AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 I dag var jeg på butikk med venninnen min, hun skulle hjelpe meg til å handle til barnebursdag. Hun passet handlevognen, mens jeg gikk rundt med liste og la varer oppi. Siden det skal komme 20-30 unger, så kjøpte vi jo store mengder av godterier og ingredienser til mat, osv. Det kommer en gjeng med skoleunger på rundt 14-15 år forbi, de peker på venninnen min og ler, fniser, de hvisker ting og ser bort på henne, peker på handlevogna og ler mer. Venninnen min som er lettere overvektig blir rød i ansiktet av skam, tårene begynner å piple, og hun er så lei seg. Jeg står som forsteinet med handlelista i handa, og kjenner at det bare bygger seg opp, når en av ungdommene blir litt for høyrøstet hører jeg ord "spekkhogger" og "fittefeit". Jeg går bort til ungdommene og spør hva det er de snakker om. Ingen svarer meg, de bare rister på skuldrene og "ikk'no..hehe". Jeg ser på de, og de blir mer og mer utilpass før jeg sier "foreldrene deres hadde skammet seg om de så hva slags oppførsel dere viser." De småflirte litt, men slutta fort. Jeg ble stående, og de gikk sin vei, lavmælt. Venninnen min var veldig lei seg, og jeg veldig lei meg på hennes vegne. Hvor har det blitt av respekt og høflighet. Jævla drittunger. 9
Karolineb Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Merker dette er også noe som går igjen på ungdomskolen. Man skal helst kommentere det at folk er feite. Finne på navn som esel. Og de aller "tøffeste" sier det jo så klart direkte til dem. Kjenner jeg blir utrolig irritert og sur. Når jeg tar det opp med vennene mine, sier dem; " sier det jo ikke direkte til dem da.. De får jo ikke høre det". Edit: Skrivefeil Endret 26. januar 2012 av Karolineb 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #3 Skrevet 26. januar 2012 Det er godt du sa fra, TS! Mange ungdommer lever litt for mye i sin egen boble, det blir litt Fluenes herre over det hele. Voksne som bryr seg og blander seg når det går for langt er helt essensielt om det skal bli folk av de unge og fremadstormende. 11
Gjest Katten. Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Jeg ser bare en løsning på slikt: Strap-on. Intet glidemiddel. 10
Gjest Consensio Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 Har opplevd slikt selv. Vi er ofte i Sverige og når vi skal hjemover så hender det ofte at venner spør om jeg kan kjøpe med smågodt, og da skal gjerne alle ha typ en kilo hver. Jeg er overvektig og har til dags dato aldri kjøpt smågodt til meg selv, liker ikke engang smågodt. Uansett så er det ofte jeg ser og hører voksne mennesker se på meg og si seg imellom ting som:"ja noen burde vel holdt seg unna denne delen av Svinesund" eller "greit å spise smågodt altså, men noen burde kanskje se seg selv i speilet og innse at man burde stoppe" og lignende kommentarer. Selv har jeg en mann som ikke er redd for å gi dem huden full av kjeft, men uansett så sårer det veldig. Her hjemme så passer jeg på å ikke handle slikt i skoletiden (vi har en videregående skole som nabo og "alle" skal innom butikken i lunsjen), for jeg har opplevd lignende kommentarer der. 2
Gjest Vettel Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Dessverre ikke nytt fenomen, husker godt dette hendte da jeg var liten også. Grusome unger! Blæ! Ikke for at det er en unnskyldning, men "filter på tankene" sine burde flere få, både voksen og barn. Og mange tøffer seg gjennom å rakke ned på andre, heve seg selv opp - tror de, mens de egentlig bare dummer seg ut.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #7 Skrevet 26. januar 2012 Nå har ikke jeg barn ennå, men om jeg hadde fått vite at mitt barn hadde snakket sånn så hadde jeg filleristet ham, samt skammet meg over at jeg åpenbart ikke hadde oppdratt guttungen riktig. 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Har opplevd slikt selv. Vi er ofte i Sverige og når vi skal hjemover så hender det ofte at venner spør om jeg kan kjøpe med smågodt, og da skal gjerne alle ha typ en kilo hver. Jeg er overvektig og har til dags dato aldri kjøpt smågodt til meg selv, liker ikke engang smågodt. Uansett så er det ofte jeg ser og hører voksne mennesker se på meg og si seg imellom ting som:"ja noen burde vel holdt seg unna denne delen av Svinesund" eller "greit å spise smågodt altså, men noen burde kanskje se seg selv i speilet og innse at man burde stoppe" og lignende kommentarer. Selv har jeg en mann som ikke er redd for å gi dem huden full av kjeft, men uansett så sårer det veldig. Her hjemme så passer jeg på å ikke handle slikt i skoletiden (vi har en videregående skole som nabo og "alle" skal innom butikken i lunsjen), for jeg har opplevd lignende kommentarer der. En ting er når drittunger slenger slike kommentarer, de kan på en måte, aller nådigst unnskyldes litt for de er unge og dumme. Men når man er voksen, og snakker og tenker slik som andre, da er løpet kjørt. Da mener jeg at man er mindre intelligent, dum, korttenkt, og ja. Ingen jeg hadde hatt respekt for. 5
