Gå til innhold

Studielån og stipend


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest grapefrukt

Løsningen er å flytte, eller godta at du ikke får stipend.

Det går selvfølgelig ann å prøve å lure seg unna, men plutselig har dere bekjente som sladrer eller så tar lånekassen en sjekk. Uansett, konsekvensene for at lånekassen finner det ut er store, du vil bla miste retten til lån og støtter fra lånekassen og du kan komme til å måtte begynne å betale tilbake på lånet når de finner det ut.

Grunnen til at de har disse reglene er jo nettopp fordi du betaler mye mindre der enn det du ville gjort ellers. Tror du virkelig foreldrene dine ville tatt 3000 kroner per beboer hvis det hadde vært ukjente leietakere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jeg leier sokkelleilighet, med egen inngang, egen strøm, internett, egen parkering og alt man vanligvis ville hatt i en vertikaltdelt tomanns bolig eller en leilighet f.eks blokkleilighet eller en leilighet i firemannsbolig, alle eid av samme person synes jeg ikke det er noe særlig forskjell på hvilken man leier - nei. Pengene går jo til samme person uansett, og alle leilighetene inneholder det samme.

Enten er du dum og eller så kverulerer du.

Pengene går til samme person, men hadde det vært en fremmed leietaker ville leien mest sannsynlig vært høyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de tar 6000 eksl strøm til vanlig. Vi flyttet inn etter forrige par var ferdige å studere, og vi bruker samme kontrakt og betaler det samme i leie.

Jeg er ikke intr. i å snylte/lure systemet, orker ikke bekymre meg for slikt midt oppe i studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten er du dum og eller så kverulerer du.

Jeg er forhåpentligvis ikke dum, og ønsker ikke å kverulere. Men reglene sier jo at dersom mine foreldre leier en blokkleilighet, eller et annet hus så kan det leies ut til meg og jeg får lån omgjort til stipend.

Men dersom jeg bor i sokkelleiligheten, så får jeg ikke omgjort lån til stipend.

Argumentet var at "foreldrene dine får pengene", men det gjør de jo i alle disse tilfellene, og de kan utnyttes helt likt i alle tilfellene også slik jeg ser det.

Leien er den samme for oss som for tidligere leietakere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men reglene sier jo at dersom mine foreldre leier en blokkleilighet, eller et annet hus så kan det leies ut til meg og jeg får lån omgjort til stipend.

Det skulle stå EIER, ikke leier. Gikk litt fort i svingene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men AB #24, det du beskriver blir et slags smutthull. De har sagt man ikke kan ha samme adresse som foreldrene for å få luket ut de fleste som ikke kvalifiserer til stipend. Som med alle andre regler, vil noen kunne være i en litt mer eller litt mindre heldig posisjon pga. disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser den, men dersom jeg flytter til min Onkel, og bor der gratis får jeg da altså rundt 36000 omgjort til stipend?

Isåfall får samboer bare veldig mye besøk de neste 3 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den, men dersom jeg flytter til min Onkel, og bor der gratis får jeg da altså rundt 36000 omgjort til stipend?

Isåfall får samboer bare veldig mye besøk de neste 3 årene.

Hvis lånekassen da tar en sjekk, så bør du ha nok klær, ting og møbler der til at det virker som om du faktisk bor der. Og så bør du sørge for at absolutt alle som vet om at du egentlig lyver for lånekassen ikke ville sladret.

Jeg er en av dem som ville sladret, fordi sånne som deg ødelegger for oss andre som faktisk er ærlige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ville sladret, fordi sånne som deg ødelegger for oss andre som faktisk er ærlige.

Hvordan ødelegger jeg for deg, om jeg faktisk flytter til min onkel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ødelegger jeg for deg, om jeg faktisk flytter til min onkel?

Fordi du snylter på et system som skal gagne alle.

Du sier selv at du "flytter til din onkel men besøker kjæresten din ofte". Du lurer ingen andre enn deg selv hvis du tror at du faktisk kommer til å bo hos din onkel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvertfall forstått det som at man ikke får lånet omgjort til stipend om man har samme adresse som sine foreldre, noe du i dette tilfellet har, selvom du bor på hybelen de leier ut. Men det enkleste er jo bare å ta en telefon til Lånekassen og forklare situasjonen, så får du iallefall svar på det du lurer på! :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg egentlig du er ganske usakelig, det du skriver forutsetter at jeg lyver som anonym om at jeg skal late som om jeg skal bo hos noen andre når jeg ikke skal det.

Jeg spurte i en av mine første poster om det var et alternativ å endre adressen, eller om det fantes noen annen løsning. Jeg sa også at jeg ikke var intr. i å lure systemet eller å snylte, selv om jeg synes systemet er urettferdig i min situasjon (noe du ikke trenger å være enig i) betyr ikke det at jeg vil være uærlig etter 5 minutter diskusjon på et forum.

