånd for å gå pent.

Skrevet

Da har du jammen meg ikke sett mye... :glare:

Jeg bruker Halti til min hund, og det fungerer utmerket. Jeg må le litt av alle dere som kommer med pekefingeren hver gang noen finner enkle og gode løsninger på et problem. Hva er galt med enkle løsninger, så lenge det fungerer og det ikke skader hunden? Dere kan ikke vite om hunden plages mer av en slik grime, enn av deres "forståsegpå-metoder". Det er så åpenbart at dere prøver å leke eksperter på hund, noe jeg er 100% sikker på at dere ikke er noen av dere.

Min hund kommer løpende og stikker selv snuten inn i grimen når jeg tar den frem. Det må vel bety at den synes det er helt ok å ha den på.

Ingen er tjent med å gå rundt med en hund man ikke klarer å ha kontroll på. Det er ikke alt som lar seg fikse med pedagogiske metoder, og da gjelder det å finne andre løsninger.

Skrevet

Det å ha på en haltigrime er ikke skadelig i seg selv, men når hunden drar så blir den holdt tilbake av noe som er festet til hodet, og nakken blir veldig utsatt. Prøv selv å fest et bånd til ditt eget hode, et liknende halti, og før et meterlangt bånd fra hode ditt og bak til noen som holder det igjen. Ta sats framover og se hvordan nakken din føler seg.

Jeg sier det igjen, halti er for latsabber som ikke forstår konsekvensene, men det er vel fordi hunden selv ikke kan si at nakken er øm og vond, det er noe den bare må leve med.

• Liker 3
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Det å ha på en haltigrime er ikke skadelig i seg selv, men når hunden drar så blir den holdt tilbake av noe som er festet til hodet, og nakken blir veldig utsatt. Prøv selv å fest et bånd til ditt eget hode, et liknende halti, og før et meterlangt bånd fra hode ditt og bak til noen som holder det igjen. Ta sats framover og se hvordan nakken din føler seg.

Jeg sier det igjen, halti er for latsabber som ikke forstår konsekvensene, men det er vel fordi hunden selv ikke kan si at nakken er øm og vond, det er noe den bare må leve med.

Det er jo kjent at en stor andel hunder lider av nakkeplager med bakgrunn i vanlig halsbånd også, og jeg tviler på at halti er spesielt mye værre. Faktis vil jeg tro at den fort vil være bedre, da hunden konsekvent blir snudd i en annen retning enn den ønsker hver gang den prøver å nå noe, og det derfor ikke vil gjenta seg like ofte som ved bruk av halsbånd der hunden gjerne kommer fram til (eller iallefall fortsetter å se målet) selv om det rykkes og dras (enten fra hunden eller en dårlig eier sin side).

Ingen er i tvil om at trening, og atter trening er det beste. Jeg tror bare ikke at halti er tortur ;)

Da burde man vel si det samme om hestegrimer og da, eller på ku. Burde disse også være forbudt, eller gjelder det bare hunder?

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde en hund som dro noe helt forferdelig, nesten så hun holdt på å kvele seg selv...hørtes ihvertfall sånn ut :gjeiper:

Kjøpte sele til henne, og flexi bånd. Dette løste problemet på minuttet :) Skulle hun finne på å dra etter dette ( hvis hun så noe interessant etc. ) følte jeg at jeg fikk en mye bedre kontroll på å dra henne inn igjen, når det var kroppen som ble dratt, og ikke bare rundt halsen :) Dette var en ganske sterk og stor hund ( Schnauzer ), og hun var ingen valp heller, men klarte allikevel å tilpasse seg selen med engang :) Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du synes en halti er noe av det styggeste du har sett, lurer jeg på hva du betegner dette: Pigghalsbånd

Og ja det finnes hundeiere som bruker dette den dag idag. :tristbla: :tristbla:

Skrevet

Hva er galt med enkle løsninger, så lenge det fungerer og det ikke skader hunden?

Ikke lenge siden folk mente det var greit å gi hunden støt for å bjeffe også...

Skrevet

Syntes alt som går under smerte hos et dyr er dyremishandling, generelt alt vi mennesker ikke ville utsatt oss for selv, så hvorfor skal dyrene gjøre det?

- Hvor får man kjøpt slike flotte seler dere snakker om? Mine er og helt gærne på tur og trekker å peser, vil ikke ødelegge nakken dems...

• Liker 1
Skrevet

Lurt å lære hunden at stramt halsbånd er en kommando for å komme tilbake slik at dbåndet blir slakt. Begynn inne. Stram båndet (eller vent til hunden gjør det). Vent tålmodig. Straks hunden slakker båndet sier du "bra", "flink hund" (eller hva du nå bruker) for så å belønne med en godbit. Gjenta inntil hunden raskt slakker båndet når det strammer rundt halsen. Legg en godbit (eller annen forstyrrelse) utenfor rekkevidde. Vent til hunden strammer, vent ennå litt til, til den slakker båndet, belønn først fra hånden, gå så rolig mot godbiten, om hunden drar venter du på nytt til den slakker, om den går med slakt bånd får den godbiten som ligger på bakken. Gjenta prosessen i hagen.

Mink etterhvert med godbiter slik at han ikke får godbit hver gang han snur seg, er belønning å gå videre også (du stopper selvsagt når han trekker). Det går også an å snu helt om når hunden trekker og gå andre vei, min hund ble dog frustrert av det.

Har også hørt om noen som trener inn et kontaktord, som de så sier FØR hunden trekker. Har dog ingen erfaring med det selv.

Bruk sele på tur under denne treningen, la hunden trekke i selen. Den vil dermed lære at trekking i sele er OK, men ikke i halsbånd. Min hund skiller mellom halsbånd, trekksele (når han trekker meg på ski/sykkel/spark)og "vimsesele" (sele han får trekke i om han ønsker men ikke noe krav.) og sporsele uten problemer.

Et annet alternativ er å lære inn gå pent, som betyr når får du ikke trekke og fri som betyr nå kan du gjøre som du vil, men etter min erfaring får du da en hund som enten trekker som bare eller går i på plass posisjon.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Hvorfor ikke lære hunden å gå pent i bånd fra dag en? Hva er feil med det liksom :sjenert: Så slipper man hal og dra og ennå en hund med nakkeproblemer...

Jeg hadde en omplasseringshund, som dro seg bortover gata når jeg fikk henne. Det tok meg maks to uker å trene det av henne. Og hun var full av auer i nakke og rygg pga tidligere eiers udugelighet. Så hun fikk behandliger og siden ble det bare brukt sele på henne. Kun halsbånd når vi trente LP aktivt. Hun dro aldri i båndet etterpå.

Det værste jeg ser er folks latskap når det gjelder å trene hunden i bånd og når da hunden trekker, fordi den ikke har lært noe annet, så røkker eieren hunden tilbake med båndet. auauaua. Hva er det for noe?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...