Gjest Hikken Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 En ting er når drittunger slenger slike kommentarer, de kan på en måte, aller nådigst unnskyldes litt for de er unge og dumme. Men når man er voksen, og snakker og tenker slik som andre, da er løpet kjørt. Da mener jeg at man er mindre intelligent, dum, korttenkt, og ja. Ingen jeg hadde hatt respekt for. Det er vel slike voksne som engang var slike ungdommer. Barna foreldrene har praktisert fri oppdragelse på blir dessverre engang voksne og like ufordragelige. Har møtt plenty av dem. 2
Calypso Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Venninnen min som er lettere overvektig blir rød i ansiktet av skam Venninnen din var ikke den personen i denne historien som hadde grunn til å føle skam akkurat, er trist når hun får den følelsen pga. en gjeng jyplinger som det der. Jeg fatter ikke at folk kan bli så frekke at de kommenterer andres vekt når de ikke vet hva som kan være årsaken bak, ikke at det finnes noen god grunn til å komme med slike bemerkninger i det hele tatt såklart. 3
Sofie_22 Skrevet 26. januar 2012 #11 Skrevet 26. januar 2012 Fy, har ikke ord! At folk kan være så frekke, skjønner ikke hva disse menneskene tenker med. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Problemet er vel at slike folk ikke tenker, faen for noen idioter. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Trist at hun ble lei seg. Men husk at det som regel er disse "tøffe" ungdommene som vokser opp til å bli de største taperne i samfunnet 4
Anglofil Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 (endret) Jeg forundrer meg alltid over hva som får folk til å kommentere andres utseendet. Dette hendte også meg da jeg la ut brudebildene på bloggen min. Da fikk jeg en kommentar a la "så flott at feitinger også finner kjærligheten". At jeg dårlig forhold til egen kropp hjelper ikke akkurat på, og det verste var at jeg faktisk følte meg vakker og nydelig, og det gjorde det vel ekstra sårende. Ikke følte jeg meg *så* feit heller. Noen er rett og slett idioter, unnskyld uttrykket. Mvh Yvonne Endret 26. januar 2012 av Yvonne 4
Lutetium 71 Skrevet 27. januar 2012 #15 Skrevet 27. januar 2012 Jeg ser bare en løsning på slikt: Strap-on. Intet glidemiddel. Vanligvis er sexkommentarene dine småirriterende, men her kunne du ikke truffet bedre.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Jeg ser bare en løsning på slikt: Strap-on. Intet glidemiddel. Du er ganske ekstrem til tider. Du mener altså voldtekt er tingen? Takk for opplysningen. 3
Gjest Katten. Skrevet 27. januar 2012 #17 Skrevet 27. januar 2012 Vanligvis er sexkommentarene dine småirriterende, men her kunne du ikke truffet bedre. Til og med en idiot har sine øyeblikk. Du er ganske ekstrem til tider. Du mener altså voldtekt er tingen? Takk for opplysningen. Jeg velger å se på det som atferddisiplinering. 2
Gjest Nenya82 Skrevet 27. januar 2012 #18 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Jeg blir alltid veldig forbannet når folk sier sånt,og det er i sånne øyeblikk den vanligvis tålmodige personen jeg er ikke er så tålmodig lengre.. Jeg har kjent sånt på kroppen selv.Ikke som overvektig,men jeg var veldig tynn når jeg var yngre og da fikk jeg høre mye dritt fra både voksne og barn.Det er vel gjerne derfor jeg blir så sint når jeg hører sånt,for jeg vet jo hvor vondt det er. Fikk meg til å tenke på noen av de trådene her på KG der folk skriver at de blir fly forbannet hvis de ser at en overvektig person har usunne ting i handlekurven sin.Lurer meg på om de er sånne som hele tiden skal kommentere og legge seg opp i livene til alle andre. Syns man er korttenkt og dum om man dømmer en person utifra hva h*n handlet den ene dagen man så dem på butikken. Dette var jo ungdommer,og for enkelte ungdommer så virker det som om de kun sier sånt for å se hvilken reaksjon de får uten at de kanskje tenker over det de sa.Det er jo ingen unnskyldning,og jeg syns det var flott at du sa ifra. Endret 27. januar 2012 av Nenya82 2
Gjest gurimalla Skrevet 27. januar 2012 #19 Skrevet 27. januar 2012 Det er godt du sa fra, TS! Mange ungdommer lever litt for mye i sin egen boble, det blir litt Fluenes herre over det hele. Voksne som bryr seg og blander seg når det går for langt er helt essensielt om det skal bli folk av de unge og fremadstormende. Helt enig! I en diskusjon på barn og familieforumet i går mente jeg at det var viktig at barn fikk korreksjon fra ukjente voksne. Der var det flere som argumenterte mot meg, argumentene var at de ikke var interessert i å oppdra andres barn og dette fikk vi ”klare sjæl”, eller at foreldre ikke likte at andre korrigerte barna.
Gjest Consensio Skrevet 27. januar 2012 #20 Skrevet 27. januar 2012 Vi trenger litt av den gamle oppdragelsesamfunnet igjen. Der hvor alle brydde seg om hverandre og ikke var redde for å si ifra. Det handler egentlig ikke om å oppdra andres unger, men å si ifra når de gjør noe som er så opplagt galt som stjeling, mobbing, hærverk osv. Men alt skal være så innmari pedagogisk riktig, ingen får lengre lov til å blande seg inn, folk lukker bare igjen øynene og tenker at om man bare går fort nok forbi så er det ikke lengre mitt problem. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå