Gå til innhold

Hund som drar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hund her som drar noe voldsomt når vi går tur med han. Han er fryktelig nysgjerrig og skal snuse og lukte på alt han kommer over, så det er umulig å holde han "på plassen" sin. Han er en fire år gammel hann som aldri har gått i bånd før, ikke vandt med å gå tur. Noen tips for å få han til å gå rolig? Blir fort slitsomt å gå å holde han tilbake, han er en veldig sterk hund! Takk for tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må begynne i det små. Gå runder rundt i stua der du får ham til å fokusere på deg og gå nær deg. Etter hvert ut i hagen/rundt huset/på en rolig parkeringsplass, og så øke vanskelighetsgraden etter hvert.

• Liker 1
Skrevet

En halti vil nok løse problemet ditt. Det bruker vi på vår 62kg som drar og det løste problemet med en gang.

Halti

Gjest Consensio
Skrevet

Stopp hver gang han drar.

Da mener jeg virkelig stopo og ikke la han komme en cm lengre.

Så fort han gir deg blikkontakt og båndet er slapt så forsøker du å gå litt videre.

Så fort han drar igjen så gjentar du prosedyren.

Dette krever masse tålmodighet, og turene blir som regel ikke så lange i begynnelsen.

• Liker 6
Skrevet

Ikke bruk halti, det er løsninger for latsabber som kan gi vonde skader på hunden. Nakkeproblemer vet vi alle at ikke er godt!

Les om klikkertrening på nett og kjøp bøker, knall metode som er litt arbeid, men som gir en glad hund og eier. Om du melder deg på klikkerkurs så kan du også oppdage hvor artig det er å trene med hunden, da kan du få hjelp av andre som kanskje ser problemer du ikke ser selv.

• Liker 8
Skrevet

Ikke bruk halti, det er løsninger for latsabber som kan gi vonde skader på hunden. Nakkeproblemer vet vi alle at ikke er godt!

Les om klikkertrening på nett og kjøp bøker, knall metode som er litt arbeid, men som gir en glad hund og eier. Om du melder deg på klikkerkurs så kan du også oppdage hvor artig det er å trene med hunden, da kan du få hjelp av andre som kanskje ser problemer du ikke ser selv.

En halti er et supert hjelpemiddel når du har en stor tung hund som kan finne på å dra deg overende. For min del har haltien reddet meg fra å bli dratt overende mange ganger. Jeg har en giganthund, og selv om han har normal lydighet, finnes det ting som medfører at den lydigheten forsvinner som dugg for solen.

Hvis TS er en nybegynner med hund, er det nok andre treningsformer som er lettere å starte med enn klikker. Men det får bli en sak opp til henne.

Skrevet

En halti er et supert hjelpemiddel når du har en stor tung hund som kan finne på å dra deg overende. For min del har haltien reddet meg fra å bli dratt overende mange ganger. Jeg har en giganthund, og selv om han har normal lydighet, finnes det ting som medfører at den lydigheten forsvinner som dugg for solen.

Hvis TS er en nybegynner med hund, er det nok andre treningsformer som er lettere å starte med enn klikker. Men det får bli en sak opp til henne.

Enig her. Det er ikke bare å "stoppe på centimeteren" når man har en hund med enorm styrke. Dessuten vil en halti ved riktig bruk være langt mindre skadelig enn feks et vanlig halsbånd hvis hunden "henger" på det, og det er mye bedre enn feks strupehalsbånd som jo er (altfor) vanlig å bruke. Det viktige er at hunden får lære hvordan haltien fungerer uten at det er i et forsøk på å beine av gårde (altså starter man feks ute på plenen i rolige omgivelser).

Det kan være et supert hjelpemiddel, men som alt annet er det ikke noen universalløsning som fungerer for absolutt alle.

Skrevet

En hund fortjener å bli fortalt hva han skal gjøre i stedet for å bare få en grime som gjør vondt hvis han drar.

• Liker 5
Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

godbit når hunden går fint. og med en gang hunden drar, stopper du og bare står der til den går tilbake på plass. den pleier å skjønne det etter ca 5 min. kan bli en veldig lang tur med stopp de første gangene

Endret av Nuppdupp
  • Liker 2
Skrevet

En hund fortjener å bli fortalt hva han skal gjøre i stedet for å bare få en grime som gjør vondt hvis han drar.

Ja det er lett å si, men ikke alltid like lett å utføre i praksis. Min hund har en aversjon mot sorte hunder. Hjelper ikke hva jeg gjør når han ser en slik. Da er det veldig greit med en halti som avleder oppmerksomheten og hjelper meg å ha kontroll over hunden.

Dessuten har du prøvd en halti?? Det har jeg og ved riktig bruk gjør den ikke vondt for hunden.

Skrevet

En halti brukt riktig gjør ikke vondt. Og i alle fall ikke mer vondt enn når man stopper med et vanlig halsbånd fordi hunden drar. Belønning når hunden gjør riktig bruker man jo i begge tilfeller.

Skrevet

+1 for klikkertrening/kontakttrening og stopping på tur.

Dersom hunden drar mye anbefaler jeg sele slik at han ikke får nakkeskader.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk kjøpt en slik treningssele på den lokale hundebutikken da min hund var yngre. Mye bedre for korrigering og mye mer humant enn halti. Er hunden så stor at du ikke greier å håndtere den, har du fått deg feil hund.