Alternativet er at a) jeg og samboer flytter b)ingen av oss flytter og jeg sitter igjen med 100000~ mer i lån, eller c) jeg flytter ut og samboer blir boende.

Det jeg spurte om var om man fikk omgjort til stipend om man ikke betaler noe husleie, eller om det var et krav at man betaler husleie.

Dersom jeg flytter til en annen plass enn samboer kommer vi selvfølgelig til å tilbringe mye tid sammen, uavhenging av hvem han leier av.

Igjen, grunnen til at jeg spør her er fordi jeg vil gjøre dette på riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde fått leie leilighet ekstremt billig, langt under alternativene eller ikke betalt leie fordi jeg bor "hjemme" hadde jeg skjønt det, men det er jo ikke tilfelle her. Siden jeg ikke får noe av lånet omgjort til stipend, sitter jeg igjen med mindre enn folk som leier til samme pris av noen andre :sjenert:

Men hvem skulle da ha bestemt hva leien skal ligge på for at det er "ekstremt billig", eller rettere sagt rettferdig?

Når man leier hos foreldre er det veldig vanskelig for lånekassen å kontrollere hvor mye penger man faktisk bruker på å bo der. De fleste får vel familiepris, kanskje man noen ganger er oppe hos foreldrene og spiser middag, låner vaskemaskina, deler internett og tv osv. Om du fører over 6000 i måneden til foreldrene dine hver måned i banken, så kan jo foreldrene dine gi deg pengene tilbake i form av kontanter, gratis mat, lån av bil osv. Skjønner du ikke at det er mange fordeler med å bo hjemme, og at reglene derfor må være slik?

Jeg tror ikke du sitter igjen med mindre. Sannsynligvis leier du en finere hybel/leilighet til den prisen du gjør enn hva andre gjør for andre prisen. I tillegg må man se på noen av de andre fordelene man har ved å bo hos foreldre. Om du synes du får for lite støtte, så må du egentlig bare flytte. Ikke alltid man kan få i pose og sekk! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå synes jeg egentlig du er ganske usakelig, det du skriver forutsetter at jeg lyver som anonym om at jeg skal late som om jeg skal bo hos noen andre når jeg ikke skal det.

Jeg spurte i en av mine første poster om det var et alternativ å endre adressen, eller om det fantes noen annen løsning. Jeg sa også at jeg ikke var intr. i å lure systemet eller å snylte, selv om jeg synes systemet er urettferdig i min situasjon (noe du ikke trenger å være enig i) betyr ikke det at jeg vil være uærlig etter 5 minutter diskusjon på et forum.

Alternativet er at a) jeg og samboer flytter b)ingen av oss flytter og jeg sitter igjen med 100000~ mer i lån, eller c) jeg flytter ut og samboer blir boende.

Det jeg spurte om var om man fikk omgjort til stipend om man ikke betaler noe husleie, eller om det var et krav at man betaler husleie.

Dersom jeg flytter til en annen plass enn samboer kommer vi selvfølgelig til å tilbringe mye tid sammen, uavhenging av hvem han leier av.

Igjen, grunnen til at jeg spør her er fordi jeg vil gjøre dette på riktig måte.

Om du har ærlige hensikter, så er vel det beste å kontakte Lånekassen for å få gjort det på riktig måte? Du kan aldri være sikker om du baserer deg på svar fra et nettforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvem skulle da ha bestemt hva leien skal ligge på for at det er "ekstremt billig", eller rettere sagt rettferdig?

Dersom man bor gratis hos noen andre enn foreldre på samme adresse, får man lånet gjort om til stipend - så det er derfor jeg synes dette er litt vanskelig å svelge :snurt: Husleie spiller sånn sett ikke noen rolle, jeg ville bare fortelle hva jeg betaler i forhold til forrige leietaker slik at min situasjon vises slik den er.

Såvidt jeg forstod det kan man leie av egne foreldre dersom "enheten" de leier ut er en annen plass også, eller dersom det er en 4 mannsbolig som foreldrene eier, der avkommet leier en av utleiedelene.. jeg synes også det er synd/urettferdig (i min situasjon) at disse tilfellene gir støtte, men ikke dersom det er halvpart, sokkel av en enebolig.

Du har selvfølgelig helt rett, jeg synes leiligheten er finere selv og beliggenheten er bra. MEN jeg føler ikke at jeg har råd til å " bo fint" og sløse over 100.000 kroner over 3 år når jeg er student. Jeg skal også gå et studie som er vanskelig (realfagstudie med stor arbeidsmengde), så dersom jeg bor billigere eller før noe omgjort til stipend kan jeg forhåpentligvis ta litt mindre ekstra vakter og får litt mer tid til å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har selvfølgelig helt rett, jeg synes leiligheten er finere selv og beliggenheten er bra. MEN jeg føler ikke at jeg har råd til å " bo fint" og sløse over 100.000 kroner over 3 år når jeg er student. Jeg skal også gå et studie som er vanskelig (realfagstudie med stor arbeidsmengde), så dersom jeg bor billigere eller før noe omgjort til stipend kan jeg forhåpentligvis ta litt mindre ekstra vakter og får litt mer tid til å lese.