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk kjøpt en slik treningssele på den lokale hundebutikken da min hund var yngre. Mye bedre for korrigering og mye mer humant enn halti. Er hunden så stor at du ikke greier å håndtere den, har du fått deg feil hund.

Jeg lurer virkelig på hvordan dere bruker haltien siden dere klarer å kalle den både inhuman og skadelig. Men nok om det.

Hvis man ikke kan kjøpe seg hund som er større enn at man har full kontroll til enhver tid, vil gigantrasene måtte bort. En normal voksen mann klarer ikke å holde igjen min hund hvis hunden har bestemt seg for at han vil stikke.

Så kan man argumentere med at alle hundeeiere skal ha full kontroll over hunden til enhver tid. Men det er en utopi. Det er få hundeeiere som kan si at de kan stoppe hunden på kommando uansett hvilken hindring som dukker opp. Så dermed får man ta i bruk trygge hjelpemidler, slik at hverken hund, eier eller andre dyr blir skadet, når man har slike hunder som jeg har.

Men selvfølgelig skal haltien brukes med måte og på hunderaser hvor man trenger det. Min andre hund på 23 kg trenger ikke et slikt hjelpemiddel, for den klarer jeg å stoppe uansett hvis noe skulle dukke opp. Men for den på 62 er det et utmerket hjelpemiddel som trygger både meg og han.

• Liker 3
Gjest Consensio
Skrevet

Hvis man må bruke hjelpemidler som er ubehagelig for hunden bare fordi hunden er så stor at man ikke klarer å holde den igjen....da burde man kanskje skaffe en mindre hund om man ikke kan trene den til å ikke dra

• Liker 3
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Det er ingen diger hokuspokus å trene opp hunder til å gå pent i bånd. Til og med store hunder. Jeg har selv klart å trene hund på 30 kg med mine 55 kg til å gå pent i bånd. Men det krever at man er veldig konsekvent hele tiden. Aldri fire på reglen.

Å stoppe hver gang hunden drar, er det enkleste for hunden å lære seg. Stopp opp og ikke gå frem før hunden tar kontakt og slakker på båndet. 50 meter kan brått ta en hel time i begynnelsen, men det er verdt det. Jeg legger også inn komandoen "vente" når jeg stopper opp fordi hunden drar. Da kan man bruke "vente" senere for å avbryte et evnt forsøk på å dra fra hundens side. Genialt å bruke når man f.eks går ned bratte skråninger og hunden får litt dårlig tid også. Si "vente" og hunden roer ned tempoet uten å dra deg over ende og uten at du må hale og dra i hunden.

En annen god løsning i tillegg til stopping og "vente" er å utstyre seg med masse godbiter på en stor plass. Gå frem og hver gang hunden drar eller ser vekk, så snur du rettning brått. Bare bråsnu og gå hit og dit. Hunden må bare følge med. Ros og gi godbiter så fort hunden er med deg og bråsnu så fort hunden går vekk fra deg. Da lærer hunden at det er veldig lurt å følge med på føreren sin hele tiden da føreren er litt uforutsigbar på hvor h*n vil hen.

Og selvfølgelig den vanlige kontakttreningen. Kontakt kontakt og ennå mer kontakt.

Og husk å være konsekvent og tydelig i ditt kroppsspråk.

• Liker 3
Skrevet

De som klager på at det er vanskelig med store hunder, har dere sett ungjenter håndtere store hester på 175 i mankehøyde? Hvis man skal bruke styrke mot et stort dyr, enten det er hest eller hund, kommer man alltid til å tape. Dyra må få vite hva som er venta av dem og få vite at det lønner seg å gjøre det de har fått lære at er riktig, ellers kan det bli farlig. Hvis det er et problem at hunden drar, så må man hjelpe ham å forstå hva man vil han skal gjøre, og da er det mye bedre med en link som "gå pent = leketid eller godteri" i stedet for "jeg bare går her og plutselig strammer det skikkelig".

• Liker 3
Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

De som klager på at det er vanskelig med store hunder, har dere sett ungjenter håndtere store hester på 175 i mankehøyde? Hvis man skal bruke styrke mot et stort dyr, enten det er hest eller hund, kommer man alltid til å tape. Dyra må få vite hva som er venta av dem og få vite at det lønner seg å gjøre det de har fått lære at er riktig, ellers kan det bli farlig. Hvis det er et problem at hunden drar, så må man hjelpe ham å forstå hva man vil han skal gjøre, og da er det mye bedre med en link som "gå pent = leketid eller godteri" i stedet for "jeg bare går her og plutselig strammer det skikkelig".

Men de har en grime, som ligner mistenkelig på en halti, og har dermed kontroll på hodet ;) Dessuten har jeg også sett godt oppdratte hester bli skremt og stikke, enten det er store mannfolk eller småjenter som holder de. Da har man ikke mye å stille opp med, selv om det skjer svært sjelden med godt oppdratte hester.

Vi har også en halti (som ikke er i bruk) og den gjør da ikke vondt for hunden på noen som helst måte, og skader da virkelig ikke mer enn et halsbånd :klo: Det eneste som skjer er at man får kontroll på hodet, så hunden ikke bare kan sette hodet i bakken og dra.

Når det er sagt så er jeg veldig for metoden som Consensio beskriver tidlig i tråden. Den funket til og med på vår noe eldre hund som egentlig aldri har lært å gå spesielt pent i bånd (men har også stort sett gått med sele for å slippe nakkeplager).

Endret av Wolfmoon
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...