Da har du jo selv valget: bo fint og sentralt for en billig penge, UTEN stipend.

Eller flytte til en boenhet som gjør at du får stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom man bor gratis hos noen andre enn foreldre på samme adresse, får man lånet gjort om til stipend - så det er derfor jeg synes dette er litt vanskelig å svelge :snurt: Husleie spiller sånn sett ikke noen rolle, jeg ville bare fortelle hva jeg betaler i forhold til forrige leietaker slik at min situasjon vises slik den er.

Såvidt jeg forstod det kan man leie av egne foreldre dersom "enheten" de leier ut er en annen plass også, eller dersom det er en 4 mannsbolig som foreldrene eier, der avkommet leier en av utleiedelene.. jeg synes også det er synd/urettferdig (i min situasjon) at disse tilfellene gir støtte, men ikke dersom det er halvpart, sokkel av en enebolig.

Du har selvfølgelig helt rett, jeg synes leiligheten er finere selv og beliggenheten er bra. MEN jeg føler ikke at jeg har råd til å " bo fint" og sløse over 100.000 kroner over 3 år når jeg er student. Jeg skal også gå et studie som er vanskelig (realfagstudie med stor arbeidsmengde), så dersom jeg bor billigere eller før noe omgjort til stipend kan jeg forhåpentligvis ta litt mindre ekstra vakter og får litt mer tid til å lese.

Jeg forstår frustrasjonen din, men du får bare være takknemlig for å få bo såpass fint og billig nærme studiestedet ditt. I tillegg får du jo faktisk lån, og forhåpentligvis trenger du ikke å bruke opp alt i løpet av studietida. Det er ikke noen mulighet for å forhandle ned husleia da, om du forklarer foreldrene dine årsaken til at du ikke får stipend? Eventuelt få samboeren din til å betale litt mer siden han får stipend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du betaler 3000,- i leie (din halvpart), hvordan har du klart å betale den frem til nå? Jobber du ved siden av? Tjener du såpass at du klarer deg greit i mnd. og har tenkt å fortsette med denne jobben ved siden av studiene? Isåfall, har du da vurdert å ikke ta opp studielån i det hele tatt? De eneste ekstra utgiftene for deg ved skolestart er jo eventuelt bare bøker og semesteravgift, bøkene kan man få kjøpt brukt, i tillegg er det noe som man faktisk kan ønske seg til jul og bursdag! Det beste av alt er jo å slippe å ta det opp, må jo være utrolig befriende å sitte igjen etter endt studietid uten noe som helst studielån!

Hvis ikke; kontakt lånekassen istedet for å spørre her inne hvor alle har ulike meninger, de eneste som faktisk kan gi deg et konkret svar på det du sitter og lurer på er lånekassen, og ingen andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier du betaler 3000,- i leie (din halvpart), hvordan har du klart å betale den frem til nå? Jobber du ved siden av? Tjener du såpass at du klarer deg greit i mnd. og har tenkt å fortsette med denne jobben ved siden av studiene? Isåfall, har du da vurdert å ikke ta opp studielån i det hele tatt? De eneste ekstra utgiftene for deg ved skolestart er jo eventuelt bare bøker og semesteravgift, bøkene kan man få kjøpt brukt, i tillegg er det noe som man faktisk kan ønske seg til jul og bursdag! Det beste av alt er jo å slippe å ta det opp, må jo være utrolig befriende å sitte igjen etter endt studietid uten noe som helst studielån!

Hvis ikke; kontakt lånekassen istedet for å spørre her inne hvor alle har ulike meninger, de eneste som faktisk kan gi deg et konkret svar på det du sitter og lurer på er lånekassen, og ingen andre.

Jeg tar meg friheten og svarer for TS her. Hun studerer et hardt realfagsstudie, og skulle gjerne ha likt å kutte ned på vaktene sine, slik at hun får mer tid til å lese. Å jobbe mer virker altså ikke som noe alternativ, forståelig nok.

Og forresten, så tror jeg du glemmer andre utgifter som busskort, sosiale arrangement, frisør, trening, MAT osv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg friheten og svarer for TS her. Hun studerer et hardt realfagsstudie, og skulle gjerne ha likt å kutte ned på vaktene sine, slik at hun får mer tid til å lese. Å jobbe mer virker altså ikke som noe alternativ, forståelig nok.

Og forresten, så tror jeg du glemmer andre utgifter som busskort, sosiale arrangement, frisør, trening, MAT osv ;)

Nå nevnte jeg heller ikke at alternativet var å jobbe MER, men å fortsette som før, hvis tilfellet er at hun har en deltidsjobb.

Disse andre utgiftene har hun jo sannsynligvis allerede, som alle andre, og vil antakeligvis ikke være noen ekstra utgift i forhold til hva hun er vant med i